Hee mensen,
Voor jullie is mijn vraagje vast te simpel, maar ik spreek de waarheid als ik zeg dat ik
al flink gegoogled heb en dat niemand in mijn vriendenkring me hiermee kan helpen.
Ik heb het volgende probleem:
Een dvd-rw brander en een harde schijf moeten allebei worden aangesloten op 1 moederbord (Asrock 880GM-LE)
Nu zit er op dat moederbord maar 1 IDE aansluiting.
Dus mijn vragen zijn:
- Kunnen ze samen op dezelfde aansluiting?
- Welke van deze twee moet slave worden en welke master?
(Knelpunt: De harde schijf is namelijk niet de opstartschijf. Het opstarten gebeurt met een Sata II SSD!)
Dit is wat jullie FAQ erover zegt:
"Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
Dat is vrij simpel te bedenken. Er zijn slechts twee regeltjes die je in je achterhoofd moet houden:
een IDE kanaal kan slechts één apparaat tegelijkertijd aansturen
de Master heeft voorrang boven de Slave bij gelijktijdige operaties
2 apparaten: elk op een apart kanaal, zodat deze apparaten elkaar niet 'storen' bij gelijktijdige acties zoals het kopieren tussen de apparaten."
Dat het zo het beste is, kan ik me voorstellen, maar wil dat automatisch zeggen dat mijn plan onmogelijk is?
In dat geval moet ik dus een keuze maken tussen m'n dvd-rw brander of een tweede harde schijf ..
Zeer benieuwd naar jullie reactie.
Alvast hartelijk bedankt.
Vriendelijke groet.
Voor jullie is mijn vraagje vast te simpel, maar ik spreek de waarheid als ik zeg dat ik
al flink gegoogled heb en dat niemand in mijn vriendenkring me hiermee kan helpen.
Ik heb het volgende probleem:
Een dvd-rw brander en een harde schijf moeten allebei worden aangesloten op 1 moederbord (Asrock 880GM-LE)
Nu zit er op dat moederbord maar 1 IDE aansluiting.
Dus mijn vragen zijn:
- Kunnen ze samen op dezelfde aansluiting?
- Welke van deze twee moet slave worden en welke master?
(Knelpunt: De harde schijf is namelijk niet de opstartschijf. Het opstarten gebeurt met een Sata II SSD!)
Dit is wat jullie FAQ erover zegt:
"Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
Dat is vrij simpel te bedenken. Er zijn slechts twee regeltjes die je in je achterhoofd moet houden:
een IDE kanaal kan slechts één apparaat tegelijkertijd aansturen
de Master heeft voorrang boven de Slave bij gelijktijdige operaties
2 apparaten: elk op een apart kanaal, zodat deze apparaten elkaar niet 'storen' bij gelijktijdige acties zoals het kopieren tussen de apparaten."
Dat het zo het beste is, kan ik me voorstellen, maar wil dat automatisch zeggen dat mijn plan onmogelijk is?
Zeer benieuwd naar jullie reactie.
Alvast hartelijk bedankt.
Vriendelijke groet.
[ Voor 32% gewijzigd door Tranquilly op 02-11-2010 19:44 ]