Toon posts:

Pc slaat op tilt na overklokken (koeling?)

Pagina: 1
Acties:

• nocky2
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09-07-2014
huj, Ik heb op dit moment de volgende setup draaien:

mobo: asus msn32-sli
cpu: AMD6400+ (black edition)
gpu: Asus 8600GT (silent)
ram: 2x kingston hyperx
cooler: zahlman 9500

zolas sommigen van jullie wel weten heeft asus zon mooie overclock tool (ai booster). als ik deze op 10% overclock zet en dan ga gamen slaat mijn pc na een minuut of 10 op een blauw scherm met witte letters. Kan niet lezen wat er staat. Zou het kunnen dat dit door de koeling komt?

dan ga ik waarschijnlijk voor waterkoeling.

Grtz,

Nicky

• 327097
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-07-2016
Als het aan de koeling licht hoef je niet meteen over te gaan op waterkoeling. Wat je wel kunt doen is je temperaturen van je processor/videokaart en moederbord bekijken als je pc net aan staat en na het overclocken.

Je spreekt over een blauw scherm met witte letters dit heet een BSOD (Blue screen of death).
Ik denk dat je niks nieuws hoeft te kopen en weet bijna zeker dat alles werkt, wat je kunt proberen is om handmatig over te clocken wat overigens niet moeilijk is.

• nocky2
JaHetIsChris schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:27:
Als het aan de koeling licht hoef je niet meteen over te gaan op waterkoeling. Wat je wel kunt doen is je temperaturen van je processor/videokaart en moederbord bekijken als je pc net aan staat en na het overclocken.

Je spreekt over een blauw scherm met witte letters dit heet een BSOD (Blue screen of death).
Ik denk dat je niks nieuws hoeft te kopen en weet bijna zeker dat alles werkt, wat je kunt proberen is om handmatig over te clocken wat overigens niet moeilijk is.
dat scherm bedoel ik ja. Als ik met de overclock begin is mn cpu ongeveer 38 graden. Bij het blauwe scherm denk ik rond de 50-55. Met handmatig overclocken gebeurd dit ook.

• ReseT
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is je CPU voltage te laag. Maar ik zou eerst de OC FAQ lezen, als je dat nog niet gedaan hebt. Scheelt veel tijd als je problemen moet uitzoeken en oplossen. Overclocking & Tweaking FAQ

Specs 2020: MSI P35 neo2-FR / Intel Quad Q6600 @2,8Ghz / 8gb DDR2 1600 / Intel x25m 80gb SATA SSD / ATI Radeon X800GTO

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
Er kan van alles mis zijn, overclocken is best complex en er komt een hoop stress op ALLE onderdelen. Het beste kun je jezelf een beetje inlezen hier.

*spuit 11* Reset was me te snel af :)

[Voor 8% gewijzigd door ResuCigam op 02-11-2010 16:48]

We do what we must because we can.

• nocky2
heb het doorgelezen en omdat het telkens op hetzelfde moment is, moet het toch echt aan de koeling liggen.
Best raar want ik heb er al echt een lompgrote koeler opzitten. iemand andere ideeen toevallig?

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:44
wat zijn je huidige instellingen dan als hij vast loopt? Wat heb je ingesteld in de bios?

• nocky2
FSB 220
multiplier 16
Vcore 1.44

cpu draaid dan op 3.52 ipv 3.2 Mhz

[Voor 37% gewijzigd door nocky2 op 02-11-2010 19:03]

• Frietjemet
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-12-2015
Die cpu zit al aardig op zijn grens wat kloksnelheid aangaat, met aibooster ga je die niet stabiel krijgen.
Als je hem toch wil overclocken zul je handmatig instellingen moeten gaan aanpassen in de bios, wil je een goede kans maken hem stabiel te krijgen.

• nocky2
heb net even edit gedaan FSB is 220 ipv 210

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-09 18:48
Ga eens naar Start --> Configuratiescherm --> Systeem --> Geavanceerde systeeminstellingen --> Opstart- en herstartinstellingen en doe het vinkje voor "Automatisch opnieuw opstarten" (onder Systeemfouten) weg.

Als je dan een BSOD krijgt, kan je de foutcode opschrijven en hier melden. Hou ook eens goed je temperaturen in het oog (kijk op welke temperatuur hij zit vlak voor een crash), een handige tool daarvoor is HWMonitor.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• nocky2
net geprobeerd hij sloeg na een paar seconden al af met een temp van 54 graden in de core.

Foutcode kon ik nog steeds moeilijk lezen maar het begon iig met 0X0000008E

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-09 17:37
Op de website van AMD staat dan ook dat de max temp 55 tot 63 graden is.

Weet je toevallig of de sensor in de socket of intern in de processor zit?

En een 0X0000008E error is alleen maar fijn, die vinden alleen plaats als je systeem kans heeft beschadigingen op te lopen, denk dat je overclock hier ook mee te maken heeft.

• nocky2
oke dus het ligt aan de warmte. Dan zal ik waarschijnlijk toch aan waterkoeling moeten gaan geloven.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dat is dit systeem imho niet waard. Voor dat geld kan je dan net zo goed een nieuwe processor+moederbord+geheugen kopen. Of je moet een slechte set kopen die nauwelijks beter is dan luchtkoeling

• nocky2
waar zou ik dan nar kunne kijken om toch een beetje onder de 300 euries te blijve

• dezejongeman
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 24-09 11:34
voor die prijs zou ik je systeem upgraden en gewoon lekker een fatsoenlijke luchtkoeling houden.

wat is voor jouw de meerwaarde om over te clocken gewoon voor de fun/vet factor of heb je echt net die paar MH/zjes nodig omdat x of y net niet lekker draait

heb je tevens het geheugen al wat prik extra gegeven dat wil ook nog wel eens helpen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kijk eens naar het AMD AM3 platform en de bijbehorende Phenom processors

• nocky2
een nieuwe setup gaat het niet worden. Met een mobo cpu en geheugen kom ik dan al op 460 euro uit

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020

nedernakker

Team HWI Pro OC

dat ligt een beetje aan wat je zelf kiest...

je kan voor die 300 euro al een mooie quad core set halen met degelijk moederbrod en 4 GB DDR3

Hardware.info Overclock Team

• nocky2
ja dat weet ik maar is een 6 core niet veel en veel sneller? En wat heb ik eraan om een moederbord van 200 of van 80 euro te kopen?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

die van 80 euro voldoet voor 90% van de gebruikers al meer dan voldoende

• nocky2
wat zijn de voordelen aan zon dure dan???? overclock opties e.d. ofzo?

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:42

AlexanderB

7800 rpm

meestal ja, overclock opties, beetje extra aandacht aan overclocken, of speciale aansluitingen (bijv. quad crossfire, heel bord vol pci-e 16x, ofzo)

• yniezink
  • Laatst online: 23-09 23:55
Ik weet niet of dit veel toevoegd, maar ik heb een 6000+ gehad. En die dingen clocken bijna voor geen meter over. Ik kon de fsb net met 10 omhoog gooien (waar het voltage al voor omhoog moest). En daarna werd ik al doodgegooid met blue screens.

• Nieknikey
  • Laatst online: 23-09 17:37
yniezink schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:15:
Ik weet niet of dit veel toevoegd, maar ik heb een 6000+ gehad. En die dingen clocken bijna voor geen meter over. Ik kon de fsb net met 10 omhoog gooien (waar het voltage al voor omhoog moest). En daarna werd ik al doodgegooid met blue screens.
Het ligt niet alleen aan het moederbord of processor hoe ver je de fsb kunt verhogen, maar aan meerdere componenten.

• yniezink
  • Laatst online: 23-09 23:55
Daar ben ik me van bewust. Het geheugen kon makkelijker op een hogere snelheid lopen. Maar ik kon die processor op geen enkele manier stabiel krijgen. Ze verstoken ook best wat. TDP van 140 watt. Het zijn echt hitte monsters
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee