Toon posts:

energy drank docking(chillint) station hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• wâldpyk
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-09 09:41

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Topicstarter
voor mijn volgende casemod ben ik van plan om een ''chilling''station te bouwen.

het idee is om met tec's een blikje te koelen. nou zat ik zelf aan 2x 40watt + 1x 27.5watt te denken

van 22c naar 10c? ik ben geen held in dit soort berekeningen

nu wil ik een buis (koker) gaan maken waar je het blikje inschuift. 5mm afwijking.

2 tecs van 40watt aan de zijkant en de 27.5 aan de onderkant. de buis/koker zal ik nog gaan isoleren zo dat ik geen condens in de computer zelf krijg.

heeft er iemand nog tips aanvullingen of ziet een fout in mijn ontwerp? zou 2x 40 + 27,5 watt genoeg zijn.

vooral omdat de blikjes van onder ''hol'' zijn. van onder dus niet een groet koel opervlak hebben.

If water polo was easy, it would be called football

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 03:44

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je er niet een laagje water in doen? Zodat het beter geleid?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
daar heb ik idd ook aan zitten denken maar wat als ik er geen blikje in heb dan bestaat er de kans dat ik een ijsmaker heb. ik zou ook een schakelaar er op kunnen zetten

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

Je moet even bedenken hoe lang je er over wil doen om het blikje af te koelen, dan kun je berekenen hoeveel vermogen je daarvoor nodig hebt.

Je kunt onderin de buis een schakelaartje maken die detecteerd of er een blikje aanwezig is, let er wel op dat je een behoorlijke stroom moet schakelen (100 watt op 12v = 8,5A), eventueel de peltiers via een relais schakelen..

• w-dev
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 31-08 20:41
Met 5 mm speling ga je geen bijster goede koeling krijgen, lucht isoleert namelijk nogal goed. Met 0,5 mm speling rondom zullen de prestaties een stuk beter zijn. Let er wel op dat alle warmte die je onttrekt uit het blikje erbij komt aan de warme kant van de TEC, die kan zul je alsnog actief dan wel passief moeten koelen.

Voor de berekening moet je uitgaan van energieën. Iets met onttrokken energie van het blikje (temperatuurverschil dT * warmte-coëfficiënt J/K) + inefficiëntie TEC = energie die aan de warme kant van de TEC afgevoerd moet worden. Voor een berekening zie: http://tecoolers.nl/index1.html dit is naar mijn ervaring ook een goede winkel om TEC's te kopen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die Wattages het koelvermogen aanduiden zou ik inderdaad maar een schakelaartje inbouwen want bij een theoretisch rendement van 100% is een blikje in zo'n 4 minuten koud. Je zou ook de kleinste apart geschakeld kunnen maken voor een 'koud houden' stand.

• HellMoH
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-08 15:10
Ik heb nog wel wat mooie excel sheetjes om warmte verlies en dergelijke te berekenen dan weet je ook precies hoeveel koelvermogen je nodig hebt. Zal wel even kijken of ik iets bruikbaars kan vinden.

Heb al wat gevonden. Het is een giga excel document die ik gemaakt heb tijdens mijn studie om een chocolade fabriek door te rekenen.

Als je eenige technische reken kennis hebt kun je er vast wel wat mee!

http://www.megaupload.com/?d=J81BTTI0

[Voor 38% gewijzigd door HellMoH op 01-11-2010 10:27]

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
bestand is niet beschikbaar?

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10-08 02:16
ThinkPad schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 16:30:
Kun je er niet een laagje water in doen? Zodat het beter geleid?
Vervangen met alchohol en dan heb je 't ijsprobleem ook niet meer. Wodka of Jenever doen 't prima

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

CaptJackSparrow schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:07:
Als die Wattages het koelvermogen aanduiden zou ik inderdaad maar een schakelaartje inbouwen want bij een theoretisch rendement van 100% is een blikje in zo'n 4 minuten koud. Je zou ook de kleinste apart geschakeld kunnen maken voor een 'koud houden' stand.
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Peltiers hebben een behoorlijk laag rendement (het opgegeven vermogen is puur elektrisch) en dit rendement wordt steeds lager als het verschil tussen de warme en de koude kant oploopt.
Het blikje zal nog een stuk uit de koker moeten steken om hem beet te kunnen pakken en daar dus weer energie naar de omgeving afstaan.

Je zal dus vanzelf ergens een evenwicht situatie krijgen, als dit te laag ligt kun je altijd nog minder peltiers gebruiken (beetje mee experimenteren :)).

• HellMoH

Bij mij doet hij het toch echt wel mischien omdat hij er nog niet zo lang opstond ?

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
Bestandsnaam: Berekeningen.xlsm
Bestandsomschrijving: Warmte Berekeningen
Bestandsgrootte: 357.31 KB
Het bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:48

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

HellMoH schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:22:

Bij mij doet hij het toch echt wel mischien omdat hij er nog niet zo lang opstond ?
Ook voor mij is de link d00d. Mogenlijk omdat ik hier op stage zit en de firewall megauploads in de hens zet..
Melding: Het bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar.

Edit: Interessant dit! Ik volg dit topic een beetje, weinig kennis van TEC's en het idee is leuk :9 .

[Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 01-11-2010 13:28]

• HellMoH
Zal wel even voor een andere mirrorr zorgen ;)

Nieuwe Mirror:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PMLSMZXUOZKE.xlsm

[Voor 45% gewijzigd door HellMoH op 01-11-2010 13:34]

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
ty

• HellMoH
Als je vragen over de berekeningen hebt kun je me wel even DM sturen of iets dergelijks. Even kijken of ik er zonder boek ook uit kom volgens mij moet ik ook nog wel ergens sheets hebben met de theorie achter die berekeningen

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
ik ga eerst eens ff naar een roc waar ze draaibanken hebben en vragen als ze een tube kunnen draaien.

dan beuk ik er gewoon 3x 40watt op en we zien wel :P daarna ga ik het ontwerp aan passen zo dat het in een computer kast zou kunnen.

ik ben echt slecht met formules. dus ik ga voor de trial and error methode.

blikje open sensor er in en dan moet ik wel verschil zien daarna kan ik de sensor altijd nog in de tube verwerken

http://highflow.nl/toebeh...-kama-thermo-tm02-bk.html

• HellMoH
Hehe oke,

Ik had net nog een zipje voor je gemaakt met wat formules en theorie alsmede wat handige constantes waarmee je kunt rekenen.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-O3KI78VYJYMO.rar

Ik post hem toch nog maar even anders was die moeite voor niks mischien heeft iemand er nog wat aan :P

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

primusz schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:04:
[...]
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Peltiers hebben een behoorlijk laag rendement (het opgegeven vermogen is puur elektrisch)
Vreemd eigenlijk. Ik zou verwachten dat het koelvermogen toch de interessantste specificatie is bij Peltier diodes, net als bij airco's. Maar ik wist inderdaad niet of het een thermische of elektrische spec was, vandaar mijn "als".

Ik heb nu even gekeken en als het rendement inderdaad maar 5-10% is zou het dus zonder warmteverlies 10-20 maal zo lang duren wat me ook weer wat veel lijkt gezien het feit dat een willekeurige Camping Gaz elektrische koelbox van 30 liter die ik even opgezocht heb maar 54 Watt zou zijn. Nu zijn die dingen meer bedoeld voor koud houden dan koud maken maar voor een enkel blikje vs. 6 1,5 liter flessen die ze daar opgeven zou ik toch verwachten dat het vlotter zou gaan. Zeker als je 2 maal zoveel vermogen gebruikt.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet handiger gewoon een mini koelkast in te bouwen? Kan je er meer blikjes en kwijt en ook nog wat etenswaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:46:
Is het niet handiger gewoon een mini koelkast in te bouwen? Kan je er meer blikjes en kwijt en ook nog wat etenswaar.
ik wou juist voor in mijn pc kast waar anders 2dvd drives kunnen dan 1 blikje koeler er in bouwen gewoon als special item in mijn case . zou de sponsor ook wel intresant vinden

• HellMoH
Even wat berekend

De Formule is:

1/U = 1/αh + Δxw/λw + Δxi/λi + 1/αc

Dat is gelijk aan:

U = 1 / (..........................)

waarin:
U = totale warmteoverdrachtscoefficient (van vloeistof naar lucht), W/m2.K
αh= partiële warmteoverdrachtscoefficient (van vloeistof naar wand), W/m2.K
αc= partiële warmteoverdrachtscoefficient (van wand naar lucht), W/m2.K
Δxw = dikte wand, m
Δxi = dikte isolatie, m
λw = warmtegeleidingscoefficient wand, W/m.K
λi = warmtegeleidingscoefficient isolatie, W/m.K

Daarna krijg je:

Q = U.A.ΔT

A = Oppervlakte
ΔT= Temperatuurverschil
U= Warmte geleidings coefficient
Q= Het benodigde koelvermogen

Hierboven heb je U uitgerekend (het aantal watts aan warmte/kou aan de omgeving verliest)

Ik zal ook even snel een voorbeeld berekening maken hier gaat ie:

Ik heb aluminium en steen wol even snel gekozen:

Alu: 240 w/mk
Steenwol: 0,04 w/mk
voor αh en αc even 50 aangenomen vanuitgaande dat het om natuurlijke convectie gaat.

1/U = 1/αh + Δxw/λw + Δxi/λi + 1/αc

1/u = 1/50 + 0,002/240 + 0,02/0,04 + 1/50

Dat word dus:

1/u = 0.02 + 8.333^-6 + .5 + 0,02
1/u = 0.5400029867 (0.54 dus)
U = 1.85

Nu krijgen we dus:

neem voor A even het volgende aan:
0,15 x 2pi x 0,5 = 0,047

tempverschil = 15

Q = U.A.ΔT

Q = 1,85 x 0,047 x 15

Dus je zou in theorie 1,3 Watt aan koelvermogen nodig hebben om hem op deze temperatuur te houden!

Dus met je huidige configuratie zit je zeker goed

Kan zijn dat er ergens een foutje in zit maar dit is volgens mij aardig goed volgens de theorie ;)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het dan geen idee om een systeem te ontwikkelen waarbij het plaatsen van het blikje er voor zorgt dat de koelelementen tegen het blikje aan geklemd worden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• christianreinds
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08-11-2014

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-09 14:11
Kan je niet beter 2 koperen 'elementen' frezen die aan de ene kant hol en aan de andere kant plat zijn. Op deze platte kant kan je het pletier element monteren en op de holle kant komt dan het blikje. Als je dan zoals Tsurany een soort klem maakt dan kan je de 2 peltier elementen tegen het blikje aan klemmen zodat er directe temperatuuroverdracht plaatsvind zonder tussenstof.

Als je dit dan allemaal in een grote pvc buis stopt die je volstopt met glaswol oid en laat dan 2 gaten over voor de koelelementen voor de peltiers heb je aan de 2 40watt elementen genoeg om het blikje te koelen.

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Om in te haken op het "zo goed mogelijk contact maken"-probleem: als je m schuin plaatst, ligt het blikje op een zijkant, plaats daar je peltiers in en je hebt het beste contact, dus beste koeling. Overige wanden goed dik uitvoeren en de peltiers flink koelen. Heb je een watercooling setup in je bak? Dat zou echt ideaal zijn, anders een grote cpu koeler ofzo geschikt maken voor je peltiers (Scythe Ninja oid) of zelf bouwen met heatpipes. Hoe kouder de warme kant is, hoe kouder de andere kant en hoe hoger het rendement.

Succes, leuk project :)

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

CaptJackSparrow schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:36:
[...]

Vreemd eigenlijk. Ik zou verwachten dat het koelvermogen toch de interessantste specificatie is bij Peltier diodes, net als bij airco's. Maar ik wist inderdaad niet of het een thermische of elektrische spec was, vandaar mijn "als".
Ik zie nu ook dat bij sommige sites het max. koelvermogen wordt aangegeven, misschien dat TS dit wel als uitgangspunt heeft gebruikt.

Deze aanduiding is dan wel vrij nutteloos omdat dit alleen wordt gehaald bij een temperatuursverschil van 0 graden.. Als je het blikje op Tamb - 15 wil houden en de warme kant op Tamb + 15 dan is het koelvermogen al gehalveerd..
Bovendien is wordt het elektrisch vermogen dan helemaal een probleem (100 watt is al vrij veel, 200 watt wordt nogal een gedoe om een blikje te koelen :P)

Overigens denk ik ook dat je met een nauwe koker genoeg contactoppervlakte creeert, zeker met wat condensvorming wat voor extra contact zorgt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee