Toon posts:

NAS via draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Sandertje03
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-09 19:10
Beste tweakers,

Ik heb vandaag mijn nieuwe NAS/router in gebruik genomen.
het is een Lacie Space 2 Wireless.

nu heb ik alles juist geconfigureerd en ook internet op alle aangesloten apparaten.
dit na wat zoeken en doen voor elkaar gekregen.

Mijn PC is aangesloten op 1 van de LANpoorten.
De PC van mijn vriendin is via draadloos netwerk verbonden.

Nu kan ik wel op de NAS schrijven en lezen, maar mijn vriendin niet.
En als ik ook op draadloos ga en mijn netwerk eruit gooi kom ik er ook niet meer op.
via de webbrowser kom ik echter wel bij de bestanden.

Dit lijkt mij een machtigingen kwestie, maar heb geen idee wat ik hieraan kan veranderen.

Iemand hier een idee?
ergens een setting veranderen in de router?

Alvast bedankt! sander

ps, allebei hebben we Windows 7 Ultimate

pps, ik kan wel zonder problemen de openshare toevoegen als netwerk locatie, hiervoor hoef ik dan ook geen gebruikersnaam/wachtwoord voor in te voeren.

[Voor 10% gewijzigd door Sandertje03 op 29-10-2010 19:47]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
- Heb je de handleiding gelezen?
- Heb je users aangemaakt, passwords gegeven en rechten gezet?

• Sandertje03
Bloodshot schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:29:
- Heb je de handleiding gelezen?
- Heb je users aangemaakt, passwords gegeven en rechten gezet?
ben geen handleiding lezer, eerst proberen en als het niet lukt lezen.

maar omdat het nu niet lukt heb ik inderdaad de handleiding gelezen 8)

En ik heb geen gebruikers met passwoorden aangemaakt, waar zou ik dit moeten doen vraag ik me af.
dit is wat ik zie in de filebrowser van lacie (via webinterface). de popup die je ziet krijg ik als ik op gebruikersrechten druk.

[Voor 4% gewijzigd door Sandertje03 op 29-10-2010 20:52]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
Sandertje03 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:51:
ben geen handleiding lezer, eerst proberen en als het niet lukt lezen.
Je bedoelt: Eerst proberen, dan op GoT posten en dan nog de handleiding niet lezen.

Uit de goedheid van mijn hart heb ik net de handleiding gedownload en bekeken. Op pagina 46 staat hoe je gebruikerbeheer doet. (Mocht ik niet de juiste handleiding hebben gedownload, kijk dan zelf even...)

• Sandertje03
Bloodshot schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:24:
[...]
Je bedoelt: Eerst proberen, dan op GoT posten en dan nog de handleiding niet lezen.

Uit de goedheid van mijn hart heb ik net de handleiding gedownload en bekeken. Op pagina 46 staat hoe je gebruikerbeheer doet. (Mocht ik niet de juiste handleiding hebben gedownload, kijk dan zelf even...)
Neej, bedoel toch echt eerst proberen, veel proberen. dan met tegenzin de handleiding lezen. en dan mijn ego opzij schuiven om jullie om advies te vragen.

en op die pagina staat inderdaad iets over gebruikers.

bij Names heb ik de juiste hostname, waarmee ik ook kan inloggen via de webbrowser.
bij services heb ik SSH en FTP server aan staan, die media hoeft van mij niet.
bij user heb ik mijn gegevens ingevuld. deze gegevens gebruik ik ook om in te loggen via de webbrowser.

echter werkt deze user account niet als ik een netwerklocatie wil toevoegen.

bedankt voor het meedenken iig.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:29
Als het met een draadje wel werkt, maar draadloos niet kijk dan in de router of je daar een optie met de naam ap/client isolation tegenkomt. Zoja? uitzetten.

Er even vanuit gegaan dat je de nas draadloos (en weg is je doorvoersnelheid) aangesloten is.

[Voor 25% gewijzigd door job op 29-10-2010 21:42]

• Sandertje03
Onder de Draadloze instellingen vindt ik inderdaad Clientisolatie. echter staat deze functie al uit.

als ik deze functie aanzet dan werkt het ook niet, je weer het echter nooit he 8)7

• job
:D
Mooi uit laten staan dus.

Het enige verschil tussen bedraad en draadloos wat ik nog kan bedenken is dat je draadloos een ander ip hebt dan bedraad.
Ander mogelijkheid: heb je wellicht 2 routers in je netwerk?

[Voor 8% gewijzigd door job op 29-10-2010 21:48]

• Sandertje03
Draadloos zit in dezelfde range, heb 10.10.10.101 voor mijn PC (bedraad)
en heb 10.10.10.111 voor mijn vriendin (draadloos)

heb wel 2 routers in dit netwerk, maar alles gaat via deze router, heb deze router aangesloten op de andere router/modem voor internet.

zal proberen zonder internet, dus echt alles via deze router.
zal zo de resultaten posten.

edit:

geprobeerd maar zonder resultaat.

daarnaar router in fabrieksinstellingen gezet. waarnaar ik weer de software erin heb gezet (instellingen die lokaal waren opgeslagen)
nu lijkt alles juist te werken, maar waarom? 8)7

Ik test nu alles met rebooten enzo.

Bedankt voor het meedenken !

[Voor 29% gewijzigd door Sandertje03 op 29-10-2010 22:39]

• Sandertje03
Ben ik weer,

Gisteren en vanmorgen werkte alles nog goed, vandaag weer problemen. Nas is niet bereikbaar.
Heel het ding weer over de kop en alles weer geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Nu ben ik er achter gekomen dat mijn netwerk instellingen niet goed zijn. tenminste, dat geeft netwerkcenter aan.

Ik heb dus het accespoint gereset en alles op standaart, daarnaar na het draadloze netwerk gezocht en toegevoegd. na invullen van het wachtwoord kan ik internetten.

maar mijn NAS is onbereikbaar en mijn netwerkcenter geeft een fout netwerk aan.
iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

hier een screen van netwerkcenter en de NAS/router

edit1: bij modus staat: gemengd B/G/N
edit2: bij gekoppelde stations vindt ik mijn eigen PC terug, ook de enige die op netwerk zit.
edit3: macfilter staat uit.

[Voor 9% gewijzigd door Sandertje03 op 30-10-2010 22:29]

• job
Windows slaat bij een ssid bijbehorend encryptie en wachtwoord op.
Als je later een nieuw netwerk opzet met dezelfde ssid, maar verschillende wachtwoord/ecryptie dan krijg dus die melding onder het rode kruis.
In het netwerk bijbehorende voorkeursnetwerk verwijderen en de melding zou weg moeten gaan.

Dat staat echter los van het niet kunnen bereiken van je nas. Want zo te zien ben je nu gewoon verbonden met je router (op sander 2).

• Sandertje03
Net opnieuw opgestart en kon niet op het netwerk komen. rood kruisje en geen internet. dus voorkeur netwerk verwijderd, en opnieuw aangemeld bij draadloos netwerk.
na het aanmelden weer rood kruisje, maar nu wel internet.

Was al bekend dat windows dit opslaat, is het mogelijk dat in het register ofzo ook nog iets achtergebleven is waar windows naar kijkt. dat hij daarom steeds een rood kruisje neerzet.

Ik verwacht dat het met elkaar te maken heeft. dus als ik dit op los zou ik ook in mijn NAS moeten kunnen kijken.

wat ik wel vreemd vindt is dat hij 'sander 2' aangeeft, terwijl mijn PC sander1 heet en het netwerk gewoon sander. iemand hier een verklaring voor?

Bedankt voor snelle bericht.

[Voor 11% gewijzigd door Sandertje03 op 30-10-2010 22:48]

• job
In je screenshot zie ik toch echter bij ssid sander 2 staan :P
Als je dat al gewijzigd hebt.. dan komt het door windows. die nog ergens een cache heeft staan van je vorige sander netwerk.. hij telt dan op en noemt de nieuwe sander 2. Niet druk om maken.

Als je pc gewoon op het internet komt heeft dat er niets mee te maken.

• Sandertje03
k, duidelijk. kan ik dat cache ergens vinden? wil wel eens proberen of het iets kan uitmaken.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee