Toon posts:

Nortel IP phone - boot loop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kaajee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 30-08 11:19
Zijn hier wellicht/hopelijk mensen met ervaring met Nortel IP/SIP telefoon toestellen?

Ik heb een Nortel (Avaya) IP telefoon, type 1140E (1120e is vrijwel hetzelfde, mag dus ook).
Als ik deze aan het netwerk en power koppel, start de telefoon op, maar hij blijft vervolgens rebooten. Zit in een soort van boot loop dus. Ik heb zelf nog niets ingesteld/veranderd aan het toestel; zo kwam ie bij me aan.
De volgende meldingen verschijnen in het scherm:

(1)
11x0 IP telephone
Manual Configuration
Nortel

(2)
Start DHCP...

(3)
Start TFTP downloading...

Hierna gaan alle lampjes (weer) branden en start hij opnieuw op en begint het weer van voren.

Hij wil dus iets van de TFTP server krijgen, alleen is die TFTP server (natuurlijk) niet correct ingesteld. Normaal kun je deze (TFTP server) instellen via het config menu van de telefoon, maar daar kom ik dus niet in. Welke knop ik ook indruk tijdens dit booten, ook de 'menu' knop (aardbolletje, 2 pijltjes) heeft geen effect.

Iemand enig idee hoe ik deze loop toch kan doorbreken?

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Krijgt hij geen gegegevsn via DHCP?

• kaajee
Ja op zich wel (denk ik)......als ik namelijk zonder netwerkplug boot verdwijnt het "Start DHCP...." veel sneller, dus vermoedelijk krijgt ie wel een IP uitgedeeld idd. Maar hoe weet de telefoon nou welke pc/ip de TFTP server is om een nieuwe configuratie cq. firmware van te ontvangen? Normaal stel je het IP adres van de TFTP server (eerst) in, in de telefoon, zodat de telefoon weet welk IP de TFTP server is waarvan ie z'n files kan ontvangen.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

kaajee schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:06:
Ja op zich wel (denk ik)......als ik namelijk zonder netwerkplug boot verdwijnt het "Start DHCP...." veel sneller, dus vermoedelijk krijgt ie wel een IP uitgedeeld idd. Maar hoe weet de telefoon nou welke pc/ip de TFTP server is om een nieuwe configuratie cq. firmware van te ontvangen? Normaal stel je het IP adres van de TFTP server (eerst) in, in de telefoon, zodat de telefoon weet welk IP de TFTP server is waarvan ie z'n files kan ontvangen.
In dit geval geef je de TFTP server mee in de DHCP OPTIONS, daar staat dan ook je verwijzing naar de LOADER / Firmware

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:12

Equator

Crew Council

Bowmore & Laphroaig fan

Dit lijkt me geen PNS. Ik verplaats het topic naar Netwerken bij gebrek aan een betere lokatie..

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• kaajee
Zit wat in........maar voor SIP, voip, ip telefonie en dan mn. hardware is sowieso vaak geen geschikte rubriek, wellicht iets om te maken lijkt me, of.....?

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:48
Kajee, ik heb je een mailtje gestuurd.
Ik heb twee handleidingen van dit toestel.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, ik ken het toestel zelf niet.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:33

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Kan dat ding wel stand-alone SIP lullen?

Vermoedelijk moet je zoals je al had ontdekt het IP van de tftp server opgeven. Meestal is dat het LAN ip van de centrale of het IP van het voip board (iig bij Siemens en Alcatel). Daar haalt ie z'n firmware enz dan vandaan.

Alternatief is om zoals al gezegd de tftp server te specificeren adhv een dhcp option. Je kan dat op 2 manieren doen: een dedicated voip vlan of adhv vendor-id een class definitieren in je dhcp server.

Als ik http://www.nortel.com/pro...s/collateral/nn112604.pdf zo even doorlees, betwijfel ik of dat ding uberhaupt werkt als standalone sip client.

Met een beetje googlen kom ik ook wel wat info tegen:
1. Hold down the Up and 2 keys, and while doing so, re-power the phone. When the phone re-starts it will load and run Recovery firmware instead of the Application. When the Message Waiting LEDs go off, release the Up and 2 keys. You should be seeing a simple non-graphic text menu on white background shown below. If you do not see this you are in the wrong menu. Repeat step 1.

11x0 IP Phone

Manual Configuration

Nortel

2. When the above screen appears, press the softkey 1,2,3,4 in sequence (left to right). The Recovery firmware will go to manual configuration mode. If you miss this and you need to change the TFTP server setting, repeat Step 1.

3. Follow the prompts to Configure DHCP, etc. or, if it is already configured, just keep pressing "OK". The following are the meaning of the softkeys in manual configuration mode.

•Use the softkey 1 (below the LCD) as OK,

•Use the softkey 2 as BackSpace

•Use the softkey 3 as Clear

•Use the softkey 4 as Cancel

4. When prompted: "TFTP Dwnld? (0-No, 1-Yes):0"

•Press softkey 2 (BKSpace) to clear the 0 (No)

•Press digit 1 then press softkey 1 (OK).

5. When prompted: "TFTP IP xxx.xxx.xxx.xxx "

•If the IP address is correct for the TFTP server, press softkey 1 (OK).

•To enter a different IP address, press softkey 2 (Clear) to erase the address shown and enter a new address. Press the "*" key to enter a "." In the IP address. You can also backspace to erase part of the address or correct errors by pressing softkey 1 (BKSpace). When the address is correct, press softkey 1 (OK).

6. The phone will go the TFTP server and read the configuration file. It will then extract the Filename fields and attempt to download the file. The display will show "[FW] reading..."

7. If the download is successful, the display shows "[FW] writing..." and the blue LED starts to flash.

8. After the FW image has been written to the phone, the message "[FW] finished" is displayed, the blue LED stops flashing and the phone resets.
Bron: http://community.nortel.com/go/thread/4429

Op http://www.tek-tips.com/v...ad.cfm?qid=1534200&page=2 zie je ook wat info. Hieruit blijkt dat de firmware via tftp op het toestel gezet moet worden.

• kaajee
Ik had niet eerder dan nu toegang tot de telefoon......
ThaNetRunner schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:08:
[...]

In dit geval geef je de TFTP server mee in de DHCP OPTIONS, daar staat dan ook je verwijzing naar de LOADER / Firmware
Waar in de DHCP options dan? In de telefoon kan ik er niet bij. In de DHCP server zelf? Geprobeerd maar dan 'pakt' de telefoon het niet op.......
DJSmiley schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:01:
Kan dat ding wel stand-alone SIP lullen?
Ja dat kan ie, ik heb verscheidene andere, die werken allemaal prima op m'n Asterisk PBX.
DJSmiley schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:01:
Met een beetje googlen kom ik ook wel wat info tegen:

[...]

Bron: http://community.nortel.com/go/thread/4429

Op http://www.tek-tips.com/v...ad.cfm?qid=1534200&page=2 zie je ook wat info. Hieruit blijkt dat de firmware via tftp op het toestel gezet moet worden.
Ja die had ik inmiddels ook gevonden, en ik kom inderdaad in een soort menuutje, waar ik dan allerlei settings kan instellen, waaronder DHCP of een vast IP adres. Alleen waar in die beschrijving gesproken wordt over het instellen van een TFTP-server gaat het mis. Die optie krijg ik niet. Het laatste menu item is het instellen van een VLAN.

De IP phone krijgt dus nu wel een correct IP adres, ik kan hem ook pingen enzo. Ik zie in de logs van de DHCP server ook dat de phone een IP adres toegewezen krijgt. Alleen verschijnt de laatste mededeling: "Start TFTP downloading..." maar die verdwijnt heel snel en dan reboot de phone opnieuw......
Als ik naar m'n TFTP-server logs kijk, zie ik ook geen verbindings poging van de IP-phone.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:33

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je om wat voor reden dan ook de tftp server niet kan opgeven, kun je deze ook uit de dhcp lease halen. (als je 'm uiteraard meestuurd)

option tftp-server-name "10.100.0.40";

toevoegen aan je dhcpd.conf is voldoende.

Eventueel kun je er een class omheen bakken zodat deze optie alleen aan je IP toestellen wordt toegekend en niet in je default lease meegaat.

Uiteraard heb je wel een linux bak nodig (of een router met een custom firmware). Meeste consumentendingen ondersteunen geen dhcp options.
Windows dhcp server zal het vast ook wel kunnen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit voor wat veeleiserende klusjes.

• BarthezZ
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

(jarig!)
Even een update van mijn kant, was vandaag ook even met dat toestel bezig, en heb de volgende dingen eruit kunnen halen die voor mij ook vrij onverklaarbaar waren:
- Hij mist de optie om een tftp adres in te voeren (zelfs met een tftp server via dhcp gepushed)
- Hij connect naar 10.139.0.10 op poort 4100 udp, onafhankelijk welk ip dat ding zelf krijgt.

Ik weet niet wat er op poort 4100 udp hoort, of wat het toestel verwacht, maar ik heb even geprobeerd een tftp of een uftp meegestuurd, maar ondanks als er iets replyed doet het toestel er niks mee. Na 5 identieke pakketjes (met een content die ik, in hexadecimaal nergens naar kan herlijden, geen mac, vendor, firmware versie, oid) rebootte het toestel weer.

De menu's hebben ook onverwachte een einde, ondanks wat je zou verwachten volgens de manuals. Misschien is de flash/ROM chip defect en kan die gewoon essentiele onderdelen niet laden. Ik zou het anders echt niet weten.

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

BarthezZ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:52:
....
- Hij connect naar 10.139.0.10 op poort 4100 udp, onafhankelijk welk ip dat ding zelf krijgt.

Ik weet niet wat er op poort 4100 udp hoort....
Van Wikipedia: UNIStim

4100/udp Nortel UNIStim (Unified Networks IP Stimulus), i200x

UNIStim (or Unified Networks IP Stimulus) is a Telecommunications protocol developed by Nortel (now acquired by Avaya) for IP Phone (terminals and soft phones) and IP PBX communications.

Most manufacturers of IP PBX equipment (Aastra, Alcatel, Avaya...) have followed the same path, developing their own proprietary protocols. These protocols are being gradually replaced or complemented by standardized protocols, including H.323, especially SIP.

Dus er zit wss UNIStim firmware in die telefoon en geen SIP firmware...

EDIT

Hierzo linkje naar de SIP Firmware release 3.2 for 1140E: http://support.nortel.com...AIL&id=1085461&poid=15721

[Voor 7% gewijzigd door fridgeman op 03-11-2010 01:25. Reden: Nix beters te doen...]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• kaajee
Zoals het nu lijkt zit er helemaal geen firmware in het toestel, hij laadt dus waarschijnlijk een soort van bootloader. En of je nou een SIP firmware of UNIStim firmware klaarzet op een TFTP server; maakt niet uit.

Zover komt ie dus niets eens; hij maakt geen contact met een ingestelde TFTP server.
Contact maken/zoeken met een ingestelde DHCP server gaat prima; hij krijgt z'n IP adressen, maar een meegegeven IP adres (en naam) voor een TFTP server wordt dus op de 1 of andere manier niet opgepikt door het toestel; hij blijft zoeken naar een (vooraf ingestelde/default?) server met IP adres: 10.139.0.10. Ook de boel foefen door alles in deze IP reeks zetten heeft geen baat. Ook daarbij de TFTP server op poort 4100 instellen mocht niet baten.

[Voor 5% gewijzigd door kaajee op 03-11-2010 08:35]

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

Je zou nog een factory reset kunnen proberen;
If you are running C6E or later firmware, then the following keypad sequence is used to reset all provisioning paramaters to a "factory default":
• • [7][3][6][3][9][MAC][#][#]
Where MAC corresponds to the MAC address of the IP Phone which can be found on a label on the back of the IP Phone.
Since a MAC address can contain the letters A-F, then letters A/B/C can be entered via the [2] key on the dialpad, and letters D/E/F can be entered via the [3] key.
For example, an IP Phone with MAC address 00:19:E1:E2:17:12 would be reset to "factory default" when the sequence **73639001931321712## is entered on the keypad.

Je zou ook een UNIStim server kunnen opzetten als test, http://www.mlkj.net/UNISTIM/
heb je echter wel 2 1140E's nodig met UNIStim firmware...

[Voor 10% gewijzigd door fridgeman op 03-11-2010 09:33]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee