[Ubuntu Server 10.04] Netwerkshare maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Situatieschets:

Server: HP DX2000, naam "Lightspeed", username Diango, draait op Ubuntu server, zonder GUI.
Laptop: Toshiba Qosmio, naam "Qosmio-F60", username Diango, draait Kubuntu 10.10.

Beiden zitten op hetzelfde interne netwerk aangesloten met een fixed DHCP adres.

Ik kan via SSH connecten en met de -X optie kan ik ook applicaties remote starten vanaf de server, op mijn laptop, voor als ik toch een GUI nodig heb/handig vind, zoals bijvoorbeeld bij Transmission.

Nu de volgende uitdaging: Ik heb op de server Samba geinstalleerd omdat dat nodig zou zijn om shares te kunnen maken. Ik heb bovendien op de server onder /home/diango een map genaamd "Netshare" aangemaakt welke ik op het netwerk beschikbaar wil maken met read/write rechten, zodat ik alle 'output' aan downloads etc via het netwerk naar mijn laptop kan trekken, vanuit Dolphin op mijn notebook. Andersom moet ik er ook dingen kunnen verwijderen, heenschrijven, etc.

Ik heb op de server het bestand '/etc/exports' bewerkt en de regel "/home/diango/Netshare rw" toegevoegd, en daarna de NFS service gestart, maar kreeg nog wat meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diango@Lightspeed:~$ sudo nano /etc/exports 
diango@Lightspeed:~$ sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server start
 * Exporting directories for NFS kernel daemon...                                                             exportfs: No options for /home/Netshare rw: suggest rw(sync) to avoid warning
exportfs: /etc/exports [2]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "rw:/home/Netshare".
  Assuming default behaviour ('no_subtree_check').
  NOTE: this default has changed since nfs-utils version 1.0.x

exportfs: rw has non-inet addr
                                                                                                       [ OK ]
 * Starting NFS kernel daemon                                                                          [ OK ] 
diango@Lightspeed:~$

Evengoed wilde ik proberen of ik die netwerkmap al kan mounten vanaf mijn laptop, maar dan krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
diango@Diango-Qosmio-F60:~$ sudo mount 192.168.1.6:/home/Netshare /home/diango/
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on 192.168.1.6:/home/Netshare,
       missing codepage or helper program, or other error
       (for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
       need a /sbin/mount.<type> helper program)
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

diango@Diango-Qosmio-F60:~$

Ik heb er onder andere de NFS guide van de Ubuntu server guide op nageslagen voor deze info, maar ik kom er nog niet helemaal aan uit, kan iemand mij wat pointers geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:48:

Ik heb op de server het bestand '/etc/exports' bewerkt en de regel "/home/diango/Netshare rw" toegevoegd, en daarna de NFS service gestart, maar kreeg nog wat meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diango@Lightspeed:~$ sudo nano /etc/exports 
diango@Lightspeed:~$ sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server start
 * Exporting directories for NFS kernel daemon...                                                             exportfs: No options for /home/Netshare rw: suggest rw(sync) to avoid warning
exportfs: /etc/exports [2]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "rw:/home/Netshare".
  Assuming default behaviour ('no_subtree_check').
  NOTE: this default has changed since nfs-utils version 1.0.x

[ OK ]
 * Starting NFS kernel daemon                                                                          [ OK ] 
diango@Lightspeed:~$
De nfs-server klaagt (terecht zo te zien) over je regels in /etc/exports, waar heb je deze syntax vandaan?

En als je alleen nfs gebruikt, is samba niet nodig overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door blaataaps op 31-10-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je kan je systeem ook altijd nog mounten via sshfs. Hiervoor hoef je geen samba of nfs voor te installeren, alleen sshfs op de machine die de share gaat mounten en ssh-server op de machine die gemount wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Volgens mij maak je geen onderscheid tussen samba en NFS. Samba gebruikt het SMB protocol wat ook in windows netwerken gebruikt wordt. NFS werkt alleen met unix systemen. Om nfs shares aan te maken is het niet nodig om samba te installeren. Andersom is geldt dit ook.

Alleen NFS maakt gebruik van /etc/exports. Om /home/django/Netshare als share te gebruiken kun je de volgende regel opnemen in /etc/exports:

voor NFS v3
code:
1
/home/django/Netshare 192.168.1.0/24(rw,no_subtree_check)
Je moet 192.168.1.0/24 vervangen door het adres van je netwerk. (kans is groot dat je al in 192.168.1.0 zit)

Na het herstarten van de nfs server zou het mogelijk moeten zijn om de share te mounten op de client. Let wel op dat iedereen in het (lokale) 192.168.1.0 netwerk nu toegang heeft tot die share.

[ Voor 10% gewijzigd door Convo op 31-10-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Dr.R schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:30:
Volgens mij maak je geen onderscheid tussen samba en NFS. Samba gebruikt het SMB protocol wat ook in windows netwerken gebruikt wordt. NFS werkt alleen met unix systemen. Om nfs shares aan te maken is het niet nodig om samba te installeren. Andersom is geldt dit ook.

Alleen NFS maakt gebruik van /etc/exports. Om /home/django/Netshare als share te gebruiken kun je de volgende regel opnemen in /etc/exports:

voor NFS v3
code:
1
/home/django/Netshare 192.168.1.0/24(rw,no_subtree_check)
Je moet 192.168.1.0/24 vervangen door het adres van je netwerk. (kans is groot dat je al in 192.168.1.0 zit)

Na het herstarten van de nfs server zou het mogelijk moeten zijn om de share te mounten op de client. Let wel op dat iedereen in het (lokale) 192.168.1.0 netwerk nu toegang heeft tot die share.
Ik heb de enige Unix/Linux machine(s) in dit netwerk, dus dat zit op zich wel snor, maar kan ik ook een vorm van beveiliging inbouwen hierin?

- edit - Ik heb de wijzigingen die je noemt gemaakt, maar ik krijg bij het mounten op mijn laptop nog steeds dezelfde foutmelding

Nu is het zo dat het op zich hándig zou zijn als de Windows PC van mijn vriendin die map ook kan benaderen, dus dan zou ik met Samba moeten werken, de bedoeling is uiteindelijk dat deze "Netshare" map gebruikt word voor verschillende zaken zoals patches, rapporten, etc. Er komt daarnaast dan nog een extra schijf aan de server (de interne 40gb is gewoon te klein) die bedoeld is voor downloads zoals films en muziek. Deze schijf zou eventueel een (2e) interne schijf kunnen zijn, maar ik heb ook nog een NAS (WD Mybook) in het netwerk hangen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Deze Mybook is via Samba toegankelijk op mijn Kubuntu machine, maar ik ben er nog niet achter hoe ik deze vanuit mijn Server (CLI dus) kan benaderen en mounten. Als ik via een remote SSH -X sessie Nautilus op de server draai, kom ik er niet bij iig.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-10-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SMB shares mounten is kinderlijk eenvoudig. Handmatig gaat het als volgt:
code:
1
mount -t smb|cifs -u gebruiker - p password|- //192.168.1.wd/share

Voor 't wachtwoord kan je dus kiezen om 't direct op de commandline te geven, of dat 't gaat vragen erom. Het type kan zowel SMB als CIFS gebruikt worden. Als je geen gebruikersnaam opgeeft, wordt je gebruikersnaam van Linux gebruikt, maar dat zal dan root zijn ivm mount rechten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Om te mounten moet je wel aangeven dat het over een nfs share gaat. Dat kan met -t nfs. Probeer dus te mounten met het volgende voorbeeld.

code:
1
 sudo mount -t nfs 192.168.1.6:/home/Netshare /home/diango/

Maar als je ook met windows machines wil communiceren, of slechts via de gui van bijvoorbeeld ubuntu, dan kun je beter overstappen op samba, en het hele NFS gedoe vergeten.

Met samba is het vrij eenvoudig om in te stellen dat er een username en password nodig zijn om bij de share te komen.

Om je samba shares (NAS) via de cli te benaderen kun je smbclient gebruiken.
code:
1
smbclient \\\\nas-adres\\share
Je kun met 'ls' en 'cd' de boel verkennen. Downloaden met 'put' en uploaden met 'get'.

Op de onderstaande site staat redelijke en korte uitleg.
http://tldp.org/HOWTO/SMB-HOWTO-8.html

Het is ook mogelijk om een samba share te mounten, maar hoe dat precies werkt zul je ergens moeten opzoeken. (Heb die kennis zo even niet paraat) Zie reactie hierboven hoe je smb shares mount.

Om een samba server op te zetten, kun je beter even een tutorial op het internet opzoeken.
Pagina: 1