[W7] WIndows Backup niet vertrouwen? Gratis alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik probeer al een tijd backups te maken via de ingebouwde backupmogelijkheden van Windows 7.

Maar ik vertrouw het eigenlijk niet. Soms is Windows Backup uren bezig. En als ik de computer uitzet heb ik niet het idee dat de backup de volgende dag netjes wordt afgemaakt. Ook heb ik gemerkt dat Windows Update een week overslaat als de computer niet op de goede tijd aan stond.

Zover ik kan vinden is dit allemaal niet aan te passen, en blijf je dus met deze gebreken zitten voor updates.

Eigenlijk zoek ik een update programma dat elke week een incrementele backup maakt van mijn belangrijkste data. Ook als de computer toevallig op de geschedulde tijd niet aan stond. En wil ik de computer gewoon aan en uit kunnen zetten wanneer me dat uitkomt.

Heeft iemand tips?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou er een script voor kunnen maken.

Zelf gebruik ik dit script. Je hebt er wel 7-Zip voor nodig. Maar dit doet alleen een bepaalde locatie op je computer als je heel je computer wil backuppen dat zou je eens kunnen kijken naar Comodo Backup 2.0

Als je computer niet aan staat en je wil een backup maken is dat erg lastig, zul je ervoor een wake-on-lan moet inbouwen o.i.d, maar dan nog.

@ECHO OFF

REM BackupScript
REM Version 1.01, Updated: 2008-05-21
REM By Jason Faulkner (articles[-at-]132solutions.com)

REM Performs full or incremental backups of folders and files configured by the user.

REM Usage---
REM   > BackupScript

SETLOCAL ENABLEEXTENSIONS ENABLEDELAYEDEXPANSION

REM ---Configuration Options---

REM Folder location where you want to store the resulting backup archive.
REM This folder must exist. Do not put a '\' on the end, this will be added automatically.
REM You can enter a local path, an external drive letter (ex. F:) or a network location (ex. \\server\backups)
SET BackupStorage=C:\Backup

REM Which day of the week do you want to perform a full backup on?
REM Enter one of the following: Sun, Mon, Tue, Wed, Thu, Fri, Sat, *
REM Any day of the week other than the one specified below will run an incremental backup.
REM If you enter '*', a full backup will be run every time.
SET FullBackupDay=*

REM Location where 7-Zip is installed on your computer.
REM The default is in a folder, '7-Zip' in your Program Files directory.
SET InstallLocationOf7Zip=%ProgramFiles%\7-Zip

REM +-----------------------------------------------------------------------+
REM | Do not change anything below here unless you know what you are doing. |
REM +-----------------------------------------------------------------------+

REM Usage variables.
SET exe7Zip=%InstallLocationOf7Zip%\7z.exe
SET dirTempBackup=%TEMP%\backup
SET filBackupConfig=BackupConfig.txt

REM Validation.
IF NOT EXIST %filBackupConfig% (
  ECHO No configuration file found, missing: %filBackupConfig%
  GOTO End
)
IF NOT EXIST "%exe7Zip%" (
  ECHO 7-Zip is not installed in the location: %dir7Zip%
  ECHO Please update the directory where 7-Zip is installed.
  GOTO End
)

REM Backup variables.
FOR /f "tokens=1,2,3,4 delims=/ " %%a IN ('date /t') DO (
  SET DayOfWeek=%%a
  SET NowDate=%%d-%%b-%%c
  SET FileDate=%%b-%%c-%%d
)

IF {%FullBackupDay%}=={*} SET FullBackupDay=%DayOfWeek%
IF /i {%FullBackupDay%}=={%DayOfWeek%} (
  SET txtBackup=Full
  SET swXCopy=/e
) ELSE (
  SET txtBackup=Incremental
  SET swXCopy=/s /d:%FileDate%
)

ECHO Starting to copy files.
IF NOT EXIST "%dirTempBackup%" MKDIR "%dirTempBackup%"
FOR /f "skip=1 tokens=*" %%A IN (%filBackupConfig%) DO (
  SET Current=%%~A
  IF NOT EXIST "!Current!" (
    ECHO ERROR! Not found: !Current!
  ) ELSE (
    ECHO Copying: !Current!
    SET Destination=%dirTempBackup%\!Current:~0,1!%%~pnxA
    REM Determine if the entry is a file or directory.
    IF "%%~xA"=="" (
      REM Directory.
      XCOPY "!Current!" "!Destination!" /v /c /i /g /h /q /r /y %swXCopy%
    ) ELSE (
      REM File.
      COPY /v /y "!Current!" "!Destination!"
    )
  )
)
ECHO Done copying files.
ECHO.

SET BackupFileDestination=%BackupStorage%\Backup_%FileDate%_%txtBackup%.zip

REM If the backup file exists, remove it in favor of the new file.
IF EXIST "%BackupFileDestination%" DEL /f /q "%BackupFileDestination%"

ECHO Compressing backed up files. (New window)
REM Compress files using 7-Zip in a lower priority process.
START "Compressing Backup. DO NOT CLOSE" /belownormal /wait "%exe7Zip%" a -tzip -r -mx5 "%BackupFileDestination%" "%dirTempBackup%\"
ECHO Done compressing backed up files.
ECHO.

ECHO Cleaning up.
IF EXIST "%dirTempBackup%" RMDIR /s /q "%dirTempBackup%"
ECHO.

:End
ECHO Finished.
ECHO.

ENDLOCAL

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 31-10-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik zoek geen WOL functionaliteit maar gewoon backup software die denkt "Hey zondag was ik niet aan en nu is het maandag, laat ik dan nu de backup maken".

Verder lost jouw script helemaal niets op. Het is geen incrementele backup en de computer uitzetten terwijl er een backup gemaakt wordt resulteert zelfs in een halve backup met mogelijk corrupte bestanden. (Sorry).

Ik zal wel even kijken naar Comodo, dat is misschien een handig programma. Maar opzich hoef ik alleen maar een paar mappen te backuppen, de rest is toch onzin :P.

[ Voor 18% gewijzigd door roy-t op 01-11-2010 08:14 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
Task manager waarin je een backup taak maakt (ik boek goede resultaten met Synctoy), die wordt bij mijn weten wel later uitgevoerd wanneer je pc niet aanstond op het moment van de geschedulede taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik kan me bijna niet voorstellen dat net als bij good old NTbackup er géén mogelijkheid is de Scheduled Task aan te passen naar je wensen ;)
[Het is geen incrementele backup en de computer uitzetten terwijl er een backup gemaakt wordt resulteert zelfs in een halve backup met mogelijk corrupte bestanden. (Sorry).
Tja.
Computers uitzetten terwijl er een backup wordt gemaakt is nooit slim. Ongeacht wat je ervoor gebruikt.

[ Voor 51% gewijzigd door alt-92 op 01-11-2010 08:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
alt-92 schreef op maandag 01 november 2010 @ 08:29:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat net als bij good old NTbackup er géén mogelijkheid is de Scheduled Task aan te passen naar je wensen ;)

[...]

Tja.
Computers uitzetten terwijl er een backup wordt gemaakt is nooit slim. Ongeacht wat je ervoor gebruikt.
jup dat is er :) probleem is wel dat als je de scheduled task welke de Windows Backup software aanmaakt wijzigd hij in de GUI niet meer goed ingesteld staat :P

ik heb de taak ingesteld op 'dagelijkse backup' en hem via task scheduler zo aangepast dat hij elke dag na het inloggen 10 minuten wacht alvorens de backup te draaien. (en die taak duurt maar een paar minuten want het is incremental en niet full)

even een notify op een bepaald eventlog zetten (>send to: mail) en je krijgt ook netjes een mail als de backup wel of niet gelukt is

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Nouja als Windows afsluit krijgt elk programma een shutdown-event voor zijn kiezen, met een korte tijdspanne waarin nog wat gedaan kan worden (laatste bestand af maken, of die cancelen en daar verder gaan). Dus ik dacht dat shutdown-and-resume toch wel een mogelijkheid zou moeten zijn, vooral bij iets zoiets fundamenteels als backups maken, wat gewoon altijd gedaan moet worden.

I could be wrong of course :). Ik ga iig nog verder op zoek, misschien dat ik een kleine wrapper kan schrijven om het script van shadowman12 heen, of misschien om NTBackup heen waarmee dit wel kan.

Oh well :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
roy-t schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:19:
Nouja als Windows afsluit krijgt elk programma een shutdown-event voor zijn kiezen, met een korte tijdspanne waarin nog wat gedaan kan worden (laatste bestand af maken, of die cancelen en daar verder gaan). Dus ik dacht dat shutdown-and-resume toch wel een mogelijkheid zou moeten zijn, vooral bij iets zoiets fundamenteels als backups maken, wat gewoon altijd gedaan moet worden.
daarom moet je de pc niet uitzetten tijdens eens backup.

stel dat je de pc uitzet en er gebeurt iets. sta je te kijken met een halve backup.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NTbackup is bovendien niet aanwezig in Win7.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1