Geheugen upgrade: 1 x 1 GB even goed als 2 x 2 GB...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb de laptop van mij zusje dit weekend een upgrade gegeven. Het is een Toshiba Satillite A100-819 waar een 4200 rpm HDD in zat en 1 GB PC2-4200 geheugen.

Als upgrade heb ik een 7200 rpm WD Black gepakt en 2 x 2 GB PC2-6400 van OCZ. En daarnaast heb ik er Vista Ultimate 64 opgezet, vanwege het geheugen.

De HDD werkt perfect en geeft veel hogere scores aan bij Windows Prestatie-index en PCMark Vantage. Maar het geheugen geeft dezelfde scores...

Nu ben ik er zelf al achter gekomen dat de chipset (945PM) geen memory remapping ondersteunt en dat ik dus genoegen moet nemen met 3 GB. BIOS en Windows herkennen trouwens beiden wel 4 GB, maar in het Taakbeheer staat 3069.

Dit is natuurlijk geen probleem, want van 1 GB naar 3 GB zou al een goede upgrade moeten zijn. Los van de grootte van het geheugen, werkt het nieuwe geheugen ook nog eens in dual channel, volgens CPU-Z.

Maar nu komt het vreemde: Windows Prestatie-index blijft het geheugen een 4,3 geven. Ik heb alle opties geprobeerd:
Originele setup (Home Premium 32) met 1 x 2 GB.
Originele setup (Home Premium 32) met 2 x 2 GB.
Nieuwe setup (Vista 64) met 1 x 2 GB.
Nieuwe setup (Vista 64) met 1 x 2 GB.

Maar met iedere combinatie blijft hij 4,3 punten aangeven. En ook PCMark Vantage blijft rond dezelfde score hangen als met 1 x 1 GB.

Ik heb de "nieuwste" BIOS (uit 2007) en de laatste chipset drivers. Andere drivers van de Intel site, zoals Rapid Storage Technology, werken niet. Hij geeft dan een foutmelding dat de hardware niet voldoende is.

Iemand enig idee waarom de scores van WPI en PCM Vantage gelijk blijven bij "dual channel" 3 GB?
En hierin zit meteen een andere vraag: werkt dual channel wel als hij maar 3 GB kan gebruiken? CPU-Z geeft aan van wel, maar weer niet of het asymetrisch of symetrisch is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28
Ja, dual channel werkt op chipset nivo en werkt bij twee gelijke dimmen dus ook als het bovenliggende OS maar 3 vd 4GB kan aanspreken. Verder zou ik me niet al te veel aantrekken van die Windows Prestatie index, 't is alleen maar een vage indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Nielson schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:38:
Ja, dual channel werkt op chipset nivo en werkt bij twee gelijke dimmen dus ook als het bovenliggende OS maar 3 vd 4GB kan aanspreken. Verder zou ik me niet al te veel aantrekken van die Windows Prestatie index, 't is alleen maar een vage indicatie.
En de score van PCMark Vantage dan?

Als deze totale combi gewoon niet lekker werkt dan stuur ik het geheugen wel retour voor 2 x 1 GB. Mijn zusje heeft niet per se 4 (3) GB nodig namelijk, maar het geheugen mag wel wat sneller werken dan het oude geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 13:38
Misschien (ik weet het dus NIET zeker) kunnen errorrende geheugenbankjes de prestaties ook verslechten. Krijg je soms ook vage errors o.i.d.?

Om dit uit te sluiten zou je memtest kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
marcop23 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:50:
Misschien (ik weet het dus NIET zeker) kunnen errorrende geheugenbankjes de prestaties ook verslechten. Krijg je soms ook vage errors o.i.d.?

Om dit uit te sluiten zou je memtest kunnen gebruiken.
Nee, heb verder nergens last van, behalve tegenvallende prestaties.

Memtest had ik ook al aan gedacht, maar die kreeg ik niet aan de praat, had de zelf-instal USB gedownload, maar die herkende mijn USB stick niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95522

heb je er misschien aan gedacht dat de frontsidebus van de processor (een Core2 T5200 1.6GHz) slechts 533MHz is? Dan maakt het niet uit of je 2, 4 of 16GB hebt, je processor zal nooit met meer dan 533MHz het geheugen kunnen aanspreken al zet je er 1333MHz geheugen in.

Dat de performance slecht is komt meer doordat het gewoon een traag systeem is. Doe je niet zoveel aan zonder de processor te vervangen (wat meestal meer problemen oplevert dan dat het performance geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Anoniem: 95522 schreef op maandag 01 november 2010 @ 00:15:
heb je er misschien aan gedacht dat de frontsidebus van de processor (een Core2 T5200 1.6GHz) slechts 533MHz is? Dan maakt het niet uit of je 2, 4 of 16GB hebt, je processor zal nooit met meer dan 533MHz het geheugen kunnen aanspreken al zet je er 1333MHz geheugen in.

Dat de performance slecht is komt meer doordat het gewoon een traag systeem is. Doe je niet zoveel aan zonder de processor te vervangen (wat meestal meer problemen oplevert dan dat het performance geeft)
Ik had inderdaad al gezien dat het oude geheugen al 533 Mhz is, en dat dat de max is. Maar ik had verwacht dat dual channel toch voor een lichte snelheidsverbetering zou zorgen, en die verdriedubbeling van het geheugen ook een puntje meer zou scoren in de WPI. Blijkbaar kijkt die alleen naar de snelheid van het geheugen en niet dual/single channel of de grootte :X

Ik neem dus aan dat ik hier genoegen mee moet nemen. Hij loopt in ieder geval wat lekkerder door de nieuwe HDD, en hij ondersteunt wat meer programma's door de vergroting van het geheugen. Iets minder dan gehoopt, maar voolopig nog voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:48
Van 3gb asymmetrisch naar 4gb symmetrisch leverde bij mij een wpi verhoging op van 0,1. Wpi zegt alleen iets over de doorvoersnelheid. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1