Toon posts:

[Win] IP connectiviteit behouden als kabel niet verbonden is

Pagina: 1
Acties:

• page45
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-06-2014
Ik heb een LAN NIC met statisch IP adres welke verbonden is met een switch. Mocht deze switch down gaan, dan interpreteert Windows dat als "Media disconnected" (netwerkkabel niet verbonden). Helaas verlies ik op dat moment ook de mogelijkheid om nog intern te communiceren met deze NIC. Immers, de output van ipconfig geeft:
Ethernet adapter (LAN):
Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Een ping naar mijn LAN IP adres resulteert dan ook in een time-out.

Het vervelende is dat ik een Virtual Machine draai op deze computer welke in bridged mode communiceert met de host (VM heeft eigen private IP adres). Als ik de fysieke netwerkkabel unplug, dan verliest de host haar IP adres en daarmee de mogelijkheid om nog te communiceren met de VM ondanks dat deze op dezelfde machine draaien en de status van externe netwerk connectiviteit dus niet van belang is.

Ik begrijp dat dit de standaard werking van Windows betreft, maar is het mogelijk om "Media disconnected" events te negeren en zo mijn TCP/IP communicatie mogelijkheden te behouden?

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19:27

allure

Titaan fase 2/3

Je PC zelf heeft toch tijdens de install van VMware een of 2 kunstmatige NICs aangemaakt?
Je kunt toch in VMware aangeven bij de settings van de "machine" dat je in plaats van bridged voor custom kiest?

http://i54.tinypic.com/15couo8.png

• page45
allure schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:35:
Je kunt toch in VMware aangeven bij de settings van de "machine" dat je in plaats van bridged voor custom kiest?
Klopt. Ware het niet dat VMnet0 (afbeelding) standaard bridged mode betreft. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik kan inderdaad een andere netwerkmodus gebruiken (NAT). Omdat NAT via de VMware NAT Service verloopt, is deze niet geaffecteerd als de LAN NIC connectiviteit verliest.

Echter, dan moet ik wel de beperkingen van NAT accepteren. De VM is normaliter ook benaderbaar vanaf andere hosts in het LAN. Als ik de VM achter NAT plaats, dan is dit niet langer het geval. Toegang tot specifieke services is wel te verzorgen middels portforwarding, maar ideaal is anders... Ik kan op de host gelukkig wel een virtuele host adapter (standaard VMnet8) installeren zodat ik via de host nog wel zonder portforwarding kan communiceren met de VM. Zonder virtuele host adapter zou de communicatie ten tijde van storing sowieso one-way zijn (VM kan nog wel naar buiten toe (via NAT gateway), maar sinds de LAN NIC niet meer beschikbaar is voor portforwarding, kan er geen contact meer geïnitieerd worden met de VM).

N.B.: bridgen kan alleen met een fysieke netwerkadapter. Een bridge maken met een virtuele netwerkadapter gaat dus niet werken ;)

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19:27

allure

Titaan fase 2/3

De afbeelding diende slechts ter illustratie. :)

Wat heeft poorten forwarden nog voor zin als je de fysieke kabel eruit trekt?
VMnet8 is wat je zoekt :)

[Voor 33% gewijzigd door allure op 30-10-2010 22:58]

• page45
allure schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:55:
Wat heeft poorten forwarden nog voor zin als je de fysieke kabel eruit trekt?
Tijdens normale operatie is portforwarding benodigd om externe hosts te laten communiceren met de VM als deze in NAT modus opereert.Als de virtuele host adapter zou ontbreken, dan dient ook de host middels portforwarding te communiceren met de VM (dus ook als de fysieke kabel ontkoppeld is - wat dan niet meer mogelijk zou zijn).

Edit: nog eens over nagedacht. Zelfs met de LAN NIC down zou portforward communicatie nog mogelijk zijn. Je maakt simpelweg verbinding met loopback ipv LAN IP op de host :) Maar ik zie geen reden om de virtuele host adapter niet te installeren, dus dit is allemaal theoretisch gebrabbel.

[Voor 41% gewijzigd door page45 op 30-10-2010 23:54]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee