Toon posts:

SuperMicro SuperServer 6013P-8+

Pagina: 1
Acties:

• _Buran_
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-09 23:04
Hallo allemaal,

Ik weet niet helemaal zeker of deze vraag hier thuishoort, maar ik kan zo geen betere plek vinden om deze vraag te stellen.

Ik heb recentelijk 4 van deze servers op de kop getikt voor nog geen 100 euro: Linkje

Deze servers heb ik gekocht omdat ik wat goedkope "speel"-prut zocht, om eens wat dingetjes uit te proberen met Windows Server 2008 e.d.

Nu heb ik ze voor de gein eens door Google heen gehaald en ik kijk een beetje op van wat ik vindt. De servers schijnen, op het eerste gezicht, nog vrij veel geld waard te zijn. Ik noem bijvoorbeeld ramplankjes (onderaan de pagina) die nog ruim 40 euro per stuk waard zijn, of een hele server die nog ruim 1000 dollar waard is.

Nu is mijn vraag: klopt er ook maar iets van deze bedragen? Ik kan nergens de datums van deze prijzen vinden en ik ben niet echt thuis in de wereld van serverhardware. Enige hints die mij hier duidelijkheid over geven worden zeer op prijs gesteld.

Alvast bedankt!

• 3dmaster
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:24
1000 lijkt me veel voor z'n server maar Registered ECC geheugen en die voeding wordt nog redelijk veel geld voor gevraagd. Ik zou het zo niet durven zeggen maar ze zijn per stuk wel meer waard als 100 :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:35
Redelijk oud spul, dus wat de gek er voor geeft. Want snel is het niet (meer). En het zal vast het nodige aan energie slurpen. Destijds was dat niet echt een hot issue.

Maar heb je het nu gekocht om het te wederverkopen of gewoon zelf mee te spelen? Gewoon lekker het laatste doen ;)

• _Buran_
3dmaster, bedankt voor je reactie. Heb je enig idee waar ik terecht zou kunnen om een enigszins accurate schatting van de waarde te krijgen?

Edit:

Het is inderdaad voor mezelf bedoeld, maar van het mogelijke stroomverbruik word ik niet zo vrolijk. Morgen komt er één eventjes achter een vermogensmeter te hangen, eens kijken wat hij nou daadwerkelijk vreet.

[Voor 44% gewijzigd door _Buran_ op 29-10-2010 22:05]

• _Arthur
Wat zijn de specs van die bakken?

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:30
Deze dingen gaan meestal weg voor +- 100 per stuk.
Veel meer ga je er niet voor krijgen.

Zuipen heel veel stroom en zijn langzaam vergeleken met de nieuwste Xeons.

[Voor 3% gewijzigd door xares op 29-10-2010 22:14]

• _Buran_
Specs zijn verschillend... óf 1 óf 2 keer Xeon 2.4GHZ singlecore, en wisselend tussen de 1 en 6 GB ram. Ook een verschillend assortiment aan HDD's, allen Hitachi schijven van 37 of 75 GB. Wel allemaal SCSI. Dat is het zo'n beetje.

De sterkste van het stelletje heeft 2 Xeon cores, 6GB ram en 4 75GB SCSI schijven.

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Buran_ schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:19:

De sterkste van het stelletje heeft 2 Xeon cores, 6GB ram en 4 75GB SCSI schijven.
Maar wat voor Xeons? als dat 771 of nog ouder is... het werkt, maar echt prettig ga je de rekening van je energieboer naar keuze dan niet vinden :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Buran_
Ik weet op het moment niet welke Xeon Core erin zit. Ik kan het zo ook niet zien, aangezien er nog geen OS op staat, en ik ook liever het koelblok niet losschroef. Die houd je nog van me tegoed :)

• _Arthur
alt-92 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:33:
Maar wat voor Xeons? als dat 771 of nog ouder is... het werkt, maar echt prettig ga je de rekening van je energieboer naar keuze dan niet vinden :+
604's. Althans, dat zegt de supermicro link van wat het mobo als cpu's kan hebben.

Dual mPGA604 ZIF Sockets

Die dingen hebben een TDP van minimaal 58W.

Volgens mij zijn dit Xeon's die er o.a. in kunnen: http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=28360

Deze passen er ook op: http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=28359

[Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 29-10-2010 23:02]

• _Buran_
_Arthur schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:55:
[...]

604's. Althans, dat zegt de supermicro link van wat het mobo als cpu's kan hebben.

Dual mPGA604 ZIF Sockets

Die dingen hebben een TDP van minimaal 58W.

Volgens mij zijn dit Xeon's die er o.a. in kunnen: http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=28360
Ow, bugger...

Dan is het waarschijnlijk een beter idee om die 4 servertjes de deur uit te mieteren en op zoek te gaan naar een klein custom build servertje.

Edit: Op die site staat trouwens bij de cores "Status: EOIS". Wat houd dit in?

[Voor 6% gewijzigd door _Buran_ op 29-10-2010 23:12]

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het zijn leuke servertjes als je geen problemen met de herrie hebt. En wat betreft stroomverbruik... ze zijn niet heel zuinig maar ze kosten ook weer niet zoveel. Veel meer dan 100-200 op jaarbasis gaat het sowieso niet schelen.

Voor de verkoop zijn ze iig niet veel waard maar als je de onderdelen los verkoopt kan je er nog wel wat winst op maken. Maar het is, zoals eerder gezegd, voornamelijk "wat de gek er voor geeft". Deze servers zijn een aantal generaties oud en daarmee dus niet veel meer waard. Maar als iemand het net nodig heeft kan je er best wel wat voor vangen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-09 15:27
een zelfbouwert micro atx kastje met een AMD phenom x4, 8gb ram en dan hyper-v er op kun je meer mee dan deze 4 servertjes, kost je ongeveer hetzelfde in aanschaf, zit garantie op, neemt minder ruimte in, en vreet aanzienlijk minder stroom.
Ik snap nooit waarom de hobbybobs altijd een "echte" server willen. Herrie bakken die afgeschreven zijn en veel teveel stroom vreten terwijl een nieuw cheap klein pctje je nog veel meer toffere dingen mee kan doen.

Newton's 3rd law of motion

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
Status EOIS: Mijn gok: End of Interactive Support.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-09 21:00

PcDealer

HP ftw \o/

De servers bieden alleen plaats voor DDR1.
Razwer schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:26:
[...]
Ik snap nooit waarom de hobbybobs altijd een "echte" server willen. Herrie bakken die afgeschreven zijn en veel teveel stroom vreten terwijl een nieuw cheap klein pctje je nog veel meer toffere dingen mee kan doen.
* PcDealer aait zijn HP Netserver LH4r met quad Pentium III Xeon, 4GB en 2x9GB sca en 4x 36GB 10K schijven. Echte servers zijn tof, veel leds zijn tof. Uitgebreid management is tof. N+1 voeding is tof. De energierekening van 250W idle niet :+

[Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 30-10-2010 10:03]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Razwer schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:26:
een zelfbouwert micro atx kastje met een AMD phenom x4, 8gb ram en dan hyper-v er op kun je meer mee dan deze 4 servertjes, kost je ongeveer hetzelfde in aanschaf, zit garantie op, neemt minder ruimte in, en vreet aanzienlijk minder stroom.
Kunnen spelen met ILO en/of IPMI e.d. is iets wat je alleen bij echte servers kan. Dus... daarvoor is het wel handig om eens meteen echte server te spelen ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CSL

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• _Buran_
Hallo allemaal,

Een kleine update. De bak heeft vandaag achter een vermogensmeter gehangen. Het monster vreet tussen de 400 en 500 watt (Idle). Dus 1KW per 2 uur. De stroomkosten hiervan zijn voor mij niet op te brengen en de servertjes gaan er dan dus ook uit.

@Wolfboy: Dankjewel, ik hoop dat er de komende dagen ineens erg veel "gekken die er iets voor geven" op zoek zijn naar oude servertjes...

@Razwer: Een zelfbouw servertje gaat er nu inderdaad komen. Ik heb nooit per se een "echte" server gewild, ik zag deze langs komen en dacht, waarom ook niet.

@Bloodshot: Klinkt goed. "End of Interactive Support" it is :P

@PC-dealer en Wolfboy: De energierekening is de grote reden waarom ik niet verder ga proberen met deze servers. En inderdaad, voor sommige dingen wil je graag een echte server hebben. Ik wil echter gewoon softwarematig (binnen het OS) gaan knutselen, dus ik heb zeker geen "echte" server nodig.

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik ga de servers verkopen. Ik heb in ieder geval een hoop duidelijkheid uit dit topic gekregen :)

Greetz!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee