Toon posts:

Laptop 'ziet' externe monitor niet (DVI)

Pagina: 1
Acties:

• Pharos123
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2014
Dag,

Ik zou hier niet posten als ik niet ten einde raad ben, en dat ben ik nu.Vele fora afgestruind, maar niks nada.

Probleem:
- Mijn laptop ziet mijn externe TFT-scherm niet als ik die via de VGA-kabel en een DVI-blokje aansluit. Maar dan ook echt niet.

En ik wil 't toch via die DVI proberen, want om de een of andere reden geeft de eenvoudige VGA-aansluiting een onscherp c.q. wazig beeld op mijn externe monitor. Mijn hoop is dat door gebruikmaking van de DVI-uitgang van de laptop dat scherpteprobleem is opgelost.

Specs:
- Laptop: ASUS Pro55SR, grafische kaart: ATi Mobility HD Radeon 3470
- Scherm: TFT Acer AL2016w (1680x1050) met VGA-kabel
- DVI: blokje.

Mogelijke oplossingen, die dat niet bleken te zijn:
- "Nieuwe drivers downloaden?" Nee. Eerste wat ik doe in zulke situaties is de drivers updaten. Zitten nu de jongste drivers op dus dat is het niet.

- "DVI-blokje stuk?" Nee. Want als ik hetzelfde blokje gebruik om het externe scherm op mijn desktop PC aan te sluiten, werkt dat prima. Kraakhelder beeld. Aan het DVI-blokje mankeert dus niks.

- "Configuratie grafische instellingen laptop verkeerd ingesteld?" Nee. Ik gebruik op mijn laptop dezelfde instellingen als op mijn desktop PC waar het gaat om de configuratie voor mijn externe scherm.

- "VGA moet scherp genoeg zijn. Gewoon geen DVI gebruiken?" Nee. Was het maar waar! Probleem is nl dat mijn externe monitor niet scherp is zodra ik die met de VGA-kabel op mijn laptop aansluit. Ik kan de resolutie op 1680x1050 zetten maar het beeld blijft onscherp. Sluit ik hetzelfde scherm met de VGA-kabel en dezelfde instellingen aan op mijn desktop PC, dan is het beeld kraakhelder.

Het is niet noodzakelijk dat ik het DVI-blokje gebruik. Sterker, als ik het alleen met de VGA-kabel af kan, dan vind ik dat prima. Maar dan is het beeld dus niet zo haarscherp als op mijn desktop PC en ik snap maar niet waarom dat is.

• EoG
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-08 20:46

EoG

BOFH

Om wat voor notebook en wat voor monitor gaat het hier?

@jterpstra; stond er volgens mij eerst niet :/

[Voor 31% gewijzigd door EoG op 29-10-2010 11:40]

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-09 12:53
heb je ook toevallig een andere externe monitor om te testen ?
bespaard je een hoop zoek werk, zelfde geld werkt t met een andere monitor wel. weet je tenminste waar het probleem ligt :P

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-09 12:53
EoG schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:31:
Om wat voor notebook en wat voor monitor gaat het hier?
kijk eens onder kopje specs

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-09 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vermoedt dat het VGA signaal van je laptop iets zwakker is dan dat van je PC. Door het "blokje" (VGA->DVI adapter) er tussen te zetten neemt het nog verder af en komt er niet meer genoeg aan voor d emonitor om te herkennen als VGA signaal.

Het gebruik van een adapter levert echter geen enkel voordeel op, het signaal blijft gewoon een analoog VGA signaal. Het kan zijn dat je laptop sowieso geen "scherp" helder signaal uitstuurt en dat het beeld dus nooit scherp gaat worden, ongeacht van hoe je hem aansluit. Het enige wat je zou kunnen proberen is een andere VGA-kabel gebruiken met een lagere interne weerstand (een dikke, kwalitatief goede kabel, en vooral niet te lang) anders zul je een externe videokaart voor je laptop moeten gebruiken of een laptop met een digitale uitgang (DVI/HDMI/displayport).

Edit: ik begrijp nu pas dat je dus een VGA-kabel op de DVI-uitgang van je laptop probeert aan te sluiten met daarbij een VGA->DVI adapter. Dat gaat natuurlijk niet werken, er komt alleen een digitaal signaal uit de DVI-uitgang, een analoge VGA-kabel er tussen gaat niet werken.

[Voor 14% gewijzigd door Johnny op 29-10-2010 13:19]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• EoG
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-08 20:46

EoG

BOFH

Het kan zijn dat je Asus wat rare dingen met fonts e.d. doet, is niet altijd te merken, je zou voor de zekerheid dit tooltje eens kunnen proberen, deze reset je font settings e.d. en helpt vaak wel tegen wazige beelden op een externe monitor.

[Voor 16% gewijzigd door EoG op 29-10-2010 11:45]

• Pharos123
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2014
OK, dank, ik ga de aangebrachte tips vanavond maar even in praktijk brengen, u hoort nog van mij als het lukt om evt andere probleemgevallen op te lossen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gebruik je de VGA of de DVI aansluiting? Want als je een DVI aansluiting wilt gebruiken om met een DVI naar VGA blokje de VGA kabel er op aan te sluiten moet de DVI aansluiting wel een analoog signaal uitsturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-09 15:12
DVI geeft geen analoog signaal op zo'n laptop. Dat gaat dus nooit werken omdat zo'n blokje het analoge signaal naar de juiste pinnen zet. Je hebt meerdere soorten DVI namelijk: met of zonder analoge pinnen. De aansluiting van je laptop is van het type om enkel digitaal beeld uit te sturen.

En de VGA aansluitingen van die Asus laptops staan niet bepaald bekend om de beste kwaliteit. Ook mijn F3Sc (zelfde generatie) was niet goed. Genoeg voor een beamer, maar niet voor een monitor.

De enige manier om het op te lossen is door een monitor te kopen met DVI aansluiting.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee