Toon posts:

[SSH] Synology DS1010 - Rsync aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Torrentus
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 13:50
Beste Tweakers,

Mijn Synology DS1010+ backupt elke nacht een groot gedeelte van zijn data naar een andere Synology NAS via het internet. Dat gebeurt via 'rsync'.

Probleem is echter dat deze backupprocedure al mijn uploadbandwith gebruikt, en het hele huis dus moet draaien op een uploadstream van 5 kB/s o.i.d.

Helaas heeft mijn router geen QOS, dus moet ik proberen op de NAS zelf de uploadsnelheid te limiteren. Maar zover ik gezien heb, heeft de GUI daar geen opties voor. Na wat meer onderzoek kwam ik er achter dat het rsync commando in de command line dat wel heeft: rsync --bwlimit=KBPS zou de procedure moeten limiteren tot het daar opgegeven aantal KBPS.

Ik heb echter geen kaas gegeten van telnet/command line/ssh en dergelijke. Ben al zover dat ik via Putty een succesvolle verbinding kan maken met de NAS. Rsync intypen lukt.. en dan krijg ik een hele lijst met commando's die ik kan gebruiken, waaronder dus ook --bwlimit=KBPS. Als ik die echter achter rsync plak:

Rsync --bwlimit=70, krijg ik een error:
rsync error: syntax or usage error (code 1) at main.c(1491) [receiver=3.0.4]

Zou iemand me kunnen helpen? Waarom krijg ik deze error en wat houdt deze in?

Bedankt!
Remco

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:27
Dat is een optie die je moet meegeven bij het uitvoeren van het rsync commando, niet een instelling die je zo eenmaal opslaat en voortaan gebruikt zal worden.
In bovenstaande mist er nogal wat voor een rsync opdracht, zoals de bron- en doellocaties, vanwaar de error.
Al zou het ook heel goed kunnen dat op je NAS een hele beperkte versie van rsync is geinstalleerd die die parameter niet kent.

Je kunt proberen uit te zoeken hoe je Synology rsync aanroept en daar bwlimit=70 aan toe voegen.
Eenvoudiger is echter om de rsync binary te renamen en daar een shell-script voor in de plaats te zetten; vanuit daaruit voegt je gewoon bwlimit toe aan de gegeven parameters en roep je de echte rsync aan.

Bij wijze van;
code:
1
2
#!/bin/sh
rsync_bin $0 --bwlimit=70

($0 is niet de juiste variabele, je zou even moeten uitzoeken hoe je de gegeven argumenten precies kunt doorgeven)

Maar eerst zou je even moeten checken of jouw rsync-versie uberhaupt wel overweg kan met die bwlimit.

[Voor 28% gewijzigd door frickY op 02-11-2010 22:39]

• Donaldinho
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:53
Die bwlimit is een optie van het rsync commando, niet los commando dat je zo kan opgeven ;)

Als je op de console een rsync job scheduled zal dat onder water ergens worden aangeroepen. Misschien als cron job? (crontab -l). Als je daar achter bent kan je kijken of je eventueel die bwlimit kan toevoegen achter het geschedulede commando

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee