Toon posts:

Voeding verangen, mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Queal
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 21:34
Gister heb ik van een externe HD een interne HD gemaakt. Ik was het zat dat USB kabel een bottleneck vormde omdat ik op die externe HD films download, uitpak en probeer te kijken en dat is teveel data voor zo'n USB kabeltje.

Nadat ik de HD had ingebouwd en de SATA kabel had aangesloten, had ik de pc opgestart. Deze startte op, maar ik zag dat ik was vergeten om de stroom op de HD te zetten. Dus windows op laten starten, en daarna weer afgesloten. Stroomkabel aangesloten en weer opgestart en toen deed ie niks meer. Hij gaf enkel een zwart scherm, ik kreeg geen POST scherm en ik kon de BIOS niet in. Ik meende wel iets branderigs te ruiken toen ik hem de 1e keer aanzette, maar toen ik bij de computer ging ruiken rook ik het niet meer.

Ik heb toen alles afgekoppeld (Grafische kaart, HD's, geheugen, alles) zodat alleen de processor nog op het moederbord zat en toen nog eens geprobeerd. Hij gaf niet eens piepjes om te waarschuwen dat er geen geheugen/gfx/hd in zat, hij deed helemaal niks. De ventilator ging aan en dat was het.

Ik dacht: dat is een kapotte voeding. In de kast zat ook precies daar waar de voeding zat aan het randje een klein rond zwart plekje. Het leek wel op een schroeiplek, maar ik kon het zo wegvegen. De voeding zat ook helemaal vol zwart stof inmiddels, hij was al 5 jaar oud. Dus of dat nu inderdaad en schroeiplek was weet ik ook niet zeker.
Vanochtend dus maar een nieuwe voeding gehaald, das een goedkope en simpele oplossing. Nieuwe voeding op het moederbord aangesloten en toen geprobeerd aan te zetten (nog steeds waren alle andere componenten afgesloten) en toen deed ie helemaal niks. De ventilator van de processor gaat 1 seconde aan en daarna houdt ie ermee op.

Als de ventilator van de processor maar 1 seconde aangaat, dan zou ik meteen aan een kapot moederbord denken, maar gister deed hij dit niet met mijn oude voeding. Mijn oude voeding heb ik gister opengeschroefd, maar ik kreeg 1 schroefje niet los. Daarna heb ik hem met een beetje grof geweld opengetrokken en daarmee 1 klein dingetje verbogen binnenin. Ik durf mijn oude voeding dus niet meer aan te sluiten om te kijken of hij dan wel meer doet dan 1 sec aangaan.

Ik weet nu eigenlijk niet meer goed wat ik moet doen... :(

• ®androiid
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-07 16:06

®androiid

Euroshopper

heb je het CPU voeding's stekkertje wel aangesloten?
misschien zou je nog wat specifieker kunnen zijn over je hardware en waar precies dat schroeiplekje zit.
zelf heb ik een keertje een foutje gemaakt met een nieuwe CPU kopen. de TDP van de CPU was te hoog voor het moederbord waardoor het CPU voedings stekkertje helemaal kapot is gegaan.

Pils €0,50

• Moortn
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09-09 12:26

Moortn

Hallo

Heb je de bios al gereset? Misschien dat de P4/20-24 pins stekker een beetje los is gaan zitten? Die oude voeding zou ik sowieso niet meer gebruiken, want dan heb je een nog grotere kans dat je je moederbord sloopt.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:25
Heb je ook de ATX aansluitingen op je moederbord zorgvuldig nagekeken of er niets is doorgebrand? Vaak zie je dat zo'n putje dan zwart is.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:52
voeding loshalen en het groene draad verbinden met een zwarte(van de ATX stekker). Indien de fan niet gaat draaien is hij stuk.

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:25
Tazzios schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:33:
voeding loshalen en het groene draad verbinden met een zwarte(van de ATX stekker). Indien de fan niet gaat draaien is hij stuk.
Ik zou in ieder geval wel iets aansluiten op een molex/sata zoals een hdd of fan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee