• mariusbrouwe
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-09 09:51
Ik heb thuis een 2.0 speaker installatie staan en ik ben op zoek naar een versterker voor die speakers. Ik vroeg mij af of het nou uitmaakte of je een 2.0 of een 7.1 versterker zou gebruiken om die speaker op aan te sluiten. Ik heb namelijk twee versterkers op het oog; Harman/Kadon 980 en de Sony STR-DA2400ES (van iBood). Beide zo ruim de 300 euro.

In feite heb ik alleen een 2 speaker setup nodig maar die Sony heeft ook allerlei video aansluitingen en dergelijke wat mij de in toekomst wel handig lijkt. Het komt erop neer kan je met een 5.1 of 7.1 versterker een twee speaker setup net zo mooi geluid krijgen als een 2.0 versterker? Of zijn de verschillen eigenlijk verwaarloosbaar en is het een kwestie van de 5.1/7.1 versterker juist instellen?

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:20

DjVe

Hatsaflats!

de HK 980 is een echte stereo-versterker met een goed geluid voor stereoweergave. Een 7.1 versterker moet 7 kanalen kunnen weergeven voor dezelfde prijs, dus je kan dan nagaan dat dat qua geluidskwaliteit minder is.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:01

M2M

medicijnman

Jordy van e schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:18:
de HK 980 is een echte stereo-versterker met een goed geluid voor stereoweergave. Een 7.1 versterker moet 7 kanalen kunnen weergeven voor dezelfde prijs, dus je kan dan nagaan dat dat qua geluidskwaliteit minder is.
en daarnaast ook nutteloos, aangezien er toch 6 kanalen zijn op je 7.1 versterker die niet gebruikt gaan worden. Tenzij je later gaat "upgraden" naar 5.1 / 7.1

-_-

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:35

the mod man

iets van beeldmaker

Als je naar de prijs kijkt in de PW dan zie je dat de sony ongeveer 2 keer zo duur is. De stelling van jordy gaat dus niet helemaal op. Over het algemeen kan je voor 2.0 beter een stereoversterker kopen (vooral bij zelfde prijs)
Maar ik persoonlijk ben niet weg van hk (alleen de looks zijn wat) van sony ook niet behalve van de es lijn die toch wel erg goed is.

Mocht je later misschien een 5.1 opstelling willen maken zou ik nu voor dik 300 euro zeker de sony kopen (in de pw is het dubbele) Het verschil zal je waarschijnlijk niet merken totdat je ze naast elkaar hoort. En dan maakt het nog uit wat voor speakers je eraan hebt hangen.

Het is wel jammer dat je niet kan luisteren naar de versterkers op deze manier. Standaard en beste advies is luisteren en zelf beslissen.

I can't wait to shoot!

• mariusbrouwe
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-09 09:51
We gaan binnenkort misschien wel verhuizen vandaar dat ik de optie voor 5.1 of 7.1 op zich wel open wil houden. Dat klopt dat de prijs het dubbele is in de pricewatch maar dit was een aanbieding van www.ibood.nl vandaar dat ik die prijs hanteer. Als er binnenkort weer een aanbieding is voor een 5.1 of 7.1 setje komt wou ik het kopen als er niet een groot verschil is met een 2.0 versterker.

Ik zou graag willen testen of ik die verschil zou kunnen horen in de praktijk maar ik zou niet weten in welke winkel ik dat zou kunnen doen... Vandaar dat ik via de forum hopelijk iemand tegenkom die mij kan vertellen hoe dit in de praktijk werkt.

Ik zie dat in de specificaties staat dat de hk 80 watt per kanaal heeft en de sony 700 watt totaal. Dat komt neer op 87.5 watt per kanaal. Ik weet niet of ik die wattage op die manier correct bereken...? Ik kan me voorstellen dat niet elke kanaal even veel watt heeft.

Is er toevallig iemand die praktijk ervaring heeft hiermee? Bedankt voor de hulp tot dusver :).

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:35

the mod man

iets van beeldmaker

Opgegeven wattage van de fabrikant is vaak flauwekul. Ik heb zelf een rotel versterker die 2 keer 40 watt moet zijn, in de gebruikvoorzichtig handleiding staat opgenomen verwogen 36 watt en in standby 35 watt. Vooral bij claims van 5.1/7.1 receivers is dit vaak zo. (komt vaak neer op effectief vermogen 3-10 keer zo laag als geclaimt vermogen)

In principe kan 15 watt al voldoende zijn om doof te worden afhankelijk van je speakers. Geef even aan wat voor speakers je nu hebt

Luisteren kan in de betere hifi winkel (dus geen MM) geef even aan waar je ergens woont (bij welke stad) en er zijn hier vast wel tweakers die winkels in de buurt kennen.

Let wel op bij ibood dat er ook vaak veel minder goede receivers voorbij komen.

[Voor 10% gewijzigd door the mod man op 30-10-2010 19:31]

I can't wait to shoot!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee