Toon posts:

PC hangt zich zelf op

Pagina: 1
Acties:

• Carthias
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-06-2014
Beste Mede Tweakers,

Ik zit met een probleem en ik kom er zelf niet meer uit.

Mijn nieuwe pc vandaag in elkaar gezet hangt zich zelf op. Gewoon tijdens het gebruik van Windows zonder heavy gebruik knalt hij er uit. Ik maak gebruik van Windows 7 ultimate 64 bit

Heb Memtest86+ laten draaien voor 2,5 uur en geen errors
Drivers gecontroleerd en vervangen Cd en laatste van website.
In me bios de instellingen gecontroleerd kan niks bijzonders vinden.
Wat het me het meest zorgen over maak is dat het systeem zich ook 1 X ophing in de bios en of dat toeval of niet weet ik niet zeker

He huidige hardware setup.

Biostar 890FX
AMD 1090T Hex core
8 GB werk geheugen
X1950 pro ( oude video kaart maar nooit problemen mee gehad in mijn oude systeem )
Mijn CPU word ook niet te warm Core temp geeft gemiddeld 24 graden aan.

Dus ik hoop dat mensen mij op weg kunnen helpen om misschien het defecten onderdeel te vinden.

Alvast bedankt

• Yarno
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-09 15:39
Wat voor voeding?

• Powergrim
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-09 09:59
De eerste en de meest gegeven oplossing die je zal krijgen is doe een memtest, en doe eventueel test met wat minder ram-staafjes. Ergens staat er misschien een geheugeadressering fout daarin.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:46
Memtest86+ moet je geen 2.5 uur maar ongeveer 24 uur laten draaien, echter minimaal 10 uur. Het kan zijn dat je voeding niet toereikend is, waardoor je systeem uitvalt. Duss... welke voeding heb je? En neem ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

probeer het eens met 1 reepje.
Wat is het merk en wat zijn de specs van je voeding ?

• Carthias
Mijn voeding is een scyte 700w Stronger plug in.
En ik zal dan maar vanavond memtest 86 uitvoeren en deze 24 uur laten draaien.
Maar zal ik dit met 1 Reepje doen? of zal ik eerst alle 4 draaien

• Yarno
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-09 15:39
De memory instellingen staan goed in de Bios?
Ik zou is beginnen met 1 reepje.
Mocht deze het vol houden dan alle reepjes erbij doen en dan testen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

let er wel op dat je hem in het goede slot van je moederbord stopt

• Zer0
  • Registratie: september 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik zou de eerste maal memtest met alle reepjes draaien. Mocht daar het probleem niet in liggen dan ben je met dat gedeelte gelijk klaar. Mocht hij wel fouten geven kun je ze stuk voor stuk testen of de test herhalen met steeds 1 module minder.
De snelste methode van testen is meestal door middel van eliminatie, eerst testen of de fout in het geheugen zit, daarna pas testen per module, anders heb je dadelijk 4 keer 10 uur modules getest en blijken ze allemaal goed te zijn.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-09 16:12

epic_gram

undercover moderator

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is de eerste stap. Ondersteund je mobo deze CPU wel, of moet je eerst bijvoorbeeld een biosflash doen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Carthias
epic_gram schreef op woensdag 03 november 2010 @ 07:57:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is de eerste stap. Ondersteund je mobo deze CPU wel, of moet je eerst bijvoorbeeld een biosflash doen?
Ja ik weet zkkr dat mijn moederboard deze cpu ondersteunt. Er word zelf reclame over gemaakt.
Ik heb gister avond mijn computer met 1 reepje geheugen getest en hij loopt nog steeds maar nog geen fouten.
dus vanavond 2 en daarna de andere 2 geheugen banken met 2 reepjes omdat 3 niet mogelijk is.

Jammer dat dat testen zo lang duurt |:(

Maar laten we hopen dat het niet me Mobo is. Namelijk was de scyten mugen 2 een RAMP om te installeren

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 15:17

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zit je Mugen er wel goed op? draait hij direct minder of is het na even? Mss klokt je cpu zichzelf terug om minder warmte te ontwikkelen. En is dat net voldoende om niet te oververhitten.
Ik heb de mugen ook en zolang hij er nooit meer af moet is het een goede koeler, maar idd het is moeilijker dan een bed uit de ikea.

• Carthias
Joindry schreef op woensdag 03 november 2010 @ 08:17:
Zit je Mugen er wel goed op? draait hij direct minder of is het na even? Mss klokt je cpu zichzelf terug om minder warmte te ontwikkelen. En is dat net voldoende om niet te oververhitten.
Ik heb de mugen ook en zolang hij er nooit meer af moet is het een goede koeler, maar idd het is moeilijker dan een bed uit de ikea.
Nee ik weet zkkr dat hij er goed op zit. namelijk de Warmte die hij aangeeft in Bios van de cpu is maar 28 graden dus dat is het niet. Zou willen dat het dat was had me een hoop problemen gescheeld :)

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Carthias schreef op woensdag 03 november 2010 @ 08:11:
[...]

Ja ik weet zkkr dat mijn moederboard deze cpu ondersteunt. Er word zelf reclame over gemaakt.
Ik heb gister avond mijn computer met 1 reepje geheugen getest en hij loopt nog steeds maar nog geen fouten.
Als deze straks, na een uur of 8 nogsteeds geen fouten heeft zou je natuurlijk ook gewoon kunnen testen met alleen die module of hij vastloopt. Als hij dat dan nogsteeds doet ligt het wss niet aan het geheugen namelijk. :) Scheelt weer 16 uur stressen. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Carthias
epic_gram schreef op woensdag 03 november 2010 @ 08:24:
[...]

Als deze straks, na een uur of 8 nogsteeds geen fouten heeft zou je natuurlijk ook gewoon kunnen testen met alleen die module of hij vastloopt. Als hij dat dan nogsteeds doet ligt het wss niet aan het geheugen namelijk. :) Scheelt weer 16 uur stressen. ;)
Nice 1 ! Dat zal misschien een betere oplossing zijn 8)7

Maar ja komt het dan niet meer voor moet ik er alsnog achter komen welke module of bank het probleem geeft.
Maar ik zal inderdaad dit maar probleren

• Joindry

Joindry

Heb je geen reserveonderdelen liggen?Vervang de voeding, doe één ramlat eruit, je gpu eruit en draai op je mobo grafisch geheugen. Kijk eens of het dan nog gebeurd. Zo neen is het één van de verwijderde onderdelen.
Zo ja, mobo, voeding, CPU of die éné lat ram.
Is inderdaad wel zorgwekkend dat je het ook hebt in je bios, of één keer had. Een andere voeding heb je per toeval niet. Als je gaat memtesten doe het dan zeker met een goede voeding, Niet dat het teveel vermogen vraagt, maar als het fout gaat weet je tenminste zeker dat het van je rams komt en niet je voeding.

• mieJas
  • Registratie: april 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Is je moederbord niet te krom getrokken door de Mugen? Ik heb gelijkaardige ervaringen gehad en zonder die zware heatsink (en met de stock cooler) werkte alles perfect.

I like to take things apart further than I'm supposed to

• Carthias
Ik weet zowiezo dat het niet mijn Video kaart is. deze komt uit mijn oude systeem en nooit problemen mee gehad. Het probleem is dat ik geen andere voeding heb die ik kan gebruiken en deze moet zeker de hele zooi kunnen trekken.
Ik heb nog een oude 500W voeding liggen maar dat is zo een oud beest en kom ik niet uit met mijn kabel managment.

Dus ik ga eerst me rams test afmaken. En kan een voeding probleem voor freezes zorgen want me hele systeem hangt vast en restart niet?

• Carthias
mieJas schreef op woensdag 03 november 2010 @ 08:54:
Is je moederbord niet te krom getrokken door de Mugen? Ik heb gelijkaardige ervaringen gehad en zonder die zware heatsink (en met de stock cooler) werkte alles perfect.
Nee dat heb ik gecontroleerd en ik heb mijn heatsink ondersteunt door ijzerdraad aan mijn behuizing om dit ook te voorkomen

• Joindry

Joindry

je GPU kan je beschadigd hebben bij het overzetten, cablemanagement is iets waar je je zorgen ove rmoet maken als je pc eenmaal terug werkt.
En ja de voeding kan dat doen, bij instabiele spanningen over lange tijd schakelt de pc uit onder dezelfde veiligheidsvoorwaarden. als je 12V te lang 11.85 of 12,15 wil hij ook niet direct opnieuw opstarten.

• Carthias
Oke nou ik zal dan kijken of ik mijn oude voeding even kan gebruiken. Maar ik kan gewoon de PC resetten met de reset knop dus dat is toch een warm reboot? Zou het dan alsnog de voeding kunnen zijn?

• Joindry

Joindry

Direct reboot na, uit je bios of uit je windows?
In mijn ervaring, het kan altijd de voeding zijn, maar zoals epic_gram aanhaalt het kan ook nog je ram zijn. Dus doe die testen dan zeker ook nog als de oude voeding eraan hangt.

Ik hoop wel dat je het snel vind, niemand verdiend eigenlijk dergelijke miserie met een build.

• Carthias
Joindry schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:15:
Direct reboot na, uit je bios of uit je windows?
In mijn ervaring, het kan altijd de voeding zijn, maar zoals epic_gram aanhaalt het kan ook nog je ram zijn. Dus doe die testen dan zeker ook nog als de oude voeding eraan hangt.

Ik hoop wel dat je het snel vind, niemand verdiend eigenlijk dergelijke miserie met een build.
Direct rebooten is in bios en in Windows.
Nou ja ik ga op zoek naar het probleem maar ik zit op dit moment op het werk dus ik zal vanavond een update posten. En hopen dat ik het zo snel mogelijk vind :)

• Joindry

Joindry

Ik zit ook op het werk, soms stel je jezelf toch de vraag waar ze ons voor betalen e :P

succes, echt waar, ik hoop je voeding of je ram, das makkelijk te vervangen.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Joindry schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:06:
En ja de voeding kan dat doen, bij instabiele spanningen over lange tijd schakelt de pc uit onder dezelfde veiligheidsvoorwaarden. als je 12V te lang 11.85 of 12,15 wil hij ook niet direct opnieuw opstarten.
Dat zijn voor ATX-PSU's hele normale waardes. Binnen de ATX specs is vastgesteld dat een voeding op zijn 12 volt rail maximaal 5% mag afwijken. Bovendien moet je ripple wel heel hoog zijn om een pc af te laten slaan nog voor je hebt geboot. Ik verdenk daarom het moederbord of het geheugen. Je kan proberen om zo kaal mogelijk op te starten, dus met onboard graka, 1 HDD, 1 Ram module en een PSU en je mobo. Daarmee sluit je componenten uit die eventueel problemen kunnen veroorzaken. Werkt dat goed, dan moet je telkens een ander apparaat aansluiten tot het probleem weer optreed. Werkt dat niet, componenten uitproberen in andere pc's, en de hangen en opstartproblemen troubleshooter doornemen.

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:25
Welke geheugensticks heb je exact? Staan ze wel op de QVL? Zijn alle sticks uit dezelfde series? Of heb je combinatie met een ander merk? Indien dezelfde, leen ergens andere setjes. Indien combinatie, probeer per merk uit.

• Carthias
s3. schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:09:
Welke geheugensticks heb je exact? Staan ze wel op de QVL? Zijn alle sticks uit dezelfde series? Of heb je combinatie met een ander merk? Indien dezelfde, leen ergens andere setjes. Indien combinatie, probeer per merk uit.
Mijn geheugen modules zijn Corsair XMS3 4 x 2gb 1600 1,65 v was ook 1 setje. Maar de biostar website laat echt maar 10 setjes ondersteunt maar ik heb het opgezocht op internet en ze zouden zonder problemen met het mobo moeten kunnen functioneren. Dus die lijst is gewoon incompleet

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:25
Carthias schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:39:
[...]

Mijn geheugen modules zijn Corsair XMS3 4 x 2gb 1600 1,65 v was ook 1 setje. Maar de biostar website laat echt maar 10 setjes ondersteunt maar ik heb het opgezocht op internet en ze zouden zonder problemen met het mobo moeten kunnen functioneren. Dus die lijst is gewoon incompleet
Knalt je pc er ook uit tijdens idlen? Krijg je enige BSOD? Misschien wel handig om tijdens het booten F8 te spammen om zo 'disable automatic restart on system failure' te kiezen. Je krijgt misschien dan wel een BSOD te zien als je deze niet zag.

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
misschien kan je voltage 1 unit ophogen op de RAM

~

• Carthias
Ik heb net de memtest 86+ met 1 reepje uitgevoerd 18 passes 0 errors.
Nu was ik in mijn bios aan het controlleren daar is hij nu 4 keer in vast gelopen. maar hij loopt niet vast tijdens memtest? kan het dan echt de voeding zijn want hij zou dat ook tijdens memtest moeten vast lopen ofniet?

Btw ik krijg geen bsod hele systeem freezed dus niet autoreboot of wat dan ook.
En de freezes komen nu frequinter voor!

Zo een bios flash misschien nog een oplossing zijn?

Ik denk toch echt dat het me Mobo is :'(

[Voor 10% gewijzigd door Carthias op 03-11-2010 15:14]

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Probeer een andere voeding, en als het kan ook een ander moederbord. Je kan ook eventueel kijken of je nog geheugen kan hasselen wat wel in je qvl staat.

• Joindry

Joindry

Euhm,

is inderdaad wel bizar dat hij zo frequent freezed na je memtest en die geen fouten geeft. Hebje nu al de andere voeding geprobeerd?
Begin ook meer en meer mobo te denken, maar probeer de voeding to make sure. zoveel werk is dat ook niet. gewoon alle kabeltjes even vervangen, je hoeft je voeding zelfs niet vast te steken in de kast.
Mindert het aantal freezes als je em weer even hebt laten rusten?

• Carthias
Helaas heb ik gister geen mogelijkheid meer gehad om een andere voeding te testen. Dat zal vanavond gebeuren. Als dat niet de oplossing is

zou dan een bios flash nog een oplossing kunnen zijn?

• wjjkoevoets
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 25-09 10:47

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ja, een BIOS flash kan wel helpen, maar let wel op dat als hij tijdens die BIOS flash blijft hangen dat je moederbord dan sowieso naar de knoppen is, terwijl als je eerst een andere voeding probeert daarmee het probleem misschien wel mee oplost.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Dnomaid
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 15:47
Inderdaad, ik zou geen bios flash uitvoeren zolang je systeem daar niet stabiel is.

• 0scar
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:56

0scar

MacIJver

Kun je het merk en typenummer van het MoBo eens posten?

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Carthias
Mijn moederboard is van biostar de TA890FXE Ver. 5.x

• Carthias
Nou me andere voeding gaat helaas niet werken die mist de juiste aansluiting voor de CPU power op het moederboard. Nog verschillende reepje op andere bankjes geprobeerd blijft crashen in windows en bios.
Dus ik denk echt dat het me mobo is. En een bios update is echt te risico vol.

Dus dat word de Mobo terug sturen

• Kalief
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09-09 16:17
Gaat je systeem ook op zwart in Windows safe mode of - nog kaler - als je de pc een tijd lang in het BIOS-scherm laat staan?

Dit om driverproblemen uit te sluiten. Eventueel zou je via een Linux boot-cd kunnen opstarten om Windowsdrivers te omzeilen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Carthias schreef op donderdag 04 november 2010 @ 19:51:
Nou me andere voeding gaat helaas niet werken die mist de juiste aansluiting voor de CPU power op het moederboard. Nog verschillende reepje op andere bankjes geprobeerd blijft crashen in windows en bios.
Dus ik denk echt dat het me mobo is. En een bios update is echt te risico vol.

Dus dat word de Mobo terug sturen
bios update te risicovol ? Wat denk je dat de fabrikant gaat zeggen. Ze maken die updates niet voor niets..

• pvg103
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 21:14
naar 18 passes memtest lijkt het erop dat de voeding niet het probleem is. je zou dan mogen verwachten dat hij tijdens de memtest er ook uit zou knallen. je 890fx zou de nieuwste amd cpu's aan moeten kunnen. het is namelijk een van de laatste chipsets van amd. ik zou eerst load setup defaults laden in de bios, voor zover dat mogelijk is. daarna zou ik toch het risico nemen om de bios te flashen. het vreemde is dat je bios tijdens de setup vastloopt.aan het geheugen lijkt het niet te liggen. je zou ervoor kunnen kiezen om prime 95 te draaien. hier zijn ook versies van die je in dos kan draaien. misschien heb je een gaar bord/cpu getroffen.

succes

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10-09 08:15

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een bios update zal meestal wel lukken, gewoon je aan de instructies houden. In geval van twijfel, waarom neem je geen contact op met Biostar zelf ?
http://www.biostar-usa.com/app/en-us/mb/bios.php?S_ID=482

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Zo heb ik onlangs Windows geinstalleerd(raid fail) en kreeg te maken met freezes, hangen en soms een BSOD.

Ik had eventvwr opgeschoont en gewacht tot het weer gebeurde. Via EventID's kom je al heel ver met google. Ofwel, vergeet je eventvwr niet ;)
(had problemen met windows updates en raar maar waar; nu stabiel)

(edit: de vraag is gesteld hierboven)
Ps: Crasht ie ook in veilige modus?

[Voor 21% gewijzigd door XRayXI op 05-11-2010 02:06]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Carthias
Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of hij is veilig modus crashed. Maar hij crashde niet tijdens windows install en memtest86.

Maar ik zal een live cd proberen nog een veilig modus. Maar ik heb al een RMA aangevraagt en ik stuur hem morgen op.

De rede dat ik geen bios update wil doen is omdat hij zowiezo zich zelf ophangt in de bios zelf. En als hij freezed tijdens een update ben ik verder van huis. ( weet niet of ik dan nog garantie voor me Mobo kan krijgen )

• Yahiko750
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23-09 16:05

Yahiko750

Master of Puppets

Vervelend zijn dit soort problemen altijd. Ik ga ervanuit dat de PC sowieso instabiel is, aangezien je in het BIOS zelf ook freezes hebt. Ook altijd kut te diagnosen. Ik zou toch even een rigoreuze maatregel proberen;

Haal heel je PC uit mekaar (Inclusief processor van moederbord) en zet hem vervolgens minimaal in mekaar. Vergeet vooral niet fatsoenlijk koelpasta te gebruiken, dus geen laagje van 2mm dik :P. Het kan evenwel je GraKa zijn trouwens ...

Het zal niet de eerste keer zijn dat een PC weer fatsoenlijk werkt erna ...

• r3agluurder
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:30
Wat je zou kunnen doen is even bij een computerzaak langsgaan en vragen of ze daar een P.H.D. kaart hebben (zoek maar op google) hiermee kun je evt. je moederbord testen in (sudden) death force mode. Waarbij het kaartje alles kan overnemen geheugen, cpu en grafisch. Het kaartje kost namelijk om en nabij de 500 euro (als het niet meer is) dus niet geschikt voor de gewone consument.

Misschien dat je dan een diagnose kunt stellen
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee