Toon posts:

Betrouwbaarheid auto's - pechstatistiek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• zeeg
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:37
In een ander topic ging het over een gegeven moment over de betrouwbaarheid van auto’s uit een bepaald land.
Vaak wordt er aangenomen dat Japanse auto’s het meest degelijk zijn, gevolgd door bijvoorbeeld Duitse, Franse, Zuid-Europese en Amerikaanse auto’s.

De volgende tabel, van de Duitse ANWB ADAC kwam ook voorbij: het aantal pechgevallen per klasse, per fabrikant en per bouwjaar in 2007.

Wat blijkt uit deze tabel?
Zowel Franse (Laguna) als Duitse auto’s (Opel Signum en Mercedes Vito) hebben rood gearceerde vakjes.
Van de 8 genoemde klassen staat 2 maal Mitsubishi bovenaan en 6 maal een Duitse auto bovenaan. Op de tweede plek staat er 7 maal een Duitser en eenmaal een Fransman (Citroen) en op de derde plaats 6 maal een Duitser en 1 maal een Japanner (Mazda 5) en een Amerikaan (Ford).

Vergeleken met eerdere jaren zijn Duitse auto’s betrouwbaarder geworden dan Japanse.

Over de 2008 gegevens van ADAC las ik op autoweek.nl nog het volgende over de vermeende onbetrouwbaarheid van Franse auto’s en de inhaalslag die ze gemaakt hebben:
Kijken we naar het C-segment, dan zien we bij de auto’s uit 2003 dat de Peugeot 307 met 40,9 storingen en de Renault Mégane met 75,1 storingen veruit het meest onbetrouwbaar zijn. De Toyota Corolla’s van 2003 zijn het meest betrouwbaar met 21,7 storingen.

Hoe anders is de situatie bij de auto’s uit 2008. De minst betrouwbare auto is de Honda Civic, die 11,3 storingen heeft. Daarna zijn er de Toyota Auris en Corolla, die 8,5 storingen noteerden. Dat is veel minder goed dan de Renault Mégane, die met een score van 1,9 alleen de Mercedes A-klasse (1,6), Audi A3 (1,5) en BMW 1-serie (1,0) voor zich hoeft te dulden.

Ook in het D-segment heeft Renault orde op zaken gesteld. De Laguna’s uit 2003 scoren een dikke onvoldoende met 63,2 storingen, maar de exemplaren uit 2008 staan juist op een gedeelde tweede stek met de Mercedes C-klasse en de Audi A4 (allen 2,7 pechgevallen). Alleen de BMW 3-serie doet het beter met 1,9 exemplaren met pech langs de weg. De Ford Mondeo’s uit 2008 doen het in het D-segment het slechtst met 10,6 storingen en daarna volgt opvallend genoeg de Toyota Avensis met 7,7 storingen.
Bij de MPV’s is het van hetzelfde laken een pak. De rodelantaarndragers van 2003 zijn de Renault Kangoo (57,0), Renault Scénic (45,2) en Citroën Berlingo (41,4).

In 2008 zijn de meest betrouwbare mpv’s juist van Franse makelij. De Renault Scénic leidt het segment met een score van 1,8 en de Citroën C4 Picasso doet het met 2,0 ook goed. Voor Ford is er werk aan de winkel, want de S-Max staat met 11,3 pechgevallen onderaan.
De ADAC-tabel over 2009 kon ik zo snel niet vinden, wel een korte samenvatting: in 3 van de 8 klassen wint Mercedes, maar zowel BMW als Citroën presteren ook zeer goed.

Enfin, het is altijd leuk om eens te kijken wat er op basis van betrouwbare en controleerbare gegevens gezegd kan worden over de betrouwbaarheid van automerken.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

zeeg schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:26:
Enfin, het is altijd leuk om eens te kijken wat er op basis van betrouwbare en controleerbare gegevens gezegd kan worden over de betrouwbaarheid van automerken.
Zo is er ook een jaarlijks Duits (dus misschien enigszins bevooroordeeld) onderzoek van DEKRA.
Het "DEKRA mangelreport"

Vooral Duitse merken, daarnaast Japans.
In de tabel van 2009 staat echter wel de Renault Clio III op de 1e plaats in categorie minicars 0-50.000km.

Mijn pas aangeschafte Mazda 2 stond toen op plaats 3 bij minicars 0-50k en plaats 1 bij 50-100k.
Nu is hij gezakt naar p3 bij 50-100k zie ik.

[Voor 24% gewijzigd door M a r c o op 01-11-2010 23:00]

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:55

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik mis in die ADAC-tabel de betekenis van de getallen... Ik neem aan dat dit gecorrigeerd is aan de verkoopcijfers?
Overigens leuk detail, de Mitsubishi Colt, die bovenaan staat bij de compacts draagt dan wel een Japanse naam, maar is een Nederlandse auto (gebouwd in Born bij Nedcar), net als de SMART Forfour.

Maar ondanks dat de Franse auto's met een opmars bezig zijn, voeren de Duitse en Japanse auto's nog steeds de lijsten aan. Maar waar zijn de Italianen? Ik zie alleen de Fiat Panda, Punto en Stilo in de lijst staan, geen Alfa's en Lancia's. Zijn die zo slecht dat ze gewoon helemaal geen punten hebben behaald ofzo?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• zeeg
deepbass909 schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:22:
Ik mis in die ADAC-tabel de betekenis van de getallen... Ik neem aan dat dit gecorrigeerd is aan de verkoopcijfers?
Overigens leuk detail, de Mitsubishi Colt, die bovenaan staat bij de compacts draagt dan wel een Japanse naam, maar is een Nederlandse auto (gebouwd in Born bij Nedcar), net als de SMART Forfour.

Maar ondanks dat de Franse auto's met een opmars bezig zijn, voeren de Duitse en Japanse auto's nog steeds de lijsten aan. Maar waar zijn de Italianen? Ik zie alleen de Fiat Panda, Punto en Stilo in de lijst staan, geen Alfa's en Lancia's. Zijn die zo slecht dat ze gewoon helemaal geen punten hebben behaald ofzo?
De getallen in die tabel zijn het aantal auto's met 'pech' op de 1.000 auto's.
Dus voor die Mitsubishi Colt waren er in 2007 slechts 0,8 auto's op de 1000 uit bouwjaar 2005 die geholpen zijn door ADAC.

Daarnaast zijn alleen die modellen meeegenomen waar er meer dan 10.000 van verkocht zijn, vandaar dat je een aantal modellen niet tegenkomt.

• B-lennium
  • Laatst online: 28-08 13:27

B-lennium

Volvo 164 1975!

houd men ook rekening dat er met een colt doorgaans minder kilometers gemaakt worden als met een (bv) bmw 5 klasse ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• zeeg
B-lennium schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 08:51:
houd men ook rekening dat er met een colt doorgaans minder kilometers gemaakt worden als met een (bv) bmw 5 klasse ?
Volgens mij niet, maar die auto's vallen niet in dezelfde klasse. Auto's die in dezelfde klassen vallen zullen over het algemeen ongeveer evenveel kilometers maken, lijkt me.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:24
Tja Toyota is niet helemaal meer wat het geweest is. Maar je ziet nog wel dat ze niet weinig stijgen op leeftijd. Veel auto's zie je hier al in de statistieken stijgen (statistieken van 2007, auto's uit 2002 vertonen al een stuk meer uitval), gelukkig wat minder bij de Japanners.
Ik denk dat het voor nieuwe auto's niet zo veel meer uit maakt al verwacht ik nog steeds dat Toyota's beter oud worden. Zo'n complexe Prius blijft ook uit de problemen op leeftijd.
Maar goed, het plaatje is al anders dan in de jaren 90 auto's.

Ampera-e (60kWh)

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:28
Één kleine kanttekening bij de Duitse cijfers, vaak hebben de Duitse automerken een eigen "wegenwacht"-service en deze mensen komen dus niet zo snel bij de ADAC terecht.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:24
MrFl0ppY schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:44:
Één kleine kanttekening bij de Duitse cijfers, vaak hebben de Duitse automerken een eigen "wegenwacht"-service en deze mensen komen dus niet zo snel bij de ADAC terecht.
Haha, dat vind ik echt geen kleine kanttekening.

Ampera-e (60kWh)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:17
Dat soort dingen beinvloeden de statistieken behoorlijk ja. Verder zegt pechhulpstatistiek niks over betrouwbaarheid. Als jij elk jaar bij de APK voor 500 euro aan je auto moet versleutelen aan punten waarmee je niet langs de weg komt te staan, heb je liever een auto waarbij je elk jaar met gewoon regulier onderhoud door de APK komt en waarbij de auto 1x aan de kant gestaan heeft met een dode accu of iets dergelijks. Toch is die 2e auto volgens de statistieken onbetrouwbaarder dan de auto die elk jaar flinke investeringen nodig heeft om te mogen blijven rijden.

• supergert
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Inderdaad, dat zou de cijfers inderdaad behoorlijk kunnen kleuren. Ook omdat het alleen over Duitsland gaat. Hoe verhoudt zich b.v. het onderhoud in dat land t.o.v. andere landen?

Ik weet dat de ANWB wel eens een overzicht van automankementen in de Kampioen publiceert, kan er nu niet zo snel iets over vinden.

Wel dit gevonden: meest betrouwbare auto's in de UK 1996-2006. Wat weer héél andere cijfers oplevert.

En ook dit artikel (waar de grafieken van de OP in voorkomen).

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-09 21:24

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MrFl0ppY schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:44:
Mobiliteitsgarantie heet dit bij bv VW. Echter heeft een merk als Toyota dat ook gewoon.

This footer is intentionally left blank

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ajhaverkamp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:52:
[...]

Mobiliteitsgarantie heet dit bij bv VW. Echter heeft een merk als Toyota dat ook gewoon.
Elk merk heeft dat wel. Buiten dat komt in veel gevallen gewoon de wegenwacht omdat de service van de merken niet op gevaarlijke plekken mogen komen. Zo komen ze dus nooit op snelwegen. Dat terrein is alleen voor de Wegenwacht.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Bij mijn Mazda zat 3 jaar gratis "Mazda Euro Service".
Ook daar komt volgens mij 9 van de 10 keer de wegenwacht voor opdraven.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:57
Het is inderdaad wel opvallend dat Renault met de huidige Laguna veel minder uitval heeft dan met de Laguna II want dat was echt een en al drama. Jammer, want ik vind het een mooie auto om te zien. Ze hebben er blijkbaar toch van geleerd en zijn wat minder met de "Franse Slag" gaan werken.

Ik heb anderhalf jaar geleden voor een Avensis uit 2000 gekozen omdat dit een betrouwbare auto bleek te zijn maar als ik in het eerste staatje kijk dan is die nou ook weer niet donkergroen gekleurd. Hij komt uit 2000 dus het zal wel om het gefacelifte model met VVT-I motor gaan in dat staatje :)

Mijn schoonvader heeft een Stilo, dat is ook een en al drama:
- Kapotte vering bij het voorwiel waardoor de schokdemper gewoon het rubber van de band raakte, gebeurde gelukkig niet op de snelweg maar in een woonwijk want dan had je echt een uber probleem gehad
- Dashboard kaduuk
- Versnellingsbak kaduuk

Voor mij never een Fiat in ieder geval.

[Voor 24% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-11-2010 14:39]

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:29

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vervelend dat je schoonvader zoveel problemen heeft gehad. Maar je geeft het zelf al aan door je voorbeeld van de Laguna II, kan heel goed het specifieke model zijn geweest die er bovenuit schiet.
Zo kun je voor elk automerk wel een gevalletje "never" vinden...
Ik denk dat er inmiddels best volk te vinden is die je met geen stok meer in een Toyota krijgt.

Renault Laguna II van mijn ouders heeft een kapotte versnellingsbak gehad. Met de Laguna I die ze daarvoor hadden was er volgens mij weinig bijzonders aan. Volgens mij is die bak wel voor overgroot deel door garantie vervangen, auto doet het nu weer prima. Het is een late Laguna II, mijn pa was zo verstandig om te wachten tot ze de kinderziekten er zoveel mogelijk uit hadden.

Ik ben van mening dat buiten de specifieke modellen die problemen vertonen/vertoonden, zoals de Laguna II, betrouwbaarheid sterk wordt beïnvloed door onderhoud en gebruik. Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Ik kom vaak genoeg auto's tegen die door hun eigenaar gewoon niet worden onderhouden. Laatst ontdekte ik dat de auto van de moeder van een vriend van mijn broertje zo goed als zonder olie reed. Ding deed het nog prima, vraag is alleen: voor hoelang? Natuurlijk geadviseerd rap wat olie in dat beestje te gooien...
Dit soort statistiek lijkt me vooral handig om de uitschieters er uit te kunnen pikken. Maar om het zwaar mee te laten wegen in de aanschaf van een auto...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ultraman schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:46:
Vervelend dat je schoonvader zoveel problemen heeft gehad. Maar je geeft het zelf al aan door je voorbeeld van de Laguna II, kan heel goed het specifieke model zijn geweest die er bovenuit schiet.
Ik denk dat er inmiddels best volk te vinden is die je met geen stok meer in een Toyota krijgt.

Renault Laguna II van mijn ouders heeft een kapotte versnellingsbak gehad. Met de Laguna I die ze daarvoor hadden was er volgens mij weinig bijzonders aan. Volgens mij is die bak wel voor overgroot deel door garantie vervangen, auto doet het nu weer prima. Het is een late Laguna II, mijn pa was zo verstandig om te wachten tot ze de kinderziekten er zoveel mogelijk uit hadden.

Ik ben van mening dat buiten de specifieke modellen die problemen vertonen/vertoonden, zoals de Laguna II, betrouwbaarheid sterk wordt beïnvloed door onderhoud en gebruik. Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Ik kom vaak genoeg auto's tegen die door hun eigenaar gewoon niet worden onderhouden. Laatst ontdekte ik dat de auto van de moeder van een vriend van mijn broertje zo goed als zonder olie reed. Ding deed het nog prima, vraag is alleen: voor hoelang? Natuurlijk geadviseerd rap wat olie in dat beestje te gooien...
Dit soort statistiek lijkt me vooral handig om de uitschieters er uit te kunnen pikken. Maar om het zwaar mee te laten wegen in de aanschaf van een auto...
Renault: Laguna was dramatisch

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Tsja, pechstatistieken zijn niet alleszeggend inderdaad. Sowieso sta je met de huidige auto's veel minder vaak met pech langs de kant van de weg volgens mij, maar zijn de verschillen tussen merken/modellen meer te zoeken in kleinere storingen die niet de auto uit de running halen, maar gewoon irritant zijn. Zaken als allerhande elektrische storingen, problemen met remmen, kleppen, pakkingen, weet ik het wat zorgen ervoor dat je doorrijdt naar de garage om het probleem te laten repareren.

Net als wat _JGC_ al zegt: als je jaarlijks bij de APK voor honderden euro's moet verspijkeren aan je auto om hem erdoor te krijgen, kan je auto nog zo weinig stilstaan, erg betrouwbaar zijn de onderdelen niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Captain Proton
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-11-2013
Tsja, pechstatistieken zijn niet alleszeggend inderdaad. Sowieso sta je met de huidige auto's veel minder vaak met pech langs de kant van de weg volgens mij, maar zijn de verschillen tussen merken/modellen meer te zoeken in kleinere storingen die niet de auto uit de running halen, maar gewoon irritant zijn. Zaken als allerhande elektrische storingen, problemen met remmen, kleppen, pakkingen, weet ik het wat zorgen ervoor dat je doorrijdt naar de garage om het probleem te laten repareren.

Net als wat _JGC_ al zegt: als je jaarlijks bij de APK voor honderden euro's moet verspijkeren aan je auto om hem erdoor te krijgen, kan je auto nog zo weinig stilstaan, erg betrouwbaar zijn de onderdelen niet.
Daar komt nog bij dat je zelfs met de meest dramatische auto, de 5 jaar oude Mercedes MPV, slechts 9% kans hebt om in een jaar een keer langs de weg te staan met pech. Als je graag die auto wil, kan je die kans best nemen, de kans is meer dan 10 tegen 1 dat je dat jaar geen problemen hebt.

De vraag is daarom of pechkans en goede indicator is voor andere problemen. Dat denk ik niet. Elke auto heeft zwakke punten. Als iemand een goede website kent met objectieve gegevens over de meest voorkomende reparaties per type, hou ik me aanbevolen. Dat zou een veel beter beeld geven van te verwachten autokosten.

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:29

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat artikel heb ik idd eerder gelezen. Specifieke reden dat je dat even linkt of gewoon ter aanvulling?

[Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 03-11-2010 00:26]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ultraman schreef op woensdag 03 november 2010 @ 00:25:
[...]

Dat artikel heb ik idd eerder gelezen. Specifieke reden dat je dat even linkt of gewoon ter aanvulling?
Ter aanvulling :)

• Vlassie1980
Ultraman schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:46:
Ja, het is inderdaad een zware kostenpost die Stilo. Daarnaast heeft hij al jarenlang Fiat's gereden met vaak veel problemen dus ik raad hem nu maar eens aan om wat anders te proberen. Dat hoeft dan dus niet gelijk een Toyota te zijn maar gewoon een ander merk, denk wel dat de Stilo een voorbeeld is van een Fiat die niet heel erg betrouwbaar is als je de statistieken in de OP checkt.

Wat betreft "Met geen stok meer in een Toyota krijgt" :
Neem aan dat je daarmee doelt op de terugroepactie van het gaspedaal? Laat ik zeggen dat ik het zeer toevallig vind dat:
1. De klachten zijn begonnen in de VS
2. De verkoop op dat moment van Amerikaanse auto's zeer slecht was en iedereen voor een Japanner koos

De rest mogen jullie zelf inkoppen ;)

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:59
Wordt Seat nou als spaanse / onafhankelijk van de VW groep gerekend hier of niet? Ik heb namelijk in 2009 mijn auto mogen ontvangen en voor de sleuteloverdracht op de brug gezien, ik geloof dat alles onder de carrosserie zo'n beetje een VW sticker had. Misschien dat ze het interieur nog een beetje de hand hebben kwa design bij Seat?

• Jiriki
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:27
Meeste onderdelen van Seat komen van VW, maar het in elkaar zetten doen ze dan weer zelf.

Apart weetje: onderdelen voor Seat besteld bij Pon of in Duitsland zijn duurder dan wanneer ze in Spanje besteld worden. Sommige garages krijgen hun onderdelen dus Duitsland -> Spanje -> Nederland, omdat dat goedkoper is...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Jiriki schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:10:
Meeste onderdelen van Seat komen van VW, maar het in elkaar zetten doen ze dan weer zelf.

Apart weetje: onderdelen voor Seat besteld bij Pon of in Duitsland zijn duurder dan wanneer ze in Spanje besteld worden. Sommige garages krijgen hun onderdelen dus Duitsland -> Spanje -> Nederland, omdat dat goedkoper is...
Dezelfde opties kosten bij VW ook veel meer dan bij Skoda. Neem je een RNS510 als optie bij VW, dan betaal je zo 800 meer, dan exact 100% hetzelfde systeem in je Superb. Om te voorkomen dat VW dealers achteraf massaal voor Skoda dealers bedoelde RNS-en gaan inbouwen, zitten dit soort gekke "beveiligingen" ingebouwd die losse onderdelen kunstmatig hooghouden.
LinuX-TUX schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:52:
Wordt Seat nou als spaanse / onafhankelijk van de VW groep gerekend hier of niet? Ik heb namelijk in 2009 mijn auto mogen ontvangen en voor de sleuteloverdracht op de brug gezien, ik geloof dat alles onder de carrosserie zo'n beetje een VW sticker had. Misschien dat ze het interieur nog een beetje de hand hebben kwa design bij Seat?
Ik heb vorig jaar, even, een nieuwe Audi in ontvangst mogen nemen. Daar zaten ook over de hele auto VW logo's :+ De enige mensen die Seat/Skoda niet teveel aan Audi/VW willen koppelen zijn de merkaanhangers die nog denken dat er bepaalde status te halen is uit een logo.

Ik heb een keer met mijn Seat 1.9TDI (130pk) een probleem gehad, en kwam toevallig langs een Audi dealer. Aangezien dezelfde moter in de A4 en A6 lag, even naar binnen gereden. Die dealer wilde mij niet helpen, omdat het echt "een compleet andere moter" was. Nee hoor, meneertje, dit is echt niet te vergelijken :+

[Voor 39% gewijzigd door PWM op 03-11-2010 10:53]

• _JGC_
Ehm, een RNS 510 uit een scoda kan je gewoon in je Golf zetten hoor ;). Probleem is alleen, hoe gaat de garantie verlopen? Als VW een Skoda RNS bestelt via onofficiele kanalen, en jij krijgt dat ding in je VW, vervolgens heb je er problemen mee, hoe gaat de dealer dat probleem dan oplossen?

Ze zouden die dingen juist moeten beveiligen, slaat nergens op dat het dievengilde een willekeurige VAG-auto kan openbreken om een universeel VAG-navigatiesysteem te jatten.

• PWM
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:53:
Ehm, een RNS 510 uit een scoda kan je gewoon in je Golf zetten hoor ;).
Dat weet ik :+ Maar daarom kost een RNS los in Duitsland of bij PON voor Skoda hetzelfde als voor VW, anders bestellen alle VW dealers daar.

Af fabriek is de RNS in je VW echter wel gewoon veel duurder dan de Skoda. Ongeloofelijk eigenlijk hoe iedereen zich laat pakken op deze manier, maar dat geldt natuurlijk ook bij andere electronica.
Als VW een Skoda RNS bestelt via onofficiele kanalen, en jij krijgt dat ding in je VW, vervolgens heb je er problemen mee, hoe gaat de dealer dat probleem dan oplossen?
Garantie loopt gewoon via de leverancier, PON. Zij kunnen niet verbieden dat je op deze manier te werk gaat, ook al zouden ze wel willen :) Uiteindelijk gaan kapotte units toch terug naar de leverancier (dacht Blaupunkt).

[Voor 27% gewijzigd door PWM op 03-11-2010 10:57]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:50:
Ik heb een keer met mijn Seat 1.9TDI (130pk) een probleem gehad, en kwam toevallig langs een Audi dealer. Aangezien dezelfde moter in de A4 en A6 lag, even naar binnen gereden. Die dealer wilde mij niet helpen, omdat het echt "een compleet andere moter" was. Nee hoor, meneertje, dit is echt niet te vergelijken :+
Heb je hem toen nog even van repliek gediend? Want dat is natuurlijk verschrikkelijke onzin wat hij daar stond te verkondigen.

[Voor 7% gewijzigd door Gunner op 03-11-2010 10:57]

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:57:
[...]
Heb je hem toen nog even van repliek gediend? Want dat is natuurlijk verschrikkelijke onzin wat hij daar stond te verkondigen.
Toen niet, aangezien ik toen niet zo op de hoogte was. Thuis eens gaan zoeken, en toen tot de conclusie gekomen dat het inderdaad gewoon 100% (100%) identieke blokken waren.

Ach, je moet merk adepten ook niet teveel op de ziel trappen :+

Ik heb overigens, om een beetje ontopic te blijven, de volgende auto's gereden, en ben daarmee stil komen te staan:
  • Peugeot 206 1.6XS LPG (3x) (Tsja, LPG, ding viel eigenlijk altijd uit, maar 3x echt dood)
  • Seat Ibiza 1.9TDI (1x) (raam flikkerde in portier bij -8)
  • Volvo V50 2.0D(1x) (kapotte versnellingsbak, productiefout)
  • Audi A3 TSI DSG (1x) (Software probleem DSG Bak)
  • Volvo V50 2.0d (0x)
  • Ford Mondeo 2.0d (0x)
Ik ga er dus op vooruit :P

[Voor 33% gewijzigd door PWM op 03-11-2010 11:08]

• _JGC_
Qua hardware wel ja. De software is alleen verschillend. Zie je ook met die BlueMotion dingen van Skoda, VW en Seat, allemaal zelfde motorblok, maar ze rijden alle 3 anders. Kan me voorstellen dat een dealer die puur Audi doet geen zin heeft om in de computersturing van een Seat te knutselen.

• PWM
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:05:
Qua hardware wel ja. De software is alleen verschillend. Zie je ook met die BlueMotion dingen van Skoda, VW en Seat, allemaal zelfde motorblok, maar ze rijden alle 3 anders. Kan me voorstellen dat een dealer die puur Audi doet geen zin heeft om in de computersturing van een Seat te knutselen.
Bij het 1.9TDI 130PK blok was het exact hetzelfde motermanagement als in de A6 1.9TDI. Dat wist ik, doordat ik hem liet chippen bij JD (172pk tdi in mijn Ibiza :P ) en die beide op de plank had liggen.

Maar inderdaad, dat kan een probleem zijn. Mijn probleem toen was echter mechanisch, dus dat had niet uit mogen maken :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LinuX-TUX schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:52:
Sowieso valt me op dat de cijfers uiteenlopen voor VAG-bakken op basis van zelfde platform:

VW Polo
Seat Ibiza/Cordoba
Skoda Fabia

Audi A3
Skoda Octavia (wtf doet die in andere klasse dan VW Bora?)
VW Golf/Bora
Seat Leon/Toledo

Vooral het verschil Polo <-> Fabia in 2004/2005 en A3 vs Leon/Toledo vanaf 2005 vind ik frappant.

Soittakaa Paranoid!

• Vlassie1980
dion_b schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:52:
[...]
Skoda Octavia (wtf doet die in andere klasse dan VW Bora?)
Omdat een Bora een Golf is met een kofferklep erachter ;)

• Captain Proton
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-11-2013
Vooral het verschil Polo <-> Fabia in 2004/2005 en A3 vs Leon/Toledo vanaf 2005 vind ik frappant.
Wellicht een verschil in rijders? Betrouwbaarheid van auto's wordt enorm beinvloed door investering in onderhoud en door rijstijl.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prutzer80 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:35:
[...]

Omdat een Bora een Golf is met een kofferklep erachter ;)
Ja, en een Octavia is hetzelfde met een andere motorkap...

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform
A4 platform cars (Typ numbers in brackets):
Audi A3 Mk1 (8L)
Audi TT Mk1 (8N)
VW Golf Mk4/VW R32 (1J)
VW Bora/Jetta IV (1J)
VW Lavida
VW New Beetle (1C/1Y/9C)
SEAT León Mk1 (1M)
SEAT Toledo Mk2 (1M)
Ŝkoda Octavia Mk1 (1U)

Soittakaa Paranoid!

• Vlassie1980
dion_b schreef op woensdag 03 november 2010 @ 15:10:
[...]

Ja, en een Octavia is hetzelfde met een andere motorkap...

Wikipedia: Volkswagen Group A platform

[...]
Ik dacht dat je meer doelde op de wat recentere Octavia's, die zijn al een flink stuk groter als de Octavia Mark I inderdaad.

• BKJ
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 02-09 12:18
Hier overigens alles van ADAC uit 2009:

http://www.adac.de/infote...nenstatistik/default.aspx

Kamer huren

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee