Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Check : http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Wbt steek /et : http://wiki.tdiclub.nl/Velgen
Met 185/65/14 had je minder verschil gehad.
[ Voor 30% gewijzigd door EraZor op 01-11-2010 13:29 ]
Via een andere tweaker ken ik de site Steekmaat.nl. Volgens deze site is de steekmaat voor een polo vanaf 2001 en vanaf 2010 gelijk;

Houdt dit in dat het dus zonder problemen kan en wat is het ergste wat fout kan gaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:42 ]
Zolang het past en de winterwielen zijn goed uitgebalanceerd gaat er helemaal nix fout. Of zijn het enkel de banden? Die kunnen niet zomaar om een 15'' velg getrokken worden...
[ Voor 60% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:45 ]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Nee gekheid, er kan niets fout gaan als de steek klopt. Ik zie genoeg "jochies" rondrijden met een velg die centimeters buiten het chasis uitsteekt, zelf omgebouwde steken, etc.
Als je velg past, is het prima. Alleen zoals eerder gezegd klopt je km-teller niet meer. ET-waarde is trouwens geen groot issue hoor, zolang je velg de rand van je kappen niet raakt is er niets aan de hand.
Dat snap ik nog welwarhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:43:
Zolang het past en de winterwielen zijn goed uitgebalanceerd gaat er helemaal nix fout. Of zijn het enkel de banden? Die kunnen niet zomaar om een 15'' velg getrokken worden...
Ik heb 14 inch banden op 14 inch velgen in de schuur liggen (zie martkplaats-advertentie in m'n signature)
Daar kan ik prima mee levenkaos- schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:46:
Alleen zoals eerder gezegd klopt je km-teller niet meer.
[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:47 ]
[ Voor 14% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:48 ]
Ja dat klopt. Ik probeerde ze in eerste instantie te verkopen, maar de markt is er momenteel niet echt goed voor. Kan zijn dat m'n prijs te hoog is natuurlijk, maar zoals je ziet *hoef* ik ze niet te verkopen als ze gewoon passen.warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:47:
Zijn het trouwens de velgen en banden die in je sig staan? Ja dus... F5! Die passen!
Maar goed, zoals gezegd, ik mis gewoon de kennis van dit soort dingen. Dus misschien is de vraag voor jullie eenvoudig, maar voor mij nogal een issue. Maar ik ben nu wel gerustgesteld
[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 13:52 ]
hoeft niet perse.. 14" velgen met 'dikke' banden kunnen de zelfde diameter hebben als 15" met dunnere banden...EraZor schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:24:
Als ze dezelfde steek en ET waarde hebben geen probleem. Je snelheidsmeter gaat niet meer kloppen alleen ( metb de winterbanden zal je snelheidsmeter 5.5% teveel aangeven), door de kleinere diameter.
Check : http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Wbt steek /et : http://wiki.tdiclub.nl/Velgen
Met 185/65/14 had je minder verschil gehad.
Zo werkt het meestal met optioneel grotere velgen.. je banden worden dunner (wat effect heeft op je wegligging en comfort). maar totaal omtrek veranderd niet dus snelheidsmeter blijft OK.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
In cijfers uitgedrukt: zomerbanden hebben maat 215/45/R17, winterbanden hebben maat 195/65/R15.
[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 01-11-2010 13:54 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
[ Voor 24% gewijzigd door warhamstr op 01-11-2010 13:55 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je hebt gelijk, over de maten van die banden heen gelezen...warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:54:
Ja maar in dit geval zijn de banden dus even dik... zowel de 15'' als de 14'' zijn 60mm hoog... Dus krijgt TS zeker een afwijking maar dat maakt niet uit
mits gelijke steek (zelfde aantal en positie van moeren voor je velgen) kan het in principe maar wel met:
-afwijking in teller (zowel snelheid als gelopen KM's, laatste zou nog wel eens een probleem kunnen zijn bij auto van de zaak)
-1" minder bodemspeling (wat geen probleem zou moeten zijn, het is toch geen offroader, maar 1e keer bij drempels wel ff opletten)
-snellere acceleratie
-lagere topsnelheid
-meer toeren bij zelfde snelheid-> slechter verbruik...
dat was het geloof ik wel..
je was me net te snel afGonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:03:
Als je km-teller niet klopt zal de kilometerstand ook niet kloppen. Je bent dan verzekering en RDW aan het oplichten.
De hoogtemaat is een percentage van de breedte.warhamstr schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:54:
Ja maar in dit geval zijn de banden dus even dik... zowel de 15'' als de 14'' zijn 60mm hoog... Dus krijgt TS zeker een afwijking maar dat maakt niet uit
leeg
Wat zegt de leasemaatschappij?Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:22:
...en de auto ook niet mijn eigendom is (auto v/d zaak)...
Je km-stand klopt na een tijdje niet meer, ik kan mij voorstellen dat je hier problemen mee kunt krijgen.
En van de meeste leasemaatschappijen krijg je een set winterbanden gewoon bij de auto. Kun je je eigen set alsnog verkopen...
Careful. We don't want to learn from this.
Niet dus, bij een Polo is het volgens mij geen probleem maar niet elke auto kan 14 inch velgen hebben omdat de remschijven/klauwen er niet in passen.EraZor schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:24:
Als ze dezelfde steek en ET waarde hebben geen probleem.
De meest basic Polo heeft volgens mij 14 inch stalen velgen dus dan past het wel.
0,5" minder bodemspeling. 14/15" is de diameter, niet de straal.ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:04:
-1" minder bodemspeling (wat geen probleem zou moeten zijn, het is toch geen offroader, maar 1e keer bij drempels wel ff opletten)
Punctuality is the politeness of kings
Mwah, valt mee... je telt meer kilometers dan je in feite aflegt, dus je hebt alleen jezelf er maar mee.Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:03:
Als je km-teller niet klopt zal de kilometerstand ook niet kloppen. Je bent dan verzekering en RDW aan het oplichten.
Overigens, die 60 in 185/60/14 is geen hoogte in millimeters, maar het percentage van de breedte. 195/60/14 en 185/60/14 hebben dus niet alleen een verschil in de breedte, maar ook in de rolomtrek.
Bij moderne auto's wordt er nog wel eens gewaarschuwd over afwijkende bandomtrek en automatische systemen als ABS, TC en dergelijke. Aangezien al die systemen rekening houden met de wielomtrek is het niet handig om er dan iets compleet anders onder te hangen zonder een bezoekje te brengen aan de garage om die nieuwe waarden erin te programmeren.
En dan nog is het niet 0,5" aangezien de wanghoogte aangegeven wordt als percentage van de breedte en niet in mm of wat dan ook.dreamscape schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:35:
[...]
0,5" minder bodemspeling. 14/15" is de diameter, niet de straal.
Met standaardbanden heb je ook een tellerafwijking, dus het boeit de leasemaatschappij geen bal.JaltaH schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:25:
[...]
Je km-stand klopt na een tijdje niet meer, ik kan mij voorstellen dat je hier problemen mee kunt krijgen.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Er komt geen leasemaatschappij aan te pas. De auto is eigendom van de zaak. Er is dus ook geen sprake van een maximaal aantal kilometers. En de afwijking zal op jaarbasis sowieso niet groot zijn aangezien ik zo'n 50K per jaar maak, waarvan (geschat) zo'n 10 - 15K op winterbanden.
Zou je dat enigszins kunnen verduidelijken?Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:03:
Volgens volkswagen.nl klopt dat ja.Bierkameel schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:28:
De meest basic Polo heeft volgens mij 14 inch stalen velgen dus dan past het wel.
[ Voor 68% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 14:51 ]
Van alle auto's waarin ik heb gereden gaf slechts 1 de correcte snelheid weer. MAW: vrijwel elke auto heeft sowieso al een afwijking in de teller zitten,Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:03:
Als een verzekering en RDW zich daar druk om zou maken reed elke auto in Nederland met een ge-ijkte teller rond.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Een verzekeraar hangt bijvoorbeeld vaak de premie aan het gemiddeld aantal km per jaar. Als je andere banden neemt maar dan niet de auto opnieuw laat afstellen klopt die stand niet meer. Het verschil zal niet heel groot zijn maar in feite is de teller niet meer betrouwbaar. Qua voorwaarden zal daar waarschijnlijk weinig over in staan, maar bij mijn weten is het wel verplicht om een correctie te laten doen op de teller.Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:46:
Zou je dat enigszins kunnen verduidelijken?
Ze hebben allemaal een marge aan dezelfde kant. Bij mijn weten is het echter verplicht om de auto opnieuw in te laten stellen als je voor een andere rolmaat (L1nt schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:21:
Van alle auto's waarin ik heb gereden gaf slechts 1 de correcte snelheid weer. MAW: vrijwel elke auto heeft sowieso al een afwijking in de teller zitten,
Als een verzekering en RDW zich daar druk om zou maken reed elke auto in Nederland met een ge-ijkte teller rond.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar als ik even afga op de verzekeraar waar ik mijn privé-auto heb verzekerd heb je twee keuzes. Meer of minder dan 20.000 per jaar.Gonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:27:
Een verzekeraar hangt bijvoorbeeld vaak de premie aan het gemiddeld aantal km per jaar.
Dat klopt idd, te snel getikt/te weinig gedachtdreamscape schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:35:
[...]
0,5" minder bodemspeling. 14/15" is de diameter, niet de straal.
klopt ook weer..AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:37:
[...]
En dan nog is het niet 0,5" aangezien de wanghoogte aangegeven wordt als percentage van de breedte en niet in mm of wat dan ook.
beetje teller afwijking maakt niet uit (je mag 10% afwijking hebben qua snelheid naar de optimistisch kan (100 echte KM/h aangeven als 110) maar 0 naar de negatieve kant), maar bij te veel afwijking met name als je meer KM rijd dan je teller aangeeft dan worden ze niet blij.. maar in dit geval is het geen lease en werkt het andersom dus zou je alleen jezelf ermee hebben..AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:37:
[...]
Met standaardbanden heb je ook een tellerafwijking, dus het boeit de leasemaatschappij geen bal.
Rij je er ook Prive in ? dan maakt het potentieel uit voor je bijtelling (mits je apparte administratie bijhoud.. anders is het gewoon over catalogus waarde..Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:46:
[...]
Er komt geen leasemaatschappij aan te pas. De auto is eigendom van de zaak. Er is dus ook geen sprake van een maximaal aantal kilometers. En de afwijking zal op jaarbasis sowieso niet groot zijn aangezien ik zo'n 50K per jaar maak, waarvan (geschat) zo'n 10 - 15K op winterbanden.
Hangt helemaal van de verzekerings firma af.. ik kan per 1000 mijl precies per jaar een offerte opvragen bijvoorbeeld..Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:29:
[...]
Klopt, maar als ik even afga op de verzekeraar waar ik mijn privé-auto heb verzekerd heb je twee keuzes. Meer of minder dan 20.000 per jaar.
[ Voor 98% gewijzigd door ToolkiT op 01-11-2010 15:39 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Je moet me even uitleggen wat het aantal afgelegde kilometers te maken heeft met bijtelling. Het is erg vergezocht, en alleen als je een KM-registratie bijhoudt lijkt het me misschien relevant, maar dan nog vind ik het vergezocht.ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:31:
Rij je er ook Prive in ? dan maakt het potentieel uit voor je bijtelling (mits je apparte administratie bijhoud.. anders is het gewoon over catalogus waarde..
[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 01-11-2010 15:39 ]
Die van mij heeft veel meer gradaties, dat verschilt dus nogal. Ik wil ook niet beweren dat het direct een probleem is, maar het is wel een feit dat je niet meer eerlijk bent over de kilometerstand. Misschien is dat wel de reden dat veel tellers bij voorbaat al een marge hebben, zodat het niet zo erg is als er andere wielen onder gaan.Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:29:
Klopt, maar als ik even afga op de verzekeraar waar ik mijn privé-auto heb verzekerd heb je twee keuzes. Meer of minder dan 20.000 per jaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat is om de autofabrikanten in te dekken voor snelheidsboetesGonadan schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:40:
[...]
Die van mij heeft veel meer gradaties, dat verschilt dus nogal. Ik wil ook niet beweren dat het direct een probleem is, maar het is wel een feit dat je niet meer eerlijk bent over de kilometerstand. Misschien is dat wel de reden dat veel tellers bij voorbaat al een marge hebben, zodat het niet zo erg is als er andere wielen onder gaan.
Toegestane afwijking: 10% plus 4km/u alleen naar boven, elke autoteller is af fabriek positief afgesteld.Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:36:
Is wel een behoorlijke fraude mogelijkje teller-nauwkeurigheid zodanig aanpassen dat hij bijvoorbeeld 50% van de snelheid pakt. Rij je 60 op de teller, weet je dat je 120 rijdt en zo toch maar de helft hoeft te betalen...
Dat zei ik toch al, als je KM administratie bijhoud, anders catalogus waarde..Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:38:
[...]
Je moet me even uitleggen wat het aantal afgelegde kilometers te maken heeft met bijtelling. Het is erg vergezocht, en alleen als je een KM-registratie bijhoudt lijkt het me misschien relevant, maar dan nog vind ik het vergezocht.
Die paar tientjes die de cataloguswaarde hooguit wijzigt, en het zijn privé gekochte banden dus het lijkt me er niet dat je dat dan moet opgeven aan de BDToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:07:
[...]
Dat zei ik toch al, als je KM administratie bijhoud, anders catalogus waarde..
Elect a clown, expect a circus.
Waarom dan in hemelsnaam nog moeilijk doen om met bandenmaten te gaan klooien.Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:36:
Is wel een behoorlijke fraude mogelijkje teller-nauwkeurigheid zodanig aanpassen dat hij bijvoorbeeld 50% van de snelheid pakt. Rij je 60 op de teller, weet je dat je 120 rijdt en zo toch maar de helft hoeft te betalen...
Trek gewoon van januari tot jullie de kabel uit de kilometer-teller
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik vond je zinsopbouw erg onduidelijk. Vandaar mijn vraag.ToolkiT schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:07:
[...]
Dat zei ik toch al, als je KM administratie bijhoud, anders catalogus waarde..
Volgens mij is dat helemaal de intentie niet van TS dus zullen we de complottheorieën even voor ons zelf houden?Beerkeeper schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:41:
Of dat bijvoorbeeld ja, maar was even een voorbeeld van hoe je het systeem kan misleidenen bijvoorbeeld een leasebak die berekend is op 20k toch 40k km kan laten rijden
Elect a clown, expect a circus.
Ah excuses had idd wel duidelijker verwoord kunnen zijn ja...combinatie van haast en te veel in engels denken vrees ik..Gunner schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:59:
[...]
Ik vond je zinsopbouw erg onduidelijk. Vandaar mijn vraag.

Vanmorgen bij de lokale dealer geweest om de bandjes te laten monteren. Het was geen enkel probleem. Bedankt allen voor de input!