WRT54G + Speedtouch ADSL modem/router ellende*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb hier een 1e gen Speedtouch ADSL modem, zo een ding wat je tot router kon "hacken". Dat heb ik gedaan. Nu heb ik er ook een linksys router bij, een WRT54G. Nu heb ik deze als volgt aangesloten:

ADSL modem(router) als DHCP server, aangesloten op WAN poort WRT54.
Wireless met DHCP naar de pc's. DNS van de provider, IP adres van modem als gateway.

Nu zit ik met het volgende probleem. DHCP wijst het IP adres goed toe, aan de modem maar ik kom niet op inet. Ik snap er niet zoveel van, router staat ook ingesteld als router omdat de modem/router de WRT54 van inet voorziet. Wat ik ook wou proberen was zelf een ip adres instellen voor de router waarmee de modem connectie maakt (dus NIET het adres wat je in de url balk typt) en dan ook zelf gateway, subnet mask, DNS invullen. Maar dat werkt dan weer niet; het ip adres begint met 62.251 (het adres dat ik vóór het hacken van de modem moest opgeven als ip adres bij de LAN kaart) en de gateway met 10.0.0.138. Verschillende subnet mask en dat mag niet...Ook wees de DHCP server van de modem(router) mij een 10.0 adres toe. Als ik dit adres instel op het modem heb ik nog steeds geen verbinding. Ik snap er helemaal niks meer van, wat zie ik over het hoofd? Kon er verder niks over vinden op Google en met de search.

Overigens heb ik op de laptop met en zonder DHCP op de Linksys geprobeerd.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
Teken bovenstaand verhaal eens uit: Componenten, bekabeling, DHCP-scopes en welk netwerk zit waar.
Post ook een ipconfig /all output van een aangesloten PC.

Mijn voorlopige gok:
- Identieke IP-reeksen aan LAN en WAN-zijde router
- configuratiefout router WAN-zijde

Mijn advies: Zet het modem weer in bridging-mode en laat alleen de Linksys NATting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Je hebt nu sowieso een dubbele-NAT, nergens voor nodig.

Gewoon de router/DHCP functionaliteit van de Speedtouch uitzetten (ik neem aan dat het zo'n ding met 1 netwerkaansluiting is?) en Linksys laten routen: je WAN moet dan je "echte" IP-adres hebben.

Alternatief: Speedtouch in een normale LAN poort van de linksys stoppen (denk niet dat je een cross-cable nodig hebt aangezien dat meestal gedetecteerd wordt bij goede apparaten) en DHCP op de linksys uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek: titelwijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, ik heb even wat anders getest; mijn laptop heeft geen verbindingsproblemen en m'n telefoon ook niet. Dus vooralsnog lijkt het erop dat de PC van m'n ouders met Hercules wifi kaartje en Win XP gewoon loopt te ouwehoeren. En aangezien deze een herinstall nodig heeft en gelijk Win7 krijgt, ga ik dat eerst aankijken. Iig bedankt voor de suggesties, vooralsnog werkt de modem als DHCP server prima. Rare is dat deze dat de vorige keer dat ik dit moest instellen niet deed, maar goed.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning