Toon posts:

10m HDMI kabel werkt niet - opties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• martdj
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 30-03 10:39
Ik heb toen ik mijn huis een jaar geleden liet verbouwen een 10 meter hdmi kabel in de vloer laten leggen (in een buis met bochten aan beide uiteinden). Aangezien ik die kabel in principe niet meer zou kunnen vervangen, ben ik niet voor de goedkoopste gegaan, maar heb een wat duurdere kabel genomen. Ik heb die kabel daar laten leggen met het idee dat er ooit een beamer zou komen. Die beamer is er nu sinds gisteren, dus de boel uitgepakt en de kabel aangesloten op htpc en beamer: "No signal detected". Even gekeken of de beamer verder goed was, maar als ik de beamer bij mijn HTPC zette en een 2m kabel gebruikte deed ie het prima. Het lijkt er dus sterk op dat de 10m kabel niet goed is. Voor ik de kop ervanaf ga knippen en ga proberen die kabel uit de vloer te halen, wil ik toch nog even jullie advies. Zijn er nog dingen die ik kan proberen om die kabel toch te kunnen gebruiken?
Als ik 'm vervang, heeft iemand dan ervaring met hdmi over cat6 kitjes, bijvoorbeeld deze?
Alle opties waarbij ik die kabel niet hoef te vervangen hebben mijn voorkeur, aangezien ik waarschijnlijk planken van mijn laminaatvloer eruit moet halen om bij het uiteinde van de buizen te kunnen kopen. Een enorm k-klusje dus.

[Voor 8% gewijzigd door martdj op 31-10-2010 13:26]

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 20:37
Meet de kabel met een multimeter door om te kijken of er ergens een breuk zit. Dan weet je zeker dat je hem moet vervangen.

• Jeffrey v. Hees
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 11:48
Is die kabel dan wel van te voren getest?

eMeals.nl

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:56
Hah! Een lotgenoot. Hier precies hetzelfde probleem. 2x 5 meter HDMI kabel in een muur weg gestuced op de slaapkamer (met flexibele mantel). Die gaat er nooit meer uit. 1 van de twee werkt, de andere is kaduuk. Ik ben ook erg benieuwd of hier dingen op te verzinnen zijn.

• bóòbó
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:54
Ik heb ook een 10 meter HDMI kabel liggen (kostte geen drol, geloof 10 euro), en die werkt wel.

Máár, als ik hem in mijn TV op HDMI1 inplug doet ie het niet, maar in HDMI2 wel.

Dus misschien kan je nog proberen met andere poorten op je HTPC of beamer?

• martdj
Doormeten is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb de buitenmantel doorgemeten, die is goed, een 1 contactje en die was ook goed. De afzonderlijke contactjes doormeten is helaas geen doen.
Ik heb net nog even geprobeerd met een andere PC en mijn TV. Zelfde verhaal. 2 meter hdmi kabel doet het wel. Gooi ik er deze tussen dan geeft ie geen signaal. Ik vrees dat de kabel echt kapot is :'(
Net even geprobeerd of er enige beweging in te krijgen was door eraan te trekken. Nee dus :-(. Enige optie die ik kan bedenken is kijken of ik er met een trekveer nog langs kom. Uiteindelijk is het een zeer stugge kabel die wel in een 30mm buis ligt. Plek zat dus als ik erbij kan komen. Een HDMI stekker komt er echter zeker niet langs, dus dan moet het wel cat6 bekabeling worden.

[Voor 6% gewijzigd door martdj op 31-10-2010 14:41]

• martdj
Vanavond de bittere pil maar geslikt en de snoeischaar in mijn hdmi kabel gezet. Uit de goot getrokken met een trekdraad eraan en vervolgens 2 cat6 kabels erin gelegd. Uiteindelijk ging het nog verrassend makkelijk. Met een uurtje had ik de kabels liggen. Nu alleen nog stekkers eraan zetten. Dat zal minder makkelijk gaan vrees ik.
Om de boel af te maken heb ik uit Hong Kong dit setje gekocht. Hopelijk is het er binnen een week en heb ik voor iets minder dan 20 euro alsnog mijn gewenste hdmi verbinding naar mijn beamer.

• hstoker
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:45

hstoker

Yatta!

martdj schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:26:
Vanavond de bittere pil maar geslikt en de snoeischaar in mijn hdmi kabel gezet. Uit de goot getrokken met een trekdraad eraan en vervolgens 2 cat6 kabels erin gelegd. Uiteindelijk ging het nog verrassend makkelijk. Met een uurtje had ik de kabels liggen. Nu alleen nog stekkers eraan zetten. Dat zal minder makkelijk gaan vrees ik.
Om de boel af te maken heb ik uit Hong Kong dit setje gekocht. Hopelijk is het er binnen een week en heb ik voor iets minder dan 20 euro alsnog mijn gewenste hdmi verbinding naar mijn beamer.
Zou je als je de extender binnen hebt een korte review kunnen doen? Ik moet binnenkort kiezen: of een zelfbouw HDMI kabel, of 2x CAT6 kabel. De netwerk kabel lijkt me nogal makkelijker aan te leggen, maar ben een beetje huiverig voor cheap-ass-chinaman-elektronica :)

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• martdj
Stekkers aan een cat6 kabel maken is ook geen pretje kan ik je vertellen, maar zelf stekkers maken aan een hdmi kabel lijkt me een welhaast onmogelijke opgave. Het doormeten ervan alleen is iets wat ik niet voor elkaar kreeg, al heb je daar vast wel weer apparaatjes voor.
Ik heb vandaag de kabel ontvangen en aangesloten op de cat6 kabels die ik gelegd heb. Ik denk dat de cat6 kabels zo'n 9 meter lang zijn. Nadat ik de boel had aangesloten en mijn beamer had aangezet kreeg ik onmiddelijk het beeld van mijn mediacenter te zien, dus dat was al een enorme verbetering. Ik heb alleen last van schaduwen. Het lijkt of het beeld verticaal 2x geprojecteerd wordt met een paar millimeter verschil. Ik weet alleen nog niet of dat in de beamer zit of in de kabel. Dat wil ik morgen eens goed uitzoeken.

• hstoker
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:45

hstoker

Yatta!

martdj schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:20:
Stekkers aan een cat6 kabel maken is ook geen pretje kan ik je vertellen, maar zelf stekkers maken aan een hdmi kabel lijkt me een welhaast onmogelijke opgave. Het doormeten ervan alleen is iets wat ik niet voor elkaar kreeg, al heb je daar vast wel weer apparaatjes voor.
Ik heb vandaag de kabel ontvangen en aangesloten op de cat6 kabels die ik gelegd heb. Ik denk dat de cat6 kabels zo'n 9 meter lang zijn. Nadat ik de boel had aangesloten en mijn beamer had aangezet kreeg ik onmiddelijk het beeld van mijn mediacenter te zien, dus dat was al een enorme verbetering. Ik heb alleen last van schaduwen. Het lijkt of het beeld verticaal 2x geprojecteerd wordt met een paar millimeter verschil. Ik weet alleen nog niet of dat in de beamer zit of in de kabel. Dat wil ik morgen eens goed uitzoeken.
Het doormeten van CAT6 of HDMI? Voor beide zijn wel apparaatjes te krijgen, ik heb net deze voor CAT6 binnen gekregen, voor HDMI zijn ze iets duurder.

Verder zit ik er over na te denken om twee inbouwdozen te gebruiken voor de netwerkkabel, deze zijn wat makkelijker te monteren en het zie er mooier uit. Aan de andere kant introduceer je dan wel weer een extra verbinding, dus of het een slim idee is weet ik nog niet.

Ben benieuwd of je het beeld nog goed kan krijgen!

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• martdj
Ik gebruik zelf de goedkopere variant van die Roline inbouwdozen in mijn hele huis. Werken prima. Om deze kabel in mijn muur te krijgen had ik echter moeten gaan frezen een aangezien alles achter kasten zit, vond ik dat overbodig.
Als je wel al kabelgoten en inbouwdozen hebt liggen zou ik trouwens ook eens serieus naar deze oplossing kijken. Qua aansluiten verreweg het makkelijkste. Je cat6 kabel met zo'n punch down tool daarop prikken is een stuk eenvoudiger dan connectoren eraan maken. Dan heb je natuurlijk wel weer wat hdmi kabels nodig.

Mijn schaduw probleem bleek te liggen aan de combinatie bron en beamer. Mijn beamer houdt blijkbaar niet van interlaced signalen en mijn xbmc bleek standaard op 1080i (1080*1920 50Hz) uit te zenden. Dat heb ik nu op 1080p (1080*1920 60Hz) gezet en daarmee zijn de schaduwen verdwenen. Ik had al zo'n idee dat het eigenlijk niet de kabel kon zijn aangezien "schaduwen" niet echt overeenkomt met de vervorming van een digitaal signaal, maar ik ben blij dat het nu is opgelost. Al met al ben ik dus erg tevreden over mijn verloopkabels. Als je de cat5e/cat6 kabels hebt liggen is het gewoon aansluiten en direct werken. De totale kosten waren nu iets van 22 euro (20 euro voor de verloopkabels, de cat6 kabel had ik nog in overvloed liggen en de connectoren die ik eraan besteed heb (6 in totaal) kosten ook maar 30ct per stuk) een stuk goedkoper dan de gemiddelde "betere" 10m hdmi kabel.

[Voor 8% gewijzigd door martdj op 10-11-2010 11:31]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee