Win 7 64x gebruikt maar 3,5 gb van 8 gb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren 8 gb RAM in mijn pc geïnstalleerd. Echter gebruikt hij na installatie maar 3,5 gb. Ik heb windows 7 64x geïnstalleerd op mijn pc en vóór installatie had ik al gecontroleerd of mijn processor en moederbord hiervoor wel geschikt waren. Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:

- Gigabyte GA-P55M-UD2 moederbord.
- Intel Core i5 750 2.66GHz processor.
- 4 x 2 gb Corsair XMS3 geheugenmodules.
- Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB DDR5.
- 2x Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS.

Ik had eerder 4 gb geïnstalleerd van OCZ, ook deze gebruikte maar 3,5 gb. Nadat deze kapot gingen, heb ik ze bij Zercom (waar ik de modules had gekocht) kunnen inruilen tegen deze corsair modules. Ik heb er natuurlijk wel wat extra voor moeten betalen, maar altijd beter dan weken wachten op een paar nieuwe modules.

Ik heb al rond gezocht op internet waar het aan kan liggen, maar ik heb nog geen oplossing gevonden. Ik heb de BIOS al geüpdatet naar de nieuwste versie (F11) en heb deze ook al eens gereset. Ik weet het echt niet meer. Iemand met een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Abbadon in "RAM FAQ"
Zorg ervoor dat je aan alle voorwaarden voldoet die hier staan. Dus zet ook zaken als memoryremap e.d. aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er zou een "memory remapping" optie in je BIOS moeten zitten:
http://www.anandtech.com/show/2850/20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het meteen proberen, ik laat zo meteen iets weten of het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-08 23:50

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Mag ik hier mischien een andere, doch gerelateerde vraag stellen?
Mijn windows 7 64 herkent wel mijn volledige 8gb ram, maar het gebruik gaat eigenlijk nooit over de 3-4gig heen. Is er een mogelijkheid in win7 om te zeggen dat hij meer in het ram moet laden, of op een andere manier meer gebruik moet maken van mijn 4gig vrije ram?

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Bombtrack schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:27:
Mag ik hier mischien een andere, doch gerelateerde vraag stellen?
Mijn windows 7 64 herkent wel mijn volledige 8gb ram, maar het gebruik gaat eigenlijk nooit over de 3-4gig heen. Is er een mogelijkheid in win7 om te zeggen dat hij meer in het ram moet laden, of op een andere manier meer gebruik moet maken van mijn 4gig vrije ram?
Dat is er. De naam is mij even ontschoten. (Dacht RAMbus, maar dat is wellicht toch iets anders.)

[ Voor 9% gewijzigd door Nixy op 02-11-2010 15:31 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nixy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:29:
[...]

Dat is er. De naam is mij even ontschoten. (Dacht RAMbus, maar dat is wellicht toch iets anders.)
Zal dan eerder RamDrive of RamDisk zijn (Rambus is die uitvinder/fabrikant/patenthouder van div. geheugentypes zoals RIMM).

Op zich wel interessante vraag; misschien dat de (Super) Prefetch-functie van Win7 ook af te regelen valt zodat er meer geheugen nuttig gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Ennnn daar zijn we weer. Ik heb artikelen van wagenveld en Terw_Dan gelezen, maar heb nog geen oplossing gevonden. In mijn bios heb ik geen optie als Memory Remap gevonden, blijkbaar zit deze ook niet in mijn bios.

Ik heb na veel zoeken maar eens Gigabyte gebeld en zij hebben er samen met mij eens naar gekeken. Hun conclusie was dat het in Windows 7 zou moeten zitten. De bios ziet namelijk alle 8gb en Windows zelf ook, echter stelt Windows 7 maar 3,49gb beschikbaar (zo staat het ook in de eigenschappen van Windows weergegeven: 8gb geïnstalleerd (3,49gb beschikbaar)).

Ik zoek dus nog even verder.... Als iemand al een oplossing weet, please!!! Let me know! :D

EDIT: Heb trouwens ook al geprobeerd de HPET mode op 64x te zetten, maar ook dit haalt niets uit.

