ICH 8R RAID 1 Windows 7: trage leessnelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Sinds 2 weken heb ik mijn systeem draaien op Windows 7. Hiervoor had ik XP. Nu valt me op dat mijn RAID 1 array erg traag is met lezen, maar schrijven lijkt redelijk normaal. Ik krijg geen foutmeldingen en alles werkt normaal, alleen ATTO doet vermoeden dat er wat mis is:

ATTO standaard test (transfer size 0.5-8195 KB, total length 256 MB):
Gemiddelde (min-max) leessnelheid: 25 MB/sec (17-47)
Gemiddelde (min-max) schrijfsnelheid: 50 MB/sec (27-62)
(De processor belasting tijdens ATTO is >80%: normaal?)

Systeem: P5B deluxe met laatste bios, niet overgeklokt, E6600, 2x2 GB Corsair, Vertex II 120 GB boot, 36 GB Raptor als scratch disk en 2x 250 GB WD2500YD RE schijven, 7600GT. Recentelijk 2 GB bijgeprikt en de Vertex II. Het systeem, met Raptor als boot disk, heeft 4 jaar stabiel gedraaid onder XP. Alle (SATA) schijven hangen aan de ICH-8R, bestuurd door Intel Rapid Storage Manager (laatste versie). De RAID 1 array zit voor 70% vol. BTW de Vertex is wel (kei-)snel, ook volgens ATTO >:)

Gedaan: Rapid Storage Manager gechecked: geen foutmeldingen; Chkdisk: geen foutmeldingen; Google en dit forum: geen eerdere/ vergelijkbare problemen...

Kan het zijn dat een van de RAID schijven gaar is, of is er wat anders mis? Hoe kan ik dit verder testen?