CPU overclocken valt pc uit

Pagina: 1
Acties:

• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Als ik mijn i7 870 overclock dan valt deze uit. Dit kan beginnen vanaf 150 mhz en hoger terwijl ik naar de 160 wil. De voltage staat dan op 1.4v van de i7 870(CM 850 Silent Pro). Als ik het moederbord het laat doen via de bios dan gaat het wel goed(Asus P7P55D-E), alhoewel deze ook een klein beetje terug klokt. De temperaturen zijn bij een bus speed van 150 mhz nog onder de 60 graden. Als ik de 155 mhz heb via de bios is de temp deze net 60 graden(gemeten realtemp).

paar minuten geleden had ik een andere topic gestart over de problemen van mijn videokaart. Vooralsnog gaat dit niet gesmeerd met een leuke bruikbare pc. Dat is dan wel een teleurstelling, maar ik hoop op deze forum dat ik geholpen kan worden.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je klinkt niet erg of je weet waar je mee bezig bent... er is meer dan vcore.. 1,4V is erg vee lvoor een i7 cpu met HT aan.. een simpele luchtkoeler kan de load bijna niet verwerken..

ga je aub eerst inlezen voor je wat probeert... je hardware kan ook stuk....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:56

Krizzie

Progressive Music \o/

Rest van de specs is ook wel handig om te vermelden.

Voeding
Ram (Merk, timings, voltage etc..)

etc..

[ Voor 5% gewijzigd door Krizzie op 01-11-2010 21:14 ]

Geluidswolk

• Allard1992
Intel i7 870
Asus P7P55D-E
CM 850w Silent Pro
Samsung F3 1TB
Scythe Mugen 2 Rev b
Antec P183
Samsung 223L
Kingston 4gb 1600 cl8
Windows 7 64-bit

Mijn vraag is wel redelijk lastig, maar ik kan het niet makkelijker maken, omdat ik niet weet wat er aan de hand is. Daarom zit ik op deze forum anders ging ik wel op zoek, maar er zijn mensen die ietsje meer ervaring hebben dan ik als beginner.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-01 09:14
Heb je ook iets aan je mem diverder gedaan, of aan je andere dividers? Kom even niet op de naam, maar in de betere tutorials vind je ze wel.

LinkedIn
BlackIntel

• Allard1992
Nu heb overclockt via de bios en niet via turbov. En heb ik hem goed draaiend de bus speed op 160 mhz gekregen. Bij 170 gaat mijn pc vastlopen en haalt mijn cpu 70 graden in max bij cinebench en idle 44 graden. Toen ik de bclk ingesteld had op 175 mhz kreeg ik een blauw scherm voordat ik mijn gebruikersaccount opstartte.

• nedernakker
lees nu eens wat er tegen je gezegd wordt boven je, en geef antwoord op die vraag.. je geheugen divider bepaalt je geheugensnelheid, als je baseclock omhoog gaat gaat je geheugen ook mee..

er wordt niet voor niets gezegd dat je je moet gaan inlezen.. hoe kun je nu overklokken als je niet weet wat je doet?

vragen stellen is oke, maar op dit forum verwacht men eigen inzet en niveau. het antwoord op jouw vraag staat in 10000en tutorials gegeven.. het gaat nu verkeerd omdat je JIJ het verkeerd doet.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Allard1992
De baseclock staat standaard en daar verander ik niks aan.

• nedernakker
dit bedoel ik dus...... zucht

je weet niet eens wat baseclock is dus... Aangezien je de hele tijd zegt dat hij boven de 160 uitvalt en nu is hij ineens standaard....

Succes ermee... ik ga hier geen energie in stoppen verder

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 18:19
mee eens, lees eerst tutorials daarna ben je welkom met complexere vragen :)

Laden doe je met je zonnepanelen

• Allard1992
Het probleem met jullie is dat jullie mijn vraag niet snappen. Voor deze vragen zit ik dus op de verkeerde forum en moet op zoek gaan naar een andere. Een forum waar ze wel alle tijd aan je besteden en dingen uitleggen in plaats van doorverwijzen naar tutorials en zeggen dat je er niets van bakt.

_/-\o_ bedankt

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 22:00
Allard1992 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:06:
Het probleem met jullie is dat jullie mijn vraag niet snappen. Voor deze vragen zit ik dus op de verkeerde forum en moet op zoek gaan naar een andere. Een forum waar ze wel alle tijd aan je besteden en dingen uitleggen in plaats van doorverwijzen naar tutorials en zeggen dat je er niets van bakt.

_/-\o_ bedankt
Misschien verwachten wij meer energie(input) van jou kant itt andere fora die misschien 'lopende' vraagbanken hebben, die alles haarfijn uitleggen. Just a thought :/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:08
Het probleem met jullie is dat jullie mijn vraag niet snappen.
Komt meestal weer doordat de vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd is :) Controleer trouwens ook even of je de geheugenspanning in de bios wel goed hebt ingesteld.

• Allard1992
Nielson schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:19:
[...]
Controleer trouwens ook even of je de geheugenspanning in de bios wel goed hebt ingesteld.
Hier heb je wat aan. Dat bedoel ik nou. En de vraag is natuurlijk niet echt goed of zeg maar slecht geformuleerd, omdat ik niet weet wat er aan de hand is. En aan de hand van deze vraag had ik gehoopt dat mensen mij hielpen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zoek voor jezelf even de volgende begrippen op.
-Baseclock
-multiplier
-memory multiplier
-vcore, vtt enz
-memory voltage

zoek als je weet wat de begrippen betekenen uit wat voor verband ze met elkaar hebben.

Ga daarna pas prutsen in de bios. In de bios is geen ruimte voor fouten zoals je die in windows kan maken.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik begrijp dat je graag wil overclocken en dat je daar vragen over hebt en dat je die hier stelt, maar als je jezelf eerst eens wat wijzer maakt over overclocken, door tutorials en zo te lezen, dan weet je ook wat en waarover je iets vraagt. Hierdoor worden je vragen ook concreter en kunnen ze je makkelijker helpen.

Dit forum is er inderdaad om je te helpen, maar er wordt wel verwacht dat je er zelf ook iets aan moeite in stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door navlim op 02-11-2010 14:43 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Allard1992 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:33:
[...]

Hier heb je wat aan. Dat bedoel ik nou. En de vraag is natuurlijk niet echt goed of zeg maar slecht geformuleerd, omdat ik niet weet wat er aan de hand is. En aan de hand van deze vraag had ik gehoopt dat mensen mij hielpen.
Het wordt hier verwacht dat jij enigszins een idee hebt wat er aan de hand is voor je een vraag stelt. Jouw vraag is het zelfde als vragen ik ben bezig met een openhartoperatie bij mijn hond maar hij gaat dood hoe kan dit nu ? ik ben loodgieter en heb nog nooit zo iets gedaan maar jah jullie kunnen mij dit toch wel even uitleggen of niet ?

Maar back to basics. Lees eventjes het overclocking en tweaking FAQ door. Dit geeft je een basis kennis over wat mensen hier roepen. zoals base lock. Begin daarna (als je dus snapt wat je aan het doen bent) weer een beetje met overclocken.

Bovendien zijn er geen garanties met overclocken je kan geluk hebben en een 20% boost krijgen (met lucht cooling) of je kan ongeluk hebben en bij 5% al tegen het dak van je processor zitten. Zorg er voor dat je cooling voldoende is en voor de zekerheid houd je CPU temperaturen goed in de gaten.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58

_/-\o_ bedankt
Ligt miscommuicatie aan de zender of de ontvanger? Wellicht kan jij je vraag niet goed formuleren doordat je niet over de juiste kennis beschikt. Daarom wordt geadviseerd dat jij jezelf eerst gaat inlezen, dingen gaat uitproberen en als je er dan nog niet uitkomt dat je je vraag helder en duidelijk formuleert zodat men je gericht antwoord kan geven. Tweakers is geen helpdesk.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:41
Hmm... geheugen is wel erg rap. Ik weet niet of die nog zo veel omhoog gegooid KAN worden.
wat je evt. kunt proberen, probeer je FSB 1 MHz omhoog te zetten. Schrijf alle frequenties op die je kunt vinden, dus CPU, Multiplier, Memory speed en Northbridge/southbridge/chipset. Bij mijn moederbord wordt het geheugen op de 1066MHz gehouden, maar dit is maar bij weinig moederborden zo. stel dat nu memory mee beweegt, even de RAM weer omlaag halen. Je kunt de northbridge trouwens ook beter niet te veel overklokken. zonder overclockbord is het daar niet op gebouwd. dus de NB multiplier i.i.g. 1 omlaag gooien voordat je begint.
Even kijken of het dan wel lukt, mocht dat niet zo zijn, denk ik dat je CPU gewoonweg niet verder kan. Krijg je een BlueScreen of valt hij gewoon uit? zeker niet onbelangrijk.
P.S.: check ook of je PCIe frequentie meegaat! die kan eigenlijk niet omhoog. al bij enkele MHzen kan deze ervoor zorgen dat je videokaart niet meer functioneert!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@hierboven
Het overclocken van de nieuwe intel Core i processors verloopt heel anders dan bij de ouderwetse socket 775 processors ;)

• Allard1992
Het is niet duidelijk te zien, dankzij turbov gaat het aardig goed.

Bus speed: 200mhz
Multiplier: 20x
QPI Link: 3600 mhz
Core voltage: 1.320v
Cinebench 11: 6.76

deze temps zijn wel in idle natuurlijk. De load temps zijn tot aan de 64 graden.

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4986/overclock2.jpg

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:20
Allard1992 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:55:
Het is niet duidelijk te zien, dankzij turbov gaat het aardig goed.

Bus speed: 200mhz
Multiplier: 20x
QPI Link: 3600 mhz
Core voltage: 1.320v
Cinebench 11: 6.76

deze temps zijn wel in idle natuurlijk. De load temps zijn tot aan de 64 graden.

[afbeelding]
Cinebench is nu niet echt bepaald het zwaarste wat je op een cpu kan loslaten, gebruik liever iets zoals prime95 als je daar doorheen komt kan je een overclock echt stabiel noemen.
64 graden is namelijk erg laag lijkt me voor een overclockte i7 onder luchtkoeling.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 18:19
occt

ik vind het ideaal

Laden doe je met je zonnepanelen

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:08

_/-\o_ bedankt
Wij snappen je vraag prima, maar gezien je MyReact 'snap' jij niet de bedoeling van Tweakers, wat overigens niet lullig bedoelt is. Op Tweakers is het prima dat je een probleem voorschotelt wat betreft finetuning van je overclock, maar het is wel de bedoeling dat jij hebt uitgezocht hoe je BIOS uberhaupt werkt. Dan is iemand zoals nedernakker of wie dan ook best bereid je goeie tips te geven.

Overigens is er voor jouw socket al een overclock topic waar jij heel veel informatie uit kan halen. In dit topic hebben veel mensen al hun resultaten en daarnaast ook hun problemen besproken. Misschien zit jouw probleem er ook wel bij? :)

[ Voor 14% gewijzigd door __1337__ op 03-11-2010 19:18 ]

Pagina: 1