Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Moost01
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-07 14:19
Hallo Alexander01,

Ik heb onlangs een Sony Bravia TV gekocht en de DVB-C ingesteld zoals jij eerder beschreef:

Frequentie: 303.000 MHz
Netwerk ID: 1
Symbol rate: -----

Nu leest hij 71 kanalen in (en 35 radio), maar ze werken niet allemaal.
Weet jij welke wel, en welke niet vrij te ontvangen zijn??
Want bijvoorbeeld eredivisie live (?) werkt wel, maar de regionale omroepen & turken niet.
Het gaat hier dus om PLusTV van ONE.

Verwijderd

PlusTV van ONE is een DVB-C signaal wat een aantal fouten en afwijkingen heeft waardoor een standaard DVB-C ontvanger de zenderlijst niet goed kan inlezen en opbouwen tijdens het scannen. Zie de uitgebreide analyse van ArChie hier.

Dat zenders niet werken kan zijn omdat de TV tijdens het scannen bepaalde Transport Streams aan verkeerde frequenties koppelt. Dit wordt veroorzaakt door het afwijkende DVB-C signaal.

Hier wordt bijvoorbeeld bij elke scan een ander setje zenders gevonden (Transport Stream) en deze wordt altijd door de TV gekoppeld aan de 303mhz frequentie (home frequentie ONE). En dan werken die zenders dus niet als de gevonden Transport Stream een andere is dan degene die ECHT op de 303mhz staat. En ook al ga je vanaf andere Transport Stream frequenties scannen (311, 319, 327, 335, 343, 351, 359, 367 of 375), altijd word de gevonden Transport Streams (wat bij elke scan op elke frequenties elke keer weer anders is) gekoppeld aan de 303mhz. Er wordt bij mij ook altijd maar 1 Transport Stream per scan gevonden, op welke frequentie ik ook scan van die 10.

Zo te zien gebruikt jou Bravia nog een aantal andere zoekmethodes, gezien jij wel alle zenders ingelezen krijgt. Echter kan het goed zijn dat er nog steeds een hoop zenders aan de verkeerde frequentie staan gekoppeld door het afwijkende DVB-C signaal. Dit kun je zien in het menu 'Systeem informatie'. Een overzicht van de Transport Stream frequenties met het aantal zenders erin kun je hier vinden. Deze is nog wel van december 2009, maar heel veel is er niet veranderd volgens mij.

Wat betreft de encryptie durf ik niet te zeggen welke zenders nu wel en niet achter encryptie zitten. Die ene keer dat ik dit heb kunnen testen was in november 2008 en toen zat alles achter de encryptie, behalve Nederland 1,2,3, Eredivisie Live 1, Private Spice, Action Now!, Eurostar en CNN Turk. RTL4 heeft in ieder geval ook al een hele tijd geen encryptie meer, gezien ik hier ook beeld/geluid op krijg via mijn Sony TV.

Maar op het moment is de beeldkwaliteit erg laag bij het ONE DVB-C signaal en ik hoop dan ook dat ze bij de uitrol van IPTV eind dit jaar, gelijk dat afwijkende DVB-C signaal van lage kwaliteit gaan omgooien naar een DVB-C signaal volgens de standaard waarbij onbewerkte IP aanvoer wordt gebruikt. Dus zonder het hercoderen van de MPEG2 stream (wat om een of andere reden nu wel wordt gedaan bij het huidige DVB-C signaal). In een Transport Stream Capture file van ONE worden bitrates weergegeven van 8Mbps, maar dit kan nooit originele 8Mbit aanvoer zijn, gezien de grote hoeveelheid zweem over het beeld en de niet-heldere kleuren. Dit kun je zien aan de volgende logovergelijking. Een capture uit de MPEG2 stream van het DVB-C signaal van OnsNet Eindhoven en een capture uit de MPEG2 stream van het IPTV signaal van Glashart Media. Bij beide wordt een bitrate van 8Mbps aangegeven in de stream, maar je ziet gelijk dat die van ONE niet origneel wordt doorgegeven van Technicolor/NOB:

Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/images/wk0fpf1stw/3427/logos.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 21:09 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:44:
.....
Bij beide wordt een bitrate van 8Mbps aangegeven in de stream, maar je ziet gelijk dat die van ONE niet origneel wordt doorgegeven van Technicolor/NOB:

[afbeelding]
Haalt ONE het wel bij Technicolor vandaan? Voor hetzelfde geld pikken ze het van de schotel oid. Ik zou ook niet weten waarom je uberhaupt de feeds vanaf de mediagateway zou willen re-encoden naar dezelfde bitrate :? (tenzij je het elders vandaan haalt, en bv een schotelfeed gaat herencoden op een hogere bitrate, maar dat is natuurlijk zinloos). Gezien de tarieven van Technicolor zou het maar zo kunnen dat een partij als ONE het elders vandaan haalt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:44:

[img=210,141]http://www.hostfile.nl/images/wk0fpf1stw/3427/logos.png"[/img]
zelfs het glashart 1 tje is (ver) beneden de maat imho (in jou foto) als ik de 1 zie van ziggo is die zonder overdrijven 10 zo scherp als glashart. en als ik me niet vergis is ziggo ook 8mbit

nou heb ik we begrepen dat er verschillende frontends zitten op het netwerk van glashart, dat kan wel invleod hebben

die 1 heeft bijv een duidelijk bruine omleining, daar zie je niks van bij enu, en bij glashart zie je het als een zwarte waas om de 1

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 29-10-2010 22:22 ]

Iperf

Verwijderd

@DJSmiley

Ik vermoed dat ze gewoon dezelfde IP feed van Glashart Media gebruiken, die Glashart Media ook gebruikt voor IDTV bij OnsBrabantNet. Dit denk ik omdat wij altijd op dezelfde tijden dezelfde problemen met dezelfde zender(s) hebben als bij IDTV. Als Nederland 1 daar zwart beeld heeft 's nachts (door werkzaamheden), dan staat het beeld hier ook stil (of is het ook zwart). En afgelopen dinsdag avond waren er haperingen bij IDTV van OnsBrabantNet en precies diezelfde haperingen op dezelfde zenders hadden wij hier ook bij het PlusTV signaal. En als het schotelaanvoer is dan zou Nederland 1 bij PlusTV weg moeten vallen als het zwaar onweert. Het is namelijk altijd zo hier bij zenders waarvan het bron signaal van de satelliet komt dat deze op zwart gaan bij zwaar onweer.

http://www.dse.nl/node/view/1072
Boven op de centrale staan de satelietschotels.
Een nadeeltje van een eigen TV netwerk is dat we ook zelf moeten zorgen dat de sneeuw en ijzel van de schotels wordt verwijderd, als de ontvangst te leiden heeft van te veel ijzige aanslag.
Een ladder is dan ook prominent aanwezig in de centrale.
Nederland 1 bij PlusTV gaat nooit op zwart bij zwaar onweer, wat aangeeft dat het bronsignaal niet van de SAT komt.

@fish
Die van Glashart Media heeft meer schaduw/diepte rond de 1 en het wit en het rood is ook helderder en heeft niet die zweem erover die je wel hebt bij ONE. De andere achtergrond komt omdat de logo's geknipt zijn uit verschillende frames (het zijn niet dezelfde opnames).

En dit zijn de zenderlogo's van de SD zenders he. Niet van de HD zenders. De logo's zijn geknipt uit de screencaptures van de MPEG videostreams. De scherpte van de logo's is dan natuurlijk ook nog afhankelijk van de player, codec, deinterlacing, schermresolutie en upscaling van de videokaart. De originele bronvideo waaruit de logo's geknipt zijn kun je hier en hier vinden. De eerste is een Transport Stream capture file van de 303mhz TS bij ONE. De 2e is een RAW dump van de Nederland 1 (SD) IP stream van Glashart Media.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 23:18 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:31:
.... De eerste is een Transport Stream capture file van de 303mhz TS bij ONE. De 2e is een RAW dump van de Nederland 1 (SD) IP stream van Glashart Media.
Dat is volgens mij niet helemaal een 1:1 eerlijke vergelijking. Een multicast ip stream van Glashart media zal meestal een (iets) betere kwaliteit geven dan een TS van DVB-C, omdat je bij mijn weten altijd wat overhead hebt doordat er meerdere kanalen in 1 TS zitten (bij zowel dvb-c als dvb-s). Ik weet alleen niet of deze kanalen CBR of VBR zijn. Bij VBR kan ik me voorstellen dat de pieken niet altijd icm alle andere kanalen passen in 1 transponder.

't is dat ik nog geen tijd gehad heb om een multicastroutertje in elkaar te sleutelen, anders had ik ook ff een screenshot kunnen posten vanaf een multicaststream van Caiway (de feed die diverse kabelaars gebruiken)
Heb nog wel een shotje van SBS6 (Die is uit mn hoofd ook iets van 8Mbit). http://www.djsmiley.com/got/pics/18apr10/vlcsnap-00109.jpg

Verwijderd

Het ligt er denk ik aan of men de videostream 1:1 doorzet in een Transport Stream en er geen bitrate shaping wordt toegepast. Dan zou je met DVB-C exact dezelfde kwaliteit moeten hebben als met de originele IP feed. De 303mhz TS bij ONE is 256-QAM en er zitten maar 4 SD zenders in. Geen enkele reden dus om daar bitrate shaping toe te passen (en dat zie je ook niet aan de bitrate van de MPEG videostreams). Echter heb ik bij ONE sterk het vermoeden dat er nog van alles bewerkt aan die originele Glashart Media IP stream (die naar mijn idee als bron wort gebruikt), voordat ie in de multiplexer terecht komt. Je kunt het hier ook zien als je TV kijkt dat er gewoon een zweem van compressie over het beeld ligt, waardoor het beeld minder helder is en minder diepte heeft. Het lijkt mij dus dat het hercoderen niet het enige is wat er achter de schermen gebeurd.

Ik moet er nog even bij zeggen:
De kwaliteit van het DVB-C signaal is vroeger wel heel goed geweest. Echter begon het signaal te haperen en blokjes te vertonen toen men op ten duur Nederland 1 HD ging toevoegen. Om dat haper/blokjes probleem te beperken heeft men de beeldkwaliteit omlaag gezet (ook van Nederland 1,2,3,RTL4 in de 303mhz TS, terwijl Nederland 1 HD daar niet in zit). Het feit dat er maar 4 zenders in de 256-QAM 303Mhz Transport Stream zitten, waarbij alle zenders een bitrate hebben van 8Mbps (wel hergecodeerd), duid erop dat het probleem niet ligt bij het DVB-C gedeelte (zoals het aantal multiplexers). Het ligt denk ik al eerder in de keten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 23:45 ]

• Moost01
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-07 14:19
Hallo Alexander01,

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb nu een paar keer opnieuw laten scannen, maar er verandert hier verder niets. (Sony Bravia 40NX800F)
Hij vind geen nieuwe (werkende) kanalen bij, of andere verdwijnen niet.
Ook ben ik erachter dat ik ze kan rangschikken.
Dit heb ik nu gedaan, en heb er nu 49 van de 71 werkend. (incl 4x Eredivisie Live)
De kwaliteit is wel stukken beter dan de analoge tv.
Wel zit er op deze Sony tv een verbeterfunctie, die ik nu op "hoog" heb staan. (Motion Flow, 200Hz)
Jammer dat er maar 3 HD kanalen in zitten.
Radio werken allemaal. (alhoewel Arrow Classic Rock er 2x op staat)

Nu las ik op Ons Net Eindhoven dat je voor het PlusTV € 5,00 en voor Eredivisie Live € 10,95 per maand moet betalen. Maar ik heb ze nu er vrij op.
Zouden de (betalende) abonnees bij ONE weten dat het ook gratis te ontvangen is nu ??
Of zijn ze bij ONE niet op de hoogte ??
(misschien kan ik dan maar beter dit bericht verwijderen voordat iemand van ONE meeleest en de pret binnenkort over is.....:))

[ Voor 8% gewijzigd door Moost01 op 30-10-2010 17:53 ]

Verwijderd

Hmm, dan hebben ze er bij een heleboel de encryptie vanaf gehaald. Dat zullen ze wel met een reden gedaan hebben.

Ik denk dat ze het wel weten, maar omdat veel DVB-C ontvangers er toch niks mee kunnen en het binnenkort denk ik toch wel omgegooid wordt, zullen ze het niet zo erg vinden dat er geen encryptie zit op die zenders.
Pagina: 1