EDIT2: Zojuist het volgende gevonden in mijn taakbeheer: http://erikvandeven.com/fysiek_geheugen.png

[ Voor 12% gewijzigd door Storm90 op 02-11-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hallo :) Ik heb dit topicje net even doorgelezen en heb zelf eens ge-googled.
Daarbij kwam ik op deze site: http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=55827
en wel de desbetreffende post van "kb67" hij schrijft: "hoi, ook ik had het probleem dat ik na een week mijn nieuwe laptop te hebben gebruikt, ineens prestatie verlies had, zelfs de classificatie van windows was beduidend lager. Ik ben toen gaan zoeken en zag dat windows 1GB reserveerde voor hardware, wat in mij ogen veel te veel was. Na lang zoeken vond ik iets wat het proberen waard was, hier onder kan je lezen wat ik gedaan heb:

ga naar uitvoeren-->type: msconfig-->computer opstarten-->geavanceerde opties--> bij mij stond hier het een en ander aangevinkt, ik heb toen alles uitgeschakeld, vervolgens, door toepassen en ok werd de pc opnieuw opgestart.

het resultaat was een hogere classificatie en gereserveerd geheugen was nog maar 76 MB zie bijlage."

Misschien heb je hier wat aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Nu je dat zegt schiet mij ineens iets te binnen! Ik heb in het begin (toen mijn 1e set OCZ geheugenmodules kapot waren, werden kapot geleverd) ook het een en ander verandert in de msconfig. Ik hoop dat dit werkt, ik ga het nu proberen. Laat zo iets weten. Alvast bedankt voor de tip! :D

EDIT: Bedankt voor de gouden tip!!! :D :D :D Het werkt!!!! zie http://erikvandeven.com/fysiek_geheugen2.png Wat wel zeer slecht van mij is, is dat ik zelf een uur geleden op deze site terecht kwam, maar dus niet verder heb gelezen dan de eerste reactie 8)7 8)7 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Storm90 op 02-11-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hey mooi:D graag gedaan, bedank kb67 maar haha. Deze kennis zal ook voor mij te pas komen, binnenkort mijn eerste 64 bit PC bouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook, dus ik zou graag willen weten wat je precies heb uitgevinkt enzo in msconfig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik zit ook te stoeien met extra geheugen en ben er nog niet achter waarom mijn bios maar 4Gb ziet ipv 8Gb.

Moederbord: Asus P7P55-M
Processor: i5-750
Geheugen: 4x2Gb Kingston ValueRAM (KVR1333D3N9K2/4Gb)

Win7 64-bit zegt bij systeemeigenschappen 8Gb geinstalleerd (3,99Gb beschikbaar)
In MSConfig staat max. geheugen niet aangevinkt, de rest ook niet trouwens.

Mijn BIOS ziet maar 4GB en memory remap feature is enabled.
BIOS is voorzien van laatste update.
Ik heb de modules ook al omgewisselt, maar helpt niet.
CPU-Z ziet ook de volledige 8Gb onder tabblad "Memory" en bij "SPD" wordt ook bij alle 4 de slots netjes 2Gb weergegeven.

Weet even niet waar ik verder moet zoeken. Iemand enig idee?
Zie ik iets over het hoofd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Ik heb dit probleem ook, dus ik zou graag willen weten wat je precies heb uitgevinkt enzo in msconfig?
Zoals Uberhood al zei: Ga in de msconfig naar de tab Computer opstarten, druk daar op Geavanceerde opties... Dan kom je in het venster Geavanceerde opstartopties en daar heb ik alles uit staan. Ik had eerst namelijk alleen Maximaal geheugen aangevinkt en dit zorgde al voor het probleem. Ik had dus alleen deze optie uit hoeven te vinken.

@madvisionz, bij jou is het duidelijk dat het probleem in eerste instantie dus niet bij Windows ligt. Al eens gekeken of misschien een of meerdere ingangen op je moederbord kapot zijn? Doe anders eens een memory test.

EDIT: foutje, lees nu pas dat CPU-Z bij jou wel de volle 8gb ziet... Ik zal zeggen, reset je bios eens en zet je memory remapping nog eens aan. Zoek vervolgens of er een "HPET mode" mogelijkheid in jouw BIOS te vinden is en zet deze op 64x

[ Voor 18% gewijzigd door Storm90 op 03-11-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
@ Erik0

Thanx voor de response.
Heb mn BIOS gereset, maar helpt niks. Na reset staat de memory remapping al op enabled, dus dat hoefde ik niet te doen. Die HPET mode zegt me niks en heb ik ook niet kunnen vinden.

Heb ook gelezen dat het misschien te maken kan hebben met dat de CPU (socket pins) niet goed zit, reseating van de CPU zou wel eens kunnen helpen. Vraag me af of dit bij mij van toepassing is omdat CPU-Z alle 4 de 2Gb bankies gewoon ziet. Heb eigenlijk ook weinig zin om dit te doen, maar misschien dat ik dit eens een keer als laatste redmiddel ga proberen.

Kzal ook nog wel ff keer memtest draaien voor de zekerheid.

Pff, ik begin het nou wel een beetje zat te worden. Echt slecht dat dit niet gewoon in 1x werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik dit uitvoeren op mijn pc. (heb 4GB geheugen en pc zegt 2.8 GB beschikbaar. (videokaart meegerekend 3.2 GB) Vanavond horen jullie de reactie wel!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
Iemand nog ideeen?
Mijn BIOS ziet nog steeds niet de volledige 8Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 01:21
Ik had een paar weken terug dit probleem ook toen ik mijn nieuwe systeem in elkaar zette (Asus P7P55D-E, i5-760, 2 x 4GB Corsair XMS3 1333). Het BIOS zag alleen 4GB, terwijl windows 7 en cpuZ de volle 8GB zagen met maar 4GB beschikbaar.

Op internet komt dit probleem vaak voor en er worden allerhande oorzaken voor genoemd. Bijvoorbeeld de Msconfig instellingen of een defecte geheugencontroller in de processor. In mijn geval bleek het een defecte geheugenmodule te zijn. Dit is makkelijk te controleren door alle modules afzonderlijk te proberen. Met een defecte module zal de pc immers niet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
De volledige 8Gb word nu eindelijk herkent na veel gespeel met de geheugenbankjes op mn moederbord,
Met een prestatieindex van 7.3 ben ik een tevreden mens.

Allen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En nu upgraden naar 4GB RAM, want 1 GB is tegenwoordig echt te weinig voor een fatsoenlijke desktop.

Ik kan het niet laten dit te noemen in een topic over geheugen: GB en Gb zijn echt _verschillende_ dingen.
Let daar op, helemaal als je over datzelfde geheugen gaat discussiëren!

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 19-11-2010 08:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem als anderen in dit topic. 8 Gb geheugen en 4105 MB is gereserveerd voor hardware. Ik heb een MSI P55-GD65 moederbord waar (als ik het goed heb gezien) niet een memory remap functie op zit. De tip met msconfig zou ik graag uitvoeren, maar als ik op de knop 'geavanceerde opties' klik, gebeurt er niets. Er komt geen nieuw scherm dus ik kan ook niet bepaalde opties aan of uitzetten. Heeft iemand een idee hoe dit probleem met msconfig op te lossen is?

Arjen, Spijkenisse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00
Meer geheugen kopen, 1 GB is natuurlijk nooit voldoende om 4105 MB in op te slaan.... Zie ook de reactie van Ultraman vlak boven je!

Open msconfig met administrator rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoiZie schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:09:
Open msconfig met administrator rechten.
Als ik msconfig met administrator rechten open is het probleem niet verholpen. Ik kan trouwens niet een van de opties aan of uit zitten op de tab 'computer opstarten'. Op de andere tabs kan ik wel van alles en nog wat selecteren en deselecteren.
Mijn OS is Windows7 64.
Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Net nieuwe pc geinstalleerd gallery: Versteegrob

Echter wordt maar 3.16 GB gebruikt van de 8GB.
Heb de opties net uitgevinkt en ga nu rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0W2zPf8IWub20kLMnjPgoMpc/full.jpg

Zo'n grafiek is normaal. Jij hebt echt 3GB wat gebruikt wordt en maximaal toegewezen is? Dan staat er iets niet goed (Check je bios even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
8GB en in de bios staat het ook goed. Wat kan ik nog meer doen?

Heb het geheugen in A1 en B1 gestopt.
Heb windows 7 ultimate

Dit staat er letterlijk Geïnstalleerd geheugen 8GB (3.15GB beschikbaar)

[ Voor 22% gewijzigd door Wackmack op 07-09-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Oplossing, 64bits installeren ipv 32bits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heel bizar. Ik heb dit niet eerder meegemaakt sinds ik 8GB geheugen heb de afgelopen 2½ jaar.
Ik ben simpelweg aan het browsen, doe een flash spelletje en krijg via Windhoos de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar is. :?

Het viel me ineens op dat Windows 8GB aangeeft, maar dan maar 3.99GB beschikbaar heeft. Dat terwijl ik tijdens de installatie...2 weken geleden....netjes 8GB ter beschikking had. (Dat viel me op omdat tijdens Update toen bijna de gehele 8GB in gebruik was.

Nu heb ik alle voorgaande posts gelezen, maar geen enkele optie lost daarvan iets op. Ook wetende dat ik sindsdien niets in het BIOS heb gewijzigd.

Elk programma dat ik open, geeft aan dat ik netjes 8GB in de pc heb. Frequentie, timings, dual channel modus, noem het maar op. Maar taakbeheer vertelt me heel iets anders.

PLEH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Heb je al een memtest gedaan? kan het dan niet zijn dat 1 van de bankjes er mee opgehouden is?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1