Vaarwel SL1200: Technics is gestopt met de productie

Pagina: 1
Acties:

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Bron: http://www.tokyoreporter....chnics-analog-turntables/

Met pijn in het hart;
Het zat er al even aan te komen, dus helemaal als een verassing kwam het niet: Technics is gestopt met de productie van de wereldwijd beroemde en befaamde platenspeler; de SL1200 series.
Omdat het hier Tweakers.net betreft, waar o.a verschillende (semi) professionele maar ook slaapkamer DJ's rondwaren, zijn hier natuurlijk tientallen of misschien wel honderden users te vinden die de SL1200 gebruiken of gebruikt hebben en natuurlijk nog wel meer users die de speler kennen, herkennen en aanbidden.

Ik, een technicus in hart en nieren, heb regelmatig met de SL1200 series gewerkt. In de studio van de lokale omroep waar ik wat voor doe staan er 2 van meer dan 17 jaar oud. Doen ze het nog? Uiteraard en als nieuw. Net als die andere 3,5 (!) miljoen SL1200 series die zijn geproduceerd. (Ja, ik ga er zomaar vanuit dat ze het allemaal nog gewoon doen. Want Technics had hier een prima staaltje techniek gefabriekt.)

Door dalende verkoop cijfers als gevolg van stijgende concurrentie meldt Technics (=Panasonic) op 20 oktober 2010 dat ze na 38 jaar zijn gestopt met de productie van de SL1200 series die z'n naam heeft gemaakt o.a. door z'n snelle start door de direct drive aandrijving.

Goodbye SL1200. RIP :'(. Een einde aan de mooie tijd. Ik zal je nooit vergeten en je elke keer op komen zoeken als je op een podium o.i.d. aan het werk bent. Want één ding is zeker; we zullen deze draaitafel (of ook wel T-twelve's genoemd) nog tientallen jaren langs zien komen.

Ik vraag me af of er ooit nog een dergelijk product in de markt komt (of is) wat net de populairiteit van de SL1200 series zal evenaren.

Alles kan stuk.

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 15:00
Erg jammer inderdaad! Ik heb er hier nog 2 staan en deze zal ik nog jaren blijven koesteren. Niet alleen de constructie is subliem (misschien té, want ze zijn haast niet kapot te krijgen), ook is de geluidskwaliteit mits een goed element zeer goed te noemen.

Ik ga binnenkort nog wat onderdelen inslaan (stofkap, lampjes en evt. knopjes) en ik kan nog enkele tientallen jaren verder!

Verwijderd

Dit gerucht is al een paar keer in het nieuws geweest, ieder jaar is het wel weer raak. Meestal gaat het om een slecht gelezen nieuwsbericht dat opgepikt is.

Dat lijkt ook dit keer weer het geval, het is dus niet waar.

Nou, hier kan een slotje op.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2010 00:48 ]

Verwijderd

Ik heb er thuis nog eentje staan.. mijn 2e sl1200 heb ik 5 jaar geleden voor goed geld gekocht.
Een heel mooi stukje techniek van Technics, dat ding heeft echt een cultstatus.
Ik denk dat het voor Technics (of elk ander merk), haast onmogelijk is om een dergelijk product te ontwikkelen dat zo lang aan de top kan houden en daarmee een cultstatus, zoals de SL1200 dat heeft, kan bereiken.
Apple probeert het met de Ipod, sure er wordt veel meer van verkocht maar dat ding veranderd elke paar jaar en heet nog steeds I-pod, de SL1200 is op een paar kleine wijzigingen nagenoeg onveranderd sinds de introductie. dat is toch wel ffe wat anders.
Technics heeft eens geprobeerd een SL1200 cdspeler op de markt te zetten maar dat is niet veel geworden, nu zie je ook van die DJ cdspelers, maar die zijn er in zoveel soorten en maten daar springt geen "SL1200" cd speler echt uit.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2010 12:55 ]

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 15:00
Volgens mij is het dit keer toch echt gedaan. Diverse online-shops maken er melding van. Dit is er eentje van:

http://www.decks.co.uk/technics_homepage

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik ben van plan (nu ze er nog zijn hier en daar) nog 2 nieuwe te kopen.

Echter zijn de MK2 en de MK5 nog verkrijgbaar.

Wat zouden jullie aanraden? DE echte MK2 of de nieuwere MK5.
Ik weet dat de verschillen heel klein zijn maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen en waarom?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:30
Inderdaad jammer. M’n eerste tafels waren beltdrive. Waardeloos maar ik was er aan gewend en leerde zo hoe het ongeveer moest. De eerste keer dat ik in een disco met echte sl’s aan de gang ging wist ik niet wat mij overkwam... wat een spelers zeg...

Ondertussen heb ik al jaren twee MK2's staan. Die waren vet veel outdoor gebuikt door een grote party organisatie. Ik heb deze redelijk goedkoop kunnen aanschaffen. Ze doen het bij mij prima op een enkel nul punt probleempje en de “ off/on” knop die niet werkt.

Daarnaast heb ik een mk5g of mkg5 de 110 volt versie een keer "gevonden" in de meubelzaak voor decor. Ik vroeg of ik deze mocht kopen. Ik mocht de SL meenemen voor niets.
Nieuwe stekker, 110-230 converter, tulp stekkers gesoldeerd....en ik zag het in beweging komen... Geen krasje op de speler en de platter helemaal nog nooit aangeraakt zo schoon. Anyway in een notendop een bizar hoe kom je aan een van de duurste uitvoeringen en kost het nul...

Ik denk dat ik een beginnend dj maar eens blij ga maken met die oude mk2’s en snel nog een mk5g aanschaf voordat het wereldwijd te laat is:P

Blijft jammer en inderdaad een cultstatus ....

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 11:46

Stoney3K

Flatsehats!

Ik weet nu niet of ik dit erg serieus moet nemen. Goed kans dat Panasonic gewoon press releases blijft uitbrengen dat ze de SL1200's uit productie nemen om zo de naamsbekendheid erin te houden. Ik wil niet weten hoeveel producten er al 'limited edition' zijn of 'discontinued' waarna ze een jaar na dato nog in de winkels liggen. Zwarte Nintendo Wii, anyone?

Er is natuurlijk ook kans dat Panasonic eieren voor zijn geld kiest en ze al de nodige jaren aan het broeien zijn op de opvolger van de T-12. De concurrentie van de Super OEM-draaitafels is ze de laatste jaren nu eenmaal niet in de koude kleren gaan zitten, dus het wordt wel eens tijd voor verbetering, niet?

* Stoney3K wacht geduldig op de press release van de SL-1300 en SL-1500. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Stoney3K schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:53:
Ik weet nu niet of ik dit erg serieus moet nemen. Goed kans dat Panasonic gewoon press releases blijft uitbrengen dat ze de SL1200's uit productie nemen om zo de naamsbekendheid erin te houden. Ik wil niet weten hoeveel producten er al 'limited edition' zijn of 'discontinued' waarna ze een jaar na dato nog in de winkels liggen. Zwarte Nintendo Wii, anyone?

Er is natuurlijk ook kans dat Panasonic eieren voor zijn geld kiest en ze al de nodige jaren aan het broeien zijn op de opvolger van de T-12. De concurrentie van de Super OEM-draaitafels is ze de laatste jaren nu eenmaal niet in de koude kleren gaan zitten, dus het wordt wel eens tijd voor verbetering, niet?

* Stoney3K wacht geduldig op de press release van de SL-1300 en SL-1500. :Y)
Ahum: die is er al een tijdje: Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/images/model/technics_sl1500mk2.jpg

Ik zie graag een SL1210MK7

Incl. nieuwe features:

78rpm
Digital output
Reverse playback
Key adjust
50% Pitch
Pitch reset
Zuurstofvrije kopere bedrading in tonearm.
Instelbare Start/Brake
Dubbele output: Phono & Line Output
Verwisselbare audio kabels!

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1