Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347253

Topicstarter
Allereerst:Ik zat te twijfelen waar dit topic thuishoorde en na het lezen van het Werk&Inkomen beleid denk ik dat dit toch hier thuis hoort. Maar zo niet, be nice please O-)

Ik ben Jesse 15 jaar en zit op dit moment 4VWO, als vervolgstudie zit ik in de richting de ICT te kijken.
Ik ben de laatste tijd behoorlijk veel bezig geweest met het programmeren in Java. Ik zat er daarom aan te denken een cursus te volgen en daarna het SUN Java certificate te behalen.

Wat ik mij nu af vroeg is of dit goed op je CV staat? Voegt dit toe aan de kans dat ik later een baan krijg of zal ik daar door eerder toegelaten worden op een opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Dat is te betwijfelen. Bedrijven zitten (nog steeds) te springen op programmeurs. Edoch

* Zorg jij ervoor dat je ook verder gaat in Java en programmeren? Dus, programmeren is 1, maar ook het abstract leren denken?
* Denk jij dat over 10, 20, 30 jaar nog steeds aan het programmeren bent?

Je bent jong, en hebt blijkbaar hersenen. Maak daar gebruik van! Zorg dat je verder gaat, HBO informatica is hiervoor perfect.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je op het VWO al aan Javacertificatie denkt, dan is een academische opleiding misschien ook geen gekke gedachte. Het zal in ieder geval motivatie laten zien op je CV. Aan wat voor opleidingen denk je? Meestal heb je daar dit soort dingen niet voor nodig als je vers van het VWO komt, in Nederland.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-06 23:39
Anoniem: 347253 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 19:15:
Wat ik mij nu af vroeg is of dit goed op je CV staat? Voegt dit toe aan de kans dat ik later een baan krijg of zal ik daar door eerder toegelaten worden op een opleiding?
Ja en Ja, persoonlijke ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 13:37
Zijn er eigenlijk wel ICT studies die naar voorkennis of zelfs certificaten kijken? Mijn ervaring is dat elke beta gerelateerde studie blij is met elke student die ze kunnen krijgen, zeker op WO niveau.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakR op 03-11-2010 19:59 ]

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Definieer ICT-Studie. Voor een universitaire informatica studie wordt toch echt wiskunde B geeist en de enige reden dat daar geen wiskunde D staat is het feit dat D niet op elke school gegeven wordt.
Maar er is geen enkele studie (behalve die van Sun zelf) die een Java certificaat wil zien voor je toegelaten wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 03-11-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hoewel ik je geenszins zou willen afremmen moet je bij een certificering er rekening mee houden wanneer je het concreet wilt gebruiken. Ben je van plan binnenkort een (bij)baan te zoeken als Javaprogrammeur dan zou ik het zeker doen, anders zou ik er nog even mee wachten om t.z.t. niet met een verouderd certificaat te zitten (en wie weet heb je dan wel hele andere interesses).

Een cursus hoeft natuurlijk nooit verkeerd te zijn. Wel zal het mogelijk lastig zijn een passend niveau te vinden.

Als je er echt gevoel voor hebt en vrijwel zeker bent dat je het wel aankunt dan kun je ook nog eens proberen een dealtje te sluiten met een van de opleiders/certificeringstoko's door als jongste gecertificeerde Java-er door het leven te gaan ofzo :P

Voor een studie is een certificering overigens van geen waarde en een cursus slechts beperkt. Voor een WO studie geldt dit nog meer dan voor een HBO studie.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 03-11-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Mooi dat je op je 15e al Java aan het programmeren bent! Ga er mee door :).

Ik ben zelf Java ontwikkelaar en heb deze en wat andere certificeringen. Ik denk dat in jouw situatie je het beter niet kan doen en je tijd aan leukere dingen kan besteden.Tegen de tijd dat jij op de "echte" arbeidsmarkt terecht komt is het maar de vraag of deze certificering nog waarde heeft en of je zelf nog wel in die richitng wilt gaan.

De waarde van zo'n certificaat vind ik zelf vrij beperkt. Als je dat in verhouding zou zetten tot een HBO of universitaire informatica opleiding dan is de waarde bijna 0. (Het is eigenlijk ook niet te vergelijken).

Veel meer waarde heeft algemene kennis over het ontwikkelen van software, ontwerpen, datastructuren, algorithmes, etc. Verdiep je daarin en probeer leuke / uitdagende dingen te programmeren. Daar heb je veel meer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok ik denk dat het duidelijk is dat het niet slim is om een certificate te halen omdat het certificaat erg verouderd zal zijn tegen die tijd. Wel heb ik een aantal keer het woord wiskunde voorbij zien komen.

Nou is wiskunde niet mijn sterkste vak, het duurt bij mij gewoon even net wat langer voordat het kwartje valt. In welk opzicht wordt wiskunde zoals gebruikt? In de nog redelijke simpele programma's die ik heb gescrheven(hotel management software bijv.) is totaal geen wiskunde aan te pas gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Ik ben het redelijk eens met bovenstaande reacties. Je bent erg jong en hebt nog een lange weg te gaan. Als Java je blijft interesseren dan is er een mooie carriere voor je weggelegd, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je zowel de benodigde certificaten haalt als een HBO en/of WO diploma.

Een cursus volgen is natuurlijk niet verkeerd, maar is het ook echt nodig? Het is duur! En vaak helemaal niet zo nodig als men denkt. Als je er vaak en lang genoeg mee bezig bent gaat het op den duur vanzelf (althans zo ging het bij mij). In het begin doe je simpele dingen en moet je veel research doen om iets voor elkaar te krijgen. Op den duur gaat alles veel gemakkelijker en na verloop van tijd zul je merken dat je ineens bepaalde vraagstukken kunt oplossen (lees: programmeren) terwijl je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Dat is het punt waarop je abstract begint te denken en dit vervolgens weet toe te passen in concrete code. Ik persoonlijk denk dat je pas op dat moment echt kunt bepalen of Java echt iets voor je is of niet. Misschien is er een andere taal die je meer aanspreekt of misschien blijf je het leuk vinden om te doen maar wil je er niet je werk van maken. Alles kan en alles mag :) Het is in ieder geval heel positief waar je nu mee bezig bent en daarvoor heb ik dan ook erg veel respect!

Met welke "variant" van Java houd je je trouwens bezig? J2EE heeft zeker een toekomst, J2ME ook wel, maar J2SE (de Applets en commandline applicaties) bied, voor zover ik weet althans, helemaal geen toekomst. Ik ben nog nooit een vacature tegengekomen voor een J2SE programmeur (het meeste wat ik weet te vinden is J2EE). Daarom ben ik ook geen Java programmeur maar Systeembeheerder (hoewel ik natuurlijk wel gebruik maak van m'n Java kennis :)). Als mensen hier overigens anders over denken en/of mij kunnen wijzen op J2SE vacatures, let me know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:53
Je bent 15, het duurt nog 10 jaar eer je goed en wel op de arbeidsmarkt komt, tegen dan heeft Oracle met een beetje geluk Java al een vroeg graf in geholpen. En zo niet zullen je certificaten al erg lang irrelevant geworden zijn. Focus op je echte opleiding, met name eerst je lyceum afwerken, en daarna het hoger onderwijs in (minstens 3, maar nog liever 5 jaar). Certificaten komen later eventueel als je aan het werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:01
Ik zou gewoon zelf wat gaan klooien met J2EE e.d. (dus ga eens kijken naar de applicatieservers en de mogelijkheden). Maak daar wat appjes in, experimenteer wat, en zoek een bijbaantje in die richting. Als jij kan laten zien dat je al sinds 5/6V of sinds je eerste jaar van je HBO/WO een fatsoenlijke bijbaan had is dat genoeg, die certificering is niet zoveel waard wanneer hij zo'n tijd terug is behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 22:44
Even inhakend op je wiskunde vraag.
Ik heb tijdens mijn studie medestudenten gehad wiens winskunde inzicht niet hun sterkste kant was, echter zij hebben de HBO opleiding gewoon gehaald. Hou er rekening mee dat wiskunde wel terug komt in een opleiding zoals HBO-Informatica of HBO-Technisch Informatica.

Het help wel enorm als je een goed inzicht hebt en veel abstractie vermogen bezit. Uiteindelijk ga je later niet alleen programmeren maar ook software ontwerpen, hier los je veel programmeer problemen eigenlijk al op papier op. Het help als je nu al bezig bent met programmeren in Java, dit zorg ervoor dat je het abstraheren van problemen al langzaam intuïtief tot je neemt!

Dus kort gezegd: Wiskunde is belangrijk, maar als je er niet goed in bent, kan je het alsnog halen!

Ik ben zelf ook vrij vroeg begonnen met het programmeren van 'leuke' dingetjes, dit heeft enorm geholpen tijdens mijn studie :). Op jouw leeftijd is het leuk om dingen te maken wat je leuk en uitdagend vindt, dit zorgt ervoor dat je dingen leert die waardevol kan zijn voor later.

Voor nu, maak vooral je studie af en ga minimum voor HBO of WO, deze telt veel meer dan een Java certificaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
phobosdeimos schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:51:
Je bent 15, het duurt nog 10 jaar eer je goed en wel op de arbeidsmarkt komt, tegen dan heeft Oracle met een beetje geluk Java al een vroeg graf in geholpen. En zo niet zullen je certificaten al erg lang irrelevant geworden zijn. Focus op je echte opleiding, met name eerst je lyceum afwerken, en daarna het hoger onderwijs in (minstens 3, maar nog liever 5 jaar). Certificaten komen later eventueel als je aan het werk bent.
Ik houd me gewoon bezig met commandline applicaties op het moment. Ik voeg er wel een GUI aan toe doormiddel van Swing.

Dat je dus geen wiskunde geek hoeft te zijn om een programmeer opleiding succesvol af te kunnen ronden vind ik wel een geruststelling :D

Bedankt voor jullie nuttige reacites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33

Zyppora

155/50 Warlock

Ik zou zeggen, niet doen. Maak eerst je opleiding af. Als je, wanneer je daarmee klaar bent, als Java programmeur aan de slag bent, dan kun je waarschijnlijk je certificaat op kosten van de werkgever behalen (als de werkgever daar de toegevoegde waarde van inziet).

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Pagina: 1