Toon posts:

[MacBook Pro] 13" (2010) Kernel Panics

Pagina: 1
Acties:

• bibi2205
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:13
De MBP is een kleine 6 maand oud (aangekocht in mei) en heeft altijd zonder problemen gewerkt.. Deze week heb de HDD en Ram vervangen.

Origineel zat er een Seagate 250Gb in maar die heb ik op de dag van aankoop al vervangen door een WD Scorpio Blue 320GB. Hiermee heeft de Mac altijd goed gewerkt, al wou ik ondertussen iets meer snelheid. Daarom heb ik deze week de overstap gemaakt naar een WD Scorpio Black 500GB en 2x4GB Corsair 1066MHz DDR3.

Vrijdagavond naar een optreden geweest en wat filmpjes gemaakt met de iPhone4, maar tijdens het bewerken/exporteren in iMovie kreeg ik de ene Kernel Panic na de andere. De 1ste KP gaf 3 strepen in het beeld (leken ook een beetje te flikkeren) en er kwam geen 'U moet uw computer uitschakelen met...' melding. De KP's daarna gaven die melding wel, soms met en soms zonder die strepen. Na de 1ste KP kreeg ik de MBP ook niet meer opgestart. Hij gaf een beepcode. (3x kort, 3x lang, 3x kort) Na een 15 min wachten deed hij het weer enkele uurtjes (en dan een 3 tal KP's in 1u tijd).

Omdat ik (door de strepen) eerst vermoedde dat het een warmteprobleem was (ik dacht aan artifacts), had ik daarna gewerkt met SMCFanControl met de fan op 6200rpm. Het lawaai nam ik er graag bij als dat het probleem (tijdelijk) zou verhelpen. Maar dat bleek dus niet het geval te zijn.

Ondertussen al 2 dagen aan het opzoeken wat het probleem zou kunnen zijn.. Ik heb op de 500GB Black een nieuwe installatie gedaan met Time Machine restore. Blijkbaar zijn er wel meer mensen die hiermee problemen hebben, dus ga ik vanavond eens proberen met de 320GB te clonen naar de 500GB. Het beetje data verlies neem ik er dan wel bij, de filmpjes staan nog op de iPhone.

Logs: Nr.1 -- Nr.2 -- Nr.3
Nr.2 is niet compleet, blijkbaar heeft hij hem niet helemaal kunnen wegschrijven? (Of heb ik toen te snel op de Powerknop geduwd? :p)

Als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag.. :)

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• --help
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 17-08 15:29
Vrijwel zeker geheugen problemen. Altijd bij een AASP gewerkt, bekend probleem. Je zou eens met een enkele geheugen kunnen proberen. Bij problemen. -> andere module, problemen opgelost? Vervang dan de andere module :)

• MrFish
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:44

MrFish

Untitled

Inderdaad zeer waarschijnlijk slecht geheugen. Test het eens met Rember, memtest86+ of de Apple Hardware Test.

iMac 24", 2.4 GHz, 3 GB - MacBook Pro 13", 2.26 GHz, 8 GB - MacBook 13", 1.83 GHz, 2 GB
30D - 18-55mm f/3.5-5.6 IS - 55-250mm f/4-5.6 IS - 50mm f/1.8 - 100mm f/2.8 Macro USM

• bibi2205
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:13
Net de uitgebreide Apple Hardware Test gedaan, geen problemen vastgesteld... Nu Rember maar eens gaan proberen.

*edit*
Ook bij Rember geen problemen.. Daarnet nog wat filmpjes geëxporteerd in iMovie, ook daar geen KP meer. Ik heb daarstraks wel even het geheugen eruit gehad omdat ik de originele latjes terug wou steken, maar dan beslist om terug de 8GB erin te duwen en eerst de memtests te gaan doen. Misschien zat het geheugen niet 100% goed?

[Voor 106% gewijzigd door bibi2205 op 01-11-2010 00:14]

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee