Toon posts:

[W7] Schijfbeheer

Pagina: 1
Acties:

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-09 17:37
Hallo

Ik heb sinds enkele weken een nieuwe laptop met partities waar ik niet zo tevreden mee ben. De indeling was namelijk:

C: (OS) 72,52GB
D: (DATA) 204,03GB

Aangezien ik een beetje allergisch ben voor grote partities en een kleine C partitie wou ik dus de D partitie verkleinen en de gewonnen ruimte bij de C partitie voegen. Zoals jullie op de screenshots zien valt de "Beschikbare Ruimte" onder "Uitgebreide partitie" waardoor ik hem niet bij C kan toevoegen, gezien die onder "Primaire Partitie" valt. Hoe kan ik dit oplossen, en de beschikbare ruimte toevoegen bij C?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Die beschikbare ruimte is volgens mij nog wel op een of andere manier toegewezen. Je kan rechtsonder ook zien dat er een verschil is tussen beschikbare ruimte en niet toegewezen ruimte. Als je het van beschikbaar naar niet toegewezen kan krijgen kan je de ruimte dan wel aan C: toevoegen.

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 12:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

1. maak backup.
2. maak van die vrije 75 GB partie een nieuwe ntfs partities.
3. Verplaats alle data van d: -> nieuwe partitie
4. verwijder D partitie.
5 Verklein extended partitie.
6. vergroot primary partition.

toch? Hoe dan ook moet je de data naar achteren verschuiven. Of w7 de systeem partitie kan vergroten weet ik niet zeker, zoniet zou je met een boot utitility (windows recover mode?, gparted) kunnen werken voor die stap.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nieknikey
leuk_he schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:36:
1. maak backup.
2. maak van die 75 GB partie een ntfs partities.
3. Verplaats alle data van d: -> nieuwe partitie
Hier gaat het dus al goed fout, ik heb 30.0GB aan gegevens op D staan, en nog maar 2.11GB beschikbaar op C :> Dat was dus de reden dat ik die ruimte aan C wou toevoegen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nieknikey schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:43:
[...]

Hier gaat het dus al goed fout, ik heb 30.0GB aan gegevens op D staan, en nog maar 2.11GB beschikbaar op C :> Dat was dus de reden dat ik die ruimte aan C wou toevoegen.
2. Je maakt een nieuwe partitie (E: ?)
3? Je verplaatst data van D -> E: dat lijkt me toch geen probleem.

Later kun je e: weer renamen naar d: na stap 4.

De backup heb je in mijn overzicht niet "nodig" je haalt er niks van terug. De backup is alleen handig om fouten te herstellen.

[Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 31-10-2010 15:01]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Nieknikey
Stappen 1 t/m 4 done, maar hoe kan ik de uitgebreide partitie (dus O Backup + beschikbare ruimte) verkleinen? Ik moet de ruimte eerst Niet-Toegewezen krijgen, maar hoe moet dát dan? :S

[Voor 17% gewijzigd door Nieknikey op 31-10-2010 16:19]

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Je start "computerbeheer/schijfbeheer" wel op met Admin rechten?

Formatteren en verwijderen zou je namelijk gewoon moeten kunnen kiezen bij een tussenliggende partitie.

Misery and hate will kill us all.

• DeTeraarist
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02:12

DeTeraarist

#Boots2Asses

Een uitgebreide partitie kun je niet formatteren, die gebruik je om andere "partities"(logische stations) in te maken.
De TS zoekt een manier om de "donker groene balk" te verkleinen.

Geen idee of schijfbeheer daar aan wil beginnen. Partition Magic and GParted zouden het moeten kunnen doen.
GParted instructies(onderaan).

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan die extended partitie met Diskmanagement niet verkleinen zonder eerst de logische stations (je D:) te verwijderen.

Als je je D: niet wil/kan backuppen en je logische station niet wil/kan verwijderen zul je met een 3rd party partitie manager aan de gang moeten :) Dan nog zou je daar wel een backup van willen hebben. dus eigenlijk is er dan ook geen bezwaar meer om het wél via diskmanagement (of diskpart) te doen.

Maar dit kun je met een beetje gericht zoeken op het forum ook wel oplossen toch? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Isdatzo
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-09 11:06
Ik zou die C-partitie juist kleiner maken.

[Voor 7% gewijzigd door Isdatzo op 31-10-2010 17:44]

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lezen:
Nieknikey schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:43:
en nog maar 2.11GB beschikbaar op C :> Dat was dus de reden dat ik die ruimte aan C wou toevoegen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Wat doet die 20GB daar voor C? Lijkt me handiger om die dan bij C te trekken, maar ook hier heb je een 3rd party tool voor nodig. Of gooi je data op een usb schijf, trek een image van C en diskpart t zooitje opnieuw in :)

• esaxum
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22-09 15:59
Een tijdje terug liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Uiteindelijk heb ik dit programmaatje gevonden: MiniTool Partition Wizard, het is freeware en je hoeft niet van een (unix) live cd te booten.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

5 volume (je extended volumen he, niet je primary) verkleinen? ik zie niet waarop je klikt in de screenshot.

Als dat niet lukt met w7 (omdat hij alleen het eind eraf kan halen en niet het begin dan zijn de andere tools die mensen noemen hierboven een optie. (maar dan niet stap 1 overslaan he?)

[Voor 67% gewijzigd door leuk_he op 31-10-2010 18:36]

• Isdatzo
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-09 11:06
Dat had ik gelezen, ja. Maar 't is gewoon handiger om je C-schijf zo veel mogelijk als operating system-disk te gebruiken en dan de applicaties op D (of andere partitie) te installeren.

• Nieknikey
Ik heb zojuist wat downloads verwijderd die niet meer nodig waren (spellen, e.d.): Heb nu 25GB vrij op C en gooi de gegevens van D en O naar de C schijf, verwijder alle "Uitgebreide Partities" en gooi vervolgens de ruimte bij C en maak nog een partitietje van 50GB, zal zo zien of het gaat of niet :)

• Nieknikey
alt-92 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:42:
Je kan die extended partitie met Diskmanagement niet verkleinen zonder eerst de logische stations (je D:) te verwijderen.
Heb ze nu dus verwijderd en het resultaat mag er zijn :) Ik kreeg de beschikbare ruimte + partitie BACKUP als Niet-Toegewezen en heb ze deels toegevoegd aan C en een partitie D!

Bedankt allemaal! Als ik jullie toch niet had _/-\o_

[Voor 7% gewijzigd door Nieknikey op 31-10-2010 21:25]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee