HD6850 icm PCI-E 16x (v1.0) slot, gaat dat werken ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
Vraag is duidelijk denk ik ?

Ik heb een 3 jaar oud gebakkie waar ik eigenlijk alleen WoW op speel op een 17" TFT (1280x1024)
ongeveer alle video instellingen staan al op medium, en nog dropt de framerate dik in Ogrimmar en andere drukke gebieden.

AMD Athlon 64 X2 5000
Sapphire ATI 1950 256MB (zie met die zalman cooler)
2GB DDR2 (2x1GB)
mobo = Gigabyte GA-M55S-S3 (rev2)
Be Quiet 450W voeding

Helaas heb ik pas over een jaar geld om een nieuw systeem aan te schaffen, alleen zou ik nu al vast wat willen doen aan de VGA kaart indien mogelijk, om zo de FPS wat op te krikken en het hele gebeuren gelijk visueel wat aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 21:03
Ik zou persoonlijk het geld bij me houden en er een goedkoop 2e hands kaartje in zetten :) helemaal als het alleen maar voor WOW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
Is de vraag of een 2.0 kaart in een 1.0 slot past? Want dat is namelijk geen probleem, de slots zijn namelijk backwards compatible, wat overigens ook wel in de archieven te vinden was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Vaak wel ja maar het is geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Dat het fysiek past dat was me reeds bekend, dus dat is de vraag ook niet.
De vraag is of het ook (fatsoenlijk) gaat werken.

De industrie zal niet voor niks een doorontwikkeling van het PCI-E slot hebben gemaakt, als er geen technische verbeteringen zijn aan te brengen.

Ik kan alleen zelf niet bepalen wat deze veranderingen voor gevolgen hebben voor het gebruik van een PCI-E 2.1 kaart.

Een 2e handsie heb ik ook aan zitten te denken, alleen alles wat ik daar dan nu aan uit geef is straks weggegooid geld dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een HD4850 haal je al voor zo'n 50 euro inclusief verzenden en moet in principe genoeg zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01
Supershiva schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:52:

Een 2e handsie heb ik ook aan zitten te denken, alleen alles wat ik daar dan nu aan uit geef is straks weggegooid geld dacht ik zo.
je gooit minder geld weg met een 2de hands dan met een nieuwe kaart
als jij ene kaart aanschaft, voor 100 euro, kan je hem nieuw verkopen voor 75

koop je hem 2de hands voor 75 euro, kan je er bijv. 60 voor krijgen,

meestal lever je met nieuwe producten meer geld in.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:15:
Vaak wel ja maar het is geen garantie.
dit klopt inderdaad,ik heb al een topic hierover gemaakt want ik zit nu wel met het probleem dat mijn Mobo de nieuwe gpu niet herkent omdat pci-e slot op mijn mobo een versie 1.0 is.

ik had eerst op forums moeten kijken of dit goed gaat met mijn moederbord 8)7 maar goed,in ieder geval succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik heb net gisteravond deze kaart gekocht via marktplaats

SAPPHIRE VAPOR-X HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Dan hoop ik maar dat hij het doet in mijn systeem.
Bij de system req. staat o.a. het volgende
  • PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard.
  • 450 Watt Power Supply is required.
  • 1 X 75Watt 6-pin PCI Express power connector is required.
Er staat niet expliciet bij dat je een PCI-E 2.0 slot moet hebben dus hoop maar dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:02

ABD

Er zijn zeker problemen met PCI-E v1.0 slots. Ik meen mij te herinneren dat dat komt omdat ATI ten tijde van v1.0 met videokaarten kwam die niet helemaal binnen de specs van v1.0 vielen, waarna de specs van PCI-E v1.1 en later zijn verruimd. Het blijft altijd een gok of het werkt. Als je het probeert, maak de verkoper erop attent dat je het kaartje wilt inruilen als het niet gaat. Ik hoop dat je nieuwe kaartje werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door ABD op 02-11-2010 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
de sloten zijn doorontwikkeld voor de bandbreedte.
de 2.0 sloten kunnen veel meer bandbreedte aan als de 1.0 of 1.1 sloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:02

ABD

Ik heb niet beweerd dat dat niet zo was. Het is echter een feit dat er v1.0 moederborden zijn waar bepaalde v2.0 kaarten niet op werken.

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 02-11-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn idd moederborden met PCI-e 1.0a sloten welke niet werken met PCI-e 2.0 kaarten, maar dat zijn mobo's met VIA chipset en dit ligt dus ook aan VIA.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 10-09 18:42
dsibma schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:13:
Is de vraag of een 2.0 kaart in een 1.0 slot past? Want dat is namelijk geen probleem, de slots zijn namelijk backwards compatible, wat overigens ook wel in de archieven te vinden was geweest.
Je gaat een beetje krom... een 2.x slot is idd backwards compatible. Maar dit is precies andersom... de TS vraagt of een kaart waarvoor een 2.x slot in de specs staat ook werkt in een 1.x slot. De vraag is dus eigenlijk is een 1.x slot forward compatible, ipv of een 2.x backwards compatible is. En dat lijkt mij nou weer niet zo vanzelf sprekend... ;) de kaart zal dan iig nooit op volle potentie draaien vanwege tekort aan bandbreedte.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 02-11-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:31:
Er zijn idd moederborden met PCI-e 1.0a sloten welke niet werken met PCI-e 2.0 kaarten, maar dat zijn mobo's met VIA chipset en dit ligt dus ook aan VIA.
ook mobos met nvidia chipset kunnen problemen geven.
voorbeeld: Asus A8N-VM-CSM mobo,ik had deze en liep toch tegen problemen aan toen ik een ati 5670 wou insteken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een HD6870 in een pci-e 1.0 slot (of 1.1) en die gaat als een tierelier. Het is dus geen probleem. Ik zou er geen x2 kaart in doen, dan loop je waarschijnlijk tegen bandbreedte problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joris.
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 18:02
Offtopic -> Een HD6870 in een pci-e 1.0 ? is die videokaart dan niet énorm overkill voor je gehele systeem?

Ik meen mij te herinneren dat toen ik mijn computer gekregen heb zoals die toentertijd was (jaa... ik was nog een broekkie :D en ik kreeg de oude pc van mijn paps ;) ) dat ik een hd 4850 gekocht heb, die werkte perfect in dat bord. En het bord was al aardig wat jaartjes oud, en de videokaart die er oorspronklijk in zat was één van de eersten die pci-e gebruikte. Dus kan met bijna zekerheid zeggen dat het een 1.0 slot was.

De computer heb ik inmiddels geheel upgedate naar nieuwere hardware, het oude bord heeft nog wel een tijdje gewerkt in mijn ''media server''. Ik heb kortgeleden alleen die media server óók vernieuwt, dus ik kan niets voor je uitproberen... anders had ik mijn nieuwere pci-e 2.1 videokaart er nog even voor je ingestoken en getest.

Maar ga er maar van uit dat een HD4850 wel moet werken, ik denk dat je die gok wel kunt wagen... zo'n kaartje kost 2ehands ook geen drol meer. En als het niet werkt verkoop je hem weer door (Misschien zelfs met winst ;) ).
Maar als ik zo lees wat je plannen zijn.... is dit niet echt wat je wilt, aangezien je dus over een jaar toch al een nieuwe pc wilt gaan bouwen... zou het idd voor dat kleine jaartje zonde geld zijn om je geld nog in een oudere videokaart te steken.... Ik zou zelf ook liever een 6850 kopen, dan heb je die alvast voor je nieuwe systeem.

Ik wens je succes! en is een klein jaartje nog op low spelen in WoW nou zo erg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
.Joris. schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:24:
Offtopic -> Een HD6870 in een pci-e 1.0 ? is die videokaart dan niet énorm overkill voor je gehele systeem?
Er zijn zat mensen met een P35 bord bijvoorbeeld en dus gewoon een E8400 op 4GHz op een Quad Core op 3.6GHz ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:14
Zou eerder een 5770 kopen. Of wachten op de 6770 als die ooit komt.

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
MicGlou schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:07:
[...]

Je gaat een beetje krom... een 2.x slot is idd backwards compatible. Maar dit is precies andersom... de TS vraagt of een kaart waarvoor een 2.x slot in de specs staat ook werkt in een 1.x slot. De vraag is dus eigenlijk is een 1.x slot forward compatible, ipv of een 2.x backwards compatible is. En dat lijkt mij nou weer niet zo vanzelf sprekend... ;) de kaart zal dan iig nooit op volle potentie draaien vanwege tekort aan bandbreedte.
Backward compatible betekent in dit geval gewoon dat het niet uit maakt of iets v1 of v2 is, los van de vraag of het om het moederbord of de kaart gaat. Natuurlijk mis je de features van v2 als één van de twee componenten v1 is, maar het werkt sowieso.

van Wikipedia:

PCIe 2.0 motherboard slots are fully backward compatible with PCIe v1.x cards. PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wikipedia klopt lang niet altijd met zulke dingen.
-The_Mask- schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:31:
Er zijn idd moederborden met PCI-e 1.0a sloten welke niet werken met PCI-e 2.x kaarten, maar dat zijn mobo's met VIA chipset en dit ligt dus ook aan VIA.
Voor de rest moet het altijd werken, er is ook een topic hierover geweest op GoT.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
Nee ok, het was ook meer bedoeld als backup voor de bewering. En er is dus kennelijk een uitzondering, maar in principe is v1 en v2 gewoon uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
heb het ook wel eens gehad met een nforce mb icm een 8800gt pci-e 2.0 wat niet werkte.
is beetje geluk hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

-The_Mask- schreef op woensdag 03 november 2010 @ 19:07:
Wikipedia klopt lang niet altijd met zulke dingen.

[...]

Voor de rest moet het altijd werken, er is ook een topic hierover geweest op GoT.
ik kan het be-amen. De enige keren dat ik gezien heb dat een videokaart hardwarematig problemen gaf was door een VIA chipset op een veroudert moederbord.

Maar is WOW niet een game die het voornamelijk van de CPU moet hebben om extra FPS op het scherm te toveren?

edit:
For you, GPU.
It's mainly CPU but the card you have isn't even really a gaming card.

I upgraded from a Geforce 7600 gs to an HD 4870 and only got a 5fps boost.
---
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz, 4GB DDR2 800 RAM, ATI HD4870 512MB GDDR5, WD 320GB 7200RPM HDD, Windows Vista Home Premium 64-bit.
uit link

Dus zo'n dikke FPS boost met die videokaart zal ik in ieder geval niet verwachten.

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 03-11-2010 19:32 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13

Rick-Jan

always connected

als ik nu een gts 450 van palit in een pci express x16 sleuf stop, gaat de kaart dan naar benedenklokken omdat ik geen 2.0 heb?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Nee.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 10-09 18:42
dsibma schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:57:
[...]

Backward compatible betekent in dit geval gewoon dat het niet uit maakt of iets v1 of v2 is, los van de vraag of het om het moederbord of de kaart gaat. Natuurlijk mis je de features van v2 als één van de twee componenten v1 is, maar het werkt sowieso.

van Wikipedia:

PCIe 2.0 motherboard slots are fully backward compatible with PCIe v1.x cards. PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.
Backwards compatiblity betekent wat het zegt: nieuwere technieken zijn compatible met de oudere. Dat betekent niet dat het vanzelfsprekend is dat de oudere techniek ook met de nieuwere techniek om kan gaan... zeker niet als dit een ouder moederbord betreft. Dus om dan gewoon te zeggen 'het zou moeten werken' is gewoon te kort door de bocht... zeker icm het gebruik van een HD6850 gewoon vrijwel nutteloos omdat je nooit de volle potentie uit de kaart haalt, in het geval van een hd6850 misschien net de helft.

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 05-11-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

wacht, dus een PCI-E 16x V1.0 slot geeft niet voldoende bandbreedte voor een HD6850? Was er niet een review van ome tom waarbij ze de bandbreedte van een 2.0 sleuf gehalveerd hadden? En daar kwam uit dat de performance impact ongeveer 1% was?
link

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 05-11-2010 10:39 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MicGlou schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:25:
[...]

Backwards compatiblity betekent wat het zegt: nieuwere technieken zijn compatible met de oudere. Dat betekent niet dat het vanzelfsprekend is dat de oudere techniek ook met de nieuwere techniek om kan gaan... zeker niet als dit een ouder moederbord betreft. Dus om dan gewoon te zeggen 'het zou moeten werken' is gewoon te kort door de bocht... zeker icm het gebruik van een HD6850 gewoon vrijwel nutteloos omdat je nooit de volle potentie uit de kaart haalt, in het geval van een hd6850 misschien net de helft.
Onzin ftw!....

Vraag mij af hoe je bij zulke dingen komt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
MicGlou schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:25:
... zeker icm het gebruik van een HD6850 gewoon vrijwel nutteloos omdat je nooit de volle potentie uit de kaart haalt, in het geval van een hd6850 misschien net de helft.
Is onzin, zie ook deze review van de invloed van PCI-e bandbreedte op een ATI 5870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Zit zelf nu ook met zo een kwestie.
Ik heb een mb met PCI-E 1.0 x16 slot (geen 1.1 slot, en weet niet welke chip-set ik heb, iemand die me kan vertellen waar ik dat vandaan kan halen?)
En heb vandaag een HD6850 bestelt.
We zullen over 1 á 2 dagen zien of het werkt.
Laat het wel weten.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:30:
Vraag mij af hoe je bij zulke dingen komt.
Dat is gewoon de definitie van backwards compatibility. 32b software kan bijvoorbeeld wel onder een 64b OS draaien, maar niet andersom.

Een PCI-E 2.x kaart werkt echter gewoon in een PCI-E 1.x slot.

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-11-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Olaf van der Spek schreef op maandag 22 november 2010 @ 00:16:
[...]

Dat is gewoon de definitie van backwards compatibility. 32b software kan bijvoorbeeld wel onder een 64b OS draaien, maar niet andersom.

Een PCI-E 2.x kaart werkt echter gewoon in een PCI-E 1.x slot.
ja, dus niet per definitie... Er zijn probleempjes geweest met PCI-E 2.x kaarten, die absoluut niet wilden werken met een PCI-E 1.0 connectie, van een VIA chipset. Nu komt die combo niet zo bijzonder vaak voor, omdat niet veel mensen een PCI-E 2.0 kaart in een veroudert moederbord stoppen, maar je zou maar net de uitzondering op de regel zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bobswa schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:14:
Ik heb een mb met PCI-E 1.0 x16 slot (geen 1.1 slot, en weet niet welke chip-set ik heb, iemand die me kan vertellen waar ik dat vandaan kan halen?)
Gewoon googelen op je mobo, en kijken of je de specs kan vinden?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
M2M schreef op maandag 22 november 2010 @ 00:31:
[...]

ja, dus niet per definitie... Er zijn probleempjes geweest met PCI-E 2.x kaarten, die absoluut niet wilden werken met een PCI-E 1.0 connectie, van een VIA chipset. Nu komt die combo niet zo bijzonder vaak voor, omdat niet veel mensen een PCI-E 2.0 kaart in een veroudert moederbord stoppen, maar je zou maar net de uitzondering op de regel zijn.
Natuurlijk, maar dan vermoed ik dat die plank niet aan PCI-E 1.0 voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Olaf van der Spek schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:40:
[...]

Natuurlijk, maar dan vermoed ik dat die plank niet aan PCI-E 1.0 voldoet.
volgens VIA wel, en de oudere PCI-E 1.0 kaarten doen het prima op die borden. Echter loop VIA een beetje de kantjes er vanaf, waardoor PCI-E 2.x kaarten problemen hebben. Maargoed, uitzonderingen bevestigen de regel(s) :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:41
M2M schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:43:
[...]

volgens VIA wel, en de oudere PCI-E 1.0 kaarten doen het prima op die borden. Echter loop VIA een beetje de kantjes er vanaf, waardoor PCI-E 2.x kaarten problemen hebben. Maargoed, uitzonderingen bevestigen de regel(s) :)
Het is precies omgekeerd. VIA voldoet aan de PCIe 1.0 spec. Het is ATI die er niet mee overweg kan. PCIe 1.0 heeft strakkere specs dan 1.1 en 2.0. PCIe 1.1 is in het leven geroepen omdat ATI kaarten niet aan de strakke specs van PCI-SIG voldeden.

Overigens heeft het bord van de TS (nForce 550) een PCIe 1.1 compliant slot dus zou er geen probleem moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Blastpe op 23-11-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Blastpe schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:48:
[...]

Het is precies omgekeerd. VIA voldoet aan de PCIe 1.0 spec. Het is ATI die er niet mee overweg kan. PCIe 1.0 heeft strakkere specs dan 1.1 en 2.0. PCIe 1.1 is in het leven geroepen omdat ATI kaarten niet aan de strakke specs van PCI-SIG voldeden.

Overigens heeft het bord van de TS (nForce 550) een PCIe 1.1 compliant slot dus zou er geen probleem moeten zijn.
zouden de 1.0 kaarten daar dan ook al geen last van moeten hebben? De kaarten van ATI in ieder geval? Waarom begon de ellende dan bij PCI-e 2.0 kaarten?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:41
M2M schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:44:
[...]

zouden de 1.0 kaarten daar dan ook al geen last van moeten hebben? De kaarten van ATI in ieder geval? Waarom begon de ellende dan bij PCI-e 2.0 kaarten?
De 1.0 kaarten hadden er dus ook last van, maar dit kon worden opgelost met een bios aanpassing/update. De ellende begon overnieuw met 2.0. Echter ook dit kon worden opgelost dmv een bios update (mits de fabrikant de inmiddels verouderde borden nog voorzagen van een bios update) bv de asrock 4coredual (VIA PCIe 1.0 chipset) heeft meerdere bios updates gehad om te kunnen functioneren met de ATI HD4XXX serie.
Pagina: 1