Vragen signaalversterker voor digitale TV (UPC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi-Long
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-03 12:22
Heb sinds kort een plasma boven staan, met 2de mediabox van UPC erop aangesloten, maar op veel kanalen is er geen goed signaal (blokkerig, stottering, etc etc).

Kabels zijn beste van het beste, maar het signaal dat binnenkomt beneden is al niet zo fantastisch (we hadden eerst ook al last met de 1ste mediabox die beneden is aangesloten), dus het liefst zet ik er een versterker tussen, oftewel waar het signaal binnenkomt meteen een versterker, en dan met meerdere uitgangen zodat ik zowel beneden als boven (2x) goed beeld heb.

Probleem wat ik nu tegenkom is dat wanneer ik in de winkel kijk, en ik zie bijvoorbeeld Hirschman liggen, dan is dat al vrij prijzig voor een versterker met meerdere uitgangen, maar op de verpakking stond ook dat er maar 1 uitgang retourgeschikt is, terwijl je natuurlijk op beide mediaboxen gebruik wilt maken van de interactieve mogelijkheden (zoals on-demand)...

Ik zal vast niet de enige hier zijn met deze situatie, dus ik ben erg benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost, of ze een versterker hebben gevonden met meerdere uitgangen die retourgeschikt zijn,of ze voor een dure Hirschman zijn gegaan of voor een versterker bij de Gamma of via internet, etc etc!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je zeker weet dat je singaal slecht is zou ik upc eens bellen en zorgen dat er een wat sterker singaal binnenkomt. als dat al bout is zal het nooit veel beter worden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi-Long
fish schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:55:
Als je zeker weet dat je singaal slecht is zou ik upc eens bellen en zorgen dat er een wat sterker singaal binnenkomt. als dat al bout is zal het nooit veel beter worden
Dat hebben we vorige keer al gedaan toen we beneden problemen hadden. Jongen is toen langsgeweest, zei dat het net binnen de norm viel, heeft wat gekloot aan de aansluiting, en toen was beneden het probleem opgelost.

Dus als het volgens hen binnen de norm is, dan vrees ik dat ze daar weinig aan gaan verbeteren. Daarnaast mocht ik vorige keer dus de kosten ervoor betalen, terwijl het niet aan de bekabeling lag, dus ik heb weinig zin om dat nog een keer te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39
Yi-Long schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:49:
Ik zal vast niet de enige hier zijn met deze situatie, dus ik ben erg benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost, of ze een versterker hebben gevonden met meerdere uitgangen die retourgeschikt zijn,of ze voor een dure Hirschman zijn gegaan of voor een versterker bij de Gamma of via internet, etc etc!?
Hirschman.. Daarvoor ook diverse goedkopere versterkers geprobeerd (ook o.a. 1 vd gamma), maar dit was allemaal crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als je gewoon een zware versterker neemt met een enkele, retour-geschikte uitgang, dan kun je zelf kiezen hoe je splitst. Met een multi-tap kun je uitgangen met verschillende dempingen creëren of je kiest voor gewone splitters of combinaties daarvan. Op die manier ben je maximaal flexibel bij het verkrijgen van de gewenste signaalsterkte.

Bij mezelf en een aantal familieleden hangt een Hirschmann GHV820A met daarachter splitters of multi-taps.
De versterking in het retourkanaal blijkt tot nu toe nergens nodig te zijn, maar kan naar wens ingeschakeld worden.
Nadeel is inderdaad wel de prijs, want Hirschmann is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Zoals Sverzijl al zegt: koop geen goedkope versterkers, ook al zouden ze retour geschikt zijn. Het merk ELRO is een voorbeeld van troep. De letters ELRO staan geloof ik voor ELlende en ROtzooi. Verkrijbaar bij bouwmarkten en Hema.

Koop dus bijvoorbeeld Hirschmann. Duur in aanschaf maar investering waard. Verkrijgbaar bij o.a. Mediamarkt en op internet.

De GHV 41 M is op alle 4 uitgangen retourgeschikt.

Alternatief is optie van Flitzer hierboven, in totaal wel iets duurder denk ik maar vermoedelijk meer flexibiliteit. Ben geen expert op dit gebied maar beide opties zouden moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 02-11-2010 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi-Long
Thanks, zal dan idd maar voor een (erg dure) Hirschmann moeten gaan. Hopelijk kan ik het nog ergens via het internet goedkoop vinden, of via een technische kennis in Hong Kong regelen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik heb hier een Tratec FRA752/N versterker hangen, waarvan alle uitgangen retourgeschikt zijn.

http://www.digiproof.nl/e...giproof/Products/19000005

Deze wordt ook standaard geleverd door Ziggo bij aanschaf van interactieve televisie. :)

[ Voor 19% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 02-11-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi-Long
F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:39:
Ik heb hier een Tratec FRA752/N versterker hangen, waarvan alle uitgangen retourgeschikt zijn.

http://www.digiproof.nl/e...giproof/Products/19000005

Deze wordt ook standaard geleverd door Ziggo bij aanschaf van interactieve televisie. :)
Thanks, dat ziet er ook goed uit, en vooral ook qua prijs. Ik moet zo weg, maar zal morgen even wat meer informatie en reviews proberen te zoeken. Bij jou bevalt ie dus? Op hoeveel meter afstand zit je 2de (of 3de)TV!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39
Let wel dat die Tratec zo te zien 'maar' max 8dB kan versterken. De versterkers van Hirschman gaan tot 20-30dB, dat scheelt nogal wat. Maar als je signaal niet heel slecht is, zal 8dB ook genoeg kunnen zijn. Kwestie van uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Yi-Long schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:07:
[...]

Thanks, dat ziet er ook goed uit, en vooral ook qua prijs. Ik moet zo weg, maar zal morgen even wat meer informatie en reviews proberen te zoeken. Bij jou bevalt ie dus? Op hoeveel meter afstand zit je 2de (of 3de)TV!?
Modem zit op uitgang 1. (1 meter kabel)
TV in de woonkamer op uitgang 2. (8 meter kabel)
TV in de slaapkamer voor op uitgang 3. (11 meter kabel)
TV in de slaapkamer achter op uitgang 4. (15 meter kabel)

Hij bevalt zeer goed. Er zit ook een witte kap voor die je niet op de door mij gegeven link ziet:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4138/4929078335_bbc209b96c_m.jpg

De uitgangen zijn standaard "afgedopt" met afsluitweerstanden. Dus hou je uitgangen over, dan hoef je die er niet los bij te kopen. :)
sverzijl schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:26:
Let wel dat die Tratec zo te zien 'maar' max 8dB kan versterken. De versterkers van Hirschman gaan tot 20-30dB, dat scheelt nogal wat. Maar als je signaal niet heel slecht is, zal 8dB ook genoeg kunnen zijn. Kwestie van uitproberen
Als je gebruik maakt van goede bekabeling en connectors, dus gewoon zorgt dat je installatie helemaal in orde is, dan is 8dB meer dan voldoende.

Ik zie vaak dat mensen bij ondeugdelijke installaties een versterker met zoveel mogelijk dB's kopen, om het e.e.a. te compenseren...

Als ik overigens de specificaties van de Hirschmann GHV 41 M erbij pak, dan zie ik dat er een ingebouwde multitap met verschillende dempingen (of versterkingen, hoe je het ziet) in zit, net zoals de Tratec. De zwaarste uitgang bij de Hirschmann (dus met de minste demping) is 9dB, dus vergelijkbaar met de Tratec.

[ Voor 35% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 02-11-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
-

[ Voor 99% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 02-11-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
sverzijl schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:26:
Die Tratec doet op de zwaarste uitgang 8dB bovenop het inkomende signaal. Met C12 of KOKA799 bekabeling en goede connectors moet dat ruim voldoende zijn. Let op dat je bij het plaatsen van een multitap bij een 2-wegs splitter al 3.5dB signaalverlies hebt en bij een 4-wegs splitter al 7dB. Dat gaat van de versterking van 20dB af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 13:31
Ik ben er zeker mee eens dat merken zoals Hirschmann betere kwaliteit geven dan een gemiddelde huis-tuin-en-keuken versterker, maar toevallig heb ik hier zo'n ding van de Praxis liggen en die was voor ons ruim voldoende om te versterken. Mijn zusje, welke het verste van het aansluitpunt afzit, had eerst compleet geen beeld of heel veel ruis en kan nu zowat alle kanalen op een normale manier kijken. Ook ik (een na verste, ongeveer 20m) kan perfect digitale televisie kijken door die versterker, zonder die versterker is het een grote LEGO-bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik heb ook wel situaties meegemaakt waarbij het weghalen van de versterker beter beeld gaf dan de versterker laten zitten, en dan was dat een regelbaar elro versterkertje. Ervaringen kunnen heel erg wisselend zijn met die dingen. Feit is gewoon dat Hirschmann en Tratec eigenlijk altijd goed werken en doen wat in de specs staat.
Overigens verbaas ik me er altijd over hoe snel mensen naar versterkers grijpen. Ik heb het zo vaak meegemaakt dat iemand wel een dikke 20dB Hirschmann versterker in de meterkast heeft hangen, maar verder de installatie gewoon bestaat uit kabels met 3mm doorsnede en stekkers met van die witte plastic kapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:56
hier ook de tratec FRA752/N en deze is inderdaad volledig retour geschikt.

alleen als het ingangs signaal al slecht is gaat een versterker niet werken. ruis opversterken geeft nog meer ruis. als je de tuner direct op het overname punt aansluit? geeft het dan ook problemen? zo ja -> kabelboer bellen.

zo nee: check de bekabeling

altijd een goede (digitale) coax kabel gebruiken van minstens 7 mm doorsnee met afscherming. (hirschmann, tratec, bedea) en waar mogelijk n-connectoren. deze hebben een lager verlies als de gewone.

en controleer je stekkers op corrosie en zorg dat deze allemaal van een goede kwaliteit zijn (metaal!)

maar alles valt of staat bij het ingangs signaal, das een ding wat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Yi-Long schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:36:
Thanks, zal dan idd maar voor een (erg dure) Hirschmann moeten gaan. Hopelijk kan ik het nog ergens via het internet goedkoop vinden, of via een technische kennis in Hong Kong regelen... :)
Ik heb mijn GHV820C via marktplaats. Een antenneversterker is typisch niet iets dat snel slijt en dus ook 2e hands prima te kopen. Ding is enorm overpowered, maar de kwaliteit is goed en je bent erg flexibel.

Ik ben het er overigens mee eens dat je eerst de box direct bij de hoofdaansluiting (AOP) moet testen. Als het daar niet werkt dan moet je UPC gewoon laten komen terwijl je hun box daar aangesloten hebt staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2010 15:15 ]

Pagina: 1