Toon posts:

Kan Ziggo Motorola modem in radiatorkast geplaatst worden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bitjesmaker
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-05-2012
Ik heb een nieuw huisje. Daar wil ik alles strak laten en weinig tot geen kabels zien of knipperende apparaten. De casema aansluiting zit rechts achterin de woonkamer waar een groot raam zit en een radiator. Op die plek ben ik met radiatorbehuizing bezig. Ik was oorspronkelijk van plan om zowel de router als de modem in de radiatorkast weg te werken maar besefde me dat een willekeurige gigabit router heethoofden zijn en zullen vastlopen als de radiator aanspringt.

Ik heb de router nu onderin de tvkast geplaatst en wat kabeltjes verlegd zodat alles weer aangesloten is en werkend is. Maar wat moet ik met de Ziggo Motorola modem doen? Het is een heel oud rechtopstaand type zonder telefoonaansluiting. Kan die beter tegen de hitte dan een gigabit router? Die witte coaxkabeltje dat vastgedraaid zit, is die te verlengen?

Of kan de huidige Ziggo modem, UBEE toch(?), beter tegen de hitte en kan die wel in een radiatorkast ingebouwd worden of loop ik weer tegen een vastlopende modem aan?

• Appel
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-09 23:05
Ik heb zelf ervaring gehad met de hittebestendigheid van de Ubee. Deze had ik op de vensterbank boven mijn verwarming staan. De verbinding was enorm sloom en niet erg stabiel. Nadat ik 'm verplaatst heb is het gewoon goed.

Ik zou de coax niet gaan verlengen, zodra je wat hebt met het modem zal ziggo het daarop gooien. Als je het modem wilt verplaatsen kan je het beste de groen/gele kabel verleggen (Lees: Niet inkorten of verlengen) naar een andere locatie. Dit heeft mijn vader ook met succes gedaan.

De verbinding tussen modem en router kan je zo gek maken als je wilt, zolang je maar een kabel gebruikt die niet (veel) langer is als 90 meter.

If you at first don't succeed. Try sudo. MCSA 2016

• Cubic X
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 19:29
Haha, grappig...ik heb er nooit over nagedacht maar al mijn modems en routers staan gewoon op de verwarming :P .

Ik had zelf ook zo'n oude Motorola modem en die heeft echt twee jaar op de verwarming gestaan zonder problemen, ik heb nu een Ubee en die staat ook op de verwarming en werkt prima eigenlijk :). Mijn Linksys router staat ook al twee jaar o.i.d. op de verwarming zonder een probleem :) .

• bitjesmaker
LzpAppel schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:36:
Ik heb zelf ervaring gehad met de hittebestendigheid van de Ubee. Deze had ik op de vensterbank boven mijn verwarming staan. De verbinding was enorm sloom en niet erg stabiel. Nadat ik 'm verplaatst heb is het gewoon goed.

Ik zou de coax niet gaan verlengen, zodra je wat hebt met het modem zal ziggo het daarop gooien. Als je het modem wilt verplaatsen kan je het beste de groen/gele kabel verleggen (Lees: Niet inkorten of verlengen) naar een andere locatie. Dit heeft mijn vader ook met succes gedaan.

De verbinding tussen modem en router kan je zo gek maken als je wilt, zolang je maar een kabel gebruikt die niet (veel) langer is als 90 meter.
De groene kabel verleggen kan niet. Lastig uit te leggen maar ik zal het ff proberen. Hij zit op Muur C en B is 1 enorm groot ruit met balkondeur en A is de muur waar de tv (en tvkast) staat. Als de groene kabel op Muur A had gezeten had ik door de muur heen kunnen boren en kwam ik in mijn slaapkamer uit en daar is meer mogelijk. Muur C doorboren kom ik bij de buren uit.

Voor alle duidelijkheid, de modem bevind zich nu in de radiatorkast, waar de warmte van de radiator het hoogst is. Ik moet nu beslissen of ik hem erinlaat of eruit ga bouwen voordat ik ga plamuren en schuren en verven.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bitjesmaker schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:01:
[...]

De groene kabel verleggen kan niet. Lastig uit te leggen maar ik zal het ff proberen. Hij zit op Muur C en B is 1 enorm groot ruit met balkondeur en A is de muur waar de tv (en tvkast) staat. Als de groene kabel op Muur A had gezeten had ik door de muur heen kunnen boren en kwam ik in mijn slaapkamer uit en daar is meer mogelijk. Muur C doorboren kom ik bij de buren uit.

Voor alle duidelijkheid, de modem bevind zich nu in de radiatorkast, waar de warmte van de radiator het hoogst is. Ik moet nu beslissen of ik hem erinlaat of eruit ga bouwen voordat ik ga plamuren en schuren en verven.
Eruit zou ik zeggen straks zit er een stekktje los, (ik noem maar iets stoms) en dan moet je de halve zooi ombouwen. Als ej fatsoenlijk spul gebruikt kun je zeker verlengen

[Voor 3% gewijzigd door Fish op 31-10-2010 20:05]

Iperf

• bitjesmaker
De radiatorkast heeft panelen die zo los en vastkunnen via kogelsnappers. Dus het onmiddelijk erbij kunnen is geen probleem.

Maar goed, 2 personen hebben hier ervaring gepost met de modem bovenop de radiatorkast maar is er toevallig ook iemand die hem erin heeft gebouwd?

Ik vind de zooi die bij de modem zit (lange snoer met halverwege een soort adapter en daarop weer een lange snoer naar de modem en ook nog eens de witte coax en een utpkabel een beetje teveel rommel. Misschien bouw ik alles wel in de radiatorkast behalve de modem, die zet ik als enige erbuiten?

[Voor 72% gewijzigd door bitjesmaker op 31-10-2010 20:10]

• Appel
Je vergeet eventueel een optie. Heb je geen kruipruimte waar je iets met die kabel kan? Zo heeft mijn pa het ook gedaan om de kabel van de huiskamer naar de meterkast te krijgen. Maar eventueel het mooiste zou zijn om naar het verwarmings meubel een kastje voor je netwerkapparatuur te maken. Wel met een deurtje.

Zoals fish zegt, zorg dat je er wel fatsoenlijk bij kan.

• max
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je aan de rechterkant van je radiatorbehuizing geen dubbele wand maken met eventueel warmte isolatie? Je kunt het modem dan toch in de radiatorbehuizing plaatsen, maar deze heeft dan geen last van de warmte.

Gewoon haaks op de voorkant van de behuizing een plaat MDF met isolatie plaatsen waarachter je je modem kwijt kunt dus.

Bald by design, beard by choice.

Weten wat je níét weet, is belangrijker dan alles weten.

• Ealanrian
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14:23
een hersenspinsel: een klein kastje er binnen in met een beetje isolatie materiaal? mooi weggewerkt en beschermt tegen de hitte

what ^he said...

[Voor 7% gewijzigd door Ealanrian op 31-10-2010 20:11]

• Alternative
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:02
En onder de grond door kan ook niet ?
Of zit je in een flat ?
balkondeur ??
Oeps....te laat :P

[Voor 17% gewijzigd door Alternative op 31-10-2010 20:12. Reden: net te laat met posten]

• bitjesmaker
LzpAppel schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:08:
[...]

Je vergeet eventueel een optie. Heb je geen kruipruimte waar je iets met die kabel kan? Zo heeft mijn pa het ook gedaan om de kabel van de huiskamer naar de meterkast te krijgen. Maar eventueel het mooiste zou zijn om naar het verwarmings meubel een kastje voor je netwerkapparatuur te maken. Wel met een deurtje.

Zoals fish zegt, zorg dat je er wel fatsoenlijk bij kan.
Woon in een flat. Die kastje heb ik overwogen, maar de modem wordt uit zichzelf toch ook warm? Als ik hem in een geisoleerde kast plaatst kan hij zijn eigen warmte niet kwijt?

• bitjesmaker
Alternative schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:11:
En onder de grond door kan ook niet ?
Of zit je in een flat ?

[...]
Scherp +2

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

bitjesmaker schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:11:
[...]

Woon in een flat. Die kastje heb ik overwogen, maar de modem wordt uit zichzelf toch ook warm? Als ik hem in een geisoleerde kast plaatst kan hij zijn eigen warmte niet kwijt?
Dat modem wordt eigenlijk helemaal niet warm, heb jarenlang een motorola en sinds kort een ubee gehad. Wat voornamelijk warm wordt is de adapter waarvan het ding zijn stroom krijgt. Maar ook dat is te verwaarlozen.

[Voor 3% gewijzigd door max op 31-10-2010 20:14]

Bald by design, beard by choice.

Weten wat je níét weet, is belangrijker dan alles weten.

• bitjesmaker
max schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:14:
[...]

Dat modem wordt eigenlijk helemaal niet warm, heb jarenlang een motorola en sinds kort een ubee gehad. Wat voornamelijk warm wordt is de adapter waarvan het ding zijn stroom krijgt. Maar ook dat is te verwaarlozen.
Als ik het zo lees, pasgeleden zag ik een rol radiatorisolatie in de aanbieding liggen, heb 1 rol meegenomen voor 3 euro. Dat werkt mijns inziens beter dan een kastje die de warmte niet reflecteert. Dat zou ik ertussen kunnen doen tussen de modem en radiator. Kostte maar 3 euro en er liggen nog meer rollen, kan morgen nog zo een rol halen.

• Appel
Je zou ook zo'n goud/zilver folie kunnen gebuiken wat ze ook bij verkeersongelukken gebruiken om slachtoffers in te wikkelen. Je kan iets koel of warm houden. Kost bij de action ook geen drol.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Simpel.

Ten eerste probeer je het eerst gewoon eens.

Ten tweede, bij problemen, lage snelheid of instabiliteit, maak je:
• een plaatje met pootje waaronder je het modem plat op de grond legt. Het plaatje beplak je met radiator folie. Het modem leg je op de grond, eventueel in de buurt van de opening.
• een kastje waarin je het modem tegen de muur plaatst. Het kastje beplak je aan de kanten die aan de radioator grenzen met radiatorfolie. Nadeel van deze opstelling is dat de muurkant geen ventillatie heeft en dat er toch warmte zal opbouwen terwijl bij de optie hierboven veel meer de kamertemperatuur wordt benaderd. Een variant met de buitenmuur is uiteraard ook mogelijk.

• quo_
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-09 22:58
Constructietechnisch is het me nog niet helemaal duidelijk maar heb wel een mening/idee.
Het gedeelte waarin de apparatuur komt gescheiden houden van de radiator met daartussen wat isolatie.
Verder kun je overwegen om in dat deel extra ventilatiegaten te maken en er een lanzaamdraaiende grote fan in te plaatsen. Als je kunt ventileren met lucht die van onder aangezogen wordt heb je een prima doorstroming met lucht van doorgaans <20 graden.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 20:25
Omdat warmte de natuurlijke eigenschap heeft van opstijgen is denk ik gewoon de meeste praktische oplossing het modem beschermen tegen stralingswarmte. Dus ff een kleine stukje hout ertussen en dan moet het prima gaan (denk ik)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:29
bitjesmaker schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:31:
Die witte coaxkabeltje dat vastgedraaid zit, is die te verlengen?
Ik zou eerder een nieuwe coax kabel maken dan de huidige verlengen.
Pak een stuk goede coax (koka 799 bijvoorbeeld) en 2 f-connectoren. Als je een beetje normaal signaal hebt kan je er prima 5 meter tussen aop en modem hangen.

Even als alternatief voor in de radiator kast wegwerken. :)

[Voor 7% gewijzigd door job op 31-10-2010 22:21]

• KSR
  • Laatst online: 16:02
job schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:19:

Pak een stuk goede coax (koka 799 bijvoorbeeld) en 2 f-connectoren. Als je een beetje normaal signaal hebt kan je er prima 5 meter tussen aop en modem hangen.
Inderdaad, dit heb ik ook gedaan zonder enig verlies. Lijkt mij de beste oplossing?

Be Stronger Than Your Excuses

• bitjesmaker
Ik heb besloten een nieuwe lange coaxkabel te maken/kopen. Dit lijkt mij ook het beste oplossing. Hoe lang mag zo een kabel maximaal worden? De breedte van de kamer is 3,5 mtr plus vanaf de cai-stopcontact tot aan de vloer is schat ik 1 meter. 5 mtr zou wel prima zijn, dan staat hij in slaapkamer achter de tv maar wat is de maximum?

Bedankt voor het meedenken, nu moet ik ff kijken waar ik koka 799 tevoorschijn haal, evenals 2 f-connectoren.

Hier wat gegevens van mijn modem
Downstream Value
Frequency 202000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 36 dB
Power Level 0 dBmV
The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading

Upstream Value
Channel ID 8
Frequency 23000000 Hz Ranged
Power Level 41 dBmV
Zijn dit prima waarden om een langere coaxkabeltje te kunnen hebben?

[Voor 66% gewijzigd door bitjesmaker op 03-11-2010 08:53]

• bitjesmaker
job schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:19:
[...]

Even als alternatief voor in de radiator kast wegwerken. :)
Wat is een beetje normaal signaal? Ik twijfel tussen een kant en klare 5 meter koka 799 met 2 f-connectoren eraan of zelf 5 meter bestellen en 2 f-connectoren met schroefdraad (ben elektricien en coaxverdelers met schroefdraad al gewend maar weet niet hoe slap of gevoelig koka 799 is?)

• TECHcrime
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:58
waar het modem nu staat kan hij makkelijk achter het hout.
Staat bij ons al jaren zo ;)

eerst de motorola en nu de ubee..
Geen probleem hier in ieder geval ;)
De router en een switch staan hier ook achter het hout erbij ;)

• bitjesmaker
ben bij 2 elektrozaken geweest. Zij hadden geen koka 799 maar wel coax12 en zweren erbij dat ie minstens net zo goed is. Wat vinden jullie?

• job
koka 799 wordt alleen door hirschmann gemaakt, als een winkel dat merk niet voert wordt het lastig :).
coax12 is net zo goed, wellicht nog wel beter. coax12 is ook een typebenaming en kan dus door meerdere fabrikanten gemaakt worden.

Let er wel op dat je een normale prijs betaald voor die kabel.
5 meter kabel, twee connectoren bij en paar minuten werkloon. 10 euro max lijkt me een mooie prijs.

[Voor 80% gewijzigd door job op 10-11-2010 13:07]

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Ergens tussen de 25dB en 30dB is al voldoende
Power Level 41 dBmV
Je modem kan nog wel wat harder duwen dan dat (50dBmV of misschien nog wat meer)

Als je al een beetje goede kabel hebt moet je toch wel onder de 0,5dB verlies blijven.

5m zou dus prima moeten gaan (mits kabel en connector goed zijn dus).

• bitjesmaker
ik ontdek net dat de rol kabel die ik in berging heb liggen coax12 is. :D Ik wist dat het goede kwaliteit coax was maar niet dat het coax12 was.

F-connectoren heb ik al gekocht. In theorie kan ik dus binnen 5 minuten een kabel in elkaar geknutseld hebben en de modem gaan verplaatsen.

Ik lees echter dit op internet :
Om even een misverstand uit de wereld te helpen, deze kabel is beter dan COAX12.
COAX12 heeft een demping van 0,25* tot 0,33* dB per meter bij 860 Mhz, voor Hirschmann KOKA799 is dat 0,182 dB.

• job
Gewoon gebruiken je merkt vanzelf of het voldoende is of niet :)

Wat voor connectoren heb je liggen? Schroef of krimp?
Krimp is beter (moet je wel een krimptang voor hebben). Bij de connectoren welke je op je coax schroeft moet je zorgen dat de coax kabel heel houdt tijdens het schroeven.

Mijn tip.. ga eerst even oefenen op een stuk coax.

[Voor 55% gewijzigd door job op 10-11-2010 16:39]

• Uberprutser
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:31
Beide een demping van lik m'n reet dus waar hebben we het over?

edit: De Hirschmann kabel heeft overigens wel een groter frequentiebereik (t.o.v. Coax12) in het spectrum waar je internet op zit.

[Voor 51% gewijzigd door Uberprutser op 10-11-2010 16:43]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• bitjesmaker
job schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:37:
Gewoon gebruiken je merkt vanzelf of het voldoende is of niet :)

Wat voor connectoren heb je liggen? Schroef of krimp?
Krimp is beter (moet je wel een krimptang voor hebben). Bij de connectoren welke je op je coax schroeft moet je zorgen dat de coax kabel heel houdt tijdens het schroeven.

Mijn tip.. ga eerst even oefenen op een stuk coax.
Schroef. Heb geen tang. Ik kan morgen wel ff langs stuut en bruin en vragen of zij wel een koka799 hebben.

Overigens heb ik al fijn kunnen oefenen met een tvsplitter met eveneens schroefdraad F-connectoren en coax12.

[Voor 9% gewijzigd door bitjesmaker op 10-11-2010 20:57]

• bitjesmaker
ik ben bij 2 elektrozaken geweest, waar ze geen koka799 hadden maar wel coax12. Zij zweerden erbij dat ik coax12 moest nemen. Ik denk dat er niks anders op zit dan via internet bestellen. Maar de modem zit wel de afgelopen weken in de radiatorkast zonder bescherming en hij is nog niet 1 keer vastgelopen. Misschien laat ik het maar zo. Misschien moet ik bij een modemupgrade van ziggo alsnog de modem verplaatsen omdat die minder goed tegen de hitte kan.

• job
Er is toch al gezegd (ook door mij) dat coax12 ook prima is :)

• bitjesmaker
job schreef op donderdag 09 december 2010 @ 21:24:
Er is toch al gezegd (ook door mij) dat coax12 ook prima is :)
Er werd ook gezegd dat koka799 beter is voor internetgebruik door ene ballebek.

• bitjesmaker
Heb koka799 5 mtr bemachtigt met schroef F-connectoren. Ik heb gevraagd of hij krimpkousen voor mij wilde aanknijpen maar dat had hij niet.

Oude situatie:
Downstream Value
Frequency 202000000 Hz Locked
Power Level 0 dBmV
The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading

Upstream Value
Channel ID 8
Frequency 23000000 Hz Ranged
Power Level 41 dBmV
Nieuwe situatie:
Downstream Value
Frequency 194000000 Hz Locked
Power Level 3 dBmV

Upstream Value
Channel ID 5
Frequency 52000000 Hz Ranged
Power Level 41 dBmV
Ziet dit er goed uit of is het nou slechter geworden?
Kompaan schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:36:
[...]

Ergens tussen de 25dB en 30dB is al voldoende

[...]

Je modem kan nog wel wat harder duwen dan dat (50dBmV of misschien nog wat meer)

Als je al een beetje goede kabel hebt moet je toch wel onder de 0,5dB verlies blijven.

5m zou dus prima moeten gaan (mits kabel en connector goed zijn dus).
Als ik je reactie zo lees is mijn situatie dus gelijk gebleven. 36dB en 41dBmV en dat met 5 meter ipv de standaard 0.5 mtr.

Ben tevreden :)

[Voor 23% gewijzigd door bitjesmaker op 19-12-2010 01:03]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee