[Win 7] Sysprep testen - Heractivatie kost licenties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345957

Topicstarter
Beste Tweakertjes,

Ik ben bij een bedrijf bezig om een nieuw Image te creëren voor een groot aantal systemen, dit image wordt natuurlijk grondig en vaak getest om vervolgens herschreven te worden. Om het één en het ander te testen, moet het systeem in het domein terecht komen (testen van de Windows 7 policies, rechten, printers toevoegen, jullie kennen het riedeltje wel).

Het is mij bekend dat met het gebruik van Sysprep (welke trouwens héél anders is dan in Windows XP, dat was wennen) het SID van een systeem opnieuw wordt gegenereerd, dat is mooi natuurlijk. Ik vroeg me af of, als het systeem een nieuw SID heeft gekregen, er dan problemen of andere ongein komen als je een systeem een aantal keer uitrolt met sysprep, maar wel met dezelfde computernaam, om vervolgens aan het domein toe te voegen, waardoor Active directory hetzelfde systeem ziet (excuus, dezelfde computernaam) met een andere SID.

Dat is niet mijn hoofdvraag, want desnoods verwijder ik het de computer "Win7Test" elke keer uit de active directory (wat ik tot nu toe heb gedaan, vraag me alleen af of het overbodig werk is, of dat het liever gewenst is). Wat ik ook af en toe doe is Windows 7 activeren (Ze hebben hier een VLK MAK code), omdat het image door meerdere personen wordt getest in een week (meer dan de 3 dagen die het standaard zou hebben). Wordt er bij het activeren met dezelfde fysieke machine(naam), maar met een ander SID, één licentie 'gebruikt'? Want ik weet verder technisch niet echt hoe dat werkt... Ik heb het geprobeerd te zoeken, maar ik krijg 100'en Google-hits over het activeren van het administrator account. Kennis hierover is zéér welkom.

Bij voorbaat erg veel dank! Ik hoop dat jullie er iets over weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een goed beginpunt is de aanwezige Technet-documentatie over Windows 7 Deployment, en de bjibehorende Whitepapers die erover te vinden zijn.

Begin daar mee, want als je enkel maar google hits tegenkomt voor het aanzetten van een Admin account dan valt er vrees ik nog wel wat te verbeteren aan je zoek-queries :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar dat heb ik geprobeerd. Het is héél moeilijk (of helemaal niet) te vinden waar de Windows 7 activatie naar kijkt bij het activeren. Als ik er een beetje over nadenk is dat wel logisch; het zou een handleiding voor crackers zijn over "Wat te omzeilen" lijkt me.

Ik gebruik bij TechNet de zoektermen "activation" en "Windows 7 Activation", maar antwoorden vind ik niet bij de items die relevant lijken te zijn. Ik krijg onder andere uitleg over het niet meer geldige code verhaal, "te dupe van softwarevervalsing", "bel onze servicelijn" a.k.a. robotmevrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. verwijderen van SID is al tijden niet meer nodig, geen idee of dat met sysprep uberhaubt nog gebeurt.
2. opnieuw joinen van het domein zou moeten resulteren een nieuwe GUID in AD waardoor je altijd een unieke GUID voor je computeraccounts hebt.
3. volgens mij is die MAK gelimiteerd op een x-aantal activaties, ongeacht of je daarbij dezelfde computernaam gebruikt.

Hier is meer te vinden

[ Voor 33% gewijzigd door redfoxert op 29-10-2010 16:00 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1. Even ter informatie, als je de systemen sysprep't m.b.v. de Windows AIK (Automated installation Kit), wordt ook gelijk de SID opnieuw gegenereerd.
2. Dit resulteert dus niet in duplicaten in het AD als ik het goed begrijp? (zelfde computernaam, andere GUID?)
3. Dank, ook door de link ben ik meer te weten gekomen. :D

Het gaat dus om een x aantal activaties inderdaad, als ik één (en dezelfde) systeem opnieuw uitrol en activeer, kost dat nogmaals één activatie... Bedankt! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 345957 op 29-10-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
redfoxert schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:56:
1. verwijderen van SID is al tijden niet meer nodig, geen idee of dat met sysprep uberhaubt nog gebeurt.
Gebeurt nog wel, maar echt nodig is het niet: The Machine SID Duplication Myth

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 345957 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:15:

Het gaat dus om een x aantal activaties inderdaad, als ik één (en dezelfde) systeem opnieuw uitrol en activeer, kost dat nogmaals één activatie... Bedankt! :D
dat bedoelde ik dus met de documentatie lezen - activeren wil je helemaal niet in principe, en bij een MAK gaat de teller gewoon -1 per keer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
SCCM 2007 gebruikt je SID als machine identifier... das dan wel lastig ;) (al kan je er wel omheenwerken als het echt moet)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
Maar eh..je kunt machines toch rearmen zodat je 30 dagen (wat weer 3x kan volgens mij) kunt testen..waarom zou je willen activeren overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
TheVMaster schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:13:
Maar eh..je kunt machines toch rearmen zodat je 30 dagen (wat weer 3x kan volgens mij) kunt testen..waarom zou je willen activeren overigens?
90 dagen in de de basis en 3x rearmen (windows 7)

zo doe ik het thuis ook in mijn testlab, werkt prima :)

en anders gebruik je geen MAK key maarn een KMS key, scheelt je handmatige activatie

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1