Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulevasa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04-2023
Ik wil mijn foto's extern opslaan. Het moet een DAS worden want een NAS is te traag en bovendien hoeft het niet toegankelijk te zijn via een netwerk. Ik had dit in gedachten:

Harddisks: 5x Samsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB
Behuizing: Lian Li EX-50

Ik sluit dit aan op de eSata van een P35 Neo2 moederbord MS-7345 in RAID5.
- Is dit een goede en bedrijfszekere combinatie?
- Moet ik alle schijven tegelijk kopen?
- Moet ik de schijven eerst formatteren of gewoon erin en draaien maar?

Uit andere topics heb ik begrepen dat deze Samsungschijven tot de betere behoren.

Ik fotografeer altijd in RAW (21MPX) en produceer op jaarbasis momenteel zo'n 500GB.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:25

voodooless

Sound is no voodoo!

ulevasa schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:16:
- Is dit een goede en bedrijfszekere combinatie?
Misschien wil je voor foto's wel RAID6 gebruiken. Lees maar eens diverse artiekelen die zeggen dat RAID5 bij de huidige schijven eigenlijk niet meer voldoende veilig is.
- Moet ik alle schijven tegelijk kopen?
Ik vrees van wel. Dingen als expansion ondersteund het ding voor zover ik weet niet
- Moet ik de schijven eerst formatteren of gewoon erin en draaien maar?
Eerst schijven erin dien, dan formatteren.

't ding is overigens niet super snel: http://forums.overclocker...hread.php?t=870833&page=2 . Een enkele F3 zou dit al bijna kunnen bijhouden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulevasa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04-2023
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:55
Even topicje kicken. Heeft de TS toevallig al wat meer bericht over dit ding? Ik zit erover te denken om deze te kopen. Maar echt veel reviews zijn er niet te vinden. Dus zou je misschien je ervaringen willen delen met de rest van de wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik denk dat als je een bedrijfszekere instalatie wilt, je toch echt moet investeren in een betere combinatie. Er zijn heel veel verhalen en ervaringen op het net te vinden over de F3 schijven in een RAID 5 combo. Dit lijd bij veel gebruikers tot problemen ivm de TLER settings.

Als je echt bedrijfsmatig gegevens wil veiligstellen zou ik eerder uitgaan van hardware raid6 oplossing in je workstation, en dan externe back-ups in een NAS of minimaal meerdere externe hdd's die zowel op locatie staan als buiten locatie staan.
Raid is gewoon geen back-up. Al is het systeem nog zo goed en betrouwbaar, als ze inbreken ben je alles kwijt, dus externe back-up zijn noodzakelijk.

Voor mijn fotografie draai ik nu nog 5 x 1tb Hitachi op een Areca in raid 5, dit worden er snel 8 x in raid 6. De belangrijke gegevens worden ge back-upt op meerdere externe hdd's, thuis en op een andere locatie.
Maar als TS 500gb per jaar genereert op 21mp komt uit op zo'n 20.000 foto's per jaar 8)7
Das een beste boel foto's. Ik zou dan eerst eens gaan filteren welke foto's je überhaupt nodig hebt, om alle 20.000 foto's te bewaren omdat ze allemaal 100% geslaagd zijn... tsja.... :X

Maar ja, ik zou investeren in goede schijven, een hw controller en goede externe opslag mogelijkheid.

Making an ass of myself since the 70's