• adjalex
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:51
Ik heb even een vraagje;
Vandaag heb ik mijn htpc in elkaar gezet, alleen hij start niet. Eigenlijk gaan de lichtjes en fans etc 1 seconde aan en dan gelijk weer uit..
Ik heb een Asrock A330ION mobo met 2gb DDR3 RAM in een MS-Tech MC-1200 case met een Be-Quiet SFX 350W psu.
Nu de (domme) vraag:
Kan het zijn dat hij niet start omdat ik nog geen HDD heb aangesloten? Wat kan anders het probleem zijn?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Hij zou sowieso moeten opstarten tot de melding dat er geen disk int systeem zit.
Lijkt me kortsluiting of zoiets te zijn en dat de voeding zichzelf uitzet.

Edit:
Alles eens reseaten, zien dat er niks contact maakt wat niet hoort, weet hem zo niet te vinden maar op tweakers zijn er manuals hoe te troubleshooten, niks te vinden bij de fabrikant wat betreft lichtjes code of beeps, biept ie? :p

[ Voor 43% gewijzigd door Graviton12 op 01-11-2010 19:53 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Een moederbord kan met vrij weinig starten, zeker een compleet geintegreerd bordje zou gewoon moeten starten en beeld geven.

https://discord.com/invite/tweakers

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Als je beeldscherm correct aangesloten is en aanstaat moet je in ieder geval beeld zien. Heb je meerdere apparaten op het scherm aangesloten dat hij bijvoorbeeld een TV-tuner pakt?

[ Voor 34% gewijzigd door JW1 op 01-11-2010 19:52 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Als ie maar een seconde opstaat kan het goed zijn dat hij niks te zien krijgt omdat het scherm moet opstarten :)

Ik zou in ieder geval eerst en vooral de voeding en mobo manuals nalezen om te zien welke kabels waar ingeplugd horen te zijn en beide naast elkaar te leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Graviton12 op 01-11-2010 19:56 ]

• adjalex
Graviton12 schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:50:

Edit:
Alles eens reseaten, zien dat er niks contact maakt wat niet hoort, weet hem zo niet te vinden maar op tweakers zijn er manuals hoe te troubleshooten, niks te vinden bij de fabrikant wat betreft lichtjes code of beeps, biept ie? :p
Nee er zit geen beeper(mogelijkheid) op.. en ook geen lichtjes dus daar weet ik niet wat er fout gaat.
Verder heb ik alles correct aangesloten, heb ook standoffs gebruikt.
JW1 schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:50:
Als je beeldscherm correct aangesloten is en aanstaat moet je in ieder geval beeld zien. Heb je meerdere apparaten op het scherm aangesloten dat hij bijvoorbeeld een TV-tuner pakt?
Nou, het punt is dat ik alleen wilde weten of de pc werkte. Dus ik heb helemaal nog geen beeldscherm aangesloten. Dat hoeft toch ook niet uit te maken? Hij zou het ook wel moeten doen zonder monitor.. want:
adjalex schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:47:
Eigenlijk gaan de lichtjes en fans etc 1 seconde aan en dan gelijk weer uit..
Dan denk ik dat hij toch ergens kortsluiting maakt, alles maar weer los en opnieuw erop zetten..

• adjalex
Nog even ter informatie:
- Ik heb geen 4-pins P4 stekker aangesloten (geen aansluiting op het moederbord)
- En ik heb een 24-pins ATX 2.0 aansluiting gebruikt.. (ipv de 20-pins dus..)
Maar dit hoeft niks uit te maken toch?

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
adjalex schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:47:
Nog even ter informatie:
- Ik heb geen 4-pins P4 stekker aangesloten (geen aansluiting op het moederbord)
Eh... Jawel? Sluit ze maar eens aan met een andere voeding als je huidige geen p4 heeft.

Verwijderd

Het mobo in kwestie heeft geen P4 aansluiting, alleen een 24 pins aansluiting. Je kan dus wel proberen om een P4 aan te sluiten, maar dat gaat moeilijk worden als het er niet is. De 24 pins aansluiting zou voldoende moeten zijn om het mobo van voldoende prik te voorzien.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Zelf had ik een vergelijkbare response toen ik defect geheugen in mijn systeem had geplaatst. In de hierboven geplaatste Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan dat soort dingen goed beschreven. In principe komt het erop neer dat je met zo min mogelijk onderdelen probeert te booten en je 1 voor 1 de wel aangesloten onderdelen (voeding, geheugen, proc) vervangt wanneer het kan.

• Roshnak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:59

Roshnak

PSN: Roshgill

adjalex schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:47:
Nog even ter informatie:
Kijk eens bij je CPU of daar zit een 4 pins of een 8 pins aansluiting. ( grote kans)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
adjalex schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:47:
Nu de (domme) vraag:
Kan het zijn dat hij niet start omdat ik nog geen HDD heb aangesloten? Wat kan anders het probleem zijn?
Misschien wel nog dommere tegenvraag: Je vermeldt geen cpu. Je hebt er toch wel een cpu inzitten hé, anders start je mobo idd niet op.

[/captain obvious]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
u_nix_we_all schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:09:
[...]

Misschien wel nog dommere tegenvraag: Je vermeldt geen cpu. Je hebt er toch wel een cpu inzitten hé, anders start je mobo idd niet op.

\[/captain obvious]
De A330 ION heeft een CPU onboard (Atom).

<ontopic>
Zo ziet zijn mobo er uit:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1261647706.png

Inderdaad, geen P4 connector. Maar ik vind de kans wel groot dat als je geen P4 connector gebruikt, en een 20pin ATX stekker, dat jouw CPU geen eten krijgt. Als je nou eens goedkoop zo'n kabeltje koopt en kijkt of 'ie het dan wel doet.

[ Voor 41% gewijzigd door marcop23 op 02-11-2010 16:23 . Reden: Ontopic ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
@ hierboven

Ik neem aan dat z'n atom + ION bordje geen P4 nodig heeft... en de cpu zit al kant en klaar op die bordjes...

Edit:
pricewatch: Asrock A330ION
Op het plaatje zie je dat de cpu al geplaatst is en dat er geen aparte P4 stekker is

[ Voor 45% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2010 16:20 ]

• adjalex
marcop23 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:17:
[...]

De A330 ION heeft een CPU onboard (Atom).

<ontopic>
Zo ziet zijn mobo er uit:
...

Inderdaad, geen P4 connector. Maar ik vind de kans wel groot dat als je geen P4 connector gebruikt, en een 20pin ATX stekker, dat jouw CPU geen eten krijgt. Als je nou eens goedkoop zo'n kabeltje koopt en kijkt of 'ie het dan wel doet.
Ik gebruik al een 24-pins stekker.. vanavond ga ik proberen een 20-pins te gebruiken en daarna een andere voeding. Ook ga ik het geheugen opnieuw plaatsen. En proberen of hij het wel doet met een hdd aangesloten.
Als hij het dan niet doet, dan denk ik dat m'n mobo kapot is/nooit heeft gedaan..
Ik zal het vanavond laten weten.

• adjalex
adjalex schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:15:
[...]

Ik gebruik al een 24-pins stekker.. vanavond ga ik proberen een 20-pins te gebruiken en daarna een andere voeding. Ook ga ik het geheugen opnieuw plaatsen. En proberen of hij het wel doet met een hdd aangesloten.
Als hij het dan niet doet, dan denk ik dat m'n mobo kapot is/nooit heeft gedaan..
Ik zal het vanavond laten weten.
Oké, solved!
Het blijkt dat de Asrock A330ION niet wil starten zonder harde schijf. Of als er geen harde schijf zit aangesloten op de voeding... (dat heb ik niet getest)
Bedankt voor de support! Deze is opgelost:)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

If everything else fails... read the manual? ;)

• adjalex
CaptJackSparrow schreef op woensdag 03 november 2010 @ 02:26:
If everything else fails... read the manual? ;)
Vertel mij dan maar waar dat in de handleiding staat :P
Pagina: 1