Toon posts:

Hardeschijf piept Samsung Spinpoint F1 HD161GJ

Pagina: 1
Acties:

• Omebas
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 28-07-2020
Samenvatting:
Pc start niet bij koude start. De hardeschijf (Samsung Spinpoint F1 HD161GJ) piept (klinkt al de piepjes die de interne speaker geeft bij fouten) Dit alles gebeurd tijdens het post scherm. Hierna kan de pc niet verder met booten. Na een aantal keren herstarten start de pc zonder problemen op.

Hardeschijven hebben overigens geen speaker. Ik heb ergens gelezen wat het geluid geeft. Probeer het nu terug te vinden.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Uitgebreide scan van scandisk geeft geen fouten
  • Sata kabels vervangen
  • Hardeschijf controleren met diagnostische programma van Samsung.
    ESTOOLS zegt het volgende
    Alle testen geslaagd behalve Ram verify test: Busy not clear - Service Code => AJ41 RAM error
  • Hardeschijf controleren met diagnostische programma van Seagate
    Seatools doorstaat alle tests probleemloos.
  • HDD Regenerator vind geen fouten
  • Voeding vervangen verhelpt het probleem niet
  • Sata schijf gekoppeld aan m'n eigen pc -> zelfde piepgeluid alleen boot de pc nu natuurlijk wel
  • AAM mode uitgezet -> geen verschil
Zoeken naar de melding van ESTOOLS levert mij alleen meer mensen met hetzelfde probleem op, maar geen oplossingen.. Ik begin verder te vermoeden dat het een combinatie van het asus moederborden met samsung schijven. Iemand hier bekent mee? (zelfde probleem deed zich voor op mijn gigabyte moederbord)

Wat ik nog wil proberen:
  • Heb geen ideeën meer

Het lange verhaal:

Beste heren (en dames). Al jaren vind ik op tweakers de oplossing voor allerlei pc problemen, maar dit keer heb ik toch echt een beetje feedback nodig.

Van kennissen heb ik een pc in huis die moeite heeft met opstarten. De pc start niet door wanneer deze voor langere tijd uit staat. Kort na de eerste opstartpiep begint de pc met piepen en na het post scherm kan de pc niet verder met opstarten.

In eerste instantie dacht ik dat de piepjes van de interne speaker af kwamen. De pc is alleen niet consequent in het aantal piepjes dus kon niet achterhalen wat de foutmelding was. Toen heb ik alle onderdelen een voor een ontkoppeld en weer terug geplaatst. En wat schetste mijn verbazing. Het gepiep kwam niet van de interne speaker maar uit de harde schijf. :? Had deze buiten de kast liggen en het geluid komt met 100% zekerheid uit de hardeschijf.

Het lijkt mij dat het probleem dus of in de harde schijf of voeding zit. De harde schijf bevat geen beschadigde sectoren/clusters. Iets dat ik wel verwacht had. Checkdisk en hdd regenerator geven geen foute clusters aan.

Als de pc eenmaal opstart gaat deze na afsluiten ook zonder problemen weer aan. Pas als de pc een paar uur uitgeschakeld is geweest doet het probleem zich weer voor. De hardeschijf begint overigens niet met draaien als deze begint te piepen met opstarten..

Het is een asus pc van twee jaar oud.
Wordt gemiddeld 2x per week aan gezet om email te kijken.
Voedingswaardes vallen binnen de marges van de faq
Hdd: Samsung Spinpoint F1 HD161GJ

Wat zou ik nu het beste kunnen doen.. Ik mag een nieuwe hardeschijf kopen voor ze maar zou het probleem ook ergens anders kunnen liggen?

Piepende hardeschijven.. als ik er op google worden mensen voor gek verklaard :P

[Voor 43% gewijzigd door Omebas op 04-11-2010 12:13]

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Offtopic. Ik denk dat ze bij Samsung per ongeluk een muis in de schijf hebben ingebouwd en dat het beestje honger heeft en daarom begint te piepen! :P

Ontopic.
Vervang de harde schijf eens indien dat mogelijk is en installeer daar Windows op. Het piepen zou dan theoretisch weg moeten zijn. Als de pc dan wel gewoon naar behoren werkt, dan weet je waar het probleem zit en zou je, eventueel, de Samsung kunnen inzetten als datadisk. Een harde schijf kost tegenwoordig niet zoveel meer, dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Mochten de problemen dan wel aanhouden, dan kan je de voeding eens vervangen en kijken wat dat oplevert.

P.s. dit advies kwam van een dame! :*)

[Voor 3% gewijzigd door KeDeShCh op 02-11-2010 13:16]

• 321370
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-03-2018
Als je pc na lange tijd uit te hebben gestaan zijn instellingen niet vast houwd. Dan moet je denkelijk de accu op het moederbord vervangen. En die HD idd vervangen als je data je lief is.

• Omebas
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 28-07-2020
KeDeShCh schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:16:
Offtopic. Ik denk dat ze bij Samsung per ongeluk een muis in de schijf hebben ingebouwd en dat het beestje honger heeft en daarom begint te piepen! :P
Arme beestje moet ook flink hard lopen. Zon schijfje maakt aardig wat toeren!
KeDeShCh schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:16:
Ontopic.
Vervang de harde schijf eens indien dat mogelijk is en installeer daar Windows op. Het piepen zou dan theoretisch weg moeten zijn. Als de pc dan wel gewoon naar behoren werkt, dan weet je waar het probleem zit en zou je, eventueel, de Samsung kunnen inzetten als datadisk. Een harde schijf kost tegenwoordig niet zoveel meer, dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Mochten de problemen dan wel aanhouden, dan kan je de voeding eens vervangen en kijken wat dat oplevert.

P.s. dit advies kwam van een dame! :*)
Ik denk inderdaad dat ik een nieuwe harde schijf ga proberen. Hoop alleen dat de oorzaak van het probleem dan ook echt in de schijf ligt en niet ergens anders..
DigitalTux schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:20:
Als je pc na lange tijd uit te hebben gestaan zijn instellingen niet vast houwd. Dan moet je denkelijk de accu op het moederbord vervangen. En die HD idd vervangen als je data je lief is.
De instellingen van het moederbord blijven wel staan hoor. Dus zie niet in waarom ik het batterijtje zou vervangen. Het is de pc van een kennis dus de data kan me gestolen worden, maar daar denken zei vast anders over ;) Ik denk dat ik maar ga proberen om de schijf te klonen naar een nieuwe schijf en dan hopen dat het verholpen is.

[Voor 21% gewijzigd door Omebas op 02-11-2010 15:11]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee