pc uopgrade / vervangen, welke processor nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 10:10
Nu heb ik een intel E6400 met 2 GB geheugen. dit is eigenlijk wat te weinig. het programma dat ik gebruik geeft af en toe de melding "running out of system memory" en als ik dan niet maatregelen neem, loopt het programma vast en ben ik mijn werk kwijt.

Nu ga ik binnenkort ook een nieuw programma gebruiken Autodesk Revit structure. Ik ga daar een cursus voor volgen. de cursussen worden gegeven op laptops ( specs onbekend)

De systeemvereisten zijn opgegevens door de fabrkant, bij 32 bits OS:
een pentium 4 dual core, met 3,0 ghz en 3 Gb geheugen (aangeraden 4GB) en 256 MB videokaart zou voldoende zijn icm windows vista en 7, voor windows xp volstaat 1,6 Ghz

als je 64 bit OS gaat gebruiken geld hetzelfde, maar wordt een intel XEON W3570 3,20 Ghz en 8 GB geheugen aangeraden.

nu kan ik dus 2 GB geheugen kopen en dus upgraden, voor 70 euro klaar. het draait tenslotte ook op laptops tbv cursussen en demos.

ALs ik nu een werkstation zou willen kopen met een intel XEON E5620 processor en 4Gb geheugen, dan kosten die wel 1300 euro per stuk.

Nu wordt er verder met geen woord gerept over de huidige i7 en i9 processors in de systeemvereisten, en heb ik ook geen idee wat de prijs prestatie verhouding daarvan is tenopzichte van de XEON processors, maar zou een i7 of i9 niet ook een goeie keus zijn, als ik op de toekomst wil kijken, maar toch geen 1300 euro willen investeren? of zijn de nieuwere componenten, zoals misschien moederbord en geheugen daarvoor extra duur?
70 euro voor geheugen staat in schril contrast met 1300 euro...

of is de E6400 de aller langzaamste processor die nog net voldoet aan de systeemvereisten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

De Xeon W3570 heeft een Bloomfield core, net als een i7-9xx en een i7-9xx Extreme Edition met 4 cores. Een Xeon E5620 heeft een Gulftown core, net als een Core i7-970, Core i7-980X en Core i7-990X.

Het verschil tussen een Xeon en een i7 / i9 is dat Xeons twee of meer CPU's per moederbord ondersteunen en de i7 / i9 niet. Dat is onevenredig duur en ga je waarschijnlijk ook niet nodig hebben.

Als de systeemeisen zeggen dat een P4 dual core voldoende is, dan is een E6400 zeker voldoende. Voor de 64 bit versie heb je echt niet ineens onevenredig veel meer rekenkracht nodig.

Ik denk dat je met 2 GB geheugen extra een heel eind komt. En als je meer wilt, zou ik kijken naar een Core i7 met minimaal 4 GB geheugen. Let dan wel op dat je een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je bedoelt dat en i7 een bloomfield core heeft en de i9 een gulftown core?
en de gulftown is dan sneller/beter dan een bloomfield neem ik aan?

2 proc's op een moederbord/systeem heb ik zeker niet nodig. ik ga er geen high-end graphics mee doen. maar de 3d modelerings zaken, en inzoomen etc. moet wel een beetje soepel verlopen.

dat ik een ander moederbord en zo nodig had bij een i7 etc had ik wel begrepen, maar ik denk dat ik een deftig i7 of i9 systeem kan kopen voor minder dan 1300 euro exclusief btw, en dat lijkt me dan ook een betere keus dan een xeon in dat geval.

de oeveelheid geheugen is afhankelijk van de omvang van projecten, en meer is altijd beter en geheugen niet de duurste cmponent. als ik dan meer dan 4GB wil installeren, kan ik beter voor een systeem met windows 7 gaan ipv XP, omdat XP maar tot 4 GB kan adresseren, en windows 7 dan wel, en vista sla ik denk ik liever over voor "productie" of is windows 7 (nog) niet beter dan windows vista?

e systeemeisen vanaf de fabrikant zeggen denk ik voral iets ver dat het er dan op kan werken. de running out of system memory geeft al aan dat er wel eens iets mis gaat bij grotere projecten, waar dan warschijnlijk ook (veel) meer aan gerekend wordt, en dus ook beter een snellere processor voor genomen kan worden dan de minimum van een pentium 4 dual core.met 3 GB.

ik zal het eens oveleggen, dan kan ik kijken of ik niet eerst toch alleen 2 GB er bij koop en vervolgens misschien upgrade naar een i7 of i9 systeem.

hoe is dat trouwens met ddr2. er zit nu 2 keer 1 GB in. in de pricewatch vint ik geen ddr2 1GB meer, dus ik denk dat ik dan het beste 2x2GB kan nemen, maar kan ik dat dan naast die 2x1 GB plaatsen, of kan ik die 2x1 beter laten verva;en, met windows XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

BBG -> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568 :O

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 29-10-2010 18:54 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:48:
hoe is dat trouwens met ddr2. er zit nu 2 keer 1 GB in. in de pricewatch vint ik geen ddr2 1GB meer, dus ik denk dat ik dan het beste 2x2GB kan nemen, maar kan ik dat dan naast die 2x1 GB plaatsen, of kan ik die 2x1 beter laten verva;en, met windows XP?
Er zijn nog zat 2GB (2x1) DDR2 kitjes en losse 1GB modules te vinden in de PW. Houdt wel rekening met wat je er al in hebt zitten aan geheugen en wat je mainboard (welke?) precies ondersteunt.

[ Voor 20% gewijzigd door Nielson op 30-10-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:48:
je bedoelt dat en i7 een bloomfield core heeft en de i9 een gulftown core?
i9 bestaat niet, er zijn slechts verschillende varianten van i7's waarvan de traagste natuurlijk nog steeds erg snel zijn. Tevens, weet je zeker dat je hetzelfde programma vergelijkt waarvan de 32-bits versie een pentium 4 en de andere een XEON W3570 nodig zou hebben? Dat is echt een gigantisch verschil qua CPU, een factor 8-10 in rekenkracht verschil zou ik zeggen. Ook de 4GB extra geheugen die je voor de 64-bits nodig zou hebben is mij een beetje een raadsel.
de oeveelheid geheugen is afhankelijk van de omvang van projecten, en meer is altijd beter en geheugen niet de duurste cmponent. als ik dan meer dan 4GB wil installeren, kan ik beter voor een systeem met windows 7 gaan ipv XP, omdat XP maar tot 4 GB kan adresseren, en windows 7 dan wel, en vista sla ik denk ik liever over voor "productie" of is windows 7 (nog) niet beter dan windows vista?
Het gaat niet om welke windows je hebt voor hoeveel geheugen je kunt gebruiken, het gaat om of je een 32- of 64-bits versie hebt. Al hoor ik over 32-bits XP gemengde verhalen (net zo veel negatief als positief), vista en w7 hebben allebei een prima 64-bits maar als je het toch nieuw koopt zit w7 er meestal toch wel bij.
Dat ligt aan je laptop, als die maar 2 geheugenmodules ondersteunt (en dat zou me niet verbazen) dan kom je niet zo ver, en als je niet verder gaat dan 4GB is het niet echt nodig om XP te vervangen lijkt me.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:43
Wat ik me nou afvraag aan dit hele verhaal is of jij überhaupt een systeem kunt kopen voor <€1300,- met hierin een i7 of Xeon proc. Nou is dat geld misschien niet het enige probleem, maar als men in de eisen al zegt dat een Pentium 4 voldoende is, dan vraag ik me af of je die i7 volledig en optimaal benut.

Natuurlijk geldt dat een i7 of één of andere Xeon processor in een wat nieuwer systeem vlotter loopt, maar ik teken met AutoCAD 2008 op een oud systeem met een Athlon 64 3700+ (en voorheen op een Sempron 3100+) dat socket 754 is, en af en toe op mijn laptop met een Intel P8400 (socket P). Zelfs dit werkt dus.
Wat ik raar vind aan je verhaal is dat er weinig tot geen eisen worden gesteld aan een goede grafische kaart. Volgens mij gaat dit nog meer voordelen geven in je cursus dan een specifieke processor.

Met betreft je geheugen problemen moet je eerst even onderzoeken hoeveel modules je laptop ondersteunt, zoals bwerg ook al zei. Je kan, als je weet hoe je moederbord heet, eventueel op deze site http://www.crucial.com/ even zoeken wat erin kan en direct kan je zien hoeveel sloten er in zitten, volzitten en evt. nog worden ondersteund. Vervolgens kan je in de pricewatch wel wat SO-DIMMS opzoeken.

@ Nielson hieronder: Oké, ik dacht te hebben begrepen dat het om een laptop ging waarmee hij een cursus ging volgen. Ik zal het wel verkeerd hebben. Hoe dan ook, op die site kan je dat ook voor desktops snel zien.

@ Roel1966 hieronder: Ja ik zou ook eerst denk ik wat meer geheugen proberen in te prikken. Zo duur is dat niet en kan al een groot verschil uitmaken. Je kan misschien tevens proberen om een groter werkgeheugen te maken op je HDD, al is dat langzamer dan RAM reepjes, maar voor het proberen is het niet weg.
Ik zou bij 3D rendering niet direct een ATI HD58xx of HD68xx kiezen, maar eerder voor een Geforce of zelfs Quadro of FirePro kiezen. Aangezien deze kaarten voor 3D rendering geoptimaliseerd zijn. Om wat uit te proberen is die optie wie jij noemt wel goed, aangezien de perfomance per euro en input (V/W) wel goed is.

[ Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 30-10-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
TS zelf heeft volgens mij gewoon een desktop met E6400 en 2GB geheugen, dus SO-DIMM is nvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vind het zelf ook wel een beetje krom dat er van een p4 meteen naar een Xeon gesprongen word bij de systeem eisen en dit wel een gigantisch verschil is. Daarbij zoals boven beschreven is een i7 nagenoeg gelijk aan een Xeon en zou het onzin zijn een dure Xeon cpu te moeten aanschaffen en je met een i7 heel goed uit de voeten kan.

Persoonlijk zou ik in dit geval ook eerst eens 2 x 1 Gb erbij prikken en kijken hoe het resultaat dan is waarna je altijd kan upgraden naar een i7 en dan bv de i7 950 die nu heel gunstig ligt qua prijs en snelheid en je met gemak klaar kunt zijn voor 1300 euro. Let er dan wel op dat het ongunstig is om 4 Gb te combineren met een i7 9 serie en je dan altijd beter 3 x 2 Gb kan nemen in verband met triple-channel.

Ander punt wat iemand ook al hierboven aan haalde is dat er nergens gerept word over een videokaart terwijl ik persoonlijk denk dat bij 3d modelling de videokaart ook zeer zeker van belang is. Denk zelfs dat het nog geeneens zo gek zou zijn om eens bij je huidige systeem te kijken om daar een goede videokaart in te zetten. Aanrader hierbij kan dan b.v. een ATI 6870 zijn die qua prijs goed liggen en qua prestatie toch wel behoorlijk presteren en je die kaart altijd kan blijven gebruiken bij een upgrade naar een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:32
Ik werkte zelf met het programma AutoCAD Revit Structure 2009 op een P4 2.6 Ghz HT en kan je het volgende zeggen: Zolang je niks gaat renderen zijn de minimum eisen voldoende. Zorg wel dat je voldoende RAM hebt dus de RAM upgrade is ten zeerste aanbevolen.

Laatst ben ik op mijn nieuw systeem overgestapt op Revit Structure 2011. In deze versie hebben ze de Mental Ray renderer van 3ds Max erin gestopt. Dat vreet rekenkracht en RAM bij 3d renderen. Als je de sample download heb je een viewport die mij 2 uur heeft gekost op maximum kwaliteit. En daarbij werd 3.7 GB RAM gebruikt. Maar tijdens modelleren haal je niet eens 2 GB.

Ten aanzien van je videokaart: die wordt alleen gebruikt voor het renderen van je viewports. En zolang je geen professionele videokaart erin stopt (Quadro of FireGL) gaat Autocad altijd zeuren over non certified. Een 6850 is vette overkill. Tenzij je toch al een kast wilt bouwen. Een redelijk recente videokaart met 1 GB geheugen is wel aan te bevelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Derrick op 31-10-2010 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Derrick schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 04:17:
Ten aanzien van je videokaart: die wordt alleen gebruikt voor het renderen van je viewports. En zolang je geen professionele videokaart erin stopt (Quadro of FireGL) gaat Autocad altijd zeuren over non certified. Een 6850 is vette overkill. Tenzij je toch al een kast wilt bouwen. Een redelijk recente videokaart met 1 GB geheugen is wel aan te bevelen.
Ik schreef de 6870 omdat die qua prijs en prestatie ontzettend gunstig ligt en zeker wanneer je toch al veel grafisch bezig bent zou ik zelf dan toch voor een betere kaart kiezen. En zoals je zelf al schrijft word de videokaart vooral gebruikt voor het renderen naar de viewports, en mij dus lijkt dat je dat veelvuldig zult doen. Tenminste wanneer je iets ontworpen hebt lijkt mij dat je toch wel vaker even wilt zien hoe het geworden is om weer aanpassingen te kunnen aanbrengen, althans zo werk ik dan bv met video-editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:32
Er is wel een verschil: de viewports in AutoCAD Revit zijn in principe heel schematisch. Jouw videopreviews zijn van het eindproduct. Je gebruikt een verschillende rendersetting (Low. medium enz) om een snelle render te krijgen van een bepaalde camerastand. Maar dat wordt gedaan op de CPU. Daarom zie je ook niet de videokaart eisen meeschalen t.o.v. de CPU eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik d3nk dat ik in de war was met de i9 idd.
het gaat om een pc met E6400.

de cursus die ik ga volgen is bij een bedrijf dat meerdere curssussen geeft, en ze gebruiken daar laptops voor.

de minimale systeemeisen zijn welliswaar "slechts" een 3 Ghz dualcore pentium 4 en 3GB geheugen en 256 MB grafische kaart( mar wel met een of ander shader model)

dat er voor een 4 bit systeem hogere eisen worden egsteld, zal komen omdat je alleen met het installeren van de 64 bits versie, zonder je geheugen uit te breiden, weinig effect daarvan zult zien. dat er dan ook opeens een xeon in het rijtje staat zal komen omdat er in het geval ook 64 bit echt nodig zou zijn, je waarschijnlijk ook extra rekenkracht nodig hebt.

mijn vraag over wat ik het beste kan doen komt omdat de minimum systeemeisen nu al af en toe autocad 2009 laten crashen bij projecten waar we veel xrefs in gebruiken, en veel veiwports. running out of systemmemory is dan de foutmelding. ( dus niet dat de pc t elangzaam zou zijn, al duurt het overschakelen van de ene layout naar de andere wel wat lang. doordat er veel xrefs zijn ingeladen ( xrefs zijn arcitectentekeningen, van enkele MB's in grootte ( en dus uitgepakt en in gebruik levert dat een "veelfout"van gegevens op die in het geheugen terecht komen, en allemaal wel steeds meegenomen moeten worden bij pans en zooms, en layout wisselingen.

e.e.a. kan sneller met een betere videokaart, n evt snellere processor.
ik heb wel nog een systeem met een E7400 processor, maar dat is er een met een onboard videochip ( dell optiplex) waar maar 2 reepjes geheugen in zitten van 1 GB, dus dat lost het probleem denk ik niet op, ook niet met 2x2 GB geheugen. e videokaart die nu in de E6400 zit is een ati radeon 1300 of 1500, met 512 MB geheugen. dat is stukken beter dan die onboard gpu op de dell optiplex.

of ik voor 1300 een systeem kan samenstellen, misschien iets meer dan 1300 ik ging uit van exclusief btw prijs.
de enige dell met i7 die ik kon configureren kost 1150 exclusief btw, T1500, met i7 9870, 4gb geheugen en 512 MB nvidia quadro.
de goedkoopste met xeon is 1330 exclusief btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:43
mijn vraag over wat ik het beste kan doen komt omdat de minimum systeemeisen nu al af en toe autocad 2009 laten crashen bij projecten waar we veel xrefs in gebruiken, en veel veiwports. running out of systemmemory is dan de foutmelding. ( dus niet dat de pc t elangzaam zou zijn, al duurt het overschakelen van de ene layout naar de andere wel wat lang. doordat er veel xrefs zijn ingeladen ( xrefs zijn arcitectentekeningen, van enkele MB's in grootte ( en dus uitgepakt en in gebruik levert dat een "veelfout"van gegevens op die in het geheugen terecht komen, en allemaal wel steeds meegenomen moeten worden bij pans en zooms, en layout wisselingen.
Tekeningen van architecten zijn altijd link heb ik ervaren, aangezien zij vaak liggen te prutsen met coördinaten. Ik bedoel gewoon roteren van de tekening zonder eens fatsoenlijk een UCS aan te maken en dan met PLAN de zooi te draaien. Maar goed, dat even terzijde. Als ik met enorm grote XREF's moet werken die al dan niet met BIND aan het bestand zijn gekoppeld, dan loopt hier idd de PC ook niet meer lekker, >:) . Dus dan kan ik me idd voorstellen dat je die stap nu zet, moet ik ook nog eens een keertje doen als het uitkomt. Maar in alle rust met veel geduld en af en toe eens ff purgen, om alles ff op te schonen, lukt het voorlopig nog wel.

Wat mij nou niet helemaal duidelijk is, maar dat kan aan mij liggen, is of je nou zelf een systeem wilt bouwen of deze wilt laten bouwen en daarnaast of je spullen uit je oude PC wilt hergebruiken of niet. Daarnaast vraag ik me nog af of dit systeem alleen bedoeld is als een soort workstation of ook om wat (lichte) spellen te spelen.
of ik voor 1300 een systeem kan samenstellen, misschien iets meer dan 1300 ik ging uit van exclusief btw prijs.
de enige dell met i7 die ik kon configureren kost 1150 exclusief btw, T1500, met i7 9870, 4gb geheugen en 512 MB nvidia quadro.
de goedkoopste met xeon is 1330 exclusief btw
Wat bedoel je hier met T1500 en i7 9870 (het zal wel 870 zijn)? Die Quadro is nooit weg natuurlijk voor dergelijk tekenwerk, maar is het echt alleen tekenwerk dat je gaat doen met die PC?

Zet nou eerst even fatsoenlijk op een rijtje wat je er mee wilt (dus niet alleen voor nu maar ook voor later) en welke onderdelen en specs je huidige configuratie heeft. Kijk daarnaast ook eens in de BBG aanschaf (advies)forums, die uiteindelijk voor dit soort vragen bedoeld zijn.

Zoals het nu op mij overkomt kan je het best vragen stellen in het [BBG aanschaf] Workstation juli-augustus 2010 topic of een andere die hier in het Best Buy Guide overzichtstopic te vinden zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Aardwolf op 01-11-2010 00:58 . Reden: Eén typo verbeterd.... ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afaik loopt TS lang genoeg mee op GoT om te weten dat we dit soort boodschappenlijstjes niet meer toestaan. Om het gat op te vullen hebben we inderdaad de BBG topicreeks, warvan je een overzicht hier vindt: Best Buy Guide overzichtstopic. Ook workstations worden daarin behandeld.

Dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.