HDMI Switch met audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-07 23:05
Mijn tv heeft één dvi aansluiting.
Dmv kabeltje dvi-hdmi en apart audio kabeltje sluit ik m’n laptop regelmatig aan op de tv om dvd’s te kijken.

Nu heb ik een nieuwe setop-box (HD, Cisco, upc), die via hdmi aangesloten moet worden.
Die hangt nu dus permanent aan de dvi-hdmi kabel, audio via optisch.

M’n laptop wil ik ook aansluiten. Iedere keer de kabel overzetten vind ik niet handig.
Er moet dus een switch komen.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om ook audio via zo’n switch te laten lopen.
Dus:
dvi – hdmi kabel als output uit switch naar tv.
Audio vanuit switch naar versterker (out)
Hdmi vanuit setop box naar switch (in) (optische kabel kan komen te vervallen want hdmi geeft geluid door)
Hdmi vanuit laptop naar switch (in) (apart audio kabeltje kan komen te vervallen want hdmi geeft geluid door)

Klopt bovenstaande denkwijze, of mis ik iets?
Zijn er simpele (= betaalbaar en klein) switchen die dat kunnen.
De switchen die ik totnogtoe heb gezien geven volgens mij geen geluid door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Als je geen surround set die je via je tv aansluit (wat me sterk lijkt), of hifi speakers hebt (waar geluidskwaliteit belangrijk is), zou je ook kunnen overwegen om je geluid van je laptop via 3,5mm (evt met een verloopstukje naar 2x jack) aan te sluiten. Scheelt weer een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34
wat je zowieso kan doen is de settop-box optisch met je versterker verbinden en je laptop via je huidige audio kabel, blijft alleen nog maar het beeld over. Nadeel is dan wel dat je naast de switch ook je versterker om moet zetten om beeld en geluid samen te laten gaan.

op zich klopt de denkrichting wel, bekijk wel goed of de switch ook audio via hdmi ondersteund !
wikipedia heeft een tabelletje waarin staat elke soort geluid vanaf welke HDMI versie ondersteund wordt. Op (de doos van) mijn televisie staat groot HDMI1.4, echter ARC wordt niet ondersteund.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-07 23:05
Zo deed ik het in het verleden inderdaad, beeld via dvi-hdmi kabel en geluid via 3,5 jack naar versterker.
Omdat ik nu echter een hdmi aansluiting te kort kom en toch aan het kijken ben voor een switch, kijk ik meteen of het mogelijk is het geluid ook met een minimum aan kabels via die switch te laten lopen.

Laptop dmv een 3,5 jack aan de surround set hangen is niet zo’n groot probleem, maar iedere kabel minder is er weer één minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34
Technisch gezien kan het wel (bijv. deze. Omdat het uiteenrafelen van beeld en geluid uit het hdmi signaal niet vanzelf gaat is er wel het een en ander aan rekenkracht nodig. verwacht dus geen goedkope oplossing...

I can see clearly now, the brain is gone...