Toon posts:

VMware hypervisor IBM USB Memory Key of gewone USB stick?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kwiebus
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik ben bezig met het inrichten van een nieuwe IBM server met VMware ESXi 4.1. Nu had ik bij deze server ook een IBM USB Memory Key for VMware Hypervisor besteld maar aangezien deze een lange levertijd heeft ben ik een gewone USB stick aan de slag gegaan.

Het lijkt erop dat een gewone USB stick net zo goed werkt alleen moest ik in de EFI, in plaats van de embedded hypervisor, als bootdevice USB toevoegen en instellen.

Afgezien daarvan vraag ik mij af wat verder nog het verschil (behalve natuurlijk de prijs) is tussen het gebruik van de IBM USB Memory Key en een gewone USB stick.

Voor mij lijkt op dit moment een IBM USB Memory Key namelijk geen toegevoegde waarde te hebben.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Mijn persoonlijke gok: Support op de IBM USB Memory Key en geen support op eigen stick.

• kwiebus
Bloodshot schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:50:
Mijn persoonlijke gok: Support op de IBM USB Memory Key en geen support op eigen stick.
Dat lijkt mij geen probleem zolang de versie die ik op mijn eigen stick heb staan door WMware gesupport wordt.

De vraag is dan ook meer of het hypervisor slot niets meer of minder dan een gewone USB poort is wanneer je daar een standaard USB stick in stopt.

Ik vind het sowieso allemaal wat vaag. Er is bij VMware wel een customized VMware ESXi versie 4.0 U1 download voor IBM beschikbaar maar geen customized VMware versie 4.1.

Ik heb dan ook maar de standard ESXi 4.1 hypervisor gedownload en geïnstalleerd. Ik vraag mij dan ook af wat het verschil is tussen een standard en een IBM customized ESXi versie.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen support inderdaad en de IBM zal wel gecertificeerd zijn en aan bepaalde eisen voldoen (snelheid, betrouwbaarheid,..).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:21

Ethirty

Who...me?

Toevallig laatst ook voor het eerst op IBM VMware ESXi geinstalleerd. Na wat onderzoek bleek dat IBM geen extra's mee installeerde op de 4.0 U1 versie, daarom heb ik de 4.1 vanaf de site van VMware gebruikt. Dit werkte feilloos. HP levert CIM providers mee voor het uitlezen van hardware, maar voor de IBM hardware lijkt dat dus niet nodig.

Enige wat je zou kunnen hebben is dat VMware stelt dat je draait vanaf een non-supported USB device. Maar dat is vrij snel op te lossen. Zodra je je officiele key binnen heb gewoon een installatie daarop doen en mbv backup en restore de config overzetten. Hiervoor moet je de Remote CLI gebruiken van VMware.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• kwiebus
Ethirty schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:05:
Enige wat je zou kunnen hebben is dat VMware stelt dat je draait vanaf een non-supported USB device.
Anders kan ik, mocht ik support nodig hebben, toch altijd nog de USB stick uit het hypervisor slot trekken en in een gewone USB poort aan de achterkant van het systeem stoppen?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kwiebus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:58:
Anders kan ik, mocht ik support nodig hebben, toch altijd nog de USB stick uit het hypervisor slot trekken en in een gewone USB poort aan de achterkant van het systeem stoppen?
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe VMware daarover denkt, je hebt de "installable" voor op harddisk en de "integrated" voor op de "officiele" key.

Lijkt me sterk dat het echt een probleem zou zijn. HP's usb keys zijn van PNY, die volgens mij vooral oem en reclame doet, de SD kaartjes zijn gewoon van Kingston (letterlijk, er zit alleen een extra HP sticker op de verpakking), maar dan 1,5x zo duur en een model dat niet op de nederlandse markt te krijgen is.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• kwiebus
Ethirty schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:13:
[...]

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe VMware daarover denkt, je hebt de "installable" voor op harddisk en de "integrated" voor op de "officiele" key.
Als ik kijk naar de support voorwaarden dan is dat niet helemaal het geval:

VMware support for USB/SD devices used for installing VMware ESXi 4.x
Ethirty schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:13:
[...]
Lijkt me sterk dat het echt een probleem zou zijn. HP's usb keys zijn van PNY, die volgens mij vooral oem en reclame doet, de SD kaartjes zijn gewoon van Kingston (letterlijk, er zit alleen een extra HP sticker op de verpakking), maar dan 1,5x zo duur en een model dat niet op de nederlandse markt te krijgen is.
IBM doet toch nog wel iets speciaals met de speciale hypervisor USB stick aangezien ik een standaard USB stick enkel als USB storage en niet als niet als embedded hypervisor kan booten.

[Voor 36% gewijzigd door kwiebus op 29-10-2010 23:55]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kwiebus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:49:
Als ik kijk naar de support voorwaarden dan is dat niet helemaal het geval:

VMware support for USB/SD devices used for installing VMware ESXi 4.x
[...]
IBM doet toch nog wel iets speciaals met de speciale hypervisor USB stick aangezien ik een standaard USB stick enkel als USB storage en niet als niet als embedded hypervisor kan booten.
Heb de kreet embedded nooit helemaal begrepen, want er gaat toch echt gewoon een normale usb/sd device in je server, alleen dan eentje die door de vendor is ondersteund. Voor zover ik weet roepen alle grote jongens dat ze servers met embedded hypervisors verkopen, maar om dat te gebruiken moet je wel eerst wat extra bij je server kopen.

Maar VMware maakt daar, gezien je artikel, wel degelijk een punt van. Ik zou dan ook in je productie server gewoon gaan voor je IBM key en niet je eigen key (tenzij je deze weer bij IBM terug kan vinden als supported).

Wat IBM precies doet met die key zodat het als hypervisor ipv usb key gezien wordt is me niet helemaal duidelijk, maar het was ook iets dat me op viel bij die IBM servers waar ik mee heb gewerkt. Misschien checked de UEFI op device/vendor ID of iets dergelijks.

#team_UTC+1

• morphje
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

morphje

let's all love lain

kwiebus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:58:
[...]

Weet niet hoe het zit bij IBM, maar de systemen die ik gezien heb was het een onboard insteek usb stick. Een externe USB zou ik zelf ook nooit toepassen, gecertificeerd of niet. Ik zou er niet aan moeten denken wat er gebeurt als een kabel een tik verkoopt aan die stick.

Kan zo even niet een plaatje vinden, maar die sticks worden direct op de usb header geprikt.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
morphje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 08:14:
[...]

Weet niet hoe het zit bij IBM, maar de systemen die ik gezien heb was het een onboard insteek usb stick. Een externe USB zou ik zelf ook nooit toepassen, gecertificeerd of niet. Ik zou er niet aan moeten denken wat er gebeurt als een kabel een tik verkoopt aan die stick.

Kan zo even niet een plaatje vinden, maar die sticks worden direct op de usb header geprikt.
als ESXi geboot is kan je die stick eruit halen en blijft het gewoon functioneren (in versie 4.1 althans)

* powershell sprak een paar week terug met DE principal engineer van VMware hierover op VMworld

A wise man's life is based around fuck you

• morphje
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

morphje

let's all love lain

Powershell schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 08:41:
[...]

als ESXi geboot is kan je die stick eruit halen en blijft het gewoon functioneren (in versie 4.1 althans)

* powershell sprak een paar week terug met DE principal engineer van VMware hierover op VMworld
Cool, dat wist ik dan weer niet. Ik moet dan ook wel weer zeggen dat het niet in mijn gewoonte ligt om bij vmware machines de usb key eruit te rukken..... Of beter gezegt geen enkele server met usb spullen (zoals die verschrikkelijke maar noodzakelijke sentinel keys).

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 19:00
Powershell schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 08:41:
[...]

het grote verschil tussen vmware en hyper-v van usb :)
vmware pleurt het op een ramdrive, en hyper-v niet, daarom performed hyper-v voor geen meter vanaf usb/sd :)

Newton's 3rd law of motion

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee