Toon posts:

Stereo geluid via HDMI van de videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:08
Ik kom er niet helemaal uit met hoe ik het beste het geluid van mijn computer naar mijn reciever krijg. De afstand is 10 meter waarbij de kabel in de kruipruimte gelegd zal worden.

Ik heb:
Denon AVR2309 met een vrije HDMI, Optische en Digitale input
Een server in de meter kast met een Intel DQ35JO mainboard met een realtek audio chip en 3 mini-jack uitgangen.

Ik wil:
Naast mijn squeezebox duet ook gebruik maken van Apple iTunes op mijn server icm Apple remote op mijn iPhone 3gs en het geluid dus rechtstreeks streamen naar mijn Denon. Natuurlijk wil ik het beste resultaat mogelijk behalen met zo weinig mogelijk kosten :+

Mogelijkheden:
  1. Analoge kabel, minijack naar 2x tulp op de receiver: naar alle waarschijnlijheid bagger geluid door de realtek audiochip en lange kabel.
  2. Nieuwe geluidskaart met een optische uitgang en deze aansluiten op de receiver, bijvoorbeeld een cmedia chip kaartje (daan08 in "Verschil kwaliteit digitale output"). De DAC in de Denon lijkt mij vooralsnog prima. Ik heb mijn squeezebox duet ook digitaal (coax) aangesloten en dat klinkt beter dan de DAC van de squeezebox.
  3. Videokaart plaatsen (ATI5450) en deze via HDMI naar de reciever. Hierbij heb ik ook nog als voordeel dat ik het beeld van de server op mijn 40" HD scherm kan weergeven en kan ik bv Avatar BR.ISO afspelen die mijn Popcorn A110 niet trekt. In de specs van de 5450 zie ik dat er allerlei dolby formaten via HDMI worden weergeven, maar ik kom er niet achter of stereo ook wordt doorgegeven en of dat dan van een beetje kwaliteit is.
Wie kan er iets roepen over optie 3 of ontkom ik niet aan een combinatie van optie 2 en 3 als ik met een goede kwaliteit stereo, meerkanaals geluid en beeld van mijn server naar mijn receiver wil sturen?

• Nielson
  • Laatst online: 15:59
PCM 2.0 kan ook gewoon over HDMI, kwaliteit zal denk vergelijkbaar zijn met spdif.

• ransbal
  • Laatst online: 16-09 14:08
Dus met alleen een videokaart (en een HDMI kabel) bereik ik dus wat ik wil?

• Nielson
  • Laatst online: 15:59
Jup, goedkoop ATI kaartje uit de 5 serie zou moeten werken. Let wel even op de HDMI kabel, 10Mtr is een aardige afstand voor HDMI dus koop wel een redelijke kwaliteitskabel (en dan weer niet van die Monster Cable afzetterij).

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee