Ubuntu CD op pentium machine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-01 17:40

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Ik heb al tientallen keren Ubuntu op verschillende machines geïnstalleerd, maar nou wil ik het op een wat oudere Pentium 4 machine zetten en dat werkt op de een of andere manier niet.

Op de CD staat Ubuntu 10.10 en de CD is 32 bits en doet het wel op een andere computer, maar niet op deze computer met een Pentium 4 processor (+ 512mb intern).

Het vreemde is dat die computer wel de CD herkent en zelfs leest als ik eerst Windows opstart. Wubi wil mij dan graag begeleiden, maar helaas mislukt dit keer op keer. Ik heb al 3 verschillende CD's gebrand en geen van deze werken.

Ubuntu start wel deels op, maar blijft hangen op het splash screen (de 'bolletjes' gaan wel verder). Het ligt niet aan mijn geduld, ik kan me namelijk niet voorstellen dat 'ie na anderhalf uur nog steeds niet is opgestart.

Ik heb de CD al op fouten gecontroleerd, op de Pentium 4 computer schijnen er 17 fouten op de CD te staan. Deze fouten blijven er altijd staan, ook toen ik Ubuntu 10.10 opnieuw had gedownload en op een andere CD had gezet.

Iemand enig idee hoe dit bizarre probleem op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 09:35
De cdrom-speler zelf die niet 100% meer doet wat hij hoort te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56

-ET-

Phone Home

Mogelijk kan ook het memory van de P4 defect zijn. Heb je een memtest gedraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
I386DX schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:45:
De cdrom-speler zelf die niet 100% meer doet wat hij hoort te doen?
Daar had ik ook aan gedacht. Echter, de cd speler werkt wel onder Windows XP gewoon goed en de cd zelf ook, anders zou 'ie niet Wubi kunnen draaien vanaf de CD.
Ik heb de cd speler uit elkaar gehaald en ik zag niks wat 'm zou kunnen verhinderen (in de pc zat namelijk een berg stof).
-ET- schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:51:
Mogelijk kan ook het memory van de P4 defect zijn. Heb je een memtest gedraait?
Thanks voor de tip :). Zal morgen eens proberen. Wel raar, want de pc zelf doet het nog gewoon...

[ Voor 3% gewijzigd door SpaceK33z op 29-10-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 15:57

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

pffff.. praat me niet van ouwe cd/dvd-rom/ramspelers..
Wat je kunt doen:
- andere cd-rom speler eraan hangen
- betreffende harddisk in een nieuwe(re) compu hangen en op die manier Ubuntu installeren en dan de HD terughangen. I.t.t. Windows zou dit gewoon moeten werken, want hij laadt alle 'drivers' bij het opstarten (ook een keer gedaan met een ouwe laptop waarbij de DVD player.. nou ja, wel dingen wilde spelen in het bestaande os, maar niet bij het installeren van een nieuw OS).

Maar eerst een mem-testje doen is sowieso veilig, je hebt nu zoveel CD's, kun je met de andere een nieuw OS installeren, dan hoeft de HD er ook niet in te zitten, want dat zit voor de bootsequence van de HD (toch?)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Memtest 8 tests laten doen en 0 errors, alle 8 'passed'. Ik heb de harde schijf er nu uitgehaald en ik ga via een andere pc ubuntu erop zetten. Heeft iemand een beter plan? Dit is namelijk wel flink wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Heb je geen usb disk/stick waarmee je kunt installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 14:49
Op de een of andere manier geeft oude meuq na verloop van tijd altijd problemen bij het installeren van het één of ander. In dit geval zou ik zeggen: goed kans dat je cd-speler niet helemaal jofel meer is. Het eens proberen met een andere kan geen kwaad denk ik. Wat soms ook wel eens problemen geeft met het installeren van een OS, is één of ander stuk hardware, je zou het dus nog eens kunnen proberen waarbij je eerst alle overbodige hardware verwijdert. Als je van een USB-stick kan installeren zou je ook je cd-speler kunnen disconnecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Oke, ik kan nu via de usb stick ubuntu draaien :).

Het probleem is dat ik alleen kan opstarten als ik mijn harde schijf eruit haal, anders start 'ie meteen Windows op. Als ik dus de harde schijf eruit haal, kan ik wel gewoon Ubuntu opstarten.
Het probleem is dan, dat als ik Ubuntu draai de harde schijf niet meer wordt herkend (nadat ik 'm weer heb aangesloten natuurlijk).
Iemand enig idee? Ik kan op de een of andere manier de opstart volgorde ook al niet veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je zal daarvoor toch in het BIOS moeten duiken. Misschien is een BIOS-update ook wel handig.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Nou, het probleem is volgens mij dat het toetsenbord niet wordt herkend voordat windows is opgestart. Ik heb een keer een instelling verandert zodat ik een tekstuele weergave krijg, zodat ik wel zie wat er gebeurt als 'ie opstart. Daar zie ik dus dat ik op F1 kan drukken, maar meteen daarna staat al de usb info enz. en kan ik dus niet meer op F1 drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gebruik je een USB-toetsenbord? Gebruik eens de PS/2-poort en zet in het BIOS de optie "USB Keyboard" even om.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Alles is gelukt nu, Ubuntu staat op mijn harde schijf :). Bedankt Petervanakelyen en TheMazzter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
En wat was het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
De gebruikte cd gaf 16 errors, terwijl 'ie op andere computers 0 errors gaf en het gewoon deed. Toen heb ik de harde schijf eruit gehaald, maar helaas had ik geen pc bij de hand die dat type harde schijf ondersteunde. Met de usb-stick is het wel gelukt, maar je moet met de usb-stick dus wel eerst in de BIOS ervoor zorgen dat de USB stick wordt ingelezen voor de harde schijf wordt ingelezen.
Pagina: 1