HTPC: Meterkast of TV-Meubel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06-2022
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een HTPC te kopen, alleen zit ik nog een beetje met de plaatsing.
Meterkast of TV-meubel?

Meterkast:
+ stil (achter een deur)
+ dicht bij de router (wil m ook als thuisserver gebruiken)
- afstand tot AVR( ong. 5 meter)

TV-Meubel:
+ dicht bij AVR (HDMI 1m. voldoende)
+ eventueel te bedienen dmv bluetooth
- afstand tot router
- groot/ruimte
- meer geluid

Nu is het grootste probleem denk ik: aansluiting tot AVR.
Is 5m HDMI goed te doen onder een plint of is er een alternatief? Bijv. mediastreamer (a €50) met UTP als overdracht? Of moet ik hem gewoon in het netwerk hangen, in mn TV-meubel?
Wat is jullie mening? Waar hebben jullie hem staan?

Bij voorbaat dank!

Cybercoala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
5m HDMI is prima te doen, ik maak zou me meer zorgen maken over de aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik heb hem in m'n audiomeubel, maar dat is omdat ik dat zelf mooi vind. 5 m HDMI is inderdaad ook prima te doen. Een 5m usb verlengkabel erbij om een bluetooth dongle/usb hub + bluetooth dongle aan te hangen en de aansturing is ook geen probleem. Verder kun je de powerbutton in de kamer plaatsen door 2 kabels van je moederbord te verlengen en kort te sluiten met bijvoorbeeld een deurbel.

ander voordeel van de meterkast is dat je minder dure (lees stille) componenten hoeft te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou mij het meeste zorgen maken om de warmte in de meterkast.. Je HTPC gaat warm worden als hij zijn hitte niet kwijt kan..

Je moet dus 5m kabel trekken van je meterkast tot aan de TV? (Zowel HDMI als CAT5/6)
Dan zou ik toch liever voor een TV meubel en een paar stille fans voor je HTPC gaan. En dan een paar meter CAT5 trekken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
ander voordeel van de meterkast is dat je minder dure (lees stille) componenten hoeft te kopen
Dat is ook waar idd. En aangezien ik hem contstant aan wil hebben staan ook als server scheelt dit ook.
Hiermee heft het extra kosten een hdmi kabel ook wel op?
Ik zou mij het meeste zorgen maken om de warmte in de meterkast.. Je HTPC gaat warm worden als hij zijn hitte niet kwijt kan..
Maar heb je dit zelfde probleem niet ook in een tv-meubel juist? Mijn meterkast is redelijk diep, dus ik denk juist dat ie daar vrijer staat dan in een meubel.

[ Voor 36% gewijzigd door Cybercoala op 03-11-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Cybercoala schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:25:
[...]

Dat is ook waar idd. En aangezien ik hem contstant aan wil hebben staan ook als server scheelt dit ook.
Hiermee heft het extra kosten een hdmi kabel ook wel op?

Maar heb je dit zelfde probleem niet ook in een tv-meubel juist? Mijn meterkast is redelijk diep, dus ik denk juist dat ie daar vrijer staat dan in een meubel.
Extra kosten HDMI kabel??? Een beetje een mooi uitziende kast voor onder je tv meubel is al gauw tegen de 100 euro. Voor 30 euro kun je best een goede coolermaster kast uitzoeken. Voeding kan goedkoper omdat die niet stil hoeft te zijn (hoewel die be quiet voedingen niet zo duur zijn). Prijsverschil tussen 1.5 meter hdmi en 5 meter hdmi moet niet meer dan 10 a 15 euro zijn. (waarom zou je een dure HDMI kabel kopen als je toch een digitaal signaal hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je HTPC is waarschijnlijk nog open aan de voorkant, een Meterkast is geheel dicht.

Nogmaals: Ik zou gaan voor een TV meubel, eventueel maak je achteraan nog een gat (Of je gebruikt het bestaande gat voor de kabels ofzo) en plaatst hier een lekker stille 120mm fan voor een beetje airflow.

In je meterkast gaat je PC echt te warm worden..

Edit: en 5m HDMI kabel hoeft je echt niet meer als 15 euro te kosten.. Het is een digitaal signaal, en deze heeft geen last van degradatie zoals een analoog signaal (Scart bijv)

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 03-11-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
De hdmi kabel 5m is idd te betalen.
Maar als ik hem in de meterkast zet(onderin een roosterje) Dan kan ik ook een gewone behuizing/barebone kopen. De besturing wilde ik doen met een minilaptop en later miss een smartphone, via wifi. Dus dan is de meterkast ook geen probleem. Alleen dus miss toch de warmte..

Voor in het tv-meubel ben ik dus duurder uit aan odnerdelen (stillere fans, mooiere/kleinere kast)
Het is lastig! Hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:23
Met de warmte zal het wel meevallen in de meterkast. Lijkt me niet dat die zo goed geisoleerd is dat het er 40 graden kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bredend, als de temp in de meterkast oploopt naar 30c, dan word het binnenin de PC al gauw zo'n 70c met de processor en GPU op wat load.. Heb het een hele tijd terug eens getest met mijn PC.

Kamertemp 21c = CPU ~58C max op 100% load.
Kamertemp 26c = CPU ~68C max op 100% load

Telt behoorlijk hard door :+...

In een TV meubel kun je veel makkelijker (ongezien) een fan ofzo plaatsen, in een meterkast niet.. (Gat in de deur bijv..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb een HDMI kabel van 15 meter tussen mijn HTPC en de tv in de slaapkamer dus dat moet geen probleem zijn. Mijn HTPC staat wel in de kamer omdat daar ook de coax aansluiting zit (en mn meterkast is slechts een luikje)

Overigens hoor ik mn mediacenter bijna niet. Alleen bij het opstarten en afsluiten valt hij op omdat je de harddisk hoort up of down spinnen. Voor de bediening van de HTPC gebruik ik een Harmony 900 dus dat is lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
Ik denk dat ik wel even genoeg weet. Moet sowieso eerst nog een HTPC aanschaffen.
Maar zal er iig goed rekening mee houden dat ie genoeg gekoeld wordt. Onafhankelijk van de plaatsting. Weet nu in ieder geval dat de afstand geen probleem vormd. Dank!
Pagina: 1