XNA/C# programmeren, where to start?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10-2015
Hey,

Ik hoop dat ik dit topic een beetje op de juiste plaats zet enzo. Ik ben hier nog niet zo lang en ben dus nog een beetje aan het kijken waar alles staat. Ik ga er wel vanuit dat dit hier moet omdat dit mij de enige categorie lijkt waar het bij past :P

Maar dan dus naar mijn vraag. Ik ben redelijk nieuw qua programmeren. Ik heb heel lang met het programma RPGmaker 2003 gewerkt om games te maken alleen dat heeft helemaal geen programmeer kant. Nu wil ik dus beginnen met programmeren en XNA leek mij wel iets leuks.

Het probleem is nu dus, ik weet niet helemaal waar ik moet beginnen. Moet ik eerst C# gaan leren of kan ik dat tegelijk leren met XNA? En wat ik met name wil weten, waar kan ik tutorials en dergelijke vinden?

Ik heb het liefst video tutorials maar gewone tutorials mag ook. Het zou erg fijn zijn als jullie mij verder zouden kunnen helpen want ik ben nu al vastgelopen terwijl ik eigenlijk nog niet eens begonnen ben :P

Greetz,

Pvt-Freak/Freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

beany

Meeheheheheh

Ehm, je bent nieuw hier, dus ik zal het kalm aan doen. Maar....

http://www.google.nl/sear...&ie=UTF-8&q=tutorials+xna

:?

Simpele query in google die genoeg hits oplevert om de komende tijd mee zoet te zijn :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
Bedankt voor je snelle reactie in ieder geval.

Ik was ook al wel op het idee gekomen om te googlen hoor. Ik vind het alleen fijner om te horen wat andere mensen aanraden. Bijvoorbeeld van mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde tutorials ofzo. Maar als het niet anders kan dan ga ik wel tutorials van google halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Nou ja, we proberen hier het niveau wat hoog te houden. Dus als je inhoudelijke vragen hebt kan je die hier altijd stellen!

Maar we proberen de vragen te voorkomen die met een google query makkelijk op te lossen zijn :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
Ow ok, sorry. Dan kan dit topic wel dichtgegooid worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Geen probleem. Misschien is het ook handig dat je PRG FAQ even doorleest? Staan qua .Net en 3D programmeren ook wat dingen in: PRG FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
1) Eerst C# leren, als je niets kunt programmeren zou ik voorlopig nog maar even niet aan XNA beginnen...'
2) Met video tutorials ga je niet leren programmeren, koop een boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
Ok, dan ga ik maar eens beginnen met het leren van C#.

Ik denk dat ik ondertussen wel genoeg weet. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Ah als mede XNA developer kan ik je iig wel de juiste hoekjes aanwijzen.

De places to be voor XNA zijn:

http://creator.xna.com en dan de educational content sectie. Er zijn echt hele goede samples en tutorials waarbij je zowel C#/OO leert programmeren als tegelijkertijd XNA.

http://www.sgtconker.com nieuws site met heel veel tutorials (zie articles knopje) van beginner tot pro.

Veel van de XNA boeken gaan er ook van uit dat je niets weet van C#, kijk dus ook even rond bij amazon (of bol.com). C# leren terwijl je XNA leert is, als je het heel rustig aan doet, erg goed te doen. Vooral omdat games zich erg goed lenen voor het Object Georienteerd paradigma. Voor mij blijven boeken toch de ultieme manier om een taal te leren. Let wel even goed op sommige boeken zijn minder goed en vooral cash-ins. Ook moet je percee een XNA4.0 boek hebben want er zijn wat dingen qua rendering veranderd.

En last but not least mijn blog 90% van de posts zijn XNA tutorials

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou in ieder geval eerst met C# en de .Net API beginnen. Games programmeren is leuk, maar als je nog niet weet hoe je een file moet lezen is het onbegonnen werk. En als je aan je eerste game gaat beginnen: begin niet meteen aan een MMO ofzo; gewoon een simpele tetris clone is al complex genoeg.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:23

Umbrah

The Incredible MapMan

Het klinkt gek, maar hoewel ik persoonlijk ook zou zeggen: begin met C#, zou ik ook zeggen: het is een framework wat zichzelf bouwt op het feit dat het op een Common Language Runtime gebaseerd is.

Als ik jou was zal ik proberen door middel van leesbare code in vb.net wat simpele formpjes en arraytjes aan te gaan maken, want laten we even wel zijn: VB.net is nu eenmaal wat beter leesbaar. Zodra je dit door hebt, kun je de volgende stap maken:

een 3rd party plugin. Experimenteer eens met iets zoals de MySQL .net connector en een proef database... bouw eens een simpele app helemaal in code.

Zodra je dat door hebt, en dus het idee achter programmeren ook (doe dus ook wel even alle lusjes en if-jes en wiskundige dingen), kun je naar een wat "moeilijk" leesbare taal gaan, die echter wel héél bekenbaar moet zijn omdat je inmiddels een basis van .net door hebt: ga eens met C# aan de gang, en probeer je proef applicatietjes te porten. Zodra je je veilig genoeg voelt om met ;'s en { te werken }, en een wat abstractere taal, dan kun je doorgaan naar een complexer iets als: XNA op C#.

Ik weet niet wat je voorkennis is met programmeren, maar omdat je aangeeft dat je redelijk nieuw bent, zal ik zeker, als je voor .net kiest, eerst beginnen met VB om het framework door te krijgen in een leesbare taal.

http://vbvoorbeelden.be is een geweldige website om mee te beginnen als je .net wilt leren. Nogmaals: het is een common language runtime, wat je leert in VB zal niet noodzakelijk trager zijn dan een C# applicatie maar het is wel wat beter leesbaar en leerbaar. De overstap naar C# zou dan echt een stuk lichter zijn, en als je al met bijv. de MySQL connector in VB hebt geklooit is de overstap naar XNA in C# óók weer wat lichter, immers: je snapt de basis structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Nouja, je moet C# toch op een of andere manier leren, door een winforms applicatie of door een game, bij beide zul je ook kennis moeten opbouwen over het framework (winforms/xna).

Om het voorbeeld van een bestand lezen aan te halen. Of je moet bestand leren inlezen voor je zelf gemaakte texteditor, of voor je instellingen van je spelletje.

Als je maar simpel genoeg begint verlies je het overzicht niet.

Edit: beginnen met VB.net ipv C# lijkt me een erg slecht idee, beide talen zijn erg leesbaar, alleen dat je niet expliciet 'end' schrijft maar '}' is het grote verschil, dat zal je niet al te snel afleiden denk ik.

Verder is C# net wat netter en net wat minder clutter waardoor je beter overzicht houdt, dus ja gewoon C# blijven gebruiken als je dat wilt leren :).

[ Voor 31% gewijzigd door roy-t op 02-11-2010 10:56 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Umbrah schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:40:
Als ik jou was zal ik proberen door middel van leesbare code in vb.net wat simpele formpjes en arraytjes aan te gaan maken, want laten we even wel zijn: VB.net is nu eenmaal wat beter leesbaar.
Niet mee eens.

Daarnaast verspil je gewoon enorm veel tijd aan de syntax van een taal waar je uiteindelijk niks mee gaat doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Umbrah schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:40:
Als ik jou was zal ik proberen door middel van leesbare code in vb.net wat simpele formpjes en arraytjes aan te gaan maken, want laten we even wel zijn: VB.net is nu eenmaal wat beter leesbaar. Zodra je dit door hebt, kun je de volgende stap maken:
Dus je raad een beginnend programmeur aan om eerst de ene taal te leren, en dan vrij snel weer over te stappen naar de andere :?

En VB.Net is niet meer of minder leesbaar dan C#, ik vind het een onzin statement van je. Daarbij komt dat er complete forums volgeschreven zijn over welke taal het beste is. Laten we dat hier aub niet weer beginnen.

De TS heeft gekozen voor C#, wat opzich een prima keuze is. Respecteer die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 08:46
Ik zou ook zeggen, begin gewoon met C#. Al is het maar omdat daar 10x meer boeken en 10x meer info over te vinden is op internet.

Het idee dat VB.net makkelijke is om mee te beginnen (waar ik zo m'n twijfels over heb) weegt niet op tegen het enorme voordeel van C# dat iedereen daarmee werkt. Verreweg de meeste XNA tutorials zijn ook in C# denk ik zo?

Pvt Freak heb je al ideeen wat je wil gaan maken? Ik ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 05:23
Ik denkt dat VB.net vooral makkelijker is voor Visual Basic-programmeurs die over willen schakelen op .NET. Als beginner kun je mijns inziens beter gelijk C# kiezen, want dat is dé de facto .NET taal die iedere .NET-programmeur moet kennen, en is ook niet fundamenteel moeilijker dan Visual Basic.

C# is een programmeertaal terwijl XNA meer een platform (framework/library/toolset) is, dus het is logisch dat je C# moet kennen om XNA te kunnen gebruiken. Hoe je het ook wendt of keert, je zult dus min of meer C# leren. Het kan wel tegelijk, terwijl je ook verdiept in XNA, al zal je voortgang dan wat trager zijn. Persoonlijk zou ik me liever eerst focussen op het leren van een nieuwe taal, voordat ik 'm ga gebruiken (ik concentreer me liever op één nieuw ding tegelijk), maar ik kan me voorstellen dat gelijktijdig met XNA prutsen je meer motiveert omdat je dan meer concrete resultaten boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
Ik ga dan maar beginnen met het leren van C#. Ik ben het wel eens met Soultaker dat het fijner is om op één ding tegelijk te focussen.

Ik denk ook dat je met C# wel concrete resultaten kunt boeken. Deze uitspraak is gebaseerd op wat ik tot nu toe gelezen heb. Natuurlijk zijn ze dan wel minder interessant dan een eigen game oid maar wel makkelijker. Zoals een rekenmachine of iets in die richting lijkt me wel mooi om mee te beginnen. Dat zodra ik natuurlijk wat basis dingen heb geleerd.

Ik ga wel even wat rondneuzen op het internet. Wie weet koop ik nog wel een boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:23
Begin bij de basis en koop een exemplaar van http://oreilly.com/catalog/9780596159832/.
Boek staat hier in de kast en neem van de mensen hier maar aan dat je alleen aan de benodigde theoretische basiskennis je handen al vol hebt als aspirant developer.

Ik ben van mening dat zonder goede basis de rest zinloos is. Aanrommelen kost uiteindelijk een hoop extra tijd en zal een frustrerende ervaring zijn. Code samples en tutorials missen vaak de samenhang, context en structuur die je in een goed boek wel tegen komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kokkers op 03-11-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 21:44
Je kan natuurlijk ook gewoon een tic-tac-toe of tetris clone schrijven enkel met C# en winforms of WPF(windows presentation foundation), dan ben je toch een spelletje aan het maken maar zonder de moeilijkheid van XNA.

[ Voor 8% gewijzigd door NC83 op 03-11-2010 23:24 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt-freak
Klopt, misschien dat ik dat ook wel doe :) Maar ik ga me eerst even focussen op de basis voor ik echt iets ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Modbreak:Verdere discussies over de taalkeuze kunnen achterwege blijven. Die discussie is al vaak genoeg gevoerd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1ncam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Je kan best gewoon beginnen met het leren van XNA, op die manier leer je ook gewoon C#. Check riemers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

CrazyProf schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:12:
Je kan best gewoon beginnen met het leren van XNA, op die manier leer je ook gewoon C#. Check riemers.net.
euh...neen. Je moet leren wandelen vooraleer je leert lopen, anders ga je heel hard tegen je bek.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien dat het beter is om erg simpel te beginnen met een script / interpreted taaltje.. als je nog nooit geprogrammeerd hebt, en alles zelf doet (dus geen software architect hebt om je te zeggen watvoor code je moet kloppen) is het verstandiger om eerst 'als een programmeur' te denken, voor dat je een 'taal' gaat leren.

Door met iets scripterigs/interpreted en dan procedural te beginnen kan je je programmeursdenken ontwikkelen in plaats van je meteen te belasten met de regels van een taal.

Na je pogrammeursdenken ontwikkeld te hebben kan je altijd nog met talen aan de slag. Verder is naast het denken als een programmeur ook verstandig om het idee van een systeemdenker door te hebben, en bij het programmeren ook dingen als coding pratterns te bekijken.

Als je meteen C# / XNA wil doen kan dat natuurlijk, maar zonder enige vorm van computer-achtig-denken maak je het jezelf wel meteen heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
Boeboe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:44:
[...]euh...neen. Je moet leren wandelen vooraleer je leert lopen, anders ga je heel hard tegen je bek.
wandelen = lopen en lopen = rennen?
Overigens ben ik het daar neit mee eens. Leren programmeren doe je door te doen en blijven programmeren doe je door iets leuks te programmeren.
Als een spel ontwikkelen met XNA het enigste is wat hem op dit moment interesseert moet hij vooral lekker XNA beginner tutorials gaan volgen. Wellicht zelfs een boek lezen waarin je C# of VB.net wordt geleerd dmv XNA spellen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
johnkeates schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:51:
Misschien dat het beter is om erg simpel te beginnen met een script / interpreted taaltje.. als je nog nooit geprogrammeerd hebt, en alles zelf doet (dus geen software architect hebt om je te zeggen watvoor code je moet kloppen) is het verstandiger om eerst 'als een programmeur' te denken, voor dat je een 'taal' gaat leren.

Door met iets scripterigs/interpreted en dan procedural te beginnen kan je je programmeursdenken ontwikkelen in plaats van je meteen te belasten met de regels van een taal.

Na je pogrammeursdenken ontwikkeld te hebben kan je altijd nog met talen aan de slag. Verder is naast het denken als een programmeur ook verstandig om het idee van een systeemdenker door te hebben, en bij het programmeren ook dingen als coding pratterns te bekijken.

Als je meteen C# / XNA wil doen kan dat natuurlijk, maar zonder enige vorm van computer-achtig-denken maak je het jezelf wel meteen heel moeilijk.
Dat maakt geen bal uit. Er zijn zat mensen die zo van de Havo beginnen met informatica. Ik heb het zelf ook gedaan en op alleen wat standaard/basic HTML kennis na heb ik verder nooit geprogrammeerd.

Ik ben van mening dat als je een beetje logisch kan denken het geen probleem is om gewoon met een .Net taal aan de slag te gaan. Om het zelf te doen heb je wel wat doorzettingsvermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
googletjes die aan te raden zijn mbt xna:
- riemers
- sean hargreaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Caelorum schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:52:
[...]

wandelen = lopen en lopen = rennen?
Overigens ben ik het daar neit mee eens. Leren programmeren doe je door te doen en blijven programmeren doe je door iets leuks te programmeren.
Als een spel ontwikkelen met XNA het enigste is wat hem op dit moment interesseert moet hij vooral lekker XNA beginner tutorials gaan volgen. Wellicht zelfs een boek lezen waarin je C# of VB.net wordt geleerd dmv XNA spellen maken.
Neen. Als je direct op XNA springt leer je enkel constructies vanbuiten die in je XNA cursus gebruikt worden. Je leert NIETS over het hoe en waarom van classes, constructors, interfaces en goede programmeerpraktijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Boeboe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:59:
[...]

Neen. Als je direct op XNA springt leer je enkel constructies vanbuiten die in je XNA cursus gebruikt worden. Je leert NIETS over het hoe en waarom van classes, constructors, interfaces en goede programmeerpraktijken.
totaal niet interessant ook...
dat leer je vanzelf (ja ik spreek uit ervaring).
Zorg alleen wel dat je zo goed mogelijk dingen wilt oplossen. Die oplossingen worden met de tijd vanzelf bezig: meer OOP.
Ikzelf kende wel iets van c# voordat ik aan 3d begon (2d in MDX, en wat windows forms etc). Maar windows forms vind ik lastiger dan 3d programming.
Schrijf momenteel een eigen engine en ben al een redelijk eindje op weg met de rendering engine:
effecten/techniques dmv een tree die je bouwt in een GUI (gui alleen nog niet gemaakt), texturing, zeer basic model loading, lights (amibnet, directional, point, spot) static & dynamic. geometry (static en dyn), frustum culling dmv octree's die dynamic worden geupdate (wellicht een andere treevorm maken voor movables/dynamics). Tree kan ook spatial zoeken zodat lights en geometry dynamic gekoppeld worden. Dat wil dus zeggen: plaats lights en geometry en engine zoekt on the fly uit welke lights/geometry gerenderd moeten worden en welke lights welke geometry intersecten! Lijkt allemaal simpel maar hier heb je inderdaad diepe syntax van c# van nodig!

Een simpele pong game heeft dit niet nodig. zelfs zonder instanceszou je dit kunnen doen :P!
Pagina: 1