Indicator garagedeur open/gesloten op afstand (X10?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik heb een garage achterin de tuin. Deze garage is L-vormig, en dusdanig geplaatst dat ik de garagedeur (zo'n Hormann kanteldeur) niet vanuit mijn huis kan zien. Deze deur is elektrisch op afstand te openen met behulp van een kleine afstandsbediening aan mijn sleutelbos. Uiteraard gaat deze deur met enige regelmaat per ongeluk open waardoor mijn garage de ganse nacht open staat. Ik heb overwogen een bord 'GRATIS BOORMACHINES EN DIEPVRIESMAALTIJDEN' op te hangen, maar ook zonder dat bord weet men alles goed te vinden 's nachts.
Ik heb nu een klikschakelaar gemonteerd die een lamp in de garage inschakelt zodra de garagedeur meer dan een centimeter geopend is. Hierdoor kan ik 's avonds vanuit mijn huis door het raampje van de garage zien of de garagedeur geopend is. Dit voorkomt onbedoeld openstaan van de deur. Echter, overdag spiegelt het raampje te veel om te kunnen zien of de garagedeur open of dicht is - ik kan dan immers niet zien of de lamp brandt of niet.

Mijn doel: een klein rood ledlampje binnenshuis op een plaatje naast de tekst 'Garagedeur geopend'.

Obstakel: ik wil geen draden trekken.

Suggesties van mijn kant:

- een zender voor, achter of naast de huidige lamp die een 'aan' signaal verzend zodra er stroom op staat. Het 'aan'-signaal wordt ontvangen door een ontvangertje bij mijn mooie rode ledje. Op deze manier kan ik de huidige constructie met de klikschakelaar intact laten. Een voordeel, want ik ben er erg trots op.
- een nieuwe klik- of magneetschakelaar op of bij de garagedeur monteren met een ingebouwde zender. Ontvanger - zie boven.

Ik heb een beetje gespit in het X10-aanbod en ik heb wel een aantal systeempjes gevonden die zouden kunnen werken, maar magneetschakelaars kon ik niet vinden. Wel gewone wandschakelaars die een 'aan'-signaal verzenden, maar ik kan nergens vinden of die als uitgangspunt 'altijd aan wanneer er spanning is' of 'altijd uit wanneer er spanning is, maar je kunt me altijd indrukken om een lamp aan te zetten hoor' hebben.

Ik heb tot dusverre voornamelijk hier gekeken: http://x10-hk.com/store/index.php (Automation@home), en meer specifiek http://x10-hk.com/store/product_info.php?products_id=169 of http://x10-hk.com/store/p...Path=21_30&products_id=55 en http://x10-hk.com/store/p...Path=21_29&products_id=46.
Ook nog hiernaar: http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=46, maar die kent een uitschakeltijd van 2 tot 20 minuten. Mijn systeempje moet zichzelf niet uitschakelen.

Alleen het bekende probleem: bomen, bos, etcetera. En natuurlijk algehele onkunde en onwetendheid ten aanzien van elektronica. Kunnen jullie me een klein beetje op weg helpen?

{toevoeging}: http://www.x10-store.com/x10prowidose.html toont de volgende afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/aaaremotes/4060dgm.gif
en dat lijkt er aardig op. Echter, alles is 110V en de lamp die achter de switch wordt aangesloten moet minimaal 40W zijn - een ledje is net iets minder.

[ Voor 7% gewijzigd door KroeT op 01-11-2010 15:31 ]

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:03

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Je garagedeur opener niet aan je sleutelbos is teveel werk neem ik aan ;)
Gebruik je de deur alleen voor de auto? dan zou ik em lekker in de auto laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Je denkt als een vrouw, veel te oplossingsgericht ;). Je hebt gelijk hoor, opener in de auto laten liggen zou handiger zijn. Ik heb alleen nagelaten te vertellen dat we de garage alleen betreden door de garagedeur. De opener in de auto laten is dus wat onhandig, want je kunt dan pas bij de opener wanneer je in de auto zit, wat niet kan als de deur dicht is.
Dat, en ik ben een beetje een nerd. Een nepnerd, anders was alles al aangesloten, maar wel een nerd in die zin dat ik graag de moeilijke route neem.

Als deze nou een 'altijd aan' stand zou hebben dan ben ik geholpen. Dan zendt die schakelaar zodra er stroom op komt een 'aan'-signaal naar de ontvanger, ik vraag me alleen af of de ontvanger dan weer uit gaat wanneer het 'aan'-signaal stopt omdat de stroom er vanaf gaat. Vast niet... :/

[ Voor 28% gewijzigd door KroeT op 01-11-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 18:45
Je zou ook automatisch sluiten kunnen overwegen, totaal andersom gedacht middels een sensor voor beweging en natuurlijk sensor of er niets tussen zit. Bijvoorbeeld na 10 minuten o.i.d. als je toch alleen maar je auto weg zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Dat vind ik een goed idee. Ik ben even in de documentatie van mijn deuropener (Einhell BGT 63) gedoken, maar automatisch sluiten zit er helaas niet in, de opener heeft daar geen mogelijkheden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je lijkt aan je garagedeur ook een contact te kunnen maken die hetzelfde werkt als de knop op je afstandsbediening. Wat dacht je hiervan: een magneetsensor of whatever die een timer aanzet (timers kan je wel als Velleman-kitjes ofzo krijgen, misschien dat de K8015 het aankan). Zodra de timer afloopt (en de deur nog openstaat) simuleert de timer dmv een relais een druk op die knop, en je garage gaat netjes automagisch dicht. Scheelt je weer continue op de lamp letten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 01-11-2010 17:04 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Hmm. Goed idee. Een sensor kan ik dichtbij de motor met de losse aansluiting plaatsen. Sensor schakelt timer in, aflopen van de timer doet de deur dicht. Een bedrade sensor kan ik wel vinden, maar wat voor soort timer kan zo'n schakelaar bedienen?

Edit: Juist ja, de K8015, ik ga me inlezen. Merci!

[ Voor 10% gewijzigd door KroeT op 02-11-2010 09:15 ]

Anoniem: 711467

Hallo KroeT, ben je ooit nog verder gegaan met het garagedeur probleem ? Ik zit met dezelfde uitdaging..!

groeten Bosbaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 16:03
even een kickje van 5 jaar :)

maar denk dat je beter even een vraag kan stellen in het domotica sub-forum, daar hebben ze denk ik tal van oplossingen voor je.... zendertjes en dergelijk hoeven vandaag de dag neit veel te kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 21:15

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, 'tegenwoordig' is er een domotica subforum, een move die kan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Door middel van een magneetcontact lees ik de status uit van de garage deur. Maakt het magneetcontact contact, dan is de deur gesloten. Zo niet, dan is ie open. Deze status toon ik in pimatic wat draait op Raspberry Pi. Eventueel kun je nog wat doen met rules. Is de status langer dan 5 minuten "open" stuur dan een mail/push bericht of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 711467

Allen hartelijk dank voor jullie advies, ik heb me vandaag verdiept in Raspberry en pimatic, volgens mij gaat dat lukken !
Pagina: 1