Nieuw beeldscherm met hoge Hz

Pagina: 1
Acties:
  • 1.530 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286930

Topicstarter
Hallo allemaal.
na vele jaren met mijn 1280 x 1024 Samsung (60-75hz) te hebben gegamed ga ik nu zoeken naar een breedbeeld beeldscherm. maar dan wel eentje met hele hoge hz.
Ik heb gehoord dat een beeldscherm tegenwoordig niet hogere frames kan halen dan 120 hz. dus daarom kwam ik uit op de Samsung 2233rz. deze heeft namelijk een verversingssnelheid van 120hz en loopt maar 3 Ms achter.
Dit lijkt mij voor gamen ideaal!.

Nu keek ik op wat forums via google op (beste game beeldscherm)
en toen kwam ik uit op de LG w2486L Met een contrastratio van 5.000.000 :1 :O:O:O:p
nu heb ik gehoord dat dat helemaal niet uitmaakt. want je zien na 15.000:1 al geen verschil meer en is zwart al zwart, en wit al gewoon wit...
Het punt is dat ik bij de meeste beeldschermen niet eens kan vinden wat de Hz is.

Kunnen jullie mij wat tips geven?
Heb ik al een goede keuze gemaakt met de 2233rz van samsung?
heeft die hooge cantrastratio eigenlijk wel nut?
zijn er nog andere belangrijke dingen over beeldschermen te zeggen?

Ik hoop dat jullie het antwoord hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:06

D4NG3R

kiwi

:)

meer als 60hz voegt bijna niks toe. 120hz panelen zijn trouwens bedoeld voor 3D gaming.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

Dit topic past beter in Videokaarten & Beeldschermen, want LCD, Plasma & Projectie is meer een forum voor echte TV's en geen beeldschermen zoals jij noemt.

LCD > V&B

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 13:13
Zoals D4NG3R inderdaad al zegt zijn 120Hz-panelen bedoeld voor 3D-gaming. Je kunt dus het beste gewoon een 60Hz-paneel kopen, tenzij je binnen een niet al te korte periode denkt te beginnen aan 3D-gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mwah, er zijn toch mensen die dat anders zien. Lees deze review op Anandtech maar eens:
http://www.anandtech.com/...w-our-first-look-at-120hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:01:
meer als 60hz voegt bijna niks toe. 120hz panelen zijn trouwens bedoeld voor 3D gaming.
Oke, maar dit is wat ik heb gehoord.
Als je een 60Hz beeldscherm hebt heb je inderdaad een prima beeldscherm.
maar als je een 120 hz beeldscherm hebt, is het beeld veel scherper...
niet omdat het beeld scherper is, daar om een andere reden.
Je hersens maken van al die beeldjes een vloeiend beeld dat overloopt.
als je 60 beeldjes hebt maken je hersens van 60 beeldjes een vloeiend overlopend beeld.
maar met 120 hz hoeven je hersens veel minder te doen, omdat het beeld al 2x zoveel overloopt.
dit zorgt ervoor dat je een scherper beeld krijgt, dat met 60hz omdat je hersens dar minder hoeven te werken.

Klopt dit? Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:54
Japperrrr schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:06:
Zoals D4NG3R inderdaad al zegt zijn 120Hz-panelen bedoeld voor 3D-gaming. Je kunt dus het beste gewoon een 60Hz-paneel kopen, tenzij je binnen een niet al te korte periode denkt te beginnen aan 3D-gaming.
Niet alleen 3D gaming, het neemt namelijk screen tearing boven de 60 fps weg zodat je geen Vsync nodig hebt (pas boven 120 fps) met bijbehorende input lag/performance verlies. Ik lees een hoop positieve reacties over 120 hz wat betreft soepelheid gameplay, ook zonder 3D.

edit: zoals bijvoorbeeld die anandtech review idd.

[ Voor 4% gewijzigd door anathema op 31-10-2010 15:14 ]

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:10:
Mwah, er zijn toch mensen die dat anders zien. Lees deze review op Anandtech maar eens:
http://www.anandtech.com/...w-our-first-look-at-120hz
Dit geeft toch juist aan dat een 120Hz monitor veel beter is als een 60 Hz pc of zie ik het verkeerd? :p
Dat vond ik toch zelf ook al? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:11:
[...]

Oke, maar dit is wat ik heb gehoord.
Als je een 60Hz beeldscherm hebt heb je inderdaad een prima beeldscherm.
maar als je een 120 hz beeldscherm hebt, is het beeld veel scherper...
niet omdat het beeld scherper is, daar om een andere reden.
Je hersens maken van al die beeldjes een vloeiend beeld dat overloopt.
als je 60 beeldjes hebt maken je hersens van 60 beeldjes een vloeiend overlopend beeld.
maar met 120 hz hoeven je hersens veel minder te doen, omdat het beeld al 2x zoveel overloopt.
dit zorgt ervoor dat je een scherper beeld krijgt, dat met 60hz omdat je hersens dar minder hoeven te werken.

Klopt dit? Mvg
Volgens mij kunnen je ogen (of je hersenen, of de verbinding tussen de ogen en de hersenen) ook maar een bepaald aantal beelden per seconde opnemen en dit ligt volgens mij veel hoger dan 60fps... dus zou dat 120hz echt zoveel verschil uitmaken? Overigens heb je er nog niks aan als je videokaart het spel niet trekt en je alsnog niet boven de 40fps uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het aantal hertz heeft niks met scherpte te maken. Het beeld zal wat vloeiender lopen, en dat zou rustiger voor de ogen zijn. Alleen ondersteunen de meeste spellen niet meer dan 75 hertz, dus alleen als je 3d wilt gaan gamen heb je echt wat aan zo'n 120 hz scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:15:
[...]

Dit geeft toch juist aan dat een 120Hz monitor veel beter is als een 60 Hz pc of zie ik het verkeerd? :p
Dat vond ik toch zelf ook al? ^^
Het artikel onderbouwt in enige mate jouw mening, idd. Het was dan ook bedoelt als reactie op Jasperrrrrrrrrrrrrrrr en D4NG3R.
Bottom line: als het je niet te gek veel kost, is het best de moeite waard. Bovendien ben je zo voorbereid op eventueel 3D gamen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hyptonize schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:19:
[...]

Volgens mij kunnen je ogen (of je hersenen, of de verbinding tussen de ogen en de hersenen) ook maar een bepaald aantal beelden per seconde opnemen en dit ligt volgens mij veel hoger dan 60fps... dus zou dat 120hz echt zoveel verschil uitmaken? Overigens heb je er nog niks aan als je videokaart het spel niet trekt en je alsnog niet boven de 40fps uitkomt.
Ik heb een game pc, core I7 860 (3.2GH) ait 4890 asus overklocked 4 gig geheugen ddr3 van blabla dus aan mijn videokaart en preformance zal het niet liggen. maar stel dat je bij een shooter heel snel je beeld omdraait, dat die je bij 120 hz veel beter als bij 60 hz, omdat hij meer weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VantageR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:26:
Het aantal hertz heeft niks met scherpte te maken. Het beeld zal wat vloeiender lopen, en dat zou rustiger voor de ogen zijn. Alleen ondersteunen de meeste spellen niet meer dan 75 hertz, dus alleen als je 3d wilt gaan gamen heb je echt wat aan zo'n 120 hz scherm.
zou ik heb met FRAPS de hertz tijdens bijvoorbeeld de shooter Team Fortress gemeten, en het haalde 400 Frames per second, dus dat halen de spellen weldegelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een overzicht waarvan? :p
inch en prijzen ?^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:28:
[...]

zou ik heb met FRAPS de hertz tijdens bijvoorbeeld de shooter Team Fortress gemeten, en het haalde 400 Frames per second, dus dat halen de spellen weldegelijk...
het aantal hertz heeft niets te maken met het aantal frames per seconde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:31:
[...]

een overzicht waarvan? :p
inch en prijzen ?^^
Van schermen met een 120Hz frequentie. De lijst is echter niet compleet. pricewatch: Asus VG236H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hyptonize schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:31:
[...]

het zit zo, mijn spel team fortress, geeft 400 frames per secons. nu is mijn beeldscherm 75 hz en kan ik maar 75 van die 400 frames zien. als ik een beeldscherm van 120 hz heb. kan ik 120 frames van de 400 zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
hyptonize schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:31:
[...]

lijkt mij ook handig om deze uit elkaar te houden.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:28:
[...]

Hij zegt ook, de meeste spellen.

Volgens mij had 1 shooter een tijd geleden zo'n demo, waarin je de verschillen kon meten op verschillende FPS locks. (farcry?). Het 'ik zie meer dan 60fps' is meer een principe dat jij een framedrop herkent of een individuele frame verandering kan waarnemen. Naast het probleem dat je dan ook een behoorlijke gamestatio nodig hebt om hedendaagse game op nonstop 75FPS te laten draaien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:34:
[...]

Van schermen met een 120Hz frequentie. De lijst is echter niet compleet. pricewatch: Asus VG236H
oke ja is wel handig ^^ thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wat scherpte met hertz te maken heeft snap ik ook even niet.

Ik heb liever een mooier beeld op 60fps dan een minder mooie kwaliteit op 120fps. Met moderne games kom ik af en toe met moeite aan de 40-50 fps. (1920x1200 op een HD5870) Een 60Hz paneel vind ik ook meer als voldoende. 120Hz zal ik pas kopen als ik geïnteresseerd ben in 3D gaming.

Naast het delay van het scherm zelf heb je ook nog input lag die veel mensen vergeten. Je 3ms kan in bepaalde gevallen in het niet vallen door de hoge input lag van 15ms.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Alles meer dan 20hz worden door onze ogen als vloeiend beschouwd.
Films worden met 24fps afgespeeld, dat wordt ook niet schrokkerig ervaard.
Aan je stopcontact, heb je een wisselspanning van 50hz.
Per seconde knippert je lamp dus 50 keer. Dit betreft een gloeilamp zonder condensator&diode, dus geen ledlamp. Wie van jullie zien nou thuis hun lamp aan en uit knipperen?
Gaan we nog een stapje verder naar 60hz en 120hz.. nee, dat verschil zien we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb zelf een 120hz scherm. Ik had er ook zo'n 3D-bril erbij genomen, maar de dag erna weer teruggestuurd voor een refund. 120hz draaien zonder bril is echter heerlijk strak, alleen in Windows al. Muis bewegen, venstertje slepen... het voelt allemaal zoveel strakker, 'alsof je er bij bent'-gevoel.

Games draaien ook smooth as silk, als je pc de frames kunnen leveren natuurlijk. Zodra ie onder de 100fps valt begin ik het al te merken. Een maat van me speelde gisteren op m'n computer en maakte de opmerking dat het zo lekker liep bij mij, dus legde ik 'm uit dat ik een 120hz scherm heb.

Er zijn mensen die zeggen dat je het verschil niet ziet. Dat klopt, je ziet het niet, maar je voelt het zeer zeker.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Anoniem: 286930 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:36:
[...]

het zit zo, mijn spel team fortress, geeft 400 frames per secons. nu is mijn beeldscherm 75 hz en kan ik maar 75 van die 400 frames zien. als ik een beeldscherm van 120 hz heb. kan ik 120 frames van de 400 zien ;)
Hij bedoelde volgens mij dat de je videokaart wel 400 frames per seconde kan renderen, maar dat je pc niet meer dan 75 keer per seconde een beeld naar de monitor stuurt, dus je hebt alsnog geen 120 beelden per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

bladerash schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:48:
Alles meer dan 20hz worden door onze ogen als vloeiend beschouwd.
Betekent niet dat je niet het verschil ziet tussen 20 of 100hz, je ervaart het allebij als beweging maar het verschil in soepelheid merk je zeer zeker.

Films worden met 24fps afgespeeld, dat wordt ook niet schrokkerig ervaard.
Wel bij snelle actie op een groot scherm. Vaak is het beeld dan ook blurry en dan valt het minder op. Los daarvan: bij games heb je interactiviteit en 'voel' je aan de hand van de beweging van je muis de soepelheid. Gamen op 24fps wordt vooral bij shooters vaak als onspeelbaar ervaren.

Aan je stopcontact, heb je een wisselspanning van 50hz.
Per seconde knippert je lamp dus 50 keer. Dit betreft een gloeilamp zonder condensator&diode, dus geen ledlamp. Wie van jullie zien nou thuis hun lamp aan en uit knipperen?
Gloeilampen gloeien na, dus vandaar.

Gaan we nog een stapje verder naar 60hz en 120hz.. nee, dat verschil zien we niet.
I beg to differ. Waarom zijn er dan trouwens ook zoveel 100hz tv's tegenwoordig? Die interpoleren tussenframes, waarbij het verschil ook duidelijk te zien is.

[ Voor 6% gewijzigd door Digital-DNA op 31-10-2010 16:06 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

die 100Hz tv zijn ook een verhaal apart.
Ik heb er hier thuis ook een staan van Sony, maar als ik mijn pc eraan koppel middels HDMI kan ik als maximale refresh rate 50Hz kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Digital-DNA schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:54:
Ik heb zelf een 120hz scherm. Ik had er ook zo'n 3D-bril erbij genomen, maar de dag erna weer teruggestuurd voor een refund. 120hz draaien zonder bril is echter heerlijk strak, alleen in Windows al. Muis bewegen, venstertje slepen... het voelt allemaal zoveel strakker, 'alsof je er bij bent'-gevoel.

Games draaien ook smooth as silk, als je pc de frames kunnen leveren natuurlijk. Zodra ie onder de 100fps valt begin ik het al te merken. Een maat van me speelde gisteren op m'n computer en maakte de opmerking dat het zo lekker liep bij mij, dus legde ik 'm uit dat ik een 120hz scherm heb.

Er zijn mensen die zeggen dat je het verschil niet ziet. Dat klopt, je ziet het niet, maar je voelt het zeer zeker.
Precies, je ziet het niet. maar het loopt dan echt super! als je een sniper bent in een shooter is het ook veel lekkerder op grote afstanden. dan kan je heel precies richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapyroo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb ook interesse in een 120hz. Volgens mij zit het ongeveer als volgt.

Je monitor loopt op een bepaalde verversingssnelheid: bijv 60 hz, elke 1/60 sec (=16.67 ms) laat het scherm een nieuw beeld zien.
Je computer berekent een aantal beeldjes per seconde bij een spel bijv 59 FPS 1/59 (=0.169 ms) voordat er een nieuw beeld is. (Dit geld alleen wanneer de beeldjes ideaal verdeeld zijn over die seconde.)

De monitor kan dus niet alle 60 keer een nieuw beeldje tonen, want er zijn maar 59 beeldjes in die seconde beschikbaar. Hierdoor moet de monitor 1 beeldje 2 keer laten zien. Je krijgt dan dus elke 16.67 ms een beeldje, behalve 1 keer, dan krijg je 16.67*2=33.34 ms hetzelfde beeld (is 1/30 sec, zou hetzelfde zijn als op 30 hz). Elke sec blijft het beeldje dus een keer hangen, dit kan je dus al zien als je ogen gevoelig zijn voor 30 hz.

Wanneer een 60hz monitor elk beeldje 2 keer laat zien draait hij effectief op 30 hz. Altijd als je spel dus meer dan 30 FPS berekend kan je monitor het dus op 30 hz weergeven. (Indien de beeldjes gelijk over de sec zijn verdeeld.) Mocht je spel een keer naar 29 FPS dalen dan moet de monitor een keer 3 beeldjes hetzelfde laten zien. (3*16.67=50 ms =1/20 sec) voor je ogen dus hetzelfde als een dip naar 20hz.

De mogelijkheden voor een 60 hz monitor:

elk beeldje 1x = 60 hz voor 60 FPS en hoger
elk beeldje 2x = 30 hz voor 30 - 60 FPS
elk beeldje 3x = 20 hz voor 20 - 30 FPS
elk beeldje 4x = 15 hz voor 15 - 20 FPS

Bij een 120 hz monitor

elk beeldje 1x = 120 hz voor 120 FPS en hoger
elk beeldje 2x = 60 hz voor 60 - 120 FPS
elk beeldje 3x = 40 hz voor 40 - 60 FPS (59 FPS verlaagt dus naar 40 ipv 30 hz = soepeler)
elk beeldje 4x = 30 hz voor 30 - 40 FPS
elk beeldje 5x = 24 hz voor 24 - 30 FPS (29 FPS verlaagt dus naar 24 ipv 20 hz = soepeler)
elk beeldje 6x = 20 hz voor 20 - 24 FPS
elk beeldje 7x = 17.1 hz voor 17.1- 20 FPS

Oftewel een 120 hz monitor laat een spel er vaak een stuk soepeler uitzien doordat je minder lang hoeft te wachten tot de monitor je nieuwe beeldje laat zien, daardoor ziet het er veel vloeiender uit.

Een extra voordeel zal zijn dat het moment van het beeldje op het scherm ook nauwkeuriger op het goede moment tevoorschijn komt, directer na het moment dat het berekend is.

Bovendien wil ik wel beweren dat mijn ogen onderscheid kan maken boven de 20hz. Op de gameconsoles worden sommige spellen trouwens niet voor niets op 60 hz ingesteld ipv 30 hz. Blu-ray of bioscoop op 24 hz vind ik er ook schokkerig uit zien. Tegenwoordig interpoleren (100-200hz) TV's niet voor niets beeldjes tussen de 24 gegeven beeldjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Hoeveel fps mensen kunnen zien is een lastig punt en heeft te maken met hoe onze hersenen visuele informatie verwerken. Veel mensen snappen het niet, maar denken aan de hand van voorbeelden (zoasl die van bladerash) dat ze het wel uit kunnen leggen.

Nog een leuk voorbeeld dat er tegenin gaat: Stel je staat in een perfect verduisterde kamer en er gaat een flits af van 1/1000ste van een seconde. Volgende de logica van mensen die dat zeggen dat "je niet meer dan 24/60/whatever fps kan zien" zou je dat niet moeten kunnen zien, maar reken maar van wel :)

Andersom, een goed verlichte ruimte waar alle lampen voor 1/1000ste van een seconde uitvallen zie je dat niet.

120Hz schermen bestaan al langer dan vandaag, maar dan in beeldbuisvorm. Ik heb al een hele tijd niet achter een beeldbuis gespeeld, maar het verschil in hoe vloeiend het spel (zoals TF2) loopt in tegenstelling tot 60Hz zal geen enkele gamer ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1086603

Mijn beeldscherm is 60HZ maar met netflix krijg ik een heel schokkerig beeld. Het lijkt erop dat er in de windows 8.1een instelling van max 30Hz is geselecteerd. Meer is ook niet beschikbaar. Hoe kan ik dit aanpassen naar 60Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
En waarom stel je deze vraag in een topic dat niet relevant is voor je vraag van 8 jaar terug?

Open desgewenst een nieuw topic waar je in vermeldt welke monitor je hebt, hoe die aangesloten is en welke software je gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 20-06-2018 15:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.