Toon posts:

Xp start traag op na schone installatie

Pagina: 1
Acties:

• 280967
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-08-2016
Hoi iedereen,

Sinds enige tijd heb ik bij verschillende schone pc installaties met Windows XP dat de computer nogal traag opstart. Eenmaal opgestart dan is hij lekker snel.

Reden traag opstarten is de Firewall controle.

Als dit eenmaal gedaan is draait hij als een goed lopende trein.

Uiteraard zijn de pc's die dit hebben allemaal virus vrij, allemaal gecontroleerd hierop.

Daarnaast heb ik met msconfig/ opstarten zoveel mogelijk dingen uitgeschakeld.

Ook doe ik dit: SERVICES.MSC

Maar jammer genoeg helpt tot op heden niets.

Mijn eigen pc waar normaal Windows 7 op draait:

Intel Core I7
2,80 ghz
8 gb intern geheugen

Draait op Windows 7 echt perfect. Met Windows XP alleen dan geen 8 gb maar 3 gb erkenning van intern geheugen start hij dus ook langzaam op, maar daarna dus in alles ook super snel.

Maar dit dus al met meerdere pc's gehad.

Dus hopelijk is er iemand hier aanwezig die de oorzaak weet van het langzame opstarten.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-09 10:49
Als jij denkt dat het een Firewall controle is dan zet je de firewall toch op disabled?

Computer says no

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 00:50
Wat betreft het uitschakelen van opstartprogramma's ben ik altijd voorzichtig, heb je zeker weten programma's of althans de waarde verwijderd (kan in CCleaner) of uitgeschakeld waarbij dat zeker weten kan? Ik roep nu maar wat, maar voor hetzelfde geldt ligt het daar aan....

Daarnaast is de ene PC de andere natuurlijk ook niet, heb je in de ene bijvoorbeeld een langzamere CPU of HDD, dan zal het opstarten wss ook langzamer gaan.

• Haaglander
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Laat eens een log zien mbv van Bootvis. Dan kunnen we wat meer zeggen over mogelijke oorzaken.

[Voor 85% gewijzigd door Haaglander op 01-11-2010 15:57]

• 280967
Dank voor de reacties.

Het programma Bootvis zei mij dus helemaal niets. Nu 1 keer gedraaid en optimaal laten zetten en het systeem is nu weer lekker snel met opstarten.

Hoe plaats ik hier een Log van Bootvis? Ik kreeg na het draaien vier grafieken te zien.

• Haaglander
  • Niet online
rgh schreef op maandag 01 november 2010 @ 16:24:
Dank voor de reacties.

Het programma Bootvis zei mij dus helemaal niets. Nu 1 keer gedraaid en optimaal laten zetten en het systeem is nu weer lekker snel met opstarten.

Hoe plaats ik hier een Log van Bootvis? Ik kreeg na het draaien vier grafieken te zien.
Maakt niet meer uit. Je systeem start weer lekker snel op ... dankzij good old Bootvis, het handige programmaatje voor XP van Microsoft dat in 2004 door datzelfde bedrijf niet meer ter download werd aangeboden om onduidelijke redenen.

Wikipedia: BootVis

[Voor 5% gewijzigd door Haaglander op 01-11-2010 18:18]

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haaglander schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:17:
Bootvis, het handige programmaatje voor XP van Microsoft dat in 2004 door datzelfde bedrijf niet meer ter download werd aangeboden om onduidelijke redenen.
Onduidelijk? :)
Van diezelfde Wiki:
BootVis is a computer application that allows PC manufacturers to check how long a Windows XP machine takes to boot, and then to optimize the boot process, sometimes considerably reducing the time required.
Het is nooit de bedoeling geweest dat alles en iedereen bij het minste geringste bootvis ging gebruiken en aanraden om dat permanent te draaien - zie ook dezelfde commentaren over vollopende schijven.

Zodra je op een voor OEMs bedoelde tool enduser support moet gaan verlenen (Joe BIllyBob die net AOL heeft gevonden) gaat er iets helemaal verkeerd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Haaglander
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:31:
[...]

Onduidelijk? :)
Van diezelfde Wiki:

[...]

Het is nooit de bedoeling geweest dat alles en iedereen bij het minste geringste bootvis ging gebruiken en aanraden om dat permanent te draaien - zie ook dezelfde commentaren over vollopende schijven.

Zodra je op een voor OEMs bedoelde tool enduser support moet gaan verlenen (Joe BIllyBob die net AOL heeft gevonden) gaat er iets helemaal verkeerd.
Dat zal allemaal best maar Bootvis is voor XP-gebruikers een fantastisch programma, een must-have. Ik heb menig XP-computer (tientallen) kunnen versnellen dankzij dit programmaatje. Nooit problemen mee gehad. Onbegrijpelijk dat MS dat programma heeft teruggetrokken. Maar leve de vele download-sites. _/-\o_

[Voor 7% gewijzigd door Haaglander op 01-11-2010 22:43]

• 280967
Nogmaals dank voor de antwoorden.

Zo te lezen dus al een aardig oud programma. Vreemd dat ik het nooit eerder tegen gekomen ben. Maar ben blij dat jullie hier mee gekomen zijn.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee