Toon posts:

NED 123 kijken via DVB T tuner in LED monitor

Pagina: 1
Acties:

• sjorsangeren
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22-03-2016
Hallo,

Laatst had ik op ibood deze pc monitor gekocht:
http://nl-nl.forum.ibood....wde-mediaspeler/#comments

Pluspunt voor mij was dat er een dvb-t tuner in zit, zodat ik gratis ned 1,2, en 3 kan kijken. (Dit klopt toch?)

Maar hoe moet ik dit doen? Ik heb nu alleen de voeding aangesloten, en nu geeft het ding no signal zodra ik hem op digitale tv zet.

Moet ik een coax kabel van willekeurige lengte eraan hangen zodat dit als antenne functioneert? Of moet ik eerst zon digitenne insteekmodule aanschaffen voordat ik ned 123 kan kijken? Dit terwijl ik geen digitenne abo wil.

Wie weet het antwoord?

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:23

Sabbi

je denkt aan mij.

Zonder antenne zal het ding niet zo veel doen natuurlijk. Kopen of zelfbouwen

http://www.htforum.nl/yab...511.msg1281933#msg1281933

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Je hebt voldoende aan een antenne. Als je gelukt hebt dan heb je voldoende aan een passieve antenne, mocht je geen geluk hebben (waarschijnlijker) dan heb je een actieve antenne nodig. Zie bijv. hier: http://www.beterelektro.n...in_page=index&cPath=44_55
Als je echt pech hebt dan zal je trouwens een buitenantenne nodig hebben.

1815

• Erkens
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf / Backend developer

sjorsangeren schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:28:
Pluspunt voor mij was dat er een dvb-t tuner in zit, zodat ik gratis ned 1,2, en 3 kan kijken. (Dit klopt toch?)

Maar hoe moet ik dit doen? Ik heb nu alleen de voeding aangesloten, en nu geeft het ding no signal zodra ik hem op digitale tv zet.

Of moet ik eerst zon digitenne insteekmodule aanschaffen voordat ik ned 123 kan kijken? Dit terwijl ik geen digitenne abo wil.
Ja je hebt nog een CI module nodig, je hoeft voor de FTA zenders (zoals NED1,2,3 + regionaal) geen digitenne abo af te sluiten. Bij deze module zit overigens al een antenne die je aansluit op de antenne ingang van de TV.

[Voor 5% gewijzigd door Erkens op 30-10-2010 23:45]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Erkens schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:44:
[...]

Ja je hebt nog een CI module nodig, je hoeft voor de FTA zenders (zoals NED1,2,3 + regionaal) geen digitenne abo af te sluiten.
Wel een Conax module maar dan zonder smartcard? Klinkt niet erg logisch, als de zenders echt FTA zijn hoef je ze toch ook niet te decrypten?

• sjorsangeren
Ik hoor nu 2 verschillende dingen,

De een zegt dat ik voldoende heb aan een (zelfgemaakte)antenne die ik als ik het goed begrijp in de coax aansluiting prik.

De ander zegt dat ik juist de insteekkaart moet kopen a 60 euro?

• Nielson
Volgens mij heb je die insteekkaart alleen maar nodig icm een digitenne abo. Gewoon eerst met alleen een (evt. actieve) antenne proberen, als het niet werkt kun je 'm altijd nog aanschaffen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Nielson schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:51:
[...]
Wel een Conax module maar dan zonder smartcard? Klinkt niet erg logisch, als de zenders echt FTA zijn hoef je ze toch ook niet te decrypten?
De conax module zorgt ervoor dat de TV daadwerkelijk het DVB-T signaal kan ontvangen, ik zie in de specs op ibood dat de TV een CI slot heeft dus grote kans dat deze geen interne module heeft om het signaal te ontvangen alleen maar de ondersteuning voor DVB-T. Maar dit is eenvoudig te testen door het eerst met een antenne te proberen. Als je geen zenders ontvangt dan heb je de module nodig.
Zelf doe ik het ook met zo'n module op mijn Samsung 37C6000, die module had ik echt nodig ook al is het signaal FTA

• michel2506
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 22:09
je hebt alleen een antenne nodig om ned 1-2-3 te kunnen kijken.

Een CI module is ALLEEN nodig wanneer je ook een smartcard van digitenne wilt gebruiken om de rest van de zenders te bekijken.

Verder hangt het er vanaf waar je woont, maar ik kan met een mijn sprietje van 10cm dat meegeleverd was bij mijn dvb-t usb stick op mijn tv de gratis zenders perfect ontvangen. Woon je wat verder weg van de zendmast, of heb je veel storingsbronnen in de buurt, kan je een actieve antenne gebruiken, maar hier is vaak bij tv's een extra voeding voor nodig. (digitenne boxen geven deze voeding over de coax, tv's en usb sticks vaak niet).

Verder als je digitenne wilt nemen, of je hebt al een digitenne abbo zit in de volgende set alles dat je nodig hebt (antenne, voeding, ci module en smartcard) pricewatch: KPN Digitenne Starterskit

Denk er ook aan dat je eventueel een 2e of 3e smartcard kan registreren als je al een abonnement hebt.

Wanneer je daar geen interesse in hebt en je wilt alleen ned 1-2-3 kijken, is een goedkope antenne dus voldoende!

• kh65
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08:14
Erkens schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:59:
[...]

De conax module zorgt ervoor dat de TV daadwerkelijk het DVB-T signaal kan ontvangen, ik zie in de specs op ibood dat de TV een CI slot heeft dus grote kans dat deze geen interne module heeft om het signaal te ontvangen alleen maar de ondersteuning voor DVB-T. Maar dit is eenvoudig te testen door het eerst met een antenne te proberen. Als je geen zenders ontvangt dan heb je de module nodig.
Zelf doe ik het ook met zo'n module op mijn Samsung 37C6000, die module had ik echt nodig ook al is het signaal FTA
Zo'n CI module is alleen maar bedoeld om de SmartCard te kunnen lezen.
De Tuner zit in de TV / monitor zelf.
Ik weet zeker dat het op mijn Panasonic TV zonder CI module wel lukt
om FTA zenders van Digitenne te ontvangen.
En op een normale KPN Digitenne Tuner lukt het ook prima om zonder (Digitenne) Smartcard
de FTA zenders te ontvangen...
Ik kan het niet met zekerheid voor een samsung of andere TV zeggen, maar om
te stellen dat je altijd een conax module nodig hebt klopt zeker niet, en ik vindt
het onwaarschijnlijk...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

kh65 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:06:
De Tuner zit in de TV / monitor zelf.
De tuner wel, maar om het signaal juist te ontvangen niet altijd ;)
En op een normale KPN Digitenne Tuner lukt het ook prima om zonder (Digitenne) Smartcard
de FTA zenders te ontvangen...
Ik zeg toch niet dat je een smartcard nodig hebt?
maar om te stellen dat je altijd een conax module nodig hebt klopt zeker niet, en ik vindt
het onwaarschijnlijk...
Dat zeg ik toch helemaal niet?

• michel2506
Erkens schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:59:
[...]

Haal voor de gein eens je module uit je tv en zet m eens op ned1. Ik wed mijn laptop erop dat je dan gewoon beeld hebt.

Het kan best zijn dat je geen signaal / kanalen kon vinden toen je die module nog niet had. De tv levert immers geen stroom aan de antenne voor versterking. Waarschijnlijk heb je toen je die module hebt geinstalleerd ook een extra voeding voor je antenne ertussen gezet. Deze wordt ook door kpn meegeleverd en zorgt dat de tv voldoende signaal ontvangt van de antenne.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

michel2506 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:13:
Haal voor de gein eens je module uit je tv en zet m eens op ned1. Ik wed mijn laptop erop dat je dan gewoon beeld hebt.
Kom maar hier met die laptop ;) Zojuist even getest met NED1, geen beeld zonder de module. Uiteraard heb ik de (bij mij unpowered) antenne er niet uitgehaald, maar dat lijkt me logisch.

• sjorsangeren
Ik ren morgen denk ik wel even langs de winkel (handig die koopzondagen) en dan zal ik het e.e.a. even testen. Dank voor de snelle reactie in ieder geval, nu weet ik morgen of ik mijn ibood aanbieding nog wil, anders kan ik hem maandag nog terugsturen.

Ik laat jullie morgen weten wat het geworden is!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 07:07
FTA zender moet je gewoon zonder module kunnen ontvangen. Dit in tegenstelling tot wat Erkens hierboven zegt. Een CI+ module is niets anders dan een decryptie-device. Bij FTA valt er niets te decrypten.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

sjorsangeren schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:30:
Ik ren morgen denk ik wel even langs de winkel (handig die koopzondagen) en dan zal ik het e.e.a. even testen. Dank voor de snelle reactie in ieder geval, nu weet ik morgen of ik mijn ibood aanbieding nog wil, anders kan ik hem maandag nog terugsturen.

Ik laat jullie morgen weten wat het geworden is!
Let wel op, want de panasonic van kh65 kan blijkbaar wel het signaal weergeven zonder module en mijn samsung niet. Dus dit ligt aan de TV zelf blijkbaar. Maar zoals ik al had gezegt is dit eenvoudig te testen door alleen de antenne aan te sluiten en te zoeken naar een signaal, vind je niks dan heb je hoogst waarschijnlijk nog een module nodig (overigens zal dit ook vast in de handleiding staan...)

• michel2506
Dan is er toch iets vreemds met jouw tv hoor, dvb-t is dvb-t en je kan altijd gewoon tv kijken zonder module. Misschien dat dit een samsung iets is, of een bug in je firmware. Zal morgen eens testen op de samsung tv van mijn ouders.

@TS ik zie trouwens in de specs van de tv die gegeven worden op de link, dat er geen melding wordt gemaakt van dvb-t. Staat er ergens op de tv of in de handleiding een dvb logo vermeld? anders zal je natuurlijk zelfs met de beste antenne weinig beeld krijgen :)

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 07:07
Dat type heeft inderdaad helemaal geen DVB-T tuner, uit de specs:
Tuner systeem Analoog uitzendkleurensysteem: PAL BG / DK/I / SECAM BG / DK/L
Input connector RF Tuner: ATV
Dan zul je geen digitale TV kunnen kijken met dat ding ;)

edit: In de handleiding heeft Benq het wel weer over DTV, maar wel erg summier. Wazig.

[Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 31-10-2010 01:01]

• Nielson
michel2506 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:41:
@TS ik zie trouwens in de specs van de tv die gegeven worden op de link, dat er geen melding wordt gemaakt van dvb-t. Staat er ergens op de tv of in de handleiding een dvb logo vermeld? anders zal je natuurlijk zelfs met de beste antenne weinig beeld krijgen :)
Op de ibood site staat wel het DVB-T logo in de afbeelding.
Henk007 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:48:
Dat type heeft inderdaad helemaal geen DVB-T tuner, uit de specs:

[...]

Dan zul je geen digitale TV kunnen kijken met dat ding ;)
Ligt er een beetje aan op welke site je kijkt, de Engelse specs:
Tuner System
  • Analog Broadcasting Color System: PAL BG / DK / I SECAM BG / DK / L
  • Digital Broadcasting System: DVB-T
Terminals RF Tuner: ATV; DTV
Henk007 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:48:
edit: In de handleiding heeft Benq het wel weer over DTV, maar wel erg summier. Wazig.
In de Nederlandse handleiding staat ook nog:
Videosystemen Ondersteunt de formaten PAL/SECAM en DVB-T
Dus of dit is een UK model is, wat wel vaker voorkomt bij iBood, of bij de Nederlandse specs zijn ze gewoon vergeten te melden dat er ook een DVB-T tuner inzit.

[Voor 18% gewijzigd door Nielson op 31-10-2010 09:57]

• sjorsangeren
Vanmorgen ging in mijn huis op zoek naar een coaxkabel en toen vond ik een antenne van mijn stereoinstallatie. In feite is dit niets anders dan een koperdraadje van een meter welke ik nu aan het middelste pinnetje van de coaxaansluiting van mijn monitor heb gestopt. Het draadje ligt nu willekeurig los over mijn bureau.

Vervolgens op zenders gezocht en wat blijkt: Alle zenders worden gevonden. Ned 1, 2 en 3 en Omroep Brabant geven mooi beeld (geen full hd maar dat had ik ook niet verwacht). Voor alle andere zenders staat een 'dollar' teken en wanneer ik deze selecteer geeft hij de melding: geen CI module, wat natuurlijk logisch is.

Precies wat ik nodig had en ben heel blij dat ik niet nog eens 60 euro hoef uit te geven, die tv was al duur genoeg.

tnx voor jullie hulp!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee