Power inverter kan inductie rolluik niet aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste lezers,

Ik heb een probleempje met ’n elektronisch bestuurd rolluik dat van de brandweer ten alle tijden open moet kunnen, dus ook als de stroom uitvalt.
Ik heb daar ’n accu met oplader voorgeplaatst, waarvan de 12V dc spanning en d.m.v. ’n power inverter (Carpoint 05.103.05) getransformeerd wordt naar 230V ac.
Het probleem is dat deze omvormer d.m.v. de afstandsbediening af en toe, hoogstwaarschijnlijk door inductie, afslaat.
Ik meet ’n max. bedrijfstroom van 5A.
Ik krijg ook geen signaal van overbelasting.
Mijn vraag: kan ik dit probleem oplossen door vóór de rolluik condensatoren en spoelen te plaatsen en zo ja welke?

Ik hoor het graag en bij voorbaat dank,

Chrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

euh, ja, dat had je dus al ontdekt, ditsoort omvormers kan dus echt niet omgaan met inductieve belastingen. hoe dit op te lossen weet ik zo ook niet, moet ik eerlijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:07
Een UPS?

Wat geeft de fabrikant aan van het rolluik?

Volgens mij hangt er bij ons gewoon een simpele APC UPS tussen.

Zelf een accutje + omvormer.. mag dat uberhaupt wel van de verzekering? Wat als zo'n zelfbouwsetup het laat afweten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

DJSmiley schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:23:
Zelf een accutje + omvormer.. mag dat uberhaupt wel van de verzekering? Wat als zo'n zelfbouwsetup het laat afweten?
Dan monteer je een tandwiel + ketting aan zo'n ding en trek je hem met de hand omhoog.

Volgens mij staat er nergens in zo'n verzekeringscontract dat zo'n rolluik automatisch open moet gaan, anders was daar wel gekeurde hardware voor geïnstalleerd.

Waar je wel voor moet zorgen is dat er bij stroomuitval geen mechanische koppeling meer zit tussen de motor en het rolluik, want dat kan het openen van het ding verhinderen. De brandweer moet er waarschijnlijk in kunnen, jij als slachtoffer zal er uit willen. En dat hoeft niet binnen een halve seconde met explosieve aandrijvingen omdat er een atoombom op springen staat. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Verzekeringstechnisch heb ik dit nog niet bekeken.
Als de zaak goed draait haal ik er de brandweer bij, dan hoor ik vanzelf de eisen.
Tot dusver hebben over 'n certificaat nog niets gelezen in het eisenpakket.
Dit wordt natuurlijk het volgende verhaal, maar eerst dat ding aan het werken krijgen.
De besturing is de http://www.metacon.nl/use...lero_simu_buismotoren.pdf
van de firma Tedsen.
Van het rolluik zelf heb ik geen specificatie maar de leverancier gaf zelf ook al aan problemen te hebben met de UPS.
Met APC heb ik al contact gehad, maar dit was volgens hun niet simpel goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Stoney3K schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:57:
[...]

Dan monteer je een tandwiel + ketting aan zo'n ding en trek je hem met de hand omhoog.

Volgens mij staat er nergens in zo'n verzekeringscontract dat zo'n rolluik automatisch open moet gaan, anders was daar wel gekeurde hardware voor geïnstalleerd.

Waar je wel voor moet zorgen is dat er bij stroomuitval geen mechanische koppeling meer zit tussen de motor en het rolluik, want dat kan het openen van het ding verhinderen. De brandweer moet er waarschijnlijk in kunnen, jij als slachtoffer zal er uit willen. En dat hoeft niet binnen een halve seconde met explosieve aandrijvingen omdat er een atoombom op springen staat. ;)
Ik weet niet of hij handmatig open kan.
Moet ik de volgende week even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waar is dit rolluik? ik wil best een apc uitlenen om ff te testen.. (heb er 3 staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31
Volgens mij moet een UPS dit makkelijk kunnen :P Op mijn 700VA model kon ik een dikke 500W bouwlamp al 5 minuten ofzo laten draaien. En op die huge modellen van 2200VA of groter kun je zelfs een stofzuiger (die zijn 1300W ofzo) laten werken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
AlexanderB schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:05:
waar is dit rolluik? ik wil best een apc uitlenen om ff te testen.. (heb er 3 staan)
In Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Een UPS ís een inverter. Je moet flink - en dan ook heel flink - overprovisioneren. Voor een belasting van 100W heb je ten minste een 400W inverter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:07:
Volgens mij moet een UPS dit makkelijk kunnen :P Op mijn 700VA model kon ik een dikke 500W bouwlamp al 5 minuten ofzo laten draaien. En op die huge modellen van 2200VA of groter kun je zelfs een stofzuiger (die zijn 1300W ofzo) laten werken >:)
Het vermogen is volgens mij niet zo belangrijk.
Het is bekend dat ze al op senseo apparaten afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:07:
Vermogen is niet het probleem, het is de aanloopstroom van een motor. Meeste UPSsen liggen dan allang in de protectie. Juist wegens die hoge inschakelstromen zie je bij 3fasen ook vaak ster-driekhoekschakelingen.
Ook laserprinters bv zijn funest en kun je niet op lichte UPSsen aansluiten (inschakelstroom van een fuser is hoog)
Een inschakelstroom van 20xInominaal is niet onmogelijk.....Zeker als ie ook nog eens onder load op gang moet komen.

Voorbeeldje van een motor:
http://www.sitesolution.b...uploads/Technical_7JE.pdf
Inschakelstromen van die motor liggen ruim 5x hoger dan de normale waarde.
Chrit schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:59:
[...]

Als de fabrikant zegt dat hij 100 watt aan kan dan moet hij dat ook doen anders breng je hem toch gewoon terug (zullen ze in de winkel niet zo blij mee zijn).
Die Carpoint inverter heb ik gekocht, omdat hij bekend staat als betrouwbaar met een mooi sinusoïdaal signaal.
100W != 100VA. Als de fabrikant het vermogen al in Watt uitdrukt begin ik al te twijfelen. En voor een motor is een modified sinus meestal al voldoende. Een zuivere sinusinverter is een stuk duurder, en lang niet altijd nodig.

Maar goed, het probleem is niet het vermogen, maar de inschakelstroom.

[ Voor 35% gewijzigd door DJSmiley op 30-10-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
ssj3gohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:43:
Een UPS ís een inverter. Je moet flink - en dan ook heel flink - overprovisioneren. Voor een belasting van 100W heb je ten minste een 400W inverter nodig.
Als de fabrikant zegt dat hij 100 watt aan kan dan moet hij dat ook doen anders breng je hem toch gewoon terug (zullen ze in de winkel niet zo blij mee zijn).
Die Carpoint inverter heb ik gekocht, omdat hij bekend staat als betrouwbaar met een mooi sinusoïdaal signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Chrit schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:59:
[...]

Dat mooie sinusoidale signaal heeft er niks mee te maken. Als je een inductieve belasting hebt verzadigt je uitgangstrafo bij een veel lager reëel vermogen omdat hij veel blindvermogen trekt. Dus nee, vermogen zegt helemaal niks, je wilt een apparaat hebben dat genoeg VA levert. Wanneer enkel het reële vermogen op een apparaat staat, kun je als veilige marge dat maal vier doen om de gewenste rating van je inverter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
DJSmiley schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:55:
[...]

Vermogen is niet het probleem, het is de aanloopstroom van een motor. Meeste UPSsen liggen dan allang in de protectie. Juist wegens die hoge inschakelstromen zie je bij 3fasen ook vaak ster-driekhoekschakelingen.
Ook laserprinters bv zijn funest en kun je niet op lichte UPSsen aansluiten (inschakelstroom van een fuser is hoog)
Een inschakelstroom van 20xInominaal is niet onmogelijk.....Zeker als ie ook nog eens onder load op gang moet komen.

Voorbeeldje van een motor:
http://www.sitesolution.b...uploads/Technical_7JE.pdf
Inschakelstromen van die motor liggen ruim 5x hoger dan de normale waarde.
Als ik de bedrading zie van de aansluiting van de motor is dat 0,75 mm2, daar kan toch geen 4,5 x 5A doorheen.
Deze inverter kan max 3KW aan, dan zou ik er een moeten aanschaffen van 6KW voor 'n prijs van € 3500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
ssj3gohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:16:
[...]

Dat mooie sinusoidale signaal heeft er niks mee te maken. Als je een inductieve belasting hebt verzadigt je uitgangstrafo bij een veel lager reëel vermogen omdat hij veel blindvermogen trekt. Dus nee, vermogen zegt helemaal niks, je wilt een apparaat hebben dat genoeg VA levert. Wanneer enkel het reële vermogen op een apparaat staat, kun je als veilige marge dat maal vier doen om de gewenste rating van je inverter te krijgen.
Dit mooie signaal is voor de elektronica van de Tedsen besturing.
Dus die 3KW is te laag.
Moet ik dus 'n andere inverter kopen maar welke?
Of misschien toch 'n voorschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je kan het ook zoeken in getrapt inschakelen d.m.v. een serieweerstand, dan omzeil je een buitensporige overdimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Ik denk dat ik toch maar overschakel ( net bij uitgekomen ) op een zwaarder model de HQ-INV2500/12 ( http://www.vego.nl/omvormers/hq-inv2500-12/hq-inv2500-12.htm ).
Hij heeft 'n piekvermogen van 5000 Watt, en kan dus 'n inschakelstroom aan die ruim 4 x hoger is dan de nominale stroom.
Als ik de tabel van http://www.sitesolution.b...uploads/Technical_7JE.pdf aan houd, lees ik 'n factor 4,4 dus nog aan de krappe kant.
Liefst zou ik hem dus nog 'n tikkeltje zwaarder hebben (maar waar?), anders zit ik zo dadelijk met 2 inverters te kijken zonder caravan.
Als iemand nog iets weet of ziet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05
Je wilt dus de ac inschakelstroom beperken, daar komt het op neer. Google eens op 'ac inrush current limiters' of de NL versie daarvan. Uit een ver verleden is mijn kennis beperkt tot het gebruik van een NTC, maar 'tegenwoordig' kan dat ook electronisch heb ik me laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Der Rudi schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:41:
Je wilt dus de ac inschakelstroom beperken, daar komt het op neer. Google eens op 'ac inrush current limiters' of de NL versie daarvan. Uit een ver verleden is mijn kennis beperkt tot het gebruik van een NTC, maar 'tegenwoordig' kan dat ook electronisch heb ik me laten vertellen.
Tijdrelais dat ingesteld staat op ongeveer 1 seconde kan ook. Motor inschakelen met een serieweerstand, die na 1 seconde (is voldoende) wordt overbrugd. De buitensporig hoge inschakelpiek ben je dan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Precies, de rolluik is ook meteen op snelheid, ik denk heel korte aanlloop het gaat dus over 'n fractie van 'n seconde, maar ik ga straks even googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Chrit schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:24:
Ik denk dat ik toch maar overschakel ( net bij uitgekomen ) op een zwaarder model de HQ-INV2500/12 ( http://www.vego.nl/omvormers/hq-inv2500-12/hq-inv2500-12.htm ).
Hij heeft 'n piekvermogen van 5000 Watt, en kan dus 'n inschakelstroom aan die ruim 4 x hoger is dan de nominale stroom.
Als ik de tabel van http://www.sitesolution.b...uploads/Technical_7JE.pdf aan houd, lees ik 'n factor 4,4 dus nog aan de krappe kant.
Liefst zou ik hem dus nog 'n tikkeltje zwaarder hebben (maar waar?), anders zit ik zo dadelijk met 2 inverters te kijken zonder caravan.
Als iemand nog iets weet of ziet staan?
Het PDFje wat ik linkte was van een willekeurige motor. Dat zegt natuurlijk niets over de stroom die jouw motor nodig heeft...

Begin eens met dat uit te zoeken, ipv @random een andere omvormer te scoren. Daarnaast zou ik persoonlijk niet meteen HQ adviseren als merk.. dat is een beetje de Elro van de omvormers..

Waarom pak je geen fatsoenlijke UPS? (nadat je eerst je motorspecs hebt opgezocht)

Voor kwalitatief goede omvormers zou ik eerder kijken naar merken als Victron enz. Die worden niet voor niets veel gebruikt (campers, boten enz)
Maar zo'n ding kost vermoedelijk meer dan gewoon een goede UPS. Wat raad je leverancier aan?
Techneut schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:52:
[...]

Tijdrelais dat ingesteld staat op ongeveer 1 seconde kan ook. Motor inschakelen met een serieweerstand, die na 1 seconde (is voldoende) wordt overbrugd. De buitensporig hoge inschakelpiek ben je dan kwijt.
In vrijloop wel ja. Je verliest echter ook enorm veel aanloopkoppel, en 't is maar de vraag of je hek uberhaupt in beweging komt dan, of (alsnog) pas de piek krijgt als ie op de volledige voedingsspanning hangt.

Is je hek niet gewoon ook (optioneel) te voorzien van een 12V of 24V motor? Dan ben je van een hoop issues af en hang je gewoon een goeie accu ertussen, icm een grote condensator voor de pieken.
[...]

Mjah, maar als de brandweer (van buitenaf) bij de ketting kan is de functie van het hekwerk natuurlijk weg... dan kan de inbreker dat zelf ook. En als je die ketting weer achter een slot moet verbergen... mjah.

Ik zie trouwens in de besturingspdfjes dat de motoruitgang gezekerd is op 10AT. Dat betekend dat de inschakelstroom gedurende 1 sec 700% MAG zijn voordat ie klapt.

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 31-10-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dat lijkt me de makkelijkste oplossing.

Werkt het rolluik zelf daadwerkelijk op 230V? Is zoiets niet op 12V leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
RemcoDelft schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:59:
[...]

Dat lijkt me de makkelijkste oplossing.

Werkt het rolluik zelf daadwerkelijk op 230V? Is zoiets niet op 12V leverbaar?
Dat rolluik met motor is compleet ingepakt, daar ga ik echt niet aan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Bedankt Der Rudy
Ik heb al iets gevonden http://www.milgray.ch/con...09A_release_datasheet.pdf :nog wel 'n te hoge stroom ( moet terug naar 12A), maar dit is toch eigenlijk wel wat ik zoek.
Eventueel kan ik deze combineren met de zwaardere HQ-INV2500/12, ben ik toch redelijk goedkoop uit.
Een echte degelijke UPS van Victron komt toch al gauw op 'n € 2500,- en dat voor alleen 'n rolluik omhoog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Ik heb (hopelijk) de goeie inschakelstroombegrenzer gevonden http://www.produktinfo.co...OMBEGRENZUNG_ESB_12_H.pdf , begrensd op 12A.
Eigenlijk precies wat ik zoek, moet alleen nog werken.
Ik laat wel weten als hij het doet ( als het topic dan nog niet gesloten is).
In ieder geval hartstikke bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Chrit schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:48:
Eigenlijk precies wat ik zoek, moet alleen nog werken.
Weet je dat zeker?
The ESB 12 should not be used for generators or voltage converters which cannot apply the starting current of the respective consumers such as, e.g. compressors, refrigerators or freezers.
Maar volgens mij hebben de meeste zwaardere inverters wel een ingebouwde softstart functie?

[ Voor 80% gewijzigd door Nielson op 01-11-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wat jij nodig hebt is een goede frequentie regelaar op 230V ac waarin je de startstroom begrenst op zeg maar 5A en deze laat voeden door een UPS. Let op het vermogen van de UPS wordt opgegegeven in VA, doe dit maal 0,7 en dan heb je het aantal Watts (crest factor). Aanloopstroom motor 5 - 10x de I-nom, wat neerkomt op 5x5 tot 5x10 amp. Maar voor die hoge aanloopstroom heb je er een frequentieregelaar tussen zitten. Persoonlijk denk ik dat je met een 1500VA UPS redelijk uit de voeten kunt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Nou twijfel ik weer, bedankt!!
Op de site van Conrad staat toch eigenlijk wat ik nodig heb: ik zet hem dus tussen de besturing en het rolluik in.
Mijn inverter slaat nl. af in 'n fractie van 'n seconde, daar is die ESB toch geschikt voor\???!!
Het gaat volgens mij ( puur intuïtief ) toch hoofdzakelijk om het inschakelverschijnsel en niet alleen om de aanloopstroom.

[ Voor 32% gewijzigd door Chrit op 01-11-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
keur0000 schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:03:
Wat jij nodig hebt is een goede frequentie regelaar op 230V ac waarin je de startstroom begrenst op zeg maar 5A en deze laat voeden door een UPS. Let op het vermogen van de UPS wordt opgegegeven in VA, doe dit maal 0,7 en dan heb je het aantal Watts (crest factor). Aanloopstroom motor 5 - 10x de I-nom, wat neerkomt op 5x5 tot 5x10 amp. Maar voor die hoge aanloopstroom heb je er een frequentieregelaar tussen zitten. Persoonlijk denk ik dat je met een 1500VA UPS redelijk uit de voeten kunt.
De frequentie regelaar is veel duurder dan de inverter, kan ik toch misschien beter 'n zwaardere inverter kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Chrit schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:06:
Beste lezers,

Ik heb een probleempje met ’n elektronisch bestuurd rolluik dat van de brandweer ten alle tijden open moet kunnen, dus ook als de stroom uitvalt.
Ik heb daar ’n accu met oplader voorgeplaatst, waarvan de 12V dc spanning en d.m.v. ’n power inverter (Carpoint 05.103.05) getransformeerd wordt naar 230V ac.
Het probleem is dat deze omvormer d.m.v. de afstandsbediening af en toe, hoogstwaarschijnlijk door inductie, afslaat.
Ik meet ’n max. bedrijfstroom van 5A.
Ik krijg ook geen signaal van overbelasting.
Mijn vraag: kan ik dit probleem oplossen door vóór de rolluik condensatoren en spoelen te plaatsen en zo ja welke?

Ik hoor het graag en bij voorbaat dank,

Chrit
Als dit door de brandweer geeist wordt, moet alles gecertificeerd zijn! Wat heb je voor brandmeldinstallatie hangen? Deze moet dat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
erikafoort schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 07:31:
[...]

Als dit door de brandweer geëist wordt, moet alles gecertificeerd zijn! Wat heb je voor brandmeldinstallatie hangen? Deze moet dat aansturen.
'N Marmitek sc9000

De eisen zijn:
- 2 handbrandmelders
- 1 hittemelder
- 2 rookmelders
Deze worden via de telefoon gemeld

- 2 blusapparaten

en dan het rolluik dat ten alle tijden open moet kunnen ( wat heet ).
Maar ja, als je 'n storing hebt met de afstandbediening heb je al een probleem.

Over contracten met beveiligingsbedrijven wordt niets vermeld.
Mijn ervaring is, dat het 'n jaar werkt en voor de rest heb je er alleen maar last van.
Als de zaak naar behoren werkt laten we de brandweer inspecteren en zien we wel verder.
De kosten zijn op dit moment vrij laag, het voorwerk is al gedaan, mochten er toch certificaten aan te pas moeten komen is het voorwerk niet voor niets geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maak een rolluik zo dat het ook met de hand te bedienen is. Dan hoef je voor de rest volgens mij niet ingewikkeld te doen met accu's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Chrit schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:41:
[...]

'N Marmitek sc9000

De eisen zijn:
- 2 handbrandmelders
- 1 hittemelder
- 2 rookmelders
Deze worden via de telefoon gemeld

- 2 blusapparaten

en dan het rolluik dat ten alle tijden open moet kunnen ( wat heet ).
Maar ja, als je 'n storing hebt met de afstandbediening heb je al een probleem.

Over contracten met beveiligingsbedrijven wordt niets vermeld.
Mijn ervaring is, dat het 'n jaar werkt en voor de rest heb je er alleen maar last van.
Als de zaak naar behoren werkt laten we de brandweer inspecteren en zien we wel verder.
De kosten zijn op dit moment vrij laag, het voorwerk is al gedaan, mochten er toch certificaten aan te pas moeten komen is het voorwerk niet voor niets geweest.
Nouja, laat ik het dan zo zeggen; Er is geen één onderhoudsbedrijf wat dit gaat onderhouden voor je. (je hebt een doormelding naar de brandweer of naar een particuliere instelling?).

Normaal gaat het zo;
- (her)bouw wordt gepland
- PvE (programma van Eisen), installatietekeningen, blokschema's etc etc.
- Brandweer eist blijkbaar een doormelding, dit is vermeld in je PvE.
- Hiermee is onder andere het aantal loze meldingen (geen brand) te bepalen. Teveel meldingen vindt de brandweer niet leuk.
- De installatie wordt gebouwd adhv het PvE
- Daarna krijg je na het testen van de installatie een Rapport van oplevering en een logboek
- Dit logboek bevat altijd een onderhoudscontract (buiten de werkzaamheden die je zelf dagelijks/wekelijks/maandelijks/4maandelijks moet doen).
- Bovenstaande documenten bij elkaar leveren een certificaat op.
- Het certificaat moet je weer hebben voor je gebruikersvergunning.
- en met je gebruikersvergunning mag je de tent open houden.

Ik ben erg benieuwd over wat voor soort bedrijf we praten hier. En waarom de brandweer niet eerder gereageerd heeft (hoort het PvE al praktisch meteen te krijgen).
Nieuwbouw/herbouw? Ik denk namelijk dat als je een beveiligingscentrale (gebruik je deze tegelijk ook als beveiligingscentrale) als brandmeldcentrale gebruikt (noodstroom?, certificaten van de centrale én de melders) er ergens iets niet goed is gegaan.

Er komen bij mij veel te veel vragen naar boven......

Edit; ik zie niet hoe een X10 systeem (zie dat net pas) door de brandweer geaccepteerd kan worden maar ik sta open voor alle argumenten :-)

Edit2; @hieronder
Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat de eisen precies zijn maar als het erg officieel (eis brandweer moet ook voldoen aan wetgeving maar wie wil er in discussie met de brandweer als zijn gebruikersvergunning even in de wacht staat....) moet allemaal is mijn verhaal een aardige leidraad voor de te nemen stappen.

[ Voor 8% gewijzigd door erikafoort op 02-11-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 16:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou je niet eventueel het rolluik mechanisch kunnen balanceren? Dus dat je er een gewicht via een touw en katrol aanhangt? Dan heb je minder kracht nodig op je moter en kan je met een kleiner model af...misschien te hobby bob gezien bovenstaande reactie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
Mr_gadget schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:01:
Zou je niet eventueel het rolluik mechanisch kunnen balanceren? Dus dat je er een gewicht via een touw en katrol aanhangt? Dan heb je minder kracht nodig op je moter en kan je met een kleiner model af...misschien te hobby bob gezien bovenstaande reactie :+
Omhoog trekt maar 0,5A meer als omlaag (4,2A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Ik ben vooral nog steeds benieuwd over wat voor soort object we praten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrit
erikafoort schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:38:
Ik ben vooral nog steeds benieuwd over wat voor soort object we praten hier.
Bedankt voor jou nauwkeurige uitleg ( ben er in ieder geval wijzer van geworden), Erika, maar mijn werkzaamheden beperken zich tot het laten functioneren van eenvoudige installaties en niet de ambtelijke molen.
Het project waar het hier om gaat is 'n voorschakeling van de power inverter waar ik nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Erika????

Maar het is wel zonde van je tijd als je voor jan l*l bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:41
Een oude truuk uit de bouw (denk alleen niet dat de brandweer hier heel blij mee gaat zijn) is er een flinke hoeveelheid kabel tussen te leggen. Denk aan een aantal doorgekoppelde haspels. Werkt redelijk goed om te voorkomen dat mijn haakse slijper (2000W) er iedere keer de stoppen uit doet knallen.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

cornelisprul schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:51:
Een oude truuk uit de bouw (denk alleen niet dat de brandweer hier heel blij mee gaat zijn) is er een flinke hoeveelheid kabel tussen te leggen. Denk aan een aantal doorgekoppelde haspels. Werkt redelijk goed om te voorkomen dat mijn haakse slijper (2000W) er iedere keer de stoppen uit doet knallen.
:F OMG, je doet je nick iig eer aan :X

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Pagina: 1