Dvd brander en een harde schijf op dezelfde IDE aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Tranquilly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-07-2023
Hee mensen,

Voor jullie is mijn vraagje vast te simpel, maar ik spreek de waarheid als ik zeg dat ik
al flink gegoogled heb en dat niemand in mijn vriendenkring me hiermee kan helpen.

Ik heb het volgende probleem:
Een dvd-rw brander en een harde schijf moeten allebei worden aangesloten op 1 moederbord (Asrock 880GM-LE)
Nu zit er op dat moederbord maar 1 IDE aansluiting. :/

Dus mijn vragen zijn:
- Kunnen ze samen op dezelfde aansluiting?
- Welke van deze twee moet slave worden en welke master?
(Knelpunt: De harde schijf is namelijk niet de opstartschijf. Het opstarten gebeurt met een Sata II SSD!)

Dit is wat jullie FAQ erover zegt:
"Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
Dat is vrij simpel te bedenken. Er zijn slechts twee regeltjes die je in je achterhoofd moet houden:
een IDE kanaal kan slechts één apparaat tegelijkertijd aansturen
de Master heeft voorrang boven de Slave bij gelijktijdige operaties
2 apparaten: elk op een apart kanaal, zodat deze apparaten elkaar niet 'storen' bij gelijktijdige acties zoals het kopieren tussen de apparaten."

Dat het zo het beste is, kan ik me voorstellen, maar wil dat automatisch zeggen dat mijn plan onmogelijk is? :? In dat geval moet ik dus een keuze maken tussen m'n dvd-rw brander of een tweede harde schijf ..

Zeer benieuwd naar jullie reactie. ;)

Alvast hartelijk bedankt.

Vriendelijke groet.

[ Voor 32% gewijzigd door Tranquilly op 02-11-2010 19:44 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-03 22:25
HD als Master en CD-ROM als slave :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tranquilly schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:32:
- Kunnen ze samen op dezelfde aansluiting?
Ja. Heb je het al geprobeerd?
- Welke van deze twee moet slave worden en welke master?
Een van de twee. Maakt verder niet zoveel uit. Opnieuw: probeer het uit :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tranquilly
gambieter schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:39:
[...]
Ja. Heb je het al geprobeerd?
Nope. Ben bang dat ik iets stuk maak. :*)
gambieter schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:39:[...]
Een van de twee. Maakt verder niet zoveel uit. Opnieuw: probeer het uit :)
Waarom maakt dat niet uit dan? Ik dacht altijd dat een dvd brander en een harde schijf nooit op dezelfde IDE aansluiting mochten. Sowieso is het handig om te weten in welke situatie het beter presteert. Zo raar is mijn vraag toch niet? ;)
Heus waar? Want je hebt toch ook nog iets als "secondary" master en slave?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tranquilly schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:59:
Dat is alleen als je meerdere PATAaansluitingen hebt.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 18:49
secondary is het 2e kanaal, dus 2e IDE aansluiting ;)

wat al gezegd word, door iets verkeerd in te stellen mbt master/slave, kun je niets kapot maken hoor !

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-03 22:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tranquilly schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:59:
[...]

Nope. Ben bang dat ik iets stuk maak. :*)

[...]
Waarom maakt dat niet uit dan? Ik dacht altijd dat een dvd brander en een harde schijf nooit op dezelfde IDE aansluiting mochten. Sowieso is het handig om te weten in welke situatie het beter presteert. Zo raar is mijn vraag toch niet? ;)

[...]

Je hebt idd ook iets als "secondairy master" en "slave".
Wat in de FAQ staat klopt, maar dit gaat uit van een inmiddels niet meer zo actuele situatie, namelijk de tijd dat moederborden standaard met twee IDE (PATA) aansluitingen uitgeleverd werden, en niet met SATA, wat tegenwoordig de standaard is :)
Heb je twee IDE aansluitingen, dan heb je een primary master, een primary slave (beide kabel 1) en een secondary master en een secondary slave (beide kabel 2). Ergo: op elke kabel kun je dus twee apparaten aansluiten.
Welk apparaat wat is, bepaal je middels jumpers. Dat kan op twee manieren:
1) beide devices op CS (cable select). Dan is als ik me niet vergis het apparaat aan het einde van de kabel de master en die op de middenaansluiting de slave. Kan ook omgekeerd zijn, maar dat weet je zo ;)
2) 1 device jumperen als Master en de andere als Slave. De devices bepalen het dan zelf en zijn niet afhankelijk van de plaats van de kabel. Kan handig zijn ivm plaatsing in de kast, of, in jouw geval, om te bepalen welk apparaat er voorrang krijgt :) Soms heb je overigens qua jumpering van de master een extra jumper, die "single master" aangeeft. Dat betekent dat de schijf als enige op het kanaal zou zitten. Dat doe je logischerwijs alleen als er geen tweede IDE device op het kanaal / kabel is aangesloten :P

In jouw geval heb je dus maar 1 IDE aansluiting waar 2 apparaten op moeten. Dan is de vraag: welk apparaat gebruik je het meeste, en op welke manier verwacht je het meeste dataverkeer?
Als je veel wilt branden vanaf disk (maar niet die IDE disk die ook op het kanaal / kabel hangt), dan zou ik je brander als master jumperen en de IDE HDD als slave. Gebruik je de IDE HDD veel en je brander minder, dan dus de IDE HDD als master.
brand je voornamelijk vanaf die IDE schijf, dan zou ik het zo opzetten dat je IDE master is en je brander slave. Je kunt dan namelijk je brandprogramma zo instellen (de meeste progs zoals Nero ondersteunen dat) dat ie je SSD als buffer gebruikt. Dan schrijf je dus eerst vanaf je HDD naar je SSD en dan vanaf je SSD naar je brander. Persoonlijk denk ik dat ie dan optimaal is, aangezien je dan bij bijvoorbeeld downloads of kopieeracties naar de IDE schijf sowieso geen issues zult hebben met een per ongeluk gedeeld IRQ van je brander waardoor het wegschrijven ook iets sneller kan gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tranquilly
Hmmm okay. Thanks, I guess!

Misschien is een IDE -> SATA converter nog een idee?
Dit om te voorkomen dat m'n dvd brandertje de data overdracht naar m'n hdd verstoord.

EDIT: Wow wacht. Moet nog je wall of text lezen.

2ND EDIT: Ahhhh super bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg.
Ik denk dat ik ga doen wat je me aanraadt. Al twijfel ik wel nog over die converter.
(Sidenote: Ik gebruik de IDE HDD voor muziek, afbeeldingen en documenten)

Maar, zo moet ik er wel uitkomen denk ik. Nogmaals dank, allen.

[ Voor 53% gewijzigd door Tranquilly op 02-11-2010 20:24 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-03 22:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Even een misverstandje uit de wereld helpen: De boot sequence heeft totaal niets te maken met de master/slave/primary/secondary-instellingen van IDE.

[ Voor 90% gewijzigd door Compizfox op 02-11-2010 20:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Tranquilly
Dat is inderdaad wat ik dacht, ja. ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-03 22:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK. Dacht dat je met dit bedoelde:
(Knelpunt: De harde schijf is namelijk niet de opstartschijf. Het opstarten gebeurt met een Sata II SSD!)
dat je dacht dat de opstartschijf ook perse Primary Master moet zijn, een groot misverstand.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1