Toon posts:

[Dual-boot] W7 en Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pythagorasABC
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08-08 15:14
Ik was van plan om een dual boot systeem te maken met Windows 7 en Ubuntu 10.10. Ik heb twee harde schijven in mijn laptop zitten van beide 500GB. Ik wil op de ene harde schijf Windows 7 en Ubuntu zetten, en de andere harde schijf wil ik gebruiken voor opslag.
Ik heb eerst Windows 7 geïnstalleerd. Tijdens de installatie kon ik geen optie vinden om partities te maken, dit heb ik naderhand in Windows zelf gedaan.
Mijn partities zijn als volgt:
Disk 0:
System Reserved
100 MB NTFS -Healthy (System, Active, etc) (deze is nodig voor Windows, is automatisch aangemaakt)
243,38 GB NTFS -Healthy (Boot, Page File, etc) (Hier staat Windows op)
212,97 GB -Healthy (Primary Partition) (Hier staat Ubuntu op als het goed is)
9,31 GB -Healthy (Primary Partition) (Dit is de swap voor Ubuntu, ik weet niet of 9,31 GB echt nodig is, maar ik had toch genoeg)

Disk 1:
465,76 GB NTFS -Healthy (Primary Partition) (Dit is voor opslag)

Windows 7 werkt nu zonder problemen, maar als ik de computer opstart wordt automatisch Windows 7 opgestart. Ik wil natuurlijk kunnen kiezen tussen Windows 7 en Ubuntu.
Voor het installeren van Ubuntu heb ik gekozen voor de optie "Ubuntu naast Windows installeren" oid.
Wat heb ik fout gedaan, en hoe kan ik het oplossen?

Ik heb deze guide gebruikt voor het installeren van Windows en Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
Ook heb ik deze gebruikt:
http://lifehacker.com/5403100/dual+boot-windows-7-and-ubuntu-in-perfect-harmony
Ook heb ik wat gelezen over Grub2, wat volgens mij automatisch zou moeten werken:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-09 17:22
Mijn eerste gok: zet die tweede harddisk, die met Ubuntu er op, eens in je BIOS als eerste om van te booten. Kan mij voorstellen dat daar Grub op geinstalleerd is en die er dan eventueel voor zorgt dat de van je eerste harddisk dan wel tweede harddisk het OS van gestart wordt.

• jowido
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-09 15:57
Gebruik EasyBCD om GRUB (de Linux bootloader) toe te voegen aan bootmgr (de bootloader van Windows 7). Dan start je nog steeds op van de Windows partitie en verwijst de bootmgr dan verder naar de Linux partitie. Dat kan misschien wel werken.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

• pythagorasABC
Alvast erg bedankt voor de reacties!
@vanaalten
Ubuntu en Windows staan beide op dezelfde harddisk, in verschillende partities, zodat ik een volledige harddisk voor opslag kan gebruiken. En partities kun je niet selecteren om te booten in de BIOS.
@jowido
Ik ga even kijken of dat EasyBCD werkt, ik heb er nog nooit van gehoord. Het klinkt alsof het via een omweg probeert een ander OS te booten, klopt dat? Ik heb er verder ook geen problemen mee op Ubuntu er opnieuw op te zetten. Windows zou ook nog kunnen, al doe ik dat liever niet.

Ik heb het idee dat het niet werkt omdat ik iets fout heb gedaan bij het installeren van Ubuntu, bijvoorbeeld de drive een verkeerde naam gegeven oid. Ik heb de drive van Ubuntu "Primary" genoemd, is dat de goede manier?

EDIT:
Dit is niet handig, ik heb EasyBCD geinstalleerd, en heb toen Ubuntu geselecteerd als mogelijk OS. Ik had echter nog niet de partitie geselecteerd. Toen ik dat wilde doen gaf hij aan dat hij geen driveletter had. Ik heb toen C: geselecteerd en "bootable" gemaakt. Na het opnieuw opstarten startte Windows echter niet meer op. Ik zit nu op de live-usb van Ubuntu.
Is er een manier om Windows weer te maken zonder de cd te gebruiken? Mijn moederbord kan namelijk niet booten vanaf een cd, dit moet via een usb stick, en ik heb er nu geen een met windows erop.

[Voor 27% gewijzigd door pythagorasABC op 01-11-2010 21:30]

• rockmanz
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Mocht je een pc in de buurt hebben is dit een leuke: linkje
Verder snap ik niet echt precies wat je met easybcd gedaan hebt. Als het goed is wijzig je daarmee alleen je bcd en maak je daar geen partitions mee active(?). Maar goed, mocht dit wel het geval zijn dan moet je in Ubuntu de disk utility (of in terminal: palimpsest) starten en de windows partitie aanklikken->edit partition->bootable aanvinken. Overigens hoeft de bootloader van windows niet op dezelfde partitie te staan dus mocht dat niet werken kan je experimenteren met welke active moet.. :P Vervolgens als je weer terug in windows bent moet je EasyBCD starten->add new entry->grub2 en toevoegen aan je bcd. Hopelijk werkt het dan wel. Overigens snap ik niet dat grub2 niet de windows bootloader eraf gekickt tijdens de ubuntu installatie?

• pythagorasABC
Dat is ook de manier waarop ik W7 in eerste instantie heb geinstalleerd. Ik heb nu op een andere usb stick W7 gezet, want op de eerste staat nog Ubuntu (waar ik nu op werk, live cd). Echter werkte de nieuwe usb stick met W7 niet meer om via de usb stick op te starten.
Ik heb vervolgens via Ubuntu opgestart, en van de usb stick met W7 het bestand BCD gehaald, en in C:/Boot/ gezet. Hierna gaf de pc niet meer de foutmelding dat C:/Boot/BCD niet klopt, maar hij geeft wel een foutmelding, en start nog steeds niet op.
Ook kan ik niet in de veilige modus oid komen :(

• pythagorasABC
Heel erg bedankt!
Ik heb op de eerste usb-stick weer W7 gezet, en recovery gedaan. W7 werkt nu weer, en via de manier van rockmanz kan ik ook Ubuntu opstarten! De manier waarop vind ik echter niet helemaal geweldig. Ik kan kiezen tussen "Windows 7" en "Ubuntu"(dat is hoe ik de grub2 heb genoemd). Als ik Windows 7 selecteer, start Windows 7 op, als ik Ubuntu selecteer kan ik kiezen uit 5 mogelijkheden, Linux, Linux veilige modus oid, memtest, memtest en Windows loader. Met de Windows loader optie kom ik weer in het eerste menu.
Ik zou het liefst een bootscherm hebben waarin ik kan kiezen tussen Windows en Ubuntu, en verder niets. Is dit mogelijk? Het liefst zou ik ook een beetje nette UI hebben, al is zoiets al een stuk beter:

• rockmanz
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Open in ubuntu een terminal->gksu gedit /etc/default/grub->Wijzig grub_timeout naar 0->save->terminal sudo update-grub

Als het goed is zal het zwart witte menu met memtest en recovery opties nu niet meer standaard bij boot verschijnen (tenzij je shift ingedrukt houdt geloof ik) en heb je alleen nog je windows bootloader die verschijnt. Als je echt moeilijk wil doen kan je altijd nog kijken naar BURG (Brand-new Universal loadeR from GRUB, zijn wat youtube filmpjes van) maar dan moet je wel weer op je pc instellen dat grub/burg als eerste geladen wordt en niet de windows loader (teveel van het goede denk ik).

• ThomasAH
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 25-09 14:18
edit: Okee rockmanz' idee is echt veel handiger :p

Toevallig heb ik gister exact hetzelfde gedaan! Heb ook een 500gb hd in twee delen gehakt, 1 deel Win7 en het andere deel Ubuntu (10.10). Bij mij liggen de verhoudingen wat anders; ~375gb voor Win7 en de rest voor Ubuntu, maar het idee is hetzelfde.

Ik weet dat je liever niet over gaat op een complete herinstallatie van Windows 7. Mocht je dat toch willen (want volgens mij draai je 2 bootloaders "op elkaar" - als je kiest voor Ubuntu in het eerste menu start Grub pas op lijkt het) dan hieronder even een beschrijving van hoe ik het aan heb gepakt:

Begonnen met een lege hd:
  1. Windows 7 installeren vanaf DVD, Wanneer je dit menuutje krijgt:

kies je voor Aangepaste installatie. Daar kun je gewoon aangeven hoe je je harde schijf wil partitioneren. In jou geval maak je dus 1 partitie aan van ~250gb en kies je die om Win7 op te zetten, de rest laat je ongepartitioneerd. Vervolgens gewoon de hele Win7 setup afdraaien zoals gewoonlijk.
  2. Eenmaal klaar daarmee reboot je de pc vanaf het Ubuntu CDtje. Daar geef je aan dat je de ongepartitioneerde ruimte (de resterende ~250gb) wil gebruiken voor Ubuntu (tijdens een van de stappen vraagt Ubuntu daar ook letterlijk om). Installatie afdraaien en klaar.
Ubuntu maakt Grub de bootloader, en omdat je Ubuntu als tweede installeert herkent hij dat je Windows 7 ernaast draait en zet hij deze automagisch in het rijtje keuzes van Grub. Klaar is kees :)

Succes!

AMD Ryzen 9 5950X // Gigabyte Aorus B550i // Crucial Ballistix 2x16GB 3800@CL16 // AMD Radeon RX 6900 XT ref.

• pythagorasABC
@ThomasAH
Volgens mij is dat wat ik in eerste instantie gedaan had. Ik was het in ieder geval wel van plan, maar er is vast iets fout gegaan.
@rockmanz
Top! De UI is er natuurlijk niet, maar ik heb even naar BURG gekeken, en dat is inderdaad iets teveel van het goede. Het belangrijkste is dat het nu eenvoudig is te kiezen voor Windows of Ubuntu!

• Flydude
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-09 21:16

Flydude

Mighty pirate

De meest eenvoudige methode (in mijn ervaring) is toch nog altijd om grub2 in je MBR te plaatsen en die dus als Boot loader te gebruiken. Grub kan zowel Windows Als Linux booten en je kan een default OS aanwijzen. Nee, Grub2 is geen wonder van schoonheid, maar dat lijkt me het minste probleem voor een schermpje waar je gemiddeld 5s per boot cycle naar kijkt...

I am rubber, you are glue

• 321370
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-03-2018
installeer onder ubuntu sudo apt-get install startup-manager en je kan in het adminstrator menu je grub configureren

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:02
Zelf heb ik goede ervaringen met 'wubi'. Ubuntu wordt als een applicatie in Windows geïnstaleerd, waarna je na een reboot de keuze hebt tussen Windows of Ubuntu.
Ben je 't zat dan is alles binnen een paar seconden weer verwijderd van je machine ;)

• Drobanir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-09 20:38

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik heb een vergelijkbare vraag, vandaar dat ik hem hier post en niet een nieuw topic open. Ik heb een computer met een XP/7 dualboot. Nu wil ik met Ubuntu aan de gang en heb tijdelijk een tweede harddisk bijgeprikt. Ik ga die master maken wil Ubuntu als enige OS op installeren. Dus geen multi-boot, als ik weer naar Windows wil, pas ik in de bios de volgorde van de hd's aan. In Ubuntu wil is straks wel de "oude" had benaderen voor data, maar wat ik niet wil is dat tijdens de installatie de bootloader van de Windows schijf wordt aangepast.

Kortom: als ik later de 2e testdisk waar Ubuntu op gaat komen weer verwijder, is de originele bootloader met XP/7 dual-boot nog gewoon intact? Of kan ik beter tijdens de installatie de Windows disk even loskoppelen?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou hem sowieso loskoppelen, kost je amper tijd en weet je zeker dat je zelf ook geen foutje maakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-09 09:48
Drobanir schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:11:
[...]
Kortom: als ik later de 2e testdisk waar Ubuntu op gaat komen weer verwijder, is de originele bootloader met XP/7 dual-boot nog gewoon intact? Of kan ik beter tijdens de installatie de Windows disk even loskoppelen?
Mja je kan gewoon tijdens de installatie kiezen op welke HD die de bootloader moet wegschrijven. Als je er dan voor kiest voor de tweede schijf zal er niks gebeuren met je windows bootloader. iig zo werkt het bij fedora ^^
Verder met Tsurany....

[Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 04-11-2010 22:15]

• Drobanir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-09 20:38

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik heb hem inderdaad maar even losgekoppeld en Ubuntu werkt nu zoals ik wil. Ik heb een dik boek hier op tafel en nu maar eens kijken hoe ver ik kom. :)

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:23

Franko P.

Hit it.

Even een schopje, heb een soortgelijk probleem en zodoende post ik hier.

Ik heb hier een laptop staan met daarin:
1 ssd 128gig groot, windows 7 erop geinstalleerd.
1 hdd 1tb groot, opslag van data.

Nu heb ik Ubuntu gedownload en via usb gestart.

In de Ubuntu setup gekozen voor een installatie naast windows en de ssd partitie aangepast naar 80 gig voor windows en de rest voor Ubuntu.
Netjes alles geinstalleerd, en na een reboot krijg ik netjes Windows 7... :(

Heb me een ongeluk gezocht, maar ik lees overal dat een Ubuntu installatie naast Windows 7 automatisch een bootloader zou moeten maken waarin ik kan kiezen welk besturingssysteem ik wil starten.

Dit gebeurt bij mij dus niet.

Als ik nu in Windows kijk dan is mijn ssd netjes 80 gig groot, de 2e partitie is niet zichtbaar.

Kortom, ik kan nu geen Ubuntu starten, ik krijg gelijk Windows 7 voor mn neus. Hoe kan ik nu nog die dual boot optie toevoegen?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• DutchNutcase
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Franko P. schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:16:
Even een schopje, heb een soortgelijk probleem en zodoende post ik hier.

Ik heb hier een laptop staan met daarin:
1 ssd 128gig groot, windows 7 erop geinstalleerd.
1 hdd 1tb groot, opslag van data.

Nu heb ik Ubuntu gedownload en via usb gestart.

In de Ubuntu setup gekozen voor een installatie naast windows en de ssd partitie aangepast naar 80 gig voor windows en de rest voor Ubuntu.
Netjes alles geinstalleerd, en na een reboot krijg ik netjes Windows 7... :(

Heb me een ongeluk gezocht, maar ik lees overal dat een Ubuntu installatie naast Windows 7 automatisch een bootloader zou moeten maken waarin ik kan kiezen welk besturingssysteem ik wil starten.

Dit gebeurt bij mij dus niet.

Als ik nu in Windows kijk dan is mijn ssd netjes 80 gig groot, de 2e partitie is niet zichtbaar.

Kortom, ik kan nu geen Ubuntu starten, ik krijg gelijk Windows 7 voor mn neus. Hoe kan ik nu nog die dual boot optie toevoegen?
Je zou GRUB op de bewuste partitie kunnen zetten (grub-install /dev/sdaX) en vervolgens in Windows EasyBCD installeren en daar de Windows bootloader aanpassen om Ubuntu ook te kunnen laden.

Luctor et Emergo || specs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee