• Sluxor
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-09 08:56
Heb een Seagate Momentus XT 500GB en heb Ubuntu als enige OS op een FW31ZJ van Sony.
Heb deze schijf gekocht als upgrade voor de 4200 rpm schijf die standaard bij de notebook zat.
Vorige week heb ik een aantal upgrades uitgevoerd en sindsdien heb ik problemen met de performance van het apparaat.

De schijf is nu enkele maanden oud en heb pas sinds korte tijd de melding dat er 24 bad sectors zijn. Ook valt in het OS op dat programma's met HD activiteit stil vallen op het moment dat er 'veel' HD activiteit is. Bijvoorbeeld: als ik filezilla aan heb staan en die schrijft met 300KB/s naar de schijf, dan wordt valt firefox af en toe stil als firefox zelf activiteit uitvoert.

Persoonlijk heb ik het idee dat het aan de schijf ligt, zeker gezien het feit dat er ook plotseling bad sectors zijn ontstaan. Echter vraag ik me af of het mogelijk is dat de problemen ontstaan zijn door het OS? Kan een OS zo met een schijf omgaan dat er bad sectors ontstaan?

En als jullie dit zo lezen, kan het probleem dan bij de schijf liggen of ligt het probleem bij het OS? Ik heb helaas nog geen ander OS uit kunnen proberen om te kijken of het dan wel werkt, dit gaat helaas wat lastig inzake de partitieindeling.

hdparm zegt dit:
sander@fw31zj:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda
[sudo] password for sander:

/dev/sda:
Timing cached reads: 13648 MB in 1.99 seconds = 6847.97 MB/sec
Timing buffered disk reads: 278 MB in 3.02 seconds = 92.14 MB/sec
lijkt me niets mis mee?

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Als je in korte tijd al de melding krijgt dat er bad sectors zijn, lijkt mij dit aan de schijf te liggen. Ik zou het aantal bad sectors in de gaten houden en wanneer het te snel oploopt, overwegen om de schijf RMA te sturen.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
sowieso een schijf met badsectors is niet goed,

als ik jou was.. zou ik kijken als je de schijf kan RMAen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:49

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Zo snel mogelijk backups maken en de HDD omruilen / terugbrengen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-07 06:17
Vroegah, in de tijd van de ST-506 drives, was het normaal om bad sectors te hebben. Op elke harde schijf was op een tabel ingevuld welke bad sectors er af fabriek waren.

Maar in deze eeuw is het niet normaal meer om uberhaupt bad sectors te hebben. Een bad sector betekent over het algemeen dat het zich zal gaan uitbreiden en een bad sector is een goede reden om direct een RMA aan te vragen. Zodra je de nieuwe schijf ontvangt dan kun je proberen om, bijvoorbeeld met Ghost, de schijf over te zetten voor zover dit nog mogelijk is.
Post je SMART data eens.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Sluxor
Mm, nu ik een commandline tool gebruik in plaats van de standaard ubuntu tools voor SMART data komt er ineens meer naar boven:

sander@fw31zj:~$ sudo smartctl /dev/sda -a
smartctl version 5.38 [x86_64-unknown-linux-gnu] Copyright (C) 2002-8 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Device Model:     ST95005620AS
Serial Number:    5YX00MLY
Firmware Version: SD22
User Capacity:    500,107,862,016 bytes
Device is:        Not in smartctl database [for details use: -P showall]
ATA Version is:   8
ATA Standard is:  ATA-8-ACS revision 4
Local Time is:    Sun Oct 31 22:11:02 2010 CST
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
See vendor-specific Attribute list for marginal Attributes.

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x82)	Offline data collection activity
					was completed without error.
					Auto Offline Data Collection: Enabled.
Self-test execution status:      (   0)	The previous self-test routine completed
					without error or no self-test has ever 
					been run.
Total time to complete Offline 
data collection: 		 ( 634) seconds.
Offline data collection
capabilities: 			 (0x7b) SMART execute Offline immediate.
					Auto Offline data collection on/off support.
					Suspend Offline collection upon new
					command.
					Offline surface scan supported.
					Self-test supported.
					Conveyance Self-test supported.
					Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003)	Saves SMART data before entering
					power-saving mode.
					Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01)	Error logging supported.
					General Purpose Logging supported.
Short self-test routine 
recommended polling time: 	 (   1) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: 	 ( 105) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time: 	 (   2) minutes.
SCT capabilities: 	       (0x103b)	SCT Status supported.
					SCT Feature Control supported.
					SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   119   099   006    Pre-fail  Always       -       211760071
  3 Spin_Up_Time            0x0003   100   100   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       409
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   099   099   036    Pre-fail  Always       -       24
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   072   060   030    Pre-fail  Always       -       19440548
  9 Power_On_Hours          0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       2051
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       286
184 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   027   027   000    Old_age   Always       -       73
188 Unknown_Attribute       0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   057   044   045    Old_age   Always   In_the_past 43 (1 71 52 43)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       35
193 Load_Cycle_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       417
194 Temperature_Celsius     0x0022   043   056   000    Old_age   Always       -       43 (0 15 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   041   041   000    Old_age   Always       -       211760071
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
254 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Extended offline    Completed without error       00%      2048         -
# 2  Extended offline    Aborted by host               80%      2044         -
# 3  Short offline       Completed without error       00%      2043         -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

• _H_G_
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-09 12:39
Ligt er ook aan waar de reallocated sectors zitten: op de harddisk of op het flash gedeelte. Bij het laatste zou het goed kunnen: 24 verloren sectors na een aantal maanden is misschien nog geen reden om een RMA te accepteren.

Helpt je niks, maar reageer meer omdat er een hoop roepen 'bad sectors=RMA'. Bij zo'n dergelijke hybrid schijf ligt dat toch wat ingewikkelder imho.

• lamko
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-09 23:01
Van een schijf mag je niet verwachten dat hij stil valt daarom RMA. Als de TS hierbij de juiste conclusie trekt natuurlijk

And this !! Is to go even further beyond!!!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

_H_G_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:13:
Ligt er ook aan waar de reallocated sectors zitten: op de harddisk of op het flash gedeelte. Bij het laatste zou het goed kunnen: 24 verloren sectors na een aantal maanden is misschien nog geen reden om een RMA te accepteren.

Helpt je niks, maar reageer meer omdat er een hoop roepen 'bad sectors=RMA'. Bij zo'n dergelijke hybrid schijf ligt dat toch wat ingewikkelder imho.
Zelfs met 1 bad sector loop je al kans op datacorruptie.. En dus al voldoende reden voor een RMA/Garantieregeling.

Zoals al eerder werd vermeld: Direct je belangrijke spullen backuppen en dan RMA.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:52
Elke disk heeft altijd wel een paar reallocated sectors, vooral Seagate is daar een ster in (7200.11 is een rampendisk wat dat betreft). Op een gegeven moment stopt het groeien van die aantallen wel, sowieso zou ik me niet heel erg druk maken over een paar reallocated sectors. Pas als je Offline Uncorrectable of Pending Sectors krijgt heb je een probleem, want dan heb je sectors die dusdanig beschadigd zijn dat ze niet te reallocaten zijn zonder fouten. Als het aantal bad sectors snel oploopt heb je ook een probleem, want dan is er meer aan de hand dan die paar sectors die in de foutmarge liggen, vaak heb je dan serieuze kop of platterbeschadiging te pakken.

Ik heb hier nu 3x7200.11 500GB op mijn lijstje staan om te vervangen, alle 3 hebben ze Offline Uncorrectable en Pending sectors in de SMART data. Als ik met "smartctl -t long" een SMART test laat doen breken die drives ook af met read errors, wat voor mij reden is om ze te vervangen.

• _H_G_
D4NG3R schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:19:
Zelfs met 1 bad sector loop je al kans op datacorruptie.. En dus al voldoende reden voor een RMA/Garantieregeling.
Lees je wel? Reallocated sector is vrij normaal bij SSDs. Dan heb je nog laaaang geen data corruptie. Als reallocated sectors niet zo mogen dan was flash gedoomd te mislukken ;)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

_H_G_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:28:
[...]

Lees je wel? Reallocated sector is vrij normaal bij SSDs. Dan heb je nog laaaang geen data corruptie. Als reallocated sectors niet zo mogen dan was flash gedoomd te mislukken ;)
Bad is wat anders als Reallocated :+.. Een bad sector is gewoon letterlijk een sector welke er mee ophoud. Als je OS hier data probeert weg te schrijven, ga je kampen met blue screen's of datacorruptie (Wat een blue screen als gevolg heeft).

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:05

DataGhost

iPL dev

_JGC_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:22:
Pas als je Offline Uncorrectable of Pending Sectors krijgt heb je een probleem, want dan heb je sectors die dusdanig beschadigd zijn dat ze niet te reallocaten zijn zonder fouten.
Um... nee. Pending sectors zijn sectoren die niet gelezen kunnen worden. Pas als je ernaar schrijft en ze nog steeds niet met succes gelezen zijn worden ze gereallocatet. Het heeft dus helemaal niks te maken met wat er in een bepaalde sector staat want hij is of leesbaar (en is dus okee) of hij is het niet en dan heb je de data toch al niet meer. Je hebt dus *altijd* eerst pending sectors voordat je reallocated sectors hebt.
Offline uncorrectable is het aantal leesfouten tijdens een offline test, als ik me niet vergis.

Verder moet je gewoon nooit meer vertrouwen op een schijf die reallocated/pending sectors heeft, dat betekent namelijk dat je al data kwijt bent geweest. Op de verkeerde plekken kan dat je hele machine lamleggen.

• _H_G_
D4NG3R schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:42:
Bad is wat anders als Reallocated :+.. Een bad sector is gewoon letterlijk een sector welke er mee ophoud. Als je OS hier data probeert weg te schrijven, ga je kampen met blue screen's of datacorruptie (Wat een blue screen als gevolg heeft).
Hoezo? sector wordt bad en dan reallocated. Ik zal het wel verkeerd begrijpen :) Snap ook wel dat je het liever niet hebt bij een HDD, maar bij flash zit het gewoon in het verwachtingspatroon: je kan niet verwachten dat elke sector 10.000 writes mee gaat. En zeker bij slechte controllers worden niet alle cellen evenredig gebruikt.

Ik zeg ook niet dat TS niet moet RMAen. Zei alleen maar dat het niet zo simpel is (of het moet bekend zijn over welk gedeelte de SMART waardes betrekking hebben).

• Sluxor
Hmm ik hoor wat gemixte antwoorden. Sommigen vinden dat RMA niet nodig is omdat een (stabiel) aantal bad sectors (mits reallocated) gewoon moet kunnen terwijl anderen zeggen dat een bad sector sowieso niet voor zou mogen komen in een schijf van vier maanden oud.

de bad sectors zijn slechts een deel van het probleem: bij schrijfacties hangen een aantal applicaties nog steeds. Ik vraag me af of dit door de schijf veroorzaakt kan worden en is dit testbaar? Ik zal binnenkort eens proberen om een andere kernel te gebruiken en kijken of daarmee de problemen opgelost worden.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee