Toon posts:

Van 15-inch banden naar 14-inch

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een nieuwe auto, een VW Polo. Hier zitten 15 inch banden onder in de maat 185/60 R15. Ook heb ik voor mijn vorige auto, ook een VW Polo van het vorige model (6N3), een setje winterbanden aangeschaft. Deze zijn in de maat 185/60 R14.

Omdat ik weinig kaas heb gegeten van autotechniek, en de auto ook niet mijn eigendom is (auto v/d zaak), ben ik nogal huiverig om deze banden onder m'n nieuwe auto te monteren. Kan je zonder problemen de 15-inch zomerbanden vervangen door de 14-inch winterbanden?

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• EraZor
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-09 15:57

EraZor

Don't mention the war

Als ze dezelfde steek en ET waarde hebben geen probleem. Je snelheidsmeter gaat niet meer kloppen alleen ( metb de winterbanden zal je snelheidsmeter 5.5% teveel aangeven), door de kleinere diameter.

Check : http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Wbt steek /et : http://wiki.tdiclub.nl/Velgen

Met 185/65/14 had je minder verschil gehad.

[Voor 30% gewijzigd door EraZor op 01-11-2010 13:29]

• Gunner
  • Niet online
Zoals gezegd heb ik weinig verstand van ET-waardes, de steek etc. Ben echt afhankelijk van info van 'kenners' en ik zou het wat zonde om nou voor deze andere auto nieuwe 15-inch banden + velg aan te schaffen.

Via een andere tweaker ken ik de site Steekmaat.nl. Volgens deze site is de steekmaat voor een polo vanaf 2001 en vanaf 2010 gelijk;

Houdt dit in dat het dus zonder problemen kan en wat is het ergste wat fout kan gaan?

[Voor 3% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:42]

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:46
Uuh dat kan de bandenboer jou ook heel goed vertellen hoor.

Zolang het past en de winterwielen zijn goed uitgebalanceerd gaat er helemaal nix fout. Of zijn het enkel de banden? Die kunnen niet zomaar om een 15'' velg getrokken worden...

[Voor 60% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:45]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• kaos001
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:49
Het ergste wat fout kan gaan is dat je wielen op de snelweg eruit klappen en jij in de vangrail schuift :+
Nee gekheid, er kan niets fout gaan als de steek klopt. Ik zie genoeg "jochies" rondrijden met een velg die centimeters buiten het chasis uitsteekt, zelf omgebouwde steken, etc.

Als je velg past, is het prima. Alleen zoals eerder gezegd klopt je km-teller niet meer. ET-waarde is trouwens geen groot issue hoor, zolang je velg de rand van je kappen niet raakt is er niets aan de hand.

Soundcloud

• Gunner
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:43:
Zolang het past en de winterwielen zijn goed uitgebalanceerd gaat er helemaal nix fout. Of zijn het enkel de banden? Die kunnen niet zomaar om een 15'' velg getrokken worden...
Dat snap ik nog wel ;)

Ik heb 14 inch banden op 14 inch velgen in de schuur liggen (zie martkplaats-advertentie in m'n signature)
kaos- schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:46:
Alleen zoals eerder gezegd klopt je km-teller niet meer.
Daar kan ik prima mee leven :)

[Voor 19% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:47]

• warhamstr
Zijn het trouwens de velgen en banden die in je sig staan? Ja dus... F5! Die passen! ;)

[Voor 14% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:48]

• Gunner
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:47:
Zijn het trouwens de velgen en banden die in je sig staan? Ja dus... F5! Die passen! ;)
Ja dat klopt. Ik probeerde ze in eerste instantie te verkopen, maar de markt is er momenteel niet echt goed voor. Kan zijn dat m'n prijs te hoog is natuurlijk, maar zoals je ziet *hoef* ik ze niet te verkopen als ze gewoon passen.

Maar goed, zoals gezegd, ik mis gewoon de kennis van dit soort dingen. Dus misschien is de vraag voor jullie eenvoudig, maar voor mij nogal een issue. Maar ik ben nu wel gerustgesteld :)

[Voor 17% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:52]

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:47

ToolkiT

brit-tweaker

EraZor schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:24:
Als ze dezelfde steek en ET waarde hebben geen probleem. Je snelheidsmeter gaat niet meer kloppen alleen ( metb de winterbanden zal je snelheidsmeter 5.5% teveel aangeven), door de kleinere diameter.

Check : http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Wbt steek /et : http://wiki.tdiclub.nl/Velgen

Met 185/65/14 had je minder verschil gehad.
hoeft niet perse.. 14" velgen met 'dikke' banden kunnen de zelfde diameter hebben als 15" met dunnere banden...
Zo werkt het meestal met optioneel grotere velgen.. je banden worden dunner (wat effect heeft op je wegligging en comfort). maar totaal omtrek veranderd niet dus snelheidsmeter blijft OK.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• EXX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-09 14:41

EXX

EXtended eXchange

Zo is het. Op mijn auto zitten de zomerbanden op 17", en de winterbanden op 15" velgen. Doordat de winterbanden dikker zijn, is de uiteindelijke omtrek / diameter van zomer en winterbanden gelijk.

In cijfers uitgedrukt: zomerbanden hebben maat 215/45/R17, winterbanden hebben maat 195/65/R15.

[Voor 20% gewijzigd door EXX op 01-11-2010 13:54]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• warhamstr
Ja maar in dit geval zijn de banden dus even dik... zowel de 15'' als de 14'' zijn 60mm hoog... Dus krijgt TS zeker een afwijking maar dat maakt niet uit

[Voor 24% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:55]

• Gonadan
  • Laatst online: 24-09 14:57

Gonadan

Admin Foto & Video
Als je km-teller niet klopt zal de kilometerstand ook niet kloppen. Je bent dan verzekering en RDW aan het oplichten. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:54:
Ja maar in dit geval zijn de banden dus even dik... zowel de 15'' als de 14'' zijn 60mm hoog... Dus krijgt TS zeker een afwijking maar dat maakt niet uit
Je hebt gelijk, over de maten van die banden heen gelezen...
mits gelijke steek (zelfde aantal en positie van moeren voor je velgen) kan het in principe maar wel met:
-afwijking in teller (zowel snelheid als gelopen KM's, laatste zou nog wel eens een probleem kunnen zijn bij auto van de zaak)
-1" minder bodemspeling (wat geen probleem zou moeten zijn, het is toch geen offroader, maar 1e keer bij drempels wel ff opletten)
-snellere acceleratie
-lagere topsnelheid
-meer toeren bij zelfde snelheid-> slechter verbruik...

dat was het geloof ik wel..

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:03:
Als je km-teller niet klopt zal de kilometerstand ook niet kloppen. Je bent dan verzekering en RDW aan het oplichten. ;)
je was me net te snel af ;)

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09

4x2

lộn xộn quá

warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:54:
De hoogtemaat is een percentage van de breedte.

Leeg

• JaltaH
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:41
Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:22:
...en de auto ook niet mijn eigendom is (auto v/d zaak)...
Wat zegt de leasemaatschappij? :P
Je km-stand klopt na een tijdje niet meer, ik kan mij voorstellen dat je hier problemen mee kunt krijgen.
En van de meeste leasemaatschappijen krijg je een set winterbanden gewoon bij de auto. Kun je je eigen set alsnog verkopen...

Careful. We don't want to learn from this.

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

EraZor schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:24:
Als ze dezelfde steek en ET waarde hebben geen probleem.
Niet dus, bij een Polo is het volgens mij geen probleem maar niet elke auto kan 14 inch velgen hebben omdat de remschijven/klauwen er niet in passen.
De meest basic Polo heeft volgens mij 14 inch stalen velgen dus dan past het wel.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:04:
-1" minder bodemspeling (wat geen probleem zou moeten zijn, het is toch geen offroader, maar 1e keer bij drempels wel ff opletten)
0,5" minder bodemspeling. 14/15" is de diameter, niet de straal.

Punctuality is the politeness of kings

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Mwah, valt mee... je telt meer kilometers dan je in feite aflegt, dus je hebt alleen jezelf er maar mee.

Overigens, die 60 in 185/60/14 is geen hoogte in millimeters, maar het percentage van de breedte. 195/60/14 en 185/60/14 hebben dus niet alleen een verschil in de breedte, maar ook in de rolomtrek.

Bij moderne auto's wordt er nog wel eens gewaarschuwd over afwijkende bandomtrek en automatische systemen als ABS, TC en dergelijke. Aangezien al die systemen rekening houden met de wielomtrek is het niet handig om er dan iets compleet anders onder te hangen zonder een bezoekje te brengen aan de garage om die nieuwe waarden erin te programmeren.

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

dreamscape schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:35:
[...]

En dan nog is het niet 0,5" aangezien de wanghoogte aangegeven wordt als percentage van de breedte en niet in mm of wat dan ook.
JaltaH schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:25:
[...]

Je km-stand klopt na een tijdje niet meer, ik kan mij voorstellen dat je hier problemen mee kunt krijgen.
Met standaardbanden heb je ook een tellerafwijking, dus het boeit de leasemaatschappij geen bal.

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• Gunner
  • Niet online
Er komt geen leasemaatschappij aan te pas. De auto is eigendom van de zaak. Er is dus ook geen sprake van een maximaal aantal kilometers. En de afwijking zal op jaarbasis sowieso niet groot zijn aangezien ik zo'n 50K per jaar maak, waarvan (geschat) zo'n 10 - 15K op winterbanden.
Zou je dat enigszins kunnen verduidelijken?
Bierkameel schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:28:
De meest basic Polo heeft volgens mij 14 inch stalen velgen dus dan past het wel.
Volgens volkswagen.nl klopt dat ja.

[Voor 68% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 14:51]

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:18

Player1S

Formerly known as L1nt

Van alle auto's waarin ik heb gereden gaf slechts 1 de correcte snelheid weer. MAW: vrijwel elke auto heeft sowieso al een afwijking in de teller zitten,
Als een verzekering en RDW zich daar druk om zou maken reed elke auto in Nederland met een ge-ijkte teller rond.

Player1s Twitch

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
:+
Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:46:
Zou je dat enigszins kunnen verduidelijken?
Een verzekeraar hangt bijvoorbeeld vaak de premie aan het gemiddeld aantal km per jaar. Als je andere banden neemt maar dan niet de auto opnieuw laat afstellen klopt die stand niet meer. Het verschil zal niet heel groot zijn maar in feite is de teller niet meer betrouwbaar. Qua voorwaarden zal daar waarschijnlijk weinig over in staan, maar bij mijn weten is het wel verplicht om een correctie te laten doen op de teller.
L1nt schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:21:
Van alle auto's waarin ik heb gereden gaf slechts 1 de correcte snelheid weer. MAW: vrijwel elke auto heeft sowieso al een afwijking in de teller zitten,
Als een verzekering en RDW zich daar druk om zou maken reed elke auto in Nederland met een ge-ijkte teller rond.
Ze hebben allemaal een marge aan dezelfde kant. Bij mijn weten is het echter verplicht om de auto opnieuw in te laten stellen als je voor een andere rolmaat (:+) gaat. Uiteraard heb ik weer even geen bron voorhanden dus die zoek ik nog wel als je dat wilt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gunner
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:27:
Een verzekeraar hangt bijvoorbeeld vaak de premie aan het gemiddeld aantal km per jaar.
Klopt, maar als ik even afga op de verzekeraar waar ik mijn privé-auto heb verzekerd heb je twee keuzes. Meer of minder dan 20.000 per jaar.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

dreamscape schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:35:
[...]

Dat klopt idd, te snel getikt/te weinig gedacht ;)
AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:37:
[...]

En dan nog is het niet 0,5" aangezien de wanghoogte aangegeven wordt als percentage van de breedte en niet in mm of wat dan ook.
klopt ook weer..
AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:37:
[...]
Met standaardbanden heb je ook een tellerafwijking, dus het boeit de leasemaatschappij geen bal.
beetje teller afwijking maakt niet uit (je mag 10% afwijking hebben qua snelheid naar de optimistisch kan (100 echte KM/h aangeven als 110) maar 0 naar de negatieve kant), maar bij te veel afwijking met name als je meer KM rijd dan je teller aangeeft dan worden ze niet blij.. maar in dit geval is het geen lease en werkt het andersom dus zou je alleen jezelf ermee hebben..
Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:46:
[...]

Er komt geen leasemaatschappij aan te pas. De auto is eigendom van de zaak. Er is dus ook geen sprake van een maximaal aantal kilometers. En de afwijking zal op jaarbasis sowieso niet groot zijn aangezien ik zo'n 50K per jaar maak, waarvan (geschat) zo'n 10 - 15K op winterbanden.
Rij je er ook Prive in ? dan maakt het potentieel uit voor je bijtelling (mits je apparte administratie bijhoud.. anders is het gewoon over catalogus waarde..
Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:29:
[...]

Klopt, maar als ik even afga op de verzekeraar waar ik mijn privé-auto heb verzekerd heb je twee keuzes. Meer of minder dan 20.000 per jaar.
Hangt helemaal van de verzekerings firma af.. ik kan per 1000 mijl precies per jaar een offerte opvragen bijvoorbeeld..

[Voor 98% gewijzigd door ToolkiT op 01-11-2010 15:39]

• Beerkeeper
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 08:18
Is wel een behoorlijke fraude mogelijk :X je teller-nauwkeurigheid zodanig aanpassen dat hij bijvoorbeeld 50% van de snelheid pakt. Rij je 60 op de teller, weet je dat je 120 rijdt en zo toch maar de helft hoeft te betalen...

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Gunner
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:31:
Rij je er ook Prive in ? dan maakt het potentieel uit voor je bijtelling (mits je apparte administratie bijhoud.. anders is het gewoon over catalogus waarde..
Je moet me even uitleggen wat het aantal afgelegde kilometers te maken heeft met bijtelling. Het is erg vergezocht, en alleen als je een KM-registratie bijhoudt lijkt het me misschien relevant, maar dan nog vind ik het vergezocht.

[Voor 15% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 15:39]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:29:
Die van mij heeft veel meer gradaties, dat verschilt dus nogal. Ik wil ook niet beweren dat het direct een probleem is, maar het is wel een feit dat je niet meer eerlijk bent over de kilometerstand. Misschien is dat wel de reden dat veel tellers bij voorbaat al een marge hebben, zodat het niet zo erg is als er andere wielen onder gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Beerkeeper
Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:40:
[...]

Die van mij heeft veel meer gradaties, dat verschilt dus nogal. Ik wil ook niet beweren dat het direct een probleem is, maar het is wel een feit dat je niet meer eerlijk bent over de kilometerstand. Misschien is dat wel de reden dat veel tellers bij voorbaat al een marge hebben, zodat het niet zo erg is als er andere wielen onder gaan.
Nee, dat is om de autofabrikanten in te dekken voor snelheidsboetes :P

• warhamstr
Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:36:
Is wel een behoorlijke fraude mogelijk :X je teller-nauwkeurigheid zodanig aanpassen dat hij bijvoorbeeld 50% van de snelheid pakt. Rij je 60 op de teller, weet je dat je 120 rijdt en zo toch maar de helft hoeft te betalen...
Toegestane afwijking: 10% plus 4km/u alleen naar boven, elke autoteller is af fabriek positief afgesteld.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:38:
[...]

Je moet me even uitleggen wat het aantal afgelegde kilometers te maken heeft met bijtelling. Het is erg vergezocht, en alleen als je een KM-registratie bijhoudt lijkt het me misschien relevant, maar dan nog vind ik het vergezocht.
Dat zei ik toch al, als je KM administratie bijhoud, anders catalogus waarde..

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:07:
[...]

Die paar tientjes die de cataloguswaarde hooguit wijzigt, en het zijn privé gekochte banden dus het lijkt me er niet dat je dat dan moet opgeven aan de BD

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:36:
Waarom dan in hemelsnaam nog moeilijk doen om met bandenmaten te gaan klooien.
Trek gewoon van januari tot jullie de kabel uit de kilometer-teller :)

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Beerkeeper
Of dat bijvoorbeeld ja, maar was even een voorbeeld van hoe je het systeem kan misleiden :P en bijvoorbeeld een leasebak die berekend is op 20k toch 40k km kan laten rijden

• Gunner
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:07:
[...]

Ik vond je zinsopbouw erg onduidelijk. Vandaar mijn vraag.

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:41:
Of dat bijvoorbeeld ja, maar was even een voorbeeld van hoe je het systeem kan misleiden :P en bijvoorbeeld een leasebak die berekend is op 20k toch 40k km kan laten rijden
Volgens mij is dat helemaal de intentie niet van TS dus zullen we de complottheorieën even voor ons zelf houden? :)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:59:
[...]

Ik vond je zinsopbouw erg onduidelijk. Vandaar mijn vraag.
Ah excuses had idd wel duidelijker verwoord kunnen zijn ja...combinatie van haast en te veel in engels denken vrees ik..

• Gunner
  • Niet online

Vanmorgen bij de lokale dealer geweest om de bandjes te laten monteren. Het was geen enkel probleem. Bedankt allen voor de input! :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee