Het is wat offtopic, maar ik kan jouw lijstje wel om zetten in positieve zin aan de hand van mijn leven
-
Productiviteit:
Een laptop heb ik bij. Dat klopt. Deze heb ik ook nodig voor het betere typwerk dus een tablet is al geen optie. Tijdens reizen is een laptop eigenlijk alleen handig bij een langer treinritje (en vliegtuig).
Ik kan nog steeds heel productief zijn op een kleiner apparaat. Mailtje beantwoorden, nieuws bijhouden (must voor mij!) en wat aanvullend lees- en planwerk. Tegen de tijd dat de laptop uit de tas is (indien zitplek in trein) en uit hibernation ben ik al half klaar op m'n telefoon (met hardware tobo). Mede doordat ik alles al kan doen op het perron, in de bus of waar dan ook.
-
Werk:
Op het moment ben ik nog student, maar straks in het werkveld heb ik maar een beperkt deel van m'n werktijd beschikking over een computer. Verder ben ik overal en nergens, up-to-date zijn is dan een must en snelheid in communicatie evenzo. En toch werk ik dan met computer-achtige apparaten
en heb geen fysiek werk
-
School:
Agenda bijhouden, nieuws bijhouden. Op mijn opleiding mag je in sommige lessen gewoon je smartphone gebruiken tijdens de les. Uiteraard heb je vrijwel altijd ook je laptop, maar daarmee wil je mogelijk stroom besparen als het alleen maar om een nieuwsfeed of agenda invoer gaat.
-
Thuis
PC staat boven en kost meer stroom. Als 'ie uit staat krijg ik nieuws en mail per smartphone binnen. Van belang of actie nodig? Dan gaat de computer aan
-
Kroeg/feestje
Fotootje laten zien, fotootje maken. Veel meer is niet nodig. Soms wat feiten opzoeken tijdens een verhitte discussie in een bruin café
-
Vakantie
Navigatie. Kaartlezen is cool en veel leuker. Maar soms wil je ook gemak, zeker op vakantie

Daarnaast contact met thuisfront houden dmv een mailtje, op de hoogte van de wereld blijven en tweakers checken. Dit laatste kan allemaal via talloze gratis WiFi netwerken. Geen computer / internetcafe opzoeken of diefstalgevoelige laptop meenemen (scheelt ook ruimte/gewicht). Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot het maken van een snapshot.
Buiten dit alles heb je ook nog eens
altijd een MP3 speler en (fm-) radio op zak. Op veel momenten bruikbaar.
Zo zie je maar; het is niet feitelijk te onderbouwen of een smartphone zinvol is of niet. Het is een kwestie van levensstijl, behoeften en interesses
Ontopic:
Voor mij geldt ook, als je kan kiezen voor een hardware tobo en de kwaliteit is een beetje aardig dan ben ik verkocht. Sowieso is 4" + tobo een wens van mij (maar niet in Europa verkrijgbaar). Dan nog de mogelijkheid tot zelf configureren (wifi-b/g is voldoende, liever LED voor zaklamp gebruik, 5mpix voldoende, fm radio, intern geheugen, 512 MB RAM, dikke accu) en als klap op de vuurpijl ook nog eens een strak design.
Helaas laatste update van oktober