Toon posts:

[Hyper-V 2008R2] SBS08 guest verliest netwerk verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Hyph3n
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 29-03-2011
Op een HP ML350G6 heb ik Windows Hyper-V Server 2008 R2 geïnstalleerd met een SBS08 VM en een Windows 2003 Standard VM. Na verloop van een aantal dagen verliest de SBS08 de verbinding met het virtuele netwerk terwijl de 2003 VM gewoon blijft functioneren. Via de Hyper-V Manager is de virtuele machine normaal te benaderen en het enige wat helpt om de verbinding te herstellen is de VM te rebooten.

Het beste wat ik gevonden heb na enkele dampende Google sessies waren tips om TCP offloading op de Hyper-v Server uit te schakelen, wat me niet echt relevant lijkt omdat de performance gewoon goed is, en het volgende KB article, The network connection of a running Hyper-V virtual machine is lost under heavy outgoing network traffic on a Windows Server 2008 R2-based computer. Ook deze fix heeft niet geholpen en de VM verliest nog steeds at random verbinding met het netwerk. Ik heb ondertussen diverse van deze servers met deze configuratie uitstaan (minus de 2K3 machine) en dit is de eerste die dit probleem heeft. Misschien relevant om te noemen in dit verhaal is dat op de SBS08 VM (zoals op al mijn servers) ESET Mail Security aanwezig is, kan het zijn dat dit pakket voor problemen zorgt?

Zijn er hier mensen die dit zelfde probleem eens tegengekomen zijn en hier een oplossing voor gevonden hebben?

• Einzeldrossel
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-04-2017
Heb je de VM al een keer opnieuw aangemaakt met de bestaande VHD?

Je doet het lekkerder in een Peugeot

• dutch_warrior
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 29-08 18:39
Het is alweer een tijdje geleden sinds dat ik met Hyper-v heb getest maar misschien kan ik nog wat nuttige sugesties doen :P.

Wat moet ik precies verstaan onder verliest de netwerk verbinding ?
Is de virtuele machine zich hier zelf van bewust door bijvoorbeeld de melding van geen internet toegang te geven of een cable disconnected melding ?
Of kan je gewoon niet meer pingen ?

Wat meer details over de netwerk configuratie is misschien ook handig, wat zijn de taken van de machines, hoe is het geregeld met de ip-adressen (dhcp, statisch ect) en doet de storing zich steeds voor na een dag of meer of ook soms tweemaal per dag ?
Ik neem aan dat de 20008 SBS ook gewoon de SBS taken vervult dus PDC, Exchange en ook DHCP / DNS ?

Wellicht dat je in een weekend kan proberen om de 2k3 server uit te schakelen en dan de 2008 server een ping kan laten doen naar een router in je netwerk om uit te sluiten dat de 2003 server invloed heeft op de situatie.

EDIT:
Nog wat extra opties:
- Is de configuratie van ESET mail security nog standaard en is deze volledig up-to-date ?
- Eventueel wat extra logging doen met een programma zoals wireshark om te kijken wat er misgaat.
- Hang de nic van de vm direct aan een fysieke nic en kijk of het probleem dan ook voorkomt.
Eventueel nog de fysieke nic aan een apparte switch hangen en vanaf de server pingen naar een
apparaat dat ook zit aangesloten op de apparte switch.
- Onder TCP offloading valt ook Large Send Ofload neem ik aan, deze kan ook problemen veroorzaken net als auto-tuning.
- Kijk eventueel even onderstaande forum topics na, hoewel je deze waarschijnlijk zelf ook al wel hebt gevonden :).
http://social.technet.mic...b6-4b59-b48c-0629865378eb
http://www.424help.com/ne...ork-connectivity-problem/

[Voor 32% gewijzigd door dutch_warrior op 02-11-2010 15:33]

• Hyph3n
Wat moet ik precies verstaan onder verliest de netwerk verbinding ?
Is de virtuele machine zich hier zelf van bewust door bijvoorbeeld de melding van geen internet toegang te geven of een cable disconnected melding ?
Of kan je gewoon niet meer pingen ?
Pingen gaat inderdaad niet meer, alsmede authenticatie op het domein, benaderen van shares of verbinding maken met Exchange en de RWW. Via de Hyper-V manager kun je nog wel "verbinding" maken met de machine, maar op het CTRL-ALT-DEL signaal reageert de VM niet. Je kunt nog wel met de muis bijvoorbeeld de taal/toetsenbord instelling aanpassen, maar dus niet meer inloggen 8)7 Het enige wat je kan doen is de machine stoppen en weer opnieuw starten. Dan werkt het netwerk ook weer voor een tijdje.
Wat meer details over de netwerk configuratie is misschien ook handig, wat zijn de taken van de machines, hoe is het geregeld met de ip-adressen (dhcp, statisch ect) en doet de storing zich steeds voor na een dag of meer of ook soms tweemaal per dag ?
De Hyper-V server heeft twee VM's, een SBS2008 server die het domein in de lucht houd (de Hyper-V server zelf is NIET lid van het domein) en alle andere dingen waarvoor je een Small Business Server wilt gebruiken 8)
De tweede VM is een Windows 2003 Standard server met Terminal Server rol. De IP's voor de servers zijn gewoon statisch (en buiten de scope van de DHCP server). De frequentie van de storing is vrij "random", soms doet de server het anderhalve week goed, soms maar 1 of 2 dagen, dan weer een week. Ik kan er dus vrij weinig mee :-( Wat wel opvalt is dat het soms 2x op 1 dag gebeurt en dan weer een hele tijd niet.

De 2K3 machine heeft een share gemapped van de SBS08 server waar de LOB applicatie van de klant de data weghaalt en naar toe schrijft. Deze machine is wel in het domein van de SBS server gejoined.
Ik neem aan dat de 20008 SBS ook gewoon de SBS taken vervult dus PDC, Exchange en ook DHCP / DNS ?
Ja klopt, het is gewoon een standaard SBS install met alle bijbehorende rollen.
Wellicht dat je in een weekend kan proberen om de 2k3 server uit te schakelen en dan de 2008 server een ping kan laten doen naar een router in je netwerk om uit te sluiten dat de 2003 server invloed heeft op de situatie.
Ik zal het eens proberen.
EDIT:
Nog wat extra opties:
- Is de configuratie van ESET mail security nog standaard en is deze volledig up-to-date ?
- Eventueel wat extra logging doen met een programma zoals wireshark om te kijken wat er misgaat.
- Hang de nic van de vm direct aan een fysieke nic en kijk of het probleem dan ook voorkomt.
Eventueel nog de fysieke nic aan een apparte switch hangen en vanaf de server pingen naar een
apparaat dat ook zit aangesloten op de apparte switch.
- Onder TCP offloading valt ook Large Send Ofload neem ik aan, deze kan ook problemen veroorzaken net als auto-tuning.
- Kijk eventueel even onderstaande forum topics na, hoewel je deze waarschijnlijk zelf ook al wel hebt gevonden :).
http://social.technet.mic...b6-4b59-b48c-0629865378eb
http://www.424help.com/ne...ork-connectivity-problem/
- ESET is geheel standaard, met als extra toevoeging een paar extra exclusions.
- De andere opties zal ik in het weekend eens nalopen, iig bedankt voor de suggesties, de links had ik inderdaad ook gevonden, maar die situaties zijn imho niet vergelijkbaar met wat ik heb met de server.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke netwerkkaarten gebruik je in je HyperV server? Wellicht zit het probleem daar en heb je een brakke netwerkkaart toegekend aan de VM of werkt deze niet goed in HyperV?

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2010 17:44]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:43
Hyph3n schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:26:
- ESET is geheel standaard, met als extra toevoeging een paar extra exclusions.
Dan zou ik, ook al is het niet een directe oplossing van je/het probleem, dit artikel <klik> goed doornemen en kijken welke extra exclusions je wilt toevoegen.

Draait er ook A-V op je Hyper-V host?

[Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 02-11-2010 17:52]

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06:28
alle hotfixes die uitgebracht zijn voor hyper-v r2 ook geinstalleerd :?

An update rollup package for the Hyper-V role in Windows Server 2008 R2: August 24, 2010 (sowieso een aanrader als je een xeon 5500 serie hebt)

[Voor 30% gewijzigd door Zwelgje op 02-11-2010 18:59]

A wise man's life is based around fuck you

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:59
yup eerder meegemaakt
1) reinstall integration tools
werkt dat niet
2) maak nieuwe vm aan en attach VHD

Newton's 3rd law of motion

• HeorotH
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-07 13:13
Weet niet hoe ver je al bent met dit probleem, maar ik heb soortgelijke problemen gezien bij het gebruik van broadcom kaarten in combinatie met BACS (broadcom config suite).

wellicht dat je eens in je switch kan kijken welke mac adressen er per VM geregistreerd worden. In mijn geval registreerde de switch na verloop van tijd ineens de mac van de fysieke server in plaats van de virtuele mac van de VM. enige wat dan hielp was een reboot van de VM. Als ik niets deed dan duurde het 2 a 3 dagen voordat het gebeurde, als ik een live motion deed was het instant.

Ik heb dit probleem opgelost door gebruik te maken van toegevoegde intel kaarten. (helaas kun je de broadcom onboard kaarten niet verwijderen :) )

Suc6

[Voor 0% gewijzigd door HeorotH op 15-11-2010 11:15. Reden: typo's,..... lots of them]

The sargent said "cheer up, it could be worse", so we cheered up, and it got worse!

• Hyph3n
Bedankt voor alle suggesties!

Na alle fixes en updates en getweak in de registry was ik het zat en heb ik, zoals Razwer aangeeft de VM verwijdert en een nieuwe gemaakt met daaraan gekoppeld de oude VHD's. Sindsdien is het probleem niet opnieuw voorgekomen dus ik hoop dat het probleem opgelost is. Het enige nadeel van deze methode is dat ik nu geen idee heb waar het probleem door ontstaan is. B)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